Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å studere sykepleie. Har også lyst til å studere i utlandet i løpet av noen av semestrene, men hva er kravene? Leste på siden til en høyskole at man måtte ha minst 60 studiepoeng. Betyr det at jeg må ha et ganske høyt snitt fra videregående? Det sto også at man må dokumentere gode engelskkarakterer, og det kan jeg heldigvis. Men bør jeg jobbe hardt og være A-student det første året for å kunne dra på utveksling neste år? Noen som har vært det, og hvor var dere? Anbefale/ikke anbefale? :) Holder på med generell studiekompetanse nå og planen er sykepleien til neste høst. 

Anonymkode: b0476...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betyr det at jeg må ha et ganske høyt snitt fra videregående?

Nei, poengene dine fra videregående skal bare hjelpe deg til å komme inn på selve studiet. Man tar vanligvis 60 studiepoeng i løpet av ett studieår, så det betyr egentlig bare at du må bestå alle emnene dine første året om du vil på utveksling andre året.

Hvorvidt det er karakterkrav for utveksling er vel avhengig av skolen og etterspørsel, tenker jeg 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, gobbledigook skrev:

Nei, poengene dine fra videregående skal bare hjelpe deg til å komme inn på selve studiet. Man tar vanligvis 60 studiepoeng i løpet av ett studieår, så det betyr egentlig bare at du må bestå alle emnene dine første året om du vil på utveksling andre året.

Hvorvidt det er karakterkrav for utveksling er vel avhengig av skolen og etterspørsel, tenker jeg 

Det var en lettelse å høre, tusen takk. Vil veldig gjerne studere litt i utlandet i løpet av studiet, og trenger å vite om jeg må gjøre noe forarbeid, det vil si ta noen fag før jeg begynner på høyskole. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en lettelse å høre, tusen takk. Vil veldig gjerne studere litt i utlandet i løpet av studiet, og trenger å vite om jeg må gjøre noe forarbeid, det vil si ta noen fag før jeg begynner på høyskole. 

Neida, man tar stilling til utveksling litt sånn etterhvert. Ofte må man bestå en språktest avhengig av hvor man utveksler til og skolen, men dette får alle interesserte studenter informasjon om når søknadene åpnes.

Skrevet

Sånn til informasjon så er det ikke vanlig å utveksle et-to semestre på sykepleien. Du kan ta en praksisperiode i utlandet, men har aldri hørt om noen som tar et helt år. 

Anonymkode: 169d6...613

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn til informasjon så er det ikke vanlig å utveksle et-to semestre på sykepleien. Du kan ta en praksisperiode i utlandet, men har aldri hørt om noen som tar et helt år. 

Anonymkode: 169d6...613

Så jeg kan kun gjøre det èn gang i løpet av hele studiet? 

Skrevet

Dytter, ingen som har vært på utveksling som vil dele sine erfaringer? 

Skrevet
På 14.1.2020 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Så jeg kan kun gjøre det èn gang i løpet av hele studiet? 

Utveksling på profesjonsstudier er ofte vanskelig, fordi det finnes lite/ikke noe rom for valgfrihet når det gjelder fag. Du må bare se hva ditt studiested tilbyr når du starter, de har sannsynligvis avtaler med noen andre studiesteder.

Anonymkode: dcdd8...233

• Liker 1
Skrevet

På profesjonsstudier er det stort sett praksis man utveksler på. Men noen skoler har avtaler hvor du kombinerer fag og praksis, så undersøk om de har noen slike avtaler. Da bør du gjerne ha et C-snitt, samt karakteren 4 i engelsk fra vgs dersom du skal til et engelskspråklig land.

Dersom du velger å reise ut på praksis forsikre deg om at du faktisk får et faglig utbytte av det, og at det ikke er en form for uhjelp. Det er en brannfakkel å si det, men mye av praksisutvekslingen er ikke så veldig god. Jeg valgte å ikke reise ut i praksis fordi alle avtalene min skole hadde handlet mer om det, enn det faglige. Du kan jo google og høre med de stedene du vurderer å søke på, hvilke muligheter de har.

Kjenner forøvrig ei som gikk et annet profesjonsstudium, og hun reiste ut på to praksiser, så det kan være mulig. Hun var veldig fornøyd i Europa, ikke så fornøyd med den i Asia. Hun dro da ut i andre og tredjeåret. De hadde ikke praksis i førsteåret.

Anonymkode: 75125...d1b

Skrevet

På skolen jeg gikk på, var det mulighet for utveksling hvert semester mener jeg.

Anonymkode: bd56a...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...