Gjest kronofogden Skrevet 3. juni 2005 #1 Skrevet 3. juni 2005 Ja, har du det? Jeg pleide å ha det....betalte alltids i tide, fikk angst hvis jeg fikk en purring osv...men, det var da... Har ikke så bra ekonomi førtiden og merker att jeg fått veldig lett for å legge de "upersonlige" konvoluttene i en skuff...Rydder opp en til to ganger i måneden da, men allikevel...har ikke oversikt...vet at selv om jeg prøver å få till avbetalingsordninger så blir det så mye tillsammen at jeg allikevel ikke kan betale alt, nå. Har tom fått en betalingsanmerkning...det hade jeg aldrig trudd... Jeg ber ikke om råd og hjelp her, vet vad jeg gjør feil og vad jeg må gjøre, nei, jeg lurer bare på om jeg er alleine om dette? Når jeg en sjelden gang sitter på et utested og tar en pils og ser på menneskene rundt meg, som selvfølgelig ser så perfekte vellykkede og successfulle ut, ja da lurer jeg på om dem kanskje også har gjemt noen brev i skuffen hjemme og også sitter og regner på om dem har råd at kjøpe seg en øl til....
Veslejenta Skrevet 4. juni 2005 #4 Skrevet 4. juni 2005 Har orden. Avtalegiro på alle faste regninger, og legger til side av lønna hver måned for uforutsette utgifter.
Gjest Helga the Hotwaxer Skrevet 4. juni 2005 #6 Skrevet 4. juni 2005 Bruker e-faktura på så mye som mulig, nettbank på resten og setter av en fast sum hver mnd. til uforutsette utgifter. Har full kontroll.
Gjest Madeline Skrevet 4. juni 2005 #7 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har full oversikt over økonomien. Setter av fast beløp hver mnd som dekker alle de faste utgiftene.
Sommerfugl Skrevet 4. juni 2005 #8 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har full oversikt over økonomien. Setter av fast beløp hver mnd som dekker alle de faste utgiftene. Jeg også, og i tillegg sparer jeg.
Væren Skrevet 4. juni 2005 #10 Skrevet 4. juni 2005 Hos oss har vi veldig ryddig økonomi, takket være en økonomisk begavet mann som har full kontroll! Kan ikke skryte på meg at jeg har den store oversikten...
Gjest celine Skrevet 4. juni 2005 #11 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har full kontroll på både min og samboers økonomi. Vi ble tidlig enige om at hvis jeg tok meg av økonomien, skulle han ha alt ansvar på kjøkkenet. Kunne jo ikke avslå et slikt gullkantet tilbud!
Smørblomsten Skrevet 4. juni 2005 #12 Skrevet 4. juni 2005 Ja vil si jeg har full kontroll, aldri hatt en purring til dags dato, og INGEN planer om å få d heller...Et mål er å aldri gå i null før neste lønning...Og d går fint, puuhh Tips til at man ikke glemmer å betale i tide er jo den geniale e-faktura (eller avtalegiro) som er kommet for å bli! Bare synd ikke alle betalingsmottakere tilbyr dette enda....
Grooo Skrevet 4. juni 2005 #13 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har full kontroll. Har alltid hatt det, og har etter hvert fått lært opp mannen min til det og.
Bree Skrevet 4. juni 2005 #14 Skrevet 4. juni 2005 Når man har grei økonomi trenger man ikke på samme måte å ha orden i økonomien. Jeg setter inn et beløp på en egen konto hver måned, og denne kontoen er både spare- og regningskontoen min. Jeg har sånn ca oversikt i hodet over hva jeg har av regninger i året, også legger jeg på litt. Har autogiro på det aller meste. I slutten av året er det mellom ti og tyve tusen til overs - jeg lar ti stå som en buffer og plasserer resten i bedre avkastning. Jeg synes selv at jeg har god kontroll, men i motsetning til andre, er det vel ganske tilfeldig. Jeg sparer f.eks ikke på regninger, de ligger jo i nettbank-utskriften min likevel.
Ciara Skrevet 4. juni 2005 #15 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har veldig ryddig økonomi, men som student, så er det ikke så mye å rydde opp i heller
aline Skrevet 4. juni 2005 #16 Skrevet 4. juni 2005 jeg har kontroll på økonomien. selv om jeg ikke alltid har råd til en øl til, eller annet jeg kunne tenkt meg, så har jeg alltid råd til å betale det jeg får inn av regninger. har tvangskontroll jeg da, siden jeg ikke automatisk er en økonomisk person, men med brukskonto, regningskonto hvor alle utgifter til regner pr måned blir satt inn på første dag lønning kommer inn i banken, sparekonto til faktisk sparing og en konto hvor jeg har ukesbudsjetter på!! det vil si at jeg alltid har KUN det jeg kan bruke på brukskontoen, og selv om jeg råbruker på tirsdag, så er jeg likevel ikke blakk de resterende ukene. høres kanskje voldsomt ut, men slik klarer jeg å alltid ha råd til både regninger og mat, og rett som det er litt luksus også og likevel ha kontroll. betalingsanmerkning har jeg aldri hatt, og å putte regninger i skuffen blir DYRT!! så å ikke betale regningene mine innen fristen har jeg rett og slett ikke råd til.
Diktern Skrevet 5. juni 2005 #17 Skrevet 5. juni 2005 Uff, ikke veldig. Har en tendens til å putte regninger i skapet og ta de "seinere". Nå har jeg ikke så altfor mange regninger, så som regel går det bra.
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2005 #18 Skrevet 5. juni 2005 jeg føler selv jeg har veldig god kontroll på økonomien ja. Dagen etter lønning har jeg autotrekk til regningskonto og et mindre beløp til en reservekonto. Regningskontobeløpet er et årsestimat delt på tolv. Jeg sjekker kontoene ofte (bruker ikke autogiro, liker å legge inn selv :oops: ) og legger alltid inn på forfallsdato. Samtidig sjekker jeg om det vil være nok på regningskontoen, og gjør eventuelle overføringer. Alle betalte giroer arkiveres. Jeg har også en buffer, og slipper dermed å ligge søvnløs om natten pga bekymring over regninger.
Maetzii Skrevet 6. juni 2005 #19 Skrevet 6. juni 2005 Finnes ikke bra kontroll der nei - for jeg hater brev og vil helst ikke åpne dem. Noen gang. Betaler husleie kontant, har et par autogiroer og ellers så får kontoene mine stå veldig ifred.. aner normalt ikke hvor mye jeg har engang. Bonuset er jo at jeg siden jeg ikke vet hvor mye jeg har alltid går ut fra at jeg er blakk - og dermed bruker mye mindre enn jeg ville gjort ellers. Men det er jo litt slitsomt da..
Gjest Leola Skrevet 6. juni 2005 #20 Skrevet 6. juni 2005 Ja, vi har ordnet økonomi. Med barn, hus og bil så er man nødt til å ha det. Hjemme er det jeg som er økonomisjef, det er jeg som overfører penger, sjekker kontoer og betaler regningene. Det er jeg som har kontakten med kunderådgiveren i banken når det trengs. Vår arbeidsfordeling kommer av at jeg jobber i bank og er den absolutt mest økonomiske personen av oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå