Gå til innhold

Hva hjelper ungdommen til hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, lurer jeg på hva deres ungdom hjelper til hjemme? Min er 13 år. Hun gjør ingenting. Hvis hun skal gjøre noe, forventer hun betaling. Hva gjør deres,og får de betalt? 

Anonymkode: 9d003...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selvsagt må ungdommen få ukepenger om de skal gjøree noe! Her får han 500 kr i uken.

Anonymkode: 837ca...2ae

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

selvsagt må ungdommen få ukepenger om de skal gjøree noe! Her får han 500 kr i uken.

Anonymkode: 837ca...2ae

Er det selvsagt at man skal få betalt for å bidra i sitte eget hjem?? Håper dette er tull. Her har 14-åringene ansvar for innkjøp og laging av middag en gang i uken. Ellers ingenting fast. Ber han gjerne om å tømme oppvasken eller henge opp en klesvask dersom jeg ikke har tid. Får ikke ukepenger, men når han trenger. Rommet sitt har han selvfølgelig ansvar for selv.

Anonymkode: 8f0c0...2ad

• Liker 4
Skrevet

14 snart 15 tar oppvaskmaskinen, holder rommet ryddig og passer småsøsken i korte perioder. Hun får 200 i uka og ellers når det er noe spesielt. 

Anonymkode: 6c0bb...7dc

Skrevet

Aldri fått ukelønn, har gjort all husarbeid som går (ca) frivillig siden jeg var 13 pga syk forelder☺️Fikk heller litt peng om jeg skulle på kjøpesenteret eller på kino, altså når jeg spurte, som ikke var så ofte. Er 18 nå da. 

Anonymkode: 164dc...6ec

• Liker 2
Skrevet (endret)

14 åringen får ikke fast ukelønn. 
Han gjør ting som å ta ut av oppvaskmaskinen og gå med søpla, uten lønn. Han vasker også sine egne klær. 

Han får lønn for å passe småsøsken, stable ved og annet forefallende arbeid. - Siden han ikke får stort med penger annet enn til ferie, bursdager og jul og han hele tiden har noe greier han sparer seg til, har han blitt til tider, nesten slitsomt masete på å få arbeidsoppgaver. 

Nå går han og gleder seg til at det blir vår og han kan begynne å arbeide på utearealer, rydde rundt omkring på bruket og hjelpe til med å fikse låven, så det er best at jeg jobber på for fullt selv, så jeg slipper å «blakke meg» på arbeidslysten hans. 😅

- Han har på toppen av det hele funnet ut at han liker å bruke en times tid eller så på relativt monotone og fysisk krevende arbeidsoppgaver, fordi han liker å jobbe mens tankene flyr fritt, så han har opparbeidet seg en del arbeidsglede også. - Blir litt stolt av det! 

Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

500 kr i uka er mye. Hva må ungdommen dekke selv av disse pengene? 

Han eneungdommen gjør så og si ingen verdens ting. Han ene tømmer oppvaskmaskinen, går med søpla, dekker bord, tar kjøkkenet, henger opp klær og støvsuger.. men kun når det passer han og ikke meg.. krysser av på skjema og får penger deretter.. 

han andre kan klippe plen og måke snø av og til.. 

rommet rydder de aldri, fullt kaos av klær og tallerken. Jeg går snart bare å plukker.. 

får penger når de trenger ellers, men ikke store summer de krever heldigvis.. 70 kr uka så er de Happy 

Anonymkode: 2e1f7...214

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, som tittelen sier, lurer jeg på hva deres ungdom hjelper til hjemme? Min er 13 år. Hun gjør ingenting. Hvis hun skal gjøre noe, forventer hun betaling. Hva gjør deres,og får de betalt? 

Anonymkode: 9d003...924

Da jeg ble tenåring ble min mor ekstremt skuffet og sint på meg for at jeg aldri hjalp til hjemme. Klagde konstant over ting jeg ikke gjorde eller at jeg hadde rotet eller at jeg ikke tok inn og ut av oppvaskmaskinen etc. 

Problemet var bare at jeg aldri hadde lært noe som helst om hva som skulle gjøres. Hun ryddet rotet mitt fordi det gikk raskere enn at jeg skulle gjøre det selv og hun gikk aldri gjennom den «læreprosessen» med meg (og ikke eldre søsken heller). Vi ante ikke hvordan vi skulle sette på vaskemaskinen, men likevel var hun sliten av at vi aldri vasket våre egne klær.. 

Poenget mitt er ikke at det er slik du er, men bare ta en liten refleksjonsrunde for å sjekke hva du faktisk har lært trettenåringen din. De jeg kjenner som har brukt mye tid på å vaske sammen og lære bort mens ungene er små og vokser opp, har nå flotte tenåringer som hjelper til i hjemmet uten spørsmål.

Anonymkode: e3a8c...f68

• Liker 1
Skrevet

Hos oss gjør våre to sønner det meste av husarbeidet på ukedagene inkludert å lage middag man-tor. Dette synes de selv er riktig da de har kortere dager på skolen enn vi har på jobb. 

Anonymkode: 83414...3d8

Skrevet

Ingen fast ukelønn. Han får betalt for de tingene han gjør med at jeg sponser kino og andre ting han vil gjøre med vennene sine. Gjør han ingenting Den ene uken får han ingenting. Veldig sjeldent at det skjer 

Anonymkode: e9d05...219

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...