Gå til innhold

Spørsmål om barnehageplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsgravid og har begynt å tenke på dette med barnehageplass og hvor stor plass vi er nødt til å søke. :)

Jeg har en samboer som jobber på båt (dvs. han er bortreist i 2 uker og er hjemme i 2 uker). Jeg selv jobber 100%. 

Når samboer er borte er vi jo nødt til å ha barnet i barnehagen 100%. Men når samboer er hjemme er det jo ikke nødvendig med 100% plass. Han ønsker å ha barnet hjemme og kose seg sammen mens jeg er på jobb. Kanskje ha barnet 1-2 korte dager i uka av og til hvis det er noe han skal osv. Jeg jobber også en kveldsvakt i uka, og ser for meg at jeg av og til kommer til å ha barnet hjemme denne dagen. :)

Men må vi da søke full barnehageplass? Regnes timene totalt i løpet av en mnd eller fra uke til uke? Sånn jeg ser det kommer jo barnet kanskje til å trenge rundt 70% plass. 

Hvordan fungerer dette? :)

Anonymkode: 36aa1...a39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må søke full.

Anonymkode: 2cdeb...174

• Liker 2
Skrevet

Deltidsplass er ikke slik at man kan sende barnet når det passer familien, som hvia du har en 50% stilling har du som oftest faste dager du jobber, du kommer ikke når det passer deg så lenge det er innafor timeantallet ditt. 

Dere må søke full plass og heller ha barnet hjemme når dere ønsker i friperiodene til far. 

Anonymkode: 22266...144

• Liker 3
Skrevet

Det er riktig at du må søke fullt. Årsaken er at barnehagene bemannes etter ett visst antall fulltidsplasser. Det bemannes 1 voksen per 3 barn under 3 år, og 1 voksen per 6 barn over 3 år (det er noe mer komplisert nå som Disse fylles opp for at barnehagen skal gå rundt økonomisk. Si at barnet ditt går på en avdeling med 9 barn. Da må de ha tre ansatte på jobb. Dersom ditt barn er borte 2 uker vil det ikke gjøre at en ansatt kan ha 50% stilling med 2 uker på/2 uker av, fordi det fortsatt er 8 barn igjen på avdelingen. I så fall måtte det vært to barn til som ønsket akkurat samme ordning ELLER ett barn som bare ønsket barnehageplass i akkurat de to ukene ditt barn har fri.

Når det er sagt: Barn på 1-2 år kan være svært krevende. Nå vet ikke jeg hvor sliten mannen din er etter endt turnus, men det er mye mulig han vil ha mer ønske og behov for barnehagen de dagene han har fri enn han ser for seg nå. Dessuten kan det bli veldig slitsomt for barnet å stadig skulle tilvenne seg barnehagen på nytt. To uker er lenge for et lite barn.

Skrevet

Dere må søke full plass. Det er kun noen hundrelapper som skiller forskjellen på pris. Grunnen er som nevnt over at dersom barnet har 50% plass må barnet ha faste dager i barnehagen. Eks man, tir og ons den ene uka og man og tir uka etter. Dette er fir at andre barn skal fylle opp plassen når ditt barn er borte. Ikke alle barnehager tilbyr deltidsplass heller.

Anonymkode: a7a77...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...