Gå til innhold

Lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi fått lus i hus for aller første gang. Fikk melding fra skolen om at det var oppdaget lus og vi måtte sjekke barna. Fant to lus og noen egg hos mellomste, ingenting på største og minste. Skal kjøpe lusemiddel i morgen, men er så usikker på om jeg burde behandle minste også. Minste og mellomste har delt seng en periode, og minste har tykt krøllet hår (derfor litt usikker på om jeg har fått sjekket godt nok). Tenker at det kanskje kan være lurt å behandle begge. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 61154...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke fant noe på den største og minste, så er min mening at det ikke er nødvendig med behandling.

Anonymkode: 6776e...721

Skrevet

ja. behandle alle i fam med lusesjampo.

Anonymkode: 46df5...965

• Liker 1
Skrevet

Skal ikke hele familien behandles når det oppdages da?

Anonymkode: 441d0...020

• Liker 1
Skrevet

Fu sksl kun behandle hvis du ser noe.  Lus blir fort resistente mot midlene. Bare bruk lusekam på alle hver dag,  vask alt av sengetøy på 60 grader og frys ned børster. 

Tok tre uker før vi blei kvitt lusa her. 

Anonymkode: f4efd...30f

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fu sksl kun behandle hvis du ser noe.  Lus blir fort resistente mot midlene. Bare bruk lusekam på alle hver dag,  vask alt av sengetøy på 60 grader og frys ned børster. 

Tok tre uker før vi blei kvitt lusa her. 

Da kan resten av familien behandles med giftfrie silikonbasert lusemiddel istedet. Lus blir ikke resistente mot det - de blir fysisk kvalt.

Anonymkode: 60bff...3d3

• Liker 1
Skrevet

Hvordan blir lusa resistent om den ikke er der når man behandler?

• Liker 2
Skrevet

Fordi det anbefales ikke å bruke lusekur på alle hvis det ikke er påvist lus. Kanskje greit å følge rådene og bruksanvisning til lusekurene. Er en grunn til at det lages lusekur på lusekur fordi lusa blir resistente.  Dette kan fint googles så lærer dere noe nytt i dag. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det anbefales ikke å bruke lusekur på alle hvis det ikke er påvist lus. Kanskje greit å følge rådene og bruksanvisning til lusekurene. Er en grunn til at det lages lusekur på lusekur fordi lusa blir resistente.  Dette kan fint googles så lærer dere noe nytt i dag. 

Behandling av noen som ikke har lus vil uansett aldri gi resistente lus...

Anonymkode: 2e052...efb

Skrevet

Tusen takk for svar. 

Vi har i dag sjekket lillesøster både med balsam i håret og etter at vi skylte ut balsamen, fant ingen tegn til lus eller egg så da slår jeg meg til ro med at hun har sluppet unna. Mellomste tok kur i dag og jeg fant ingen flere store lus. Børstet over med lusekam etter behandlingen og da fant vi ca 20 bittesmå lus, men de var døde alle sammen. Nå håper jeg at vi fikk tatt alle, men skal ta ny kur om en uke for sikkerhets skyld. 

Ts

Anonymkode: 61154...3e8

Skrevet

20. faktisk. grøsssss

Skrevet

Husk å fryse ned alt av bamser og kosedyr! 

Anonymkode: 441d0...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...