AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Hei. Jeg begynner æ bli bekymret for at mamma begynner å få Alzheimers. Hun glemmer ting som har skjedd tidligere, ganske store ting. Hun husker heller ikke ting hun kjøpte uken før, og gjentar hele tiden ting. Bestemor hadde også Alzheimers og hun begynte å tuste når hun var rundt 40, mamma er 45. Hun tok det opp med meg for en liten stund siden at hun var redd hun begynte å bli syk. Hun har ikke fortelt dette til kjæresten sin, som bor med henne. Det jeg lurer på er hvordan skal jeg takle dette? Hva kan jeg hjelpe med? Hun er jo helt fungerende enda, og har ikke sjekket det. Jeg har også to yngre søsken på 8 og 10 år. Jeg er selv 19. Håper dere kan komme med noen tips, til å hjelpe henne, og bare erfaringer. Anonymkode: 33a81...592 1
n_97 Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Siden bestemoren deres også hadde lidelsen har dere vel litt erfaring? Hun må undersøkes av lege. Men ikke alle leger har like god kunnskap om alzheimer. Hvordan er formen hennes fysisk? Er hun sterk? Dere må være obs på at enkelte alzheimer pasienter kan plutselig utagere voldsomt helt uten forvarsel. De er oftest mest forvirret om natten. Det finnes som regel en lokal forening for alzheimer som kan gi veiledning og de arrangerer turer som er tilrettelagt.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #3 Skrevet 15. januar 2020 Ta kontakt med fastlegen hennes, som eventuelt ved mistanke, kan henvise til utredning for sykdommen. Særlig hvis din mor er såpass ung og det ligger i familien, så kan den sykdommen utvikle seg raskt, og siden det er små barn involvert så bør dere ta tak i det tidlig. Tenk om ovnen blir satt på og det tar fyr i hjemmet osv. Det er mye hjelp og støtte å få. lykke til Anonymkode: 6e775...790 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #4 Skrevet 15. januar 2020 Så leit at dere har Alzheimers i familien og at moren din nå viser symptomer på det. Det kan være ganske vanskelig å være pårørende. Men jeg tenker at du kanskje bør snakke med moren din og oppfordre henne til å snakke med kjæresten sin om dette? Særlig hvis de bor sammen, for da vil han kunne bistå og støtte henne mer enn han gjør i dag. Min mor er ti år eldre enn din og hun har ikke lenger hjemmeboende barn, men da hennes demens-symptomer begynte nærmest tvang jeg henne til lege og da fikk vi beskjed om at fastlegen ikke kunne gjøre noe før det var snakk om å søke sykehjemsplass eller hjemmesykepleie. Så man er desverre veldig alene i starten av sykdomsforløpet. Men jeg vil anbefale moren din (og kanskje deg også?) å ta noen timer hos en psykolog, det kan hjelpe å ha en utenforstående å snakke med. Klem til TS❤️ Anonymkode: c5b3a...a6a 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #5 Skrevet 15. januar 2020 Ring "Demenslinjen" for å få råd. Følg mor til legesjekk. Hvis demens, ta kontakt med Demensteamet i kommunen. Klem! Anonymkode: 44698...273 2
Wit Skrevet 15. januar 2020 #6 Skrevet 15. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så leit at dere har Alzheimers i familien og at moren din nå viser symptomer på det. Det kan være ganske vanskelig å være pårørende. Men jeg tenker at du kanskje bør snakke med moren din og oppfordre henne til å snakke med kjæresten sin om dette? Særlig hvis de bor sammen, for da vil han kunne bistå og støtte henne mer enn han gjør i dag. Min mor er ti år eldre enn din og hun har ikke lenger hjemmeboende barn, men da hennes demens-symptomer begynte nærmest tvang jeg henne til lege og da fikk vi beskjed om at fastlegen ikke kunne gjøre noe før det var snakk om å søke sykehjemsplass eller hjemmesykepleie. Så man er desverre veldig alene i starten av sykdomsforløpet. Men jeg vil anbefale moren din (og kanskje deg også?) å ta noen timer hos en psykolog, det kan hjelpe å ha en utenforstående å snakke med. Klem til TS❤️ Anonymkode: c5b3a...a6a Fastlegen KAN gjøre noe. De kan henvise videre til spesialister for å få satt diagnosen. Det finnes også medisiner som kan gjøre at noen av sykdommen kan utvikle seg litt senere, men dette krever tidlig diagnose. Jeg hadde en svigerfar med Alzheimer, og det å få diagnosen tidlig var viktig. Dette letter også muligheten for å få hjelp senere når ting evt. utvikler seg. Så start med å få moren din til fastlegen. Der tar de en enkel test som danner grunnlaget for at hun bli henvist videre. Ikke gi deg. Jeg vet dette er kjempetungt, og håper du får den hjelpen du trenger. Det finnes også demensrådgivere i kommunene som du kan snakke med. Sender deg en stor klem ❤️
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #7 Skrevet 15. januar 2020 Så leit 😔 min mormor hadde det i mange år, hun fikk noen medisiner som bremset utviklingen lenge. Men for å få slike må man ha diagnosen først. Ser du har fått flere gode tips om fastlegen og demenstelefon. Start der. Og vurder sterkt å få moren din til å montere konfyrvakt som skrur av ovnen om hun glemmer det. Klem til deg ❤️ Anonymkode: 7ffb9...baf
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #8 Skrevet 15. januar 2020 6 timer siden, Wit skrev: Fastlegen KAN gjøre noe. De kan henvise videre til spesialister for å få satt diagnosen. Det finnes også medisiner som kan gjøre at noen av sykdommen kan utvikle seg litt senere, men dette krever tidlig diagnose. Jeg hadde en svigerfar med Alzheimer, og det å få diagnosen tidlig var viktig. Dette letter også muligheten for å få hjelp senere når ting evt. utvikler seg. Så start med å få moren din til fastlegen. Der tar de en enkel test som danner grunnlaget for at hun bli henvist videre. Ikke gi deg. Jeg vet dette er kjempetungt, og håper du får den hjelpen du trenger. Det finnes også demensrådgivere i kommunene som du kan snakke med. Sender deg en stor klem ❤️ Hva?! 😳 Min mors fastlege satte diagnose på min mor iløpet av konsultasjonen som varte ca. 15 min., men da jeg spurte om det fantes noen bremsemedisiner fikk jeg en grei beskjed om at det ikke finnes. Er det veldig nytt? Denne legetimer er ca. 2-3 år siden. Fastlegen virket så bestemt da hun informerte om at det ikke var noe hun kunne gjøre så lenge min mor husker sitt eget navn. Anonymkode: c5b3a...a6a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2020 #9 Skrevet 15. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva?! 😳 Min mors fastlege satte diagnose på min mor iløpet av konsultasjonen som varte ca. 15 min., men da jeg spurte om det fantes noen bremsemedisiner fikk jeg en grei beskjed om at det ikke finnes. Er det veldig nytt? Denne legetimer er ca. 2-3 år siden. Fastlegen virket så bestemt da hun informerte om at det ikke var noe hun kunne gjøre så lenge min mor husker sitt eget navn. Anonymkode: c5b3a...a6a Min mormor tok en lang test før hun fikk diagnosen. Tror det var noe legen henviser til. Hun gikk i flere år på de bremsene medisinene. Er jo usikkert på hvor mye de hjalp, hun hadde også en mann som antagelig dekket over endel. Det ble desverre veldig fort dårligere da han ble syk. Men hun bodde hjemme etter diagnosen var satt i mange år. Dette er rundt15 år siden. Så det er sikkert forsket mye på etterpå, og kommet nye medisiner. ❤️ Anonymkode: 7ffb9...baf
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #10 Skrevet 16. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva?! 😳 Min mors fastlege satte diagnose på min mor iløpet av konsultasjonen som varte ca. 15 min., men da jeg spurte om det fantes noen bremsemedisiner fikk jeg en grei beskjed om at det ikke finnes. Er det veldig nytt? Denne legetimer er ca. 2-3 år siden. Fastlegen virket så bestemt da hun informerte om at det ikke var noe hun kunne gjøre så lenge min mor husker sitt eget navn. Anonymkode: c5b3a...a6a Her har fastlegen feil, jobber selv på korttidsopphold på sykehjem, og vi henviser alle pasienter uten diagnose til enten utredning hos spesialist på sykehus eller til demensteam i kommunen, avhengi av alder. De vurderer om pas. kan ha nytte av medisin, men opplever at man hvertfall gir medisin en sjanse i noe mnd. for å se om det har noe effekt. Anonymkode: f1e18...8f6
Lisaaaaa Skrevet 16. januar 2020 #11 Skrevet 16. januar 2020 På 14.1.2020 den 0.00, n_97 skrev: Dere må være obs på at enkelte alzheimer pasienter kan plutselig utagere voldsomt helt uten forvarsel Prøver du å skremme livet av den stakkars jenta? Jeg har arbeidet med Alzheimers-pasienter i mange år, og det er svært sjelden dette skjer, spesielt så tidlig i sykdomsforløpet. Lykke til TS!! ❤ 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #12 Skrevet 16. januar 2020 Til deg TS, så tenker jeg du kan snakke med din mor om dette, da hun allerede har begynt å misstenke at hun har begynt å bli syk hun å, kanskje foreslå at du kan bli med til legen? Hun vil bli henvist til sykehus for å ta bilder av hjernen og settes på medisiner, samt følges opp av helsepersonell. Ønsker deg lykke til, ingen lett situasjon å se sin mor bli syk♥️ Anonymkode: f1e18...8f6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2020 #13 Skrevet 16. januar 2020 Det trenger ikke være alzheimers, det kan være helt andre ting. Ingen grunn til å krisemaksimere. Be henne ta seg en tur til legen, det er egentlig det eneste du kan gjøre. Det er legene som stiller diagnosene og de vet hva de skal se etter. Anonymkode: 5c122...3b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå