evil eve Skrevet 4. juni 2005 #1 Skrevet 4. juni 2005 kan man bruke tørrgjær i rundstykkedeig..?? for i oppskriften står det 50 g gjær, og vil da tro at det er en sånn firkant... og siden jeg befinner meg i usa nå, så er det litt vanskelig å finne... og vil det da si at jeg må bruke 50 gr tørrgjær eller....?? For det blir da mange av de posene... litt blond på det der....
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2005 #2 Skrevet 4. juni 2005 En pose her i Norge er 12.5 gram (mener jeg å huske), og erstatter 50 gram gjær. Det heter seg at du skal blande tørrgjær rett i melet, men jeg synes resultatet blir bedre hvis du rører den ut i væske som holder kroppstemperatur.
Grooo Skrevet 4. juni 2005 #3 Skrevet 4. juni 2005 Det stemmer at en pose tørrgjær tilsvarer en firkant med ferskgjær ja.
Mona Skrevet 4. juni 2005 #4 Skrevet 4. juni 2005 kan man bruke tørrgjær i rundstykkedeig..?? for i oppskriften står det 50 g gjær, og vil da tro at det er en sånn firkant... og siden jeg befinner meg i usa nå, så er det litt vanskelig å finne... og vil det da si at jeg må bruke 50 gr tørrgjær eller....?? For det blir da mange av de posene... litt blond på det der.... Kunne bare spurt meg vel søs!
evil eve Skrevet 4. juni 2005 Forfatter #6 Skrevet 4. juni 2005 Kunne bare spurt meg vel søs! nå var vel ikke du våken på dette tidspunktet da søs... Og forresten, her borte e gjær pakkene, mini mini, 7 gram i hver pakke... Hvor mye var det i hver pakke i norg igjen..? 25 eller 12,5.....?? Rundstykkene ble gode de altså, men bare lurer...
Grooo Skrevet 4. juni 2005 #7 Skrevet 4. juni 2005 Man trenger uansett ikke så mye gjær som det står i oppskriften at man trenger, det går fint å bruke litt mindre. Mamman min tåler ikke gjær noe særlig så hun bruker alltid mindre (gjerne bare halvparten om det er ny ferskgjær) og det går så fint så
Mona Skrevet 5. juni 2005 #8 Skrevet 5. juni 2005 nå var vel ikke du våken på dette tidspunktet da søs... Og akkurat som om mamma har brukt noe annet enn tørrgjær noen gang!
gaja Skrevet 5. juni 2005 #9 Skrevet 5. juni 2005 når man bruker tørrgjær bør væsken være noe varmere enn når man bruker fersk gjær; nærmere 40 enn 37 grader.. ellers er det lurt å huske at hvis man fordobler oppskriften, skal man IKKE fordoble gjærmengden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå