Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette....... Nettavisa i kveld står det om erika som må betale arveavgift. Samboeren til Erika omkom i flodbølgekatastrofen. For å beholde sitt eget hus må hun ut med 700000 kr i arveavgift. De hadde skrevet gjensidige testamenter.Dette bare p.g.a at de var samboere uten barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Strengt tatt syns jeg det skal være forskjell på ekteskap og samboerskap. Og dessuten kunne de vel hatt gjeldsforsikring..........

Men sånn som det fremstilles er det klart at det høres hårreisende ut. Men Erikas situasjon er jo langt fra unik. Daglig dør det folk som etterlater seg arvtakere som må betale arveavgift. Og dette er faktisk en av statens inntekter, over en milliard kroner pr år. Og det har faktisk litt å si for nasjonalbudsjettet.

Og når man kunne unngått det hele ved å gifte seg....

Kall meg kynisk og kald. Jeg syns synd på Erika. Men folk vet jo at dette er det gjeldende lovverket.

Skrevet

Sånn er lovverket, og det bør man ha satt seg inn i når man invisterer i hus sammen. Ser man at man ikke vil ha råd til å betale arveavgift, så bør man tegne livsforsikring slik at man har mulighet til å dekke dette beløpet.

Jeg får en litt ekkel følelse av at dette er en sak bare fordi samboeren hennes døde i flodbølgen. Det samme skjer for samboere der den ene dør på andre måter, men da er det ingen aviser som lager stor sak av det. Det er kanskje på tide at media slutter å melke den saken nå...

Skrevet
Og når man kunne unngått det hele ved å gifte seg....

Kynisk? Kald? Neida, men fryktelig fordømmende og totalt blottet for empati!

Nå skal det nevnes at de faktisk hadde fastsatt bryllupsdato - og det gjorde vel du også, Tex, FØR du giftet deg?

Gjest Tristessa
Skrevet

Nå er det vel allerede en tråd om dette på gang, da.

Dette er vel et typisk utslag av hva som skjer når man har et helt konkret lovverk - lett å bruke, men fører til urimelige enkeltresultater i noen saker. Nå er jeg enig med Brunhilde, disse hadde faktisk satt en dato for bryllupet og ville etter det ikke hatt noen slike problemer mht. arveavgift.

Jeg mener likevel at det bør være en forskjell på det å være gift og det å være samboer. Skal man først gå igjennom en papirmølle for å forsøke å sikre seg mot slike utfall, kan man egentlig like gjerne gå til sorenskriveren, selv om jeg også forstår de som er prisipielt i mot dette.

Det som jeg synes er verst, er vel de som er samboere med barn, som ikke har tenkt over hva som skjer når den ene dør. Da vil jo barnet arve mors eller fars halvdel av hus/øvrig formue, overformynderiet vil så disponere disse midlene, det vil kreves samtykke fra oppnevnt setteverge (hvis jeg ikke husker helt fei)l for barnet for at gjenlevende skal kunne kjøpe ut sitt eget barn. Ikke alle som har råd til det akkurat.

Skrevet
Det som jeg synes er verst, er vel de som er samboere med barn, som ikke har tenkt over hva som skjer når den ene dør. Da vil jo barnet arve mors eller fars halvdel av hus/øvrig formue, overformynderiet vil så disponere disse midlene, det vil kreves samtykke fra oppnevnt setteverge (hvis jeg ikke husker helt fei)l for barnet for at gjenlevende skal kunne kjøpe ut sitt eget barn. Ikke alle som har råd til det akkurat.

Livsforsikring er billig, og man kan ha så mange man vil og alle blir utbetalt, dette burde folk bruke mye mer bevisst, spesielt når de er i en sånn situasjon som du beskriver.

Gjest Gjesta
Skrevet

Kynisk? Kald? Neida, men fryktelig fordømmende og totalt blottet for empati!

Nå skal det nevnes at de faktisk hadde fastsatt bryllupsdato - og det gjorde vel du også, Tex, FØR du giftet deg?

Brunhilde, Brunhilde, disse to hadde vært samboere i tre og et halvt år. Det minste de burde ha gjort var å skaffe seg en gjeldsforsikring. I særdeleshet når de ikke var gift. Du vet ikkeno om hvordan mine papirer er, så min sak har vel ikke noe med dette å gjøre.

Men det bekrefter jo igjen det jeg har sagt hele tiden. Det lureste for å sikre seg er å være gift.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes arveavgift ikke skulle eksistert i det hele tatt. Den dagen vi slipper alle avgifter og de skyhøye skattene her i Norge skal jeg prise meg lykkelig!!!!!!!!!!! :evil:

Skrevet
Hva synes dere om dette.......                 Nettavisa i kveld står det om erika som må betale arveavgift.   Samboeren til Erika omkom i flodbølgekatastrofen.  For å beholde sitt eget hus må hun ut med 700000 kr i arveavgift.   De hadde skrevet gjensidige testamenter.Dette bare  p.g.a  at de var samboere uten barn.

What else is new...

Alle vet da at det er forskjell på å være gift og være samboer. Noen fordeler og noen ulemper.

Skrevet

Jeg får en litt ekkel følelse av at dette er en sak bare fordi samboeren hennes døde i flodbølgen. Det samme skjer for samboere der den ene dør på andre måter, men da er det ingen aviser som lager stor sak av det. Det er kanskje på tide at media slutter å melke den saken nå...

Jupp. Er nok ikke den første samboeren med felles hus og uten arv som dør....

Skrevet
Den dagen vi slipper alle avgifter og de skyhøye skattene her i Norge skal jeg prise meg lykkelig!!!!!!!!!!! :evil:
Hvordan skal velferdsstaten vår finansieres da? :klø:
Skrevet

Har noen sett utregningen av avgiften på kr. 700.000,-? Kr. 700.000,- i arveavgift for kun deler av et hus, tilsi at det her nærmest er snakk om et slott. Ok...vet det er avsporing, men allikevel.

Gjest Gjesta
Skrevet
Har noen sett utregningen av avgiften på kr. 700.000,-?  Kr. 700.000,- i arveavgift for kun deler av et hus, tilsi at det her nærmest er snakk om et slott.  Ok...vet det er avsporing, men allikevel.

Det tenkte jeg på også. Og ikke trenger hun vel hele det huset alene....... Ikke er det er arvet hus som har vært i familien i generasjoner..... Og tenk dere hvis hun får ny mann, å skulle flytte inn etter hennes forrige, døde samboer......

Okay, litt creapy nå, men allikevel........

Skrevet

Det tenkte jeg på også. Og ikke trenger hun vel hele det huset alene....... Ikke er det er arvet hus som har vært i familien i generasjoner..... Og tenk dere hvis hun får ny mann, å skulle flytte inn etter hennes forrige, døde samboer......

Okay, litt creapy nå, men allikevel........

Om hun trenger det eller ikke skal jeg ikke uttale meg om....men jeg synes infoen i sånne oppslag bør være sann...og det tror jeg ikke den er her.

Nå er det lenge siden jeg har vært borte i utregninger rundt arveavgift, men mener å huske da at det var en arveavgift på 30% for alt over 300.000,- for "andre arvere". Så var det 10% på det mellom kr. 100.000,- og 300.000,-......fra 0 til kr. 100.000,- var det ingen avgift.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan skal velferdsstaten vår finansieres da? :klø:

Vi driter i velferdsstaten. Så kan folk få sørge for sin egen velferd. Mye bedre det enn at folk skal loppes fra gård og grunn eller at jeg skal måtte betale for andres velferd for den driter jeg faktisk i...

Gjest Valhalla
Skrevet

Vi driter i velferdsstaten. Så kan folk få sørge for sin egen velferd. Mye bedre det enn at folk skal loppes fra gård og grunn eller at jeg skal måtte betale for andres velferd for den driter jeg faktisk i...

Kjør på med veldedighet i stedet, det ser jo ut til at det er veldig mange som ønsker å fø på disse byrdene på samfunnet, så la dem så gjøre det.

Gjest Gjest
Skrevet

:enig_animasjon:

Funker jo i USA det. Der driver de masse veldedig arbeid. Fin måte å slå 2 fluer i en smekk på og - man får bedre samvittighet + hjelper andre mindre heldig stilte

Skrevet
:enig_animasjon:  

Funker jo i USA det. Der driver de masse veldedig arbeid. Fin måte å slå 2 fluer i en smekk på og - man får bedre samvittighet + hjelper andre mindre heldig stilte

...og har en av den største befolkningsgruppen i den vestlige verden laaangt under fattigdomsgrensen....

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvilken fattigdomsgrense er så det, den staten bestemmer?

Gjest Gjest
Skrevet

...og har en av den største befolkningsgruppen i den vestlige verden laaangt under fattigdomsgrensen....

Det er jo bare et ulikhetsspørsmål ikke et velstandsspørsmål. I Norge så er vel folk fattige om de tjener 50 prosent eller mindre av gjennomsnittsinntekt. Men det sier jo ikke noe om hvor bra eller dårlig folk har det.

Dessuten kommer det jo helt an på hvordan man måler ting. De har det nok uansett verre i andre land

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...