Gå til innhold

Skal begynne med utredning i Mars, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen skal nå sende meg videre til sykehuset for utredning. Hva begynner man med da?

Anonymkode: e733f...4d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker jeg du begynner med innvendig ultralyd og at du forteller om hvordan syklusene dine er, regelmessige/uregelmessige, vekt (overvektig/undervektig), livsstil (røys, snus, alkohol, kosthold), mannen må nok ta sædprøve. Så kommer det nok an på hva man finner ut. For min del så var det jeg som var «problemet» til at jeg ikke ble gravid. Da jeg har pcos, fikk tabletter for å få eggløsning, siden jeg hadde veldig uregelmessige sykluser og ingen eggløsning.

så kommer det selvfølgelig an på hvor gammel du er med tanke på hvor god/dårlig tid dere har.

lykke til!

Anonymkode: 79078...4e5

• Liker 1
Skrevet
På 13.1.2020 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg du begynner med innvendig ultralyd og at du forteller om hvordan syklusene dine er, regelmessige/uregelmessige, vekt (overvektig/undervektig), livsstil (røys, snus, alkohol, kosthold), mannen må nok ta sædprøve. Så kommer det nok an på hva man finner ut. For min del så var det jeg som var «problemet» til at jeg ikke ble gravid. Da jeg har pcos, fikk tabletter for å få eggløsning, siden jeg hadde veldig uregelmessige sykluser og ingen eggløsning.

så kommer det selvfølgelig an på hvor gammel du er med tanke på hvor god/dårlig tid dere har.

lykke til!

Anonymkode: 79078...4e5

Jeg har vært hos gynekolog allerede og alt ser «fint ut» , men der var jeg ikke under utredning. Må jeg til gynekolog igjen da?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos gynekolog allerede og alt ser «fint ut» , men der var jeg ikke under utredning. Må jeg til gynekolog igjen da?

Avhenger av hva som ble gjort forrige gang. Utredning hos oss var innvendig ultralyd og blodprøver på passe tidspunkt i syklus, samtale om fertilitetshistorie og menstruasjonssyklus, generell medisinsk historikk hos begge, og sædprøve av mannen. Det ble også gjort hysterosalpingografi/vannscanning, men husker ikke om det ble gjort på første time eller senere.

Anonymkode: 918fe...567

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avhenger av hva som ble gjort forrige gang. Utredning hos oss var innvendig ultralyd og blodprøver på passe tidspunkt i syklus, samtale om fertilitetshistorie og menstruasjonssyklus, generell medisinsk historikk hos begge, og sædprøve av mannen. Det ble også gjort hysterosalpingografi/vannscanning, men husker ikke om det ble gjort på første time eller senere.

Okei

hvor lenge har du prøvd? Har du blitt gravid? 

Jeg har kun vært hos gynekolog for å sjekka at alt var greit og tatt blodprøve av hormonene

Skrevet

Samtale. gyn. kontroll av deg. Gjennomgang av utredningen som allerede har skjedd. Spermprøve av mannen. Blodprøver av begge. Og nye runder blodprøver av deg på gitte tidspunkt i syklusen. 

Vil anbefale at mannen tar en prøve allerede. Hender de krever tre måneder, så ny runde med spermprøve, så like greit å ha gjort det man kan for å ikke forsinke videre prosess. 

Anonymkode: 14b5d...b45

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei

hvor lenge har du prøvd? Har du blitt gravid? 

Jeg har kun vært hos gynekolog for å sjekka at alt var greit og tatt blodprøve av hormonene

Hadde prøvd 1,5 år før vi utredet, så ventet vi 3 mnd før vi startet med tablettstimulering/Letrozol fordi det passet bedre av flere grunner. Etter 5-6 sykluser med varierende hell og en ekstrauterin graviditet ble det ivf, med graviditet på første forsøk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...