Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.verdensmagasinetx.no/9806/FN.htm

Her er det ihvertfall snakk om FNs grense:

Mer enn 40 millioner mennesker i EU lever under fattigdomsgrensen. I USA er tallet over 50 millioner.

I USA er det 260 mill mennesker, i EU ca 380 mill....

(Husk på at i disse tallene befiner også de nye og fattige EU-landene også...)

http://www.friheten.no/leder/2003/10/leder40.html

En undersøkelse som er foretatt av det statlige statistikkbyrået, Census Bureau, viser at ett av fem barn nå lever under fattigdomsgrensen. I alt ble 34,8 millioner mennesker i 2002 registrert som fattige, mens antallet rike familier økte med mer enn 300 000 til over 7 millioner. For å havne under fattigdomsgrensen i USA må en familie på to voksne og to barn ha en inntekt på under 135 000 kroner i året.

20 % av barn i USA, mot 2,6 % av barn i Norge....

Tallene sier sitt.

Drøyt 26 000 barn, eller 2,6 prosent, i alderen 0 til 17 år bor i hushold med inntekt under fattigdomsgrensen.

http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=1566

Legg til mangelnde halsevesen for fattige pga mangel på forsikringer, så blir bildet enda styggere. Jeg kjenner personlig for som ikke får prolapsoperasjon og som har blitt blind på øyet etter ulykke pga manglende forsikirng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De har det nok uansett verre i andre land

Absolutt. Men nå ble altså USA trukket frem mht så bra de løste velferdsproblemene sine, og da må det være greit å peke på at de har 10 ganger så mange fattige som Norge.

Gjest Valhalla
Skrevet

Man er ikke fattig før man mangler

A: nok å spise

B: tak over hodet

Jeg har vært medregnet i de fattige norske barna du snakker om, men jeg spiste godt, jeg bodde godt, jeg hadde det i det hele tatt bra. Så lenge foreldrene ikke er alkiser eller røyker bort alle pengene så går det greit.

Gjest Gjest
Skrevet

Absolutt. Men nå ble altså USA trukket frem mht så bra de løste velferdsproblemene sine, og da må det være greit å peke på at de har 10 ganger så mange fattige som Norge.

De har en fin løsning på dette med privat velferd. Det er vanskelig å hjelpe alle, det klarer man jo ikke med offentlig bistand engang... Vi gir masse penger i u-hjelp - er alle land i verden på bena igjen?

Gjest Gjest
Skrevet

De har en fin løsning på dette med privat velferd. Det er vanskelig å hjelpe alle, det klarer man jo ikke med offentlig bistand engang... Vi gir masse penger i u-hjelp - er alle land i verden på bena igjen?

Gjest Valhalla
Skrevet

Det var bra av Hegnar.

En annen jeg så var en som klagde over at hun ikke hadde fullført videregående og fikk nå penger fra sosialen. Hun innrømmet at hun brukte mesteparten av tiden på dagen til "å sove for da gikk tiden fortere".

Hun hadde 4000+ etter at sossen hadde betalt husleie.

Jeg ble kvalm, som student har jeg 80.000 hvis jeg ikke jobber, og det meste er lån. Hun dame klaget over at hun hadde lite og ikke kunne bli med på det vennindene gjorde. Vel kjære, kom deg opp av senga, skaff en utdanning eller jobb. Herregud.

Skrevet
Man er ikke fattig før man mangler

A: nok å spise

B: tak over hodet

Jeg har vært medregnet i de fattige norske barna du snakker om, men jeg spiste godt, jeg bodde godt, jeg hadde det i det hele tatt bra. Så lenge foreldrene ikke er alkiser eller røyker bort alle pengene så går det greit.

Når de er fattige i USA, så er de veldig fattige. Da snakker vi om å regelrett bo på gata, eller i shelters. Jeg har vært en del i USA, og det er vanvittig mange uteliggere i gatene der. Særlig i de varme statene som California og Texas. Jeg er VELDIG glad vi har et nett i Norge som fanger opp mennesker før det går så langt at folk havner på gata. Det er et lands ansvar å ta vare på sine innbyggere.

I USA har de et utrykk om det å være hjemløs at alle er "only a paycheck away..." Sånn har vi det ikke her. Mister du jobben, så risikerer du ikke å miste hele ditt liv. Du kan fortsette å fungere sånn nogenlunde i samfunnet, selv om Trygdeetaten ikke lar deg leve så veldig fett. Hvis du snakker med folk som lever på trygd, og særlig hvis de har familie, så tror jeg ingen har mer en de må ha for å overleve.

Gjest Valhalla
Skrevet

*Endret siden det ser ut som du snakket om folk på welfare i Usa.*

En link under som er interesant. Les hele.

http://www.lewrockwell.com/orig6/sanandaji1.html

Supporters of the welfare state around the world have for many decades pointed out the Scandinavian countries, particularly Sweden, as proofs of how this system can generate both wealth and social equality. Sweden is in fact one of the best examples of how economic freedom fosters development and individual responsibility, whereas big government destroys the foundation for economic growth and personal accountability.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...