Gå til innhold

4 busser kjørte forbi meg fordi jeg har barnevogn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med mine 3 barn fordi mannen (og bilen) Er på jobbreise. I dag måtte jeg til helsestasjon med minste på 3 mnd., og mellomste på 2 måtte være med (fordi hun hadde skadet seg, og ikke kunne gå i barnehagen i dag.) Vi var ferdige på helsestasjonen kl 15:00 og barnehagen stenger 16:45. Dette bør være god tid med en busstur på 17 minutter. 

4 busser nekter oss å komme på fordi de plutselig har bestemt seg for å overholde en regel om at det er maks 2 vogner per buss. Jeg har sett drøssevis av busser med flere enn det på. Jeg fikk fint plass og dørene gikk igjen, men jeg ble kastet av. Eneste var at jeg hadde måttet gå ut for å slippe folk av.  

Jeg var helt på gråten da siste buss nektet oss påstigning og sier vi får tinge en taxi. Det gjør vi og jeg sier ettertrykkelig at vi har en søskenvogn og trenger et babysete OG et bakovervendt barnesete. Taxien møter opp med ett fremmovervent barnesete, 0 babysete og et bagasjerom som aldeles ikke har plass til vognen vår. Nå er klokken 16:45, og jeg innser at vi ikke kommer til å rekke barnehagen. Til slutt får jeg tak i mamma som kommer fra jobben og vi er i barnehagen 17:15. 

«man trenger ikke bil i Oslo» sier dem, men faen heller! 

Anonymkode: 32f63...e53

• Liker 45
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager stikker mannen av med familiebilen? 

Vi har bare én bil vi og, noe annet er økonomisk uforsvarlig i Oslo. Men er jeg på jobbreise tar jeg ut leiebil, og skriver regning på det. Noe man har rett på med mindre egen bil er avtalefestet i ansettelseskontrakt - og da får dere jo kompensert, og kan med det ha to biler. 

Anonymkode: ad6f8...bfa

• Liker 27
Skrevet

Det var en skikkelig dårlig dag.

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager stikker mannen av med familiebilen? 

Vi har bare én bil vi og, noe annet er økonomisk uforsvarlig i Oslo. Men er jeg på jobbreise tar jeg ut leiebil, og skriver regning på det. Noe man har rett på med mindre egen bil er avtalefestet i ansettelseskontrakt - og da får dere jo kompensert, og kan med det ha to biler. 

Det er ikke en familiebil, det er en firmabil som han primært bruker i jobben. Jeg kan som regel låne den til spesielle ting som dette, men ikke nå. 

ts

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Svigermor skrev:

Det var en skikkelig dårlig dag.

Ja fy søren. Å stå og ta seg sammen for å ikke gråte foran barna, og møte en hylende eldstemann I barnehagen var toppen! 

ts

• Liker 6
Skrevet

Det er faktisk skrevet i regel verket at det kun skal en vogn eller en sykkel pr.buss! 

At andre bussjåfører ikke velger å  følge denne regelen er faktisk ganske alvorlig. Skulle det skje en ulykke så går det hardere utover begge vognene og dere som står eller sitter ved vognen. Å sjåføren mister førerkortet og jobben fordi han velger å være snill. 

Synd at ikke alle følger regelene, men at du sutrer fordi de tenker på din sikkerhet blir for dumt!  

• Liker 41
Skrevet

Ja fy søren. Å stå og ta seg sammen for å ikke gråte foran barna, og møte en hylende eldstemann I barnehagen var toppen! 

ts

Ville kjøpt bil.

Et annet moment er jo at barn ikke er sikret på buss. Så har aldri vært aktuelt å ta dem med her. 

Skrevet
1 minutt siden, Frøken888 skrev:

Det er faktisk skrevet i regel verket at det kun skal en vogn eller en sykkel pr.buss! 

At andre bussjåfører ikke velger å  følge denne regelen er faktisk ganske alvorlig. Skulle det skje en ulykke så går det hardere utover begge vognene og dere som står eller sitter ved vognen. Å sjåføren mister førerkortet og jobben fordi han velger å være snill. 

Synd at ikke alle følger regelene, men at du sutrer fordi de tenker på din sikkerhet blir for dumt!  

Ser både to og tre vogner på daglig til og fra jobb. Dette er første gangen jeg har opplevd at noen håndhever dette. 

ts

• Liker 7
Skrevet

Ser både to og tre vogner på daglig til og fra jobb. Dette er første gangen jeg har opplevd at noen håndhever dette. 

ts

Enig! Jeg har kjørt buss med vogn i Oslo to ganger daglig i ett år nå, aldri opplevd at de har håndhevet denne regelen. Da hadde jo veldig mange ikke kommet seg til og fra barnehagen. Folk i Oslo bør prise seg lykkelig at ikke alle barnefamilier i byen har bil. Det ville blitt kaos! 

Anonymkode: 5e772...dbc

• Liker 16
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Frøken888 skrev:

Hvilket regelverk? Ser ingen problem med at to barnevogner skal komme i den "gropa" (gitt at det er plass).

Fra AtB (Trondheim) 

"Det er sjåføren eller mannskapet som avgjør om det er plass, ut fra sikkerhetshensyn."

Endret av abc123detvardet
  • Liker 9
Skrevet

Som fast busspassasjer så må jeg si meg enig i buss sjåføren. Du tar buss, med vogn i så å si rushtiden! Fra 3 til 5 er det jo konstant fult på bussene her i byen ihvertfall. Din barnevogn tar opp plassen til 4-5 passasjerer. Med 3 barnevogner så er det snakk om opp til 15 passasjerer på en buss som ikke kan ta bussen, fordi du velger buss fremfor taxi eller bil. For ja, du burde faktisk tenke litt fremover og velge taxi om du ikke har bil. og du har jo egentlig bil, men har valgt å sende den med mannen. Hvorfor i helsike tok ikke mannen din buss eller taxi til jobben, når du viste godt i morgest at du har avtaler og barnehage å rekke i dag?

Nei vet du hva. Dårlig planlegging fra din side. Du må lær deg å se saken fra flere sider. Bare fordi du har barn, så har du så absolutt ikke førsterett i samfunnet. 

Anonymkode: 965de...220

• Liker 40
Skrevet

Mulig at ikke bussene var utstyrt med barnevognplass? Eventuelt at plassen var okkupert enten av forflytningshemmede eller annet.

Anonymkode: 53f5e...406

• Liker 1
Skrevet

ts

De skal håndheve det. Men mange som ikke gjør det. Samme som om en bussjåfør plukker opp folk utenfor holdeplassen og det skulle skje en ulykke så er lappen borte med en gang.

Plukker bussjåfører opp folk på holdeplass og innenfor sonen så beholder han lappen fordi han gjorde jobben sin. 

Det er mange regler som ikke blir overholdt. Jeg har en mor som følger alle regler til punkt og prikke. Nettopp for at ditt og andres sikkerhet skal bli tatt på alvor. 

Veit du hvor farlig en barnevogn kan bli i et kræsj? Da kan du tenke deg to stykker. Det er farlig nok til å forårsake dødsulykker. En bussjåfør har ansvar for alle sine liv når han eller hun kjører bussen. 

Følges ikke reglene er det ditt liv som kan settes i fare. Å det er det mange bussjåfører som glemmer. At noen følger regelene kjempe bra. 

Anonymkode: fa873...03a

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, Frøken888 skrev:

Enig! Sikkerhet først. 

Dumt med taxien, de burde ha sendt en bil som hadde de setene du ønsket og plass til vognen. 

Men selvsagt stusser jeg litt over at det er så viktig med baby- og barnesete i taxi for deg, når du lett kunne ha barna dine usikret i bussen. Du skriver at du fikk plass ved døren, som om at det skulle være greit å stå der. Det er kjempefarlig ved et eventuelt kræsj. 

Anonymkode: 2ecf5...a61

• Liker 24
Skrevet

Som fast busspassasjer så må jeg si meg enig i buss sjåføren. Du tar buss, med vogn i så å si rushtiden! Fra 3 til 5 er det jo konstant fult på bussene her i byen ihvertfall. Din barnevogn tar opp plassen til 4-5 passasjerer. Med 3 barnevogner så er det snakk om opp til 15 passasjerer på en buss som ikke kan ta bussen, fordi du velger buss fremfor taxi eller bil. For ja, du burde faktisk tenke litt fremover og velge taxi om du ikke har bil. og du har jo egentlig bil, men har valgt å sende den med mannen. Hvorfor i helsike tok ikke mannen din buss eller taxi til jobben, når du viste godt i morgest at du har avtaler og barnehage å rekke i dag?

Nei vet du hva. Dårlig planlegging fra din side. Du må lær deg å se saken fra flere sider. Bare fordi du har barn, så har du så absolutt ikke førsterett i samfunnet. 

Vi har er byråd som gjør det vanskeligere og vanskeligere å ha bil i byen, de mener jo at ingen behøver bil i byen, man kan jo bare ta kollektivt! Disse menneskene bor jo under en stein når man ser hvor vanskelig det er å ta kollektiv med barnevogn. 

Anonymkode: 7d451...69d

• Liker 20
Skrevet

Det spiller da ingen rolle om at du hadde fått plass, og dørene gikk igjen - men det handler om sikkerheten til passasjerene. 

Jeg har opplevd at buss sjåføren ikke slipper inn mer enn 2 vogner. Priser disse sjåførene. Det er HELT JÆVLIG å stå i en stappfull buss med mange barnevogner, spesielt i rushtiden. 

Alltid gøy med foreldre som ikke tenker på andre enn seg selv og sin egen sikkerhet 😉😉

Anonymkode: f7e37...c3f

• Liker 18
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en familiebil, det er en firmabil som han primært bruker i jobben. Jeg kan som regel låne den til spesielle ting som dette, men ikke nå. 

ts

Men hvorfor har dere fått 3 barn i en storby som Oslo uten å ta høyde for at dere begge MÅ ha bil?! Dette er nok ikke første gangen bussene vil kjøre forbi dere, så dere får bare planlegge å kjøpe en ny bil. Kollektiv-transport i Oslo funket absolutt ikke som det skal.

Anonymkode: 65fff...b63

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme som om en bussjåfør plukker opp folk utenfor holdeplassen og det skulle skje en ulykke så er lappen borte med en gang.

Så det er lov så lenge det ikke skjer ulykker? Ganske sikker på at det er ingen regel angående dette, så lenge det er ansvarlig.

Ulykker kan skje overalt.

Er da mange turbusser som ikke har faste holdeplasser. 

Anonymkode: 93df8...734

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det det du klarer å lese ut av tråden her?

Jobber med mennesker med ulike diagnoser. Det er ikke så gøy når buss nr. 6 har passert, fordi det ikke er plass til en rullestol. Da buss nr. 7 kom, var det ei dame med barnevogn som gikk av så vi skulle få plass. INGEN andre gjorde mine til å flytte på seg. Mens andre sprengte seg på bussen for å få plass.

Anonymkode: b6fae...6f3

• Liker 28
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Spiller ingen verdens rolle, det skal i utgangspunktet ikke være mer en EN vogn i bussen. Vær glad for at bussjåførene tenker på DIN sikkerhet.

Anonymkode: 65fff...b63

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...