Gå til innhold

(Søvn baby 8mnd) Noen som vil komme med tips til en mor på randen av sammenbrudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

God kveld til deg som leser 😊

Jeg har en baby som straks fyller 8 mnd. Vi sliter og har slitt veldig lenge med ekstrem urolig søvn hos babyen vår. Vårt problem kan for mange virker som småsaker, men på søvn fronten har vi vært veldig heldige med en nyfødt baby som sov natten igjennom de første 4 mnd. 

Den urolige søvnen startet da han var 4 mnd og 2 uker. Jeg tenkte at dette ville gå over ved ca. 6 mnd etter å ha lest at de gjerne starter å sove natten igjennom på denne tiden. 

Vi legger mellom 19-20 for kvelden. Vi gir grøt en time før legging, så videre til stell og 165ml melk ved sengen. Det skal sies at vår baby må vugges/bæres i søvn. Det er som regel her problemet starter. Baby våkner som regel hver time etter dette! Ca. Kl 23-24 må han ha påfyll med 165ml melk, deretter er det på an igjen med oppvåkninger hver time. Ca. Kl 03-04 må han ha ny flaske med 165ml om ikke sovner han ikke igjen. 

Jeg og samboer er trøtt og lei av å gi så mye mat på natt, spesielt når alle sier at det ikke trengs lengre. Jeg er helt for at babyer trenger nattmat, etter fylte 6 mnd, men opptil 3-4 ganger blir vell mye. Hvert fall når han får 2 porsjoner grøt, middag, smoothie og 3-4 flasker på dagtid. 

Vi er veldig klar over at vi har en del uvaner å venne han fra, spesielt dette med vugging/bæring i søvn og nattmaten. Men vi hadde ønsket at han først kunne startet å sove i litt lengre perioder om gangen først. Han har fått 2 tenner og sikkert flere på vei, kan dette være årsaken? Isåfall har han klødd i gommene i veeeeldig lenge. 

Håper noen kan komme med noen tips vi kan prøve. 

Anonymkode: c4049...9d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst: samsover dere eller er barnet på eget rom? Om dere samsover så prøv eget rom, eller omvendt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, hvis problemet hovedsakelig er at andre sier til deg, at 8-mnd gamle babyer ikke skal vugges eller spise om natta, det må du nesten bare slutte å bry deg om. Hvilke erfaring har andre, med sine barn, er ikke nødvendigvis relevant for deg og ditt barn. 

Hvis du derimot går på veggene av søvnmangel, og samtidig skal begynne i jobb og må fungere.. Da må jo dere nesten prøve litt av hvert. :) Kanskje er det noe som funker, kanskje dere finner roen siden dere fått prøvd, og barnet vokser ut av det i mellomtid. 

Hva med å gi grøt eller noe mer fyldig kl 23? Mine barn måtte opp og spise kl elleve ganske lenge, hvis jeg ikke husker feil.  Husker han ene sto opp for å spise brødskiver.. Og hvis du da vet at barnet spiste nok gjennom dagen, så tilby bare vann på natta ellers. Så først og fremst, kutte mme om natten. Bare.. det er kanskje litt tidlig ved 8 mnd? 

en annen ting, hvor sover babyen på dagtid? Hvis barnet bare sover i vogna, er det kanskje greit å prøve på å legge barnet i senga på dagtid? Tror det er litt enklere å ta legging og tilvenning til seng på dagtid enn om natten først.

Hvis det allikevel er tenner, har du prøvd å kjøpe sånn middel på apotek for å smøre på?

Hvis dere har vært i åpen barnehage eller besøk, de dagene barnet får litt mer uttrykk, sover barnet da bedre eller dårligere? 

Anonymkode: 767fa...e55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov med barnet, min er også 8 mnd, vi sover sammen i en 120 seng og hun kan forsyne seg med puppen når hun vil i løpet av natten. Jeg sover natten igjennom, merker så vidt at hun spiser. Anbefaler å slutte med flaske og heller amme på natta. ☺️

Anonymkode: 42e54...ee7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sov med barnet, min er også 8 mnd, vi sover sammen i en 120 seng og hun kan forsyne seg med puppen når hun vil i løpet av natten. Jeg sover natten igjennom, merker så vidt at hun spiser. Anbefaler å slutte med flaske og heller amme på natta. ☺️

Hvordan kan du anbefale henne å slutte å fi flaske å starte å amme på natta? Vet du om hun i det hele tatt kan det? Der er vel en grunn for at hun gir flaske? Herregud for et korka råd. Er det mulig. 

Anonymkode: f31fa...b55

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strever med akkurat det samme TS, er du sikker på at du ikke er meg? 🤔 

Her vil baby nesten ikke ha pupp lenger, biter ofte, og det orker jeg ikke. Får flaske om natta, men våkner hver time likevel. Noe bedring i det siste faktisk, har begynt med eggeplomme/olje i grøten. Har også lagt inn et ekstra måltid, så hun spiser mer ila dagen.

Har din baby tilfredsstillende vektoppgang? Noen babyer kan slutte med nattmat, andre trenger det lenger. Mitt eldste barn ammet jeg til over 2 år, da selvsagt bare kos og ikke et fysisk behov. 

Baby legges i egen seng ved leggetid kl 19, men samsover med oss resten av natta. Blir nok noe mer urolig av det, samtidig har jeg ikke overskudd til å ta ‘kampen’. Føler meg helt utkjørt, har lite overskudd og orker nesten ikke noenting lenger. Håper du finner ut av det før du når bunnen som meg. 

Anonymkode: c3b83...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du anbefale henne å slutte å fi flaske å starte å amme på natta? Vet du om hun i det hele tatt kan det? Der er vel en grunn for at hun gir flaske? Herregud for et korka råd. Er det mulig. 

Babyen spiser tydeligvis nok i løpet av dagen, og trenger ikke flasker på natta mer. En kvinne som har født vil vel alltid ha litt melk i brystene. Selv om det ikke er nok til fulle måltider, tenker jeg det er nok til at han  roer seg og sovner raskt igjen.

hvis TS aldri har ammet er det selvsagt noe annet, da har jeg ingen råd annet enn å prøve å avvenne nattmåltidet etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Babyen spiser tydeligvis nok i løpet av dagen, og trenger ikke flasker på natta mer. En kvinne som har født vil vel alltid ha litt melk i brystene. Selv om det ikke er nok til fulle måltider, tenker jeg det er nok til at han  roer seg og sovner raskt igjen.

hvis TS aldri har ammet er det selvsagt noe annet, da har jeg ingen råd annet enn å prøve å avvenne nattmåltidet etterhvert

En kvinne som har født har alltid litt melk i brystene??.. jeg har både født og ammet, men sluttet,og nå er baby 4 mnd og det er ikke en dråpe igjen. Begynne å amme er da ikke så lett gitt... Jøss..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine trengte masse mat og drakk mye mer enn 165 Ml. Ville prøvd å få i han noe mer mat. Har tre gutter selv og for hver gang det ble vanskelig med søvn var det øking av mat som hjalp. Har ikke ammet så var økt mengde melk og grøt som måtte til. Laget også grøt med mme for å gjøre den mer næringsrik. Alltid gitt mye mat og har sunne, friske, normalvektig gutter med godt sovehjerte. 

Anonymkode: ab67b...abd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sover baby på dagen?

Vi slet med samme en periode, da baby sov for mange dupper på dag. Samt at baby ble lagt for sent. Vi måtte legge i 18-19 tiden for at baby ikke skulle bli overtrøtt og våkne hver time. Vår sov riktignok litt lengre strekk etter de første 6 timene med oppvåkning hver time.

Ellers så tror jeg dere må få redusert spisingen på natt også, som du selv er inne på. Høres ut som det blir litt mye. Det vil helt sikkert bli litt tøft i starten , men det høres ikke ut som det blir så mye søvn på dere fra før, så kanskje bare hoppe i det og ta skift?

Bussing og sånn tror jeg mange enda driver med i den alderen. Vi måtte vel enda plukke opp baby ved oppvåkningene i den alderen..var ferdig med bussing, men smokk og kos på fanget var fortsatt å foretrekke. Ammet enda litt på natt så baby ammet seg i søvn også, som jeg vil nærmest sidestille med byssing

Anonymkode: cefcf...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha litt «godtatt grøt» pulver oppi melken? Den er blå, og uten klumper slik at det kan drikkes i flaske.. ha litt grøt i melken det metter litt.. 

ellers blir det bedre, baby er ennå veldig liten og dere må gjøre de løsningene som er best for dere.. jeg fikk beskjed at min ikke trengte melk om natten (9 mnd var han da).. så jeg skulle fortelle han det, og det gjorde jeg. Måtte bruke noen dager på tilvenning. Men da gikk det seg til.. var mye grining.. men litt etter litt ble det bedre og baby forstod at det var natt og skulle sove.. han sover fra 18/19-07 nå. 

jeg avvente med byssing da han var 4-5 mnd, for da ble jeg aleine. Øvde med å legge i sengen og finne roen selv, lot han aldri ligge aleine å grine. Men den tilvenningen gikk også veldig fort.. Bysset litt og sang, la ned sa god natt og gikk ut.  Han gren og jeg gikk inn og sa hysjhysj mamma er her, nå er det natta, og gikk ut. Han sovner nå aleine, synger nattasang og legger han i sengen også legger han seg til rette. 

men: barn er forskjellig, og dette må dere finne ut av hva som funker for dere. Men hvis dere har fri og ledige dager så jobb med å avvenne ting. Ja grining vil det bli, men så lenge baby ser dere så har den ikke vondt av å grine, den får ikke seperasjonsngst av det. Dere er der og gir trygghet. Men det blir bedre med tiden❤️

Anonymkode: 8e429...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, 270919 skrev:

En kvinne som har født har alltid litt melk i brystene??.. jeg har både født og ammet, men sluttet,og nå er baby 4 mnd og det er ikke en dråpe igjen. Begynne å amme er da ikke så lett gitt... Jøss..

Jeg kunne klemme ut dråper etter 12 år 🙈

Anonymkode: 1dc2b...959

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er veldig typisk for den alderen, så det er ikke sikkert det er så mye som hjelper, egentlig, før det går over av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, 270919 skrev:

Utrolig hvor lett det er for enkelte gitt.... kjenner jeg blir provosert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte amme i søvn til rundt 9 måneder. Så sluttet det å virke, og vi måtte prøve noe annet. Vi hadde samsovet fram til da, og jeg hadde ikke sovet én natt, fordi samsoving fungerte for baby, men ikke meg. Jeg var langt over randen av sammenbrudd. Jeg la ham i senga og satte meg ved siden av og tenkte at nå skal han sovne i senga si av seg selv, om jeg så må sitte her hele natta. Det tok to timer, så la han seg bare ned og sovna. Han kan ha netter hvor han våkner hver time, men jeg tror fordi han har lært å sovne selv på kvelden, så sovner han lettere selv igjen hvis han våkner om natta. Slik at det stort sett ikke blir så ofte (men er mye oppe fortsatt altså). Da vi kutta amminga på kvelden og han havnet i egen seng glemte han puppen, så da sluttet han å spise på natta. Vi gir grøt i 18.30-tida, og han får ikke mat igjen før i 7-tida på morgenen. Det går helt fint. Vi var heldige, det ble ikke noen avvennings-netter hvor pappaen måtte ha skrikende baby mens mammaen lå på et annet rom. Vår baby bare aksepterte at det var slutt med pupp og mat på natta. Men kanskje det er avvenning av mat på natt som skal til, selv om jeg regner med det blir tøft?

Men forestillingen om at de begynner å sove natta gjennom fra 6 måneder tror jeg du bare kan legge fra deg med en gang, blir så irritert når folk skriver sånt på nettet. Jeg har lest så mye sånt og vært så deprimert fordi babyen min ikke gjør ditt og datt som de "skal gjøre" i den og den alderen. Tror det er mer vanlig at de ikke sover natta gjennom ved 6 måneder enn at de gjør det.

Anonymkode: 327b3...c59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsta vår som nærmer seg 8 mnd ammes i søvn i senga når vi ser at hun er trøtt og får pupp når hun vil i løpet av natta siden vi samsover.

Anonymkode: ed425...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mye alene med min baby, og holdt på å besvime av søvnmangel av og til. Likte ingen av de typiske «søvntreningene», så lagde min egen. Ga grøt en stund før leggetid, samt en flaske melk. Startet kveldsstell med dempet lys og rolig musikk, masserte og styrte på. Leste bok og sang en sang. Så satt jeg bare ved siden av han og sa at «nå er det natten». Det var MYE protester de første ukene, og jeg løftet han så klart opp hvis han ble hysterisk, men la han ned igjen så fort han roet seg. Noen ganger tok det 2 timer, andre ganger 5 min. Hvis han våknet og var sulten fikk han velling en gang, ellers ga jeg vann. Etterhvert bare vann. Gjorde det samme hvis han våknet på natten, satt meg ved siden av og sa det var natten. 

Drit slitsomt! Men nå sover både han og jeg mye bedre. Finn ut hva som fungerer for dere, det kan være tøft, men blir nok verdt det. 

Anonymkode: 38d6e...d80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen babyer er veldig vare for søvnassosiasjoner. Dvs at om de sovner med pupp i munnen, vil de ha det når de våkner lett om natta også. Er de vant til at foreldrene sitter ved sengekanten når de legges, roper de etter dem. Alle babyer våkner om natta, men de som læres å sovne selv har bedre forutsetninger for å roe seg selv. Og selvfølgelig vil de våkne når de er vant til å få mat til bestemte tidspunkt. Jeg er vant til å få kaffen min kl 8 selv jeg, og blir grinete om jeg ikke får den! 

Hadde jeg vært deg ville jeg først satset på å lære babyen å sovne selv. Det vil kunne luke bort en del av oppvåkningene dere må trå til. Legg ned baby, syng en sang, si natta og gå. Protest vil følge, garantert. Inn og trøst, ut igjen. Repeat. Aldri vær ute lenge i gangen bare ett minutt eller to. Dette er ingen skrikekur. Baby skal vite at dere er der, og vil til slutt sovne. Sannsynligvis vil dere bruke kortere og kortere tid hver kveld. Gjorde dette selv på min baby ved 6 mnd. Gikk fra 10-15 oppvåkninger hver natt til 2-3 på tre netter. Første kveld brukte vi 45 min på legging, kveld to 15 min og 5 min kveld tre. 

Personlig ville jeg ikke brannslokket med åpen bar hele natta. Du får kanskje litt mer søvn her og nå, men utsetter problemet. Det er god omsorg å lære baby å bli trygg nok til å sovne av seg selv. Alle barn har godt av å sove mer sammenhengende, og foreldre som er uthvilte er bedre foreldre. Lykke til, uansett hva du velger!

Anonymkode: 8cffb...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...