AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Kinkig og vanskelig sak. Søstera mi har alltid vært uforsiktig med penger, har stor kredittkortgjeld og tvangstrekk på lønna si i flere år, liten utdannelse , leier leilighet og surrer bort mye av pengene sine på tull (dyre klokker , tlf , klær , smykker osv). Jeg har høy utdannelse , alltid vært forsiktig med penger og har hus. Jeg har alltid vært der for pappa og hatt svært lite konflikter med han. Da han var deprimert etter mammas bortgang var jeg der ofte og snakka med han hver dag da han kun så det mørke i livet. Søstera mi har hatt mange konflikter med pappa , og var mer opptatt av seg selv enn pappa da han var deprimert. Hun begynte også å krangle med han i den tiden . Nå har pappa begynt å slite med helsa og begynt å tenke på hva som skjer etterpå. Han har da sagt at han ønsker at søstera mi skal arve huset (barndomshjemmet vårt), bilen , campingvogna osv. Og at hun kan selge det hun ønsker og ta pengene slik at hun kan komme seg ut av gjelda og fortsatt få mye til overs. Jeg kjenner at jeg blir såra , men samtidig så får jeg dårlig samvittighet for det. Jeg ønsker jo ikke at han skal dø, og vil ikke fremstå gjerrig. Men samtidig synes jeg det er sårt at han kun tenker på en av barns sine og ønsker og etterlate henne alt. Selv om det hadde blitt delt 50/50 hadde jo jeg sørget for at hun kom seg ut av uføret, så er ikke sånn at jeg vil ha verdier og se at hun lider. Så føler jeg også på den at hun skal sløse bort pengene fra barndomshjemmet vårt og alle verdiene til pappa på tull. Hvordan ville dere gått frem? Finnes det noen måter å ta opp dette med pappa uten å fremstå som grisk, eller at han tror jeg vil at han skal dø? Er det rett og slett hest og bare la søstera mi få alt ? Og gå stille i dørene. Anonymkode: 432d9...6d1
#MM# Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Hun kan ikke arve alt, du er også livsarving og har rett på arv. Les heller deg litt opp på livsarvinger, så vil det berolige deg. 30
#MM# Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Les denne; https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/barn-ma-ikke-arve-likt/ 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 Det er ikke mulig å gi all arven til søsteren din, nei. Når man har livsarvinger har alle krav på arv, men han kan skjevdele arven mellom dere.
Fjaselina Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 1/3 til deg og 2/3 til søstra di, det høyrest ut som det er ok?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 Han kan ikke det, men han tenker sikkert at hun trenger det mest. I så fall burde han heller solgt unna for å hjelpe henne mens han lever. Tenker dette er en gråsone. Hun trenger den klart mer enn du gjør. Samtidig er det ikke godt å bli forskjellsbehandlet. Anonymkode: c0e60...b99 5
Nova sofie Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 (endret) Det er ikke mulig å gjøre en livsarving arveløs. I utgangspunktet er pliktdelsarven til livsarvinger 2/3 av formuen hans delt på antall livsarvinger (barn). Han kan imidlertid begrense arven din i testament. Dersom han dør før juni 2020 vil minstearven være 1 million (forutsatt at han har midler til å tilgodese dette) og etter det 1.5 millioner. Dersom han har noe til overs etter å ha tilgodesett livsarvinger, ny kone/samboer over flere år eller har barn med etc. kan han tilgode se søsteren din enda mer i den delen som anses som hans friarv gjennom testament. Dersom han dør før fylte 80 år kan han evt. føre opp søsteren din som begunstiget på livsforsikringen sin, fordi livsforsikringsmidler er unndratt fra delingen som gjøres ved skifte av dødsboet. Som flere nevner kan han også gi gaver mens han er i livet til søsteren din. Man råder fritt over egne midler i livet selv om man også har rett til å føre opp at en forutsetning for gaven er at den skal regnes som forskudd på arv. Jeg ville rett og slett sagt at det etter norsk rett ikke er mulig fordi loven er bygget opp slik at livsarvinger har et vern mot slik behandling. Du kan også vise han noen artikler om dette. Du kan også be han tenke over hvilke hensyn som ligger bak lovreguleringen og hvor redelig det egentlig vil være av han å områ seg på denne måten på bekostning av deg. Det er jo dessuten kjempe sårende. Endret 13. januar 2020 av Nova sofie 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Dette synes jeg faktisk er skikkelig dårlig gjort av ham! (Selv om du har rett på pliktarven) Du blir straffet for å være flink, og hun blir reddet ut av surret sitt uten konsekvenser. Jeg skjønner at han vil hjelpe henne, men hun kommer vel ikke til å ha lært noe? Så koser hun seg max med pengene og er tilbake på samme sted om noen år... Du burde snakke med ham og forklare at du føler deg tilsidesatt og straffet for å ha jobbet hardt. Dette burde du ikke bare la gå! og det kan skape bitterhet i forholdet til deg og din søster. Anonymkode: d096b...328 20
Daraya Skrevet 14. januar 2020 #9 Skrevet 14. januar 2020 Du burde spørre ham om han med vilje ønsker fremtidig forhold mellom deg og søsteren. Fordi han straffer deg ved å forskjellsbehandle. Og så burde han vurdere om det er riktig at alt han har opparbeidet i løpet av sitt liv skal sløses bort. Å gi søsteren x kroner er å kaste penger ut av vinduet. Jeg hadde ikke gått stille i døren, hvis du har en god og åpen tone med faren din må dette være noe man kan snakke om uten å fremstå som grådig. 14
Illuminatum Skrevet 15. januar 2020 #10 Skrevet 15. januar 2020 Regner med at din far også sitter i uskifte. Han kan ikke gi bort arven etter din mor. Ellers kan han gi bort alt han eier dersom han gir det bort i live og ikke som dødsdisposisjon. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #11 Skrevet 15. januar 2020 Pliktarv får man ikke fjernet. Anonymkode: a3dff...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #12 Skrevet 15. januar 2020 Tja, hva folk vil gjrøe med pengene sine er for så vidt opp til dem. Om de vil sløse det på barnet som vil bruke det på fyll og tull, så er det jo på en måte deres valg, selv om det er urettferdig ovenfor den andre. Men om det betyr mye for deg, så må du nesten bare ta det opp med han. Dere kan da ha en slik samtale uten at dere begynner skrike og kjefte på hverandre? Du får lufte tankene dine og se hva han sier og ta det derfra Anonymkode: 1c7b4...646
Chiyo Skrevet 15. januar 2020 #13 Skrevet 15. januar 2020 (endret) Slik jeg har forstått det så skal 2/3 av arven deles likt mellom barn, med mindre det er snakk om en stor sum med penger som kan begrenses. Jeg hadde også blitt veldig såret. Det er jo ikke din feil at søsteren din er elendig med penger. Endret 15. januar 2020 av Chiyo 3
Gjest theTitanic Skrevet 15. januar 2020 #14 Skrevet 15. januar 2020 På 13.1.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev: Kinkig og vanskelig sak. Søstera mi har alltid vært uforsiktig med penger, har stor kredittkortgjeld og tvangstrekk på lønna si i flere år, liten utdannelse , leier leilighet og surrer bort mye av pengene sine på tull (dyre klokker , tlf , klær , smykker osv). Jeg har høy utdannelse , alltid vært forsiktig med penger og har hus. Jeg har alltid vært der for pappa og hatt svært lite konflikter med han. Da han var deprimert etter mammas bortgang var jeg der ofte og snakka med han hver dag da han kun så det mørke i livet. Søstera mi har hatt mange konflikter med pappa , og var mer opptatt av seg selv enn pappa da han var deprimert. Hun begynte også å krangle med han i den tiden . Nå har pappa begynt å slite med helsa og begynt å tenke på hva som skjer etterpå. Han har da sagt at han ønsker at søstera mi skal arve huset (barndomshjemmet vårt), bilen , campingvogna osv. Og at hun kan selge det hun ønsker og ta pengene slik at hun kan komme seg ut av gjelda og fortsatt få mye til overs. Jeg kjenner at jeg blir såra , men samtidig så får jeg dårlig samvittighet for det. Jeg ønsker jo ikke at han skal dø, og vil ikke fremstå gjerrig. Men samtidig synes jeg det er sårt at han kun tenker på en av barns sine og ønsker og etterlate henne alt. Selv om det hadde blitt delt 50/50 hadde jo jeg sørget for at hun kom seg ut av uføret, så er ikke sånn at jeg vil ha verdier og se at hun lider. Så føler jeg også på den at hun skal sløse bort pengene fra barndomshjemmet vårt og alle verdiene til pappa på tull. Hvordan ville dere gått frem? Finnes det noen måter å ta opp dette med pappa uten å fremstå som grisk, eller at han tror jeg vil at han skal dø? Er det rett og slett hest og bare la søstera mi få alt ? Og gå stille i dørene. Anonymkode: 432d9...6d1 Han kan skrive alle de testamenter han vil, men samtlige vil være ugyldige om han testamenterer henne alt. Du kan 1) la de styre på. Når ban dør så ordner alt seg selv og arv blir fordelt. Testamentet blir ugyldig og arven deles likt. (Tror jeg) 2) fortelle dem hva som er ståa. De blir sure. De skriver et gyldig testamente som gir deg minste pliktdelsarv på en million.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #15 Skrevet 15. januar 2020 Som andre sier så har du krav på deler av arven uansett, så det faren din eventuelt kan gjøre er å skjevfordele arven. Men dette er ikke riktig heller. Jeg ville tatt en skikkelig voksen prat med faren din om dette. Fortell om hvordan du opplever dette. Arv og penger er en av de største kildene til konflikt i familier. Forklar ham hva dette gjør med ditt forhold til din søster. Hvordan du opplever det å bli forskjellsbehandlet. Hvilke følelser dette skaper i deg. Noen over her sier at søsteren trenger arven mer enn ts, men dette er ingen god grunn. Det er større sannsynlighet for at ts' søster forvalter arven dårlig enn ts gjør. Det er ingen garantier for at arv vil gjøre at ts' søster blir ansvarlig med penger - hun kan faktisk havne i større ulage og få et forøkt ukritisk pengebruk av denne arven også, så det er ingen god grunn. Anonymkode: 90d3d...906 7
Juniper Skrevet 15. januar 2020 #16 Skrevet 15. januar 2020 Ts, om han sitter i uskiftebo etter din mor, så har du alt rett på halvparten av din mors andel. Pliktdelsarven på hans del av boet er 1 mill til hver, eller mer om han dør senere, etter nye regler. Jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg mente og konsekvensen av det om han insisterte på å fordele arven sånn. Jeg hadde blitt så dypt såret at jeg ikke hadde orket å ha mye med han å gjøre framover. Du må vise han hvordan det vil komme ut for deg, hvilke følelser du får, og spørre om han er komfortabel med at alt han har spart sammen gjennom et langt liv går i dass på kort tid. Å gi en person uten kontroll på penger mer penger er som å kjøpe dop til en narkis. De blir jo glade, men du skader mer enn du hjelper. 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #17 Skrevet 15. januar 2020 På 13.1.2020 den 23.17, Anonymus Notarius skrev: Det er ikke mulig å gi all arven til søsteren din, nei. Når man har livsarvinger har alle krav på arv, men han kan skjevdele arven mellom dere. Så lenge arv fordeles før død så kan han fordele arv som han vil. Anonymkode: 81964...40e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #18 Skrevet 15. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge arv fordeles før død så kan han fordele arv som han vil. Anonymkode: 81964...40e Det bør også gjøres før dødsleie. Anonymkode: d77b1...801 2
Juniper Skrevet 15. januar 2020 #19 Skrevet 15. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge arv fordeles før død så kan han fordele arv som han vil. Anonymkode: 81964...40e Ikke når man sitter i uskiftet bo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå