AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Jeg kjenner en del lærere, og i den forbindelse opplever jeg at de er veldig beskyttende overfor yrket sitt. Særlig arbeidstidene, noe jeg forstår. Man skal ikke se veldig langt for man finner kommentarfelt oversvømt av kommentarer om at lærere er de lateste og mest overbetalte menneskene i verden. De har stort sett ALLTID ferie, og mest av alt er de opptatt av å gjøre minst mulig, og JØSS en lærer skulle prøvd seg på en 8-4 jobb for det hadde de aldri klart(om man kun leser kommentarfeltene).. De lærerne jeg kjenner har stort sett en enorm arbeidsmoral og jobber til alle døgnets tider. Hvorfor er det slik at lærere som yrkesgruppe er skyteskiver for alle mulige slags anklager? Tror folk at læreryrket er 90% ferie og kaffe på lærerværelset? Hva er dine tanker om læreryrket? Og hvorfor er folk så fiendtlig innstilt? Anonymkode: 35e64...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er dine tanker om læreryrket? Og hvorfor er folk så fiendtlig innstilt? Mine tanker er at det er vanskelig å uttale seg noe særlig om det før man har prøvd selv. Som de fleste yrker, altså. Er folk fiendtlig innstilt? Nei, det tror jeg ikke. Anonymkode: e5ee5...185 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Jeg tror man bare ser at en lærer går tidlig hjem fra jobb, ikke at hn står i tlf med en dritbekymra mamma klokka 1830 en onsdags kveld. Det har nemlig mitt barns lærer gjort ved et par anledninger for meg. Hvis hun gjør det med alle så jobber hun godt over sine betalte timer, for å si det slik. Jeg tror at man ikke ser at det faktisk krever planlegging og forberedelse, gjennomgang av lekser og tid til å sette frem stoler til det ekstraordinære foreldremøtet. Det finnes gode lærere og dårlige lærere. De som er gode er ikke nødvendigvis dødsrå med mennesker, de forbereder seg også godt til timene sine. Anonymkode: 0e24b...641 8
Energidronning Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor er folk så fiendtlig innstilt? Anonymkode: 35e64...4ca ??? hva? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er folk fiendtlig innstilt? Nei, det tror jeg ikke. Anonymkode: e5ee5...185 ok, takk, spørsmålet ligger så mye utenfor den realiteten jeg kjenner til og opfatter, at jeg nesten kastet in en "bor du på en annen planet?" typ av reaksjon. enkeltpersoner, ja, av og til, sikkert finnes noe gale lærere...men over 90% folk har stor respekt for!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 De lærere jeg kjenner jobber 50 timer i uka. Hva er problemet ditt egentlig? Bli lærer da siden det er så lett. Anonymkode: 2a8fc...011 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 Leste bare første avsnitt 🤷🏼♀️🤷🏼♀️🤷🏼♀️🤷🏼♀️🤷🏼♀️🤷🏼♀️ Anonymkode: 2a8fc...011
Kågebruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 For å være helt ærlig så har jeg ingen sterke meninger om lærere generelt. Det finnes gode og dårlige lærere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror man bare ser at en lærer går tidlig hjem fra jobb, ikke at hn står i tlf med en dritbekymra mamma klokka 1830 en onsdags kveld. Det har nemlig mitt barns lærer gjort ved et par anledninger for meg. Hvis hun gjør det med alle så jobber hun godt over sine betalte timer, for å si det slik. Jeg tror at man ikke ser at det faktisk krever planlegging og forberedelse, gjennomgang av lekser og tid til å sette frem stoler til det ekstraordinære foreldremøtet. Det finnes gode lærere og dårlige lærere. De som er gode er ikke nødvendigvis dødsrå med mennesker, de forbereder seg også godt til timene sine. Anonymkode: 0e24b...641 Det er nettopp dette jeg sikter til, og mener når jeg oppfatter ganske mange som "fiendtlige". Kanskje dumt ordvalg. Jeg ser så ofte folk som mener at lærere jobber alt for lite. De får for mye betalt. Har bare fri. Sammen med uttalelser som at "skulle likt å sett en lærer klare en hel arbeidsdag" osv.. Er det rett og slett bare uvitenhet? At enkelte tror lærerens jobb KUN er de timene man står i klasserommet? 1 time siden, AnonymBruker skrev: De lærere jeg kjenner jobber 50 timer i uka. Hva er problemet ditt egentlig? Bli lærer da siden det er så lett. Anonymkode: 2a8fc...011 Akkurat mitt poeng. Hvorfor er det lærermangel når det liksom er verdens mest chille yrke? Det som irriterer meg er at enkelte kan vrenge av seg omtrent hva som helst, så fort noen sier de er lærer... Anonymkode: 35e64...4ca 1
Snabeltann Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 (endret) Det komiske... Eller tragiske er at folk får panikk ved tanken på hele klassen hjemme hos deg i barnebursdag. Et klasserom er mindre enn mange hus og stuer. og da er det kun snakk om to timer... Endret 13. januar 2020 av Snabeltann 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 2 minutter siden, Snabeltann skrev: Det komiske... Eller tragiske er at folk får panikk ved tanken på hele klassen hjemme hos deg i barnebursdag. Et klasserom er mindre enn mange hus og stuer. og da er det kun snakk om to timer... Litt forskjell da. I en barnebursdag så er barna høye som hus. Sitter ikke akkurat ved pultene sine og skal lære noe. En lærer får også mye mer respekt enn en forelder. Jeg har bare erfaring med lærere fra da jeg selv gikk på skolen og med mine barn. Lærere er som folk flest, veldig forskjellige. Noen er fantastiske og faglig dyktige, men andre ikke fullt så fantastiske og dyktige. Som resten av befolkningen altså. Anonymkode: ae08d...8a7 1
cattleya Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 At de gjør en av verdens viktigste jobber, og burde lønnes deretter. 2
Sjokoladefruen Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 Har ingen generell mening om lærere, enkelte gjør en super jobb, andre gjør en dårlig jobb. Slik er det i de fleste yrkene.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #14 Skrevet 13. januar 2020 Jeg har ingen formening om lærere, læreryrket derimot, det er frustrende, slitsomt, gir energi og glede, alt på en gang. Jeg jobber som spesialpedagog i skolen, så jeg har samme arbeidstid som en lærer, og får fint brukt opp alle arbeidstimer en har i uka på det jeg skal, pluss litt til. Da har jeg kanskje ansvar for 8, maks 10 elever med vedtak. All cred til lærere som har ansvar for mellom 30-40 elever i enkelte kommuner. Jeg synes også det er rart det er så stor mangel, for mange tror jo at læreryrket består av masse ferie. Sannheten er at enkelte lærere jobber i omtrent de fleste ferier, mange av de som jobber i dette yrket har en enorm arbeidsmoral. Det er mitt inntrykk. De er alle forskjellige individer, men for noen fine mennesker når det kommer til å se enkeltmennesker mange av de er, og som kollegaer er det mange som er helt rå, rett og slett. Selvsagt er ikke alt en dans på roser, du har dårlige lærere også, men av de arbeidsplassene jeg har jobbet ved, har det heldigvis vært et mindretall av dem. Anonymkode: 728fc...0a4 3
Gnå Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 (endret) Tror dere lærere kan være litt ekstra utsatt fordi alle har en viss tilknytning skole - alle som elever, og noen som foresatte - og derfor "vet" hvordan det er å være lærer? Når det gjelder den ferien og en viss fleksibilitet, er jeg den første til å signere på at det er fordeler med yrket. Men jeg mener av hele mitt hjerte at det er vel fortjent. Det trenger vel ikke stå i motsetning til hverandre? Skal også sies at de fleste "ferier" blir bruk til å rette og planlegge. Endret 13. januar 2020 av Gnå 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Skrevet 13. januar 2020 Lærerne til datteren min er helt fantastiske! Håper hun får ha dem gjennom hele grunnskolen😊 Gjennom jobb møter jeg endel ymse lærere. Opplever ofte at det er mye det samme på samme skoler og tenker det handler i stor grad om holdninger forankret i skoleledelsen. Anonymkode: ca518...740
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #17 Skrevet 13. januar 2020 Jeg er lærer selv, og mine venner sier stort sett «jeg hadde aldri orka å være lærer», når jeg forteller om jobbhverdagen. Det er mange tøffe tak til tider. Innimellom har jeg ønsket å bare ha en vanlig kontorjobb eller jobbe i butikk e.l. Gjorde det ved studier, og hadde ingenting imot å jobbe i ferier. Ulempen med lærerferiene er jo at «ingen andre» har ferie da. Går fort noen uker der jeg bare sitter alene. Og om noen venninner tar seg ferie ei uke midt i skoleåret, så kan jeg ikke bli med. Nå har jeg ikke barn da. Sikkert veldig greit med disse feriene når man har barn. Høstferie osv blir ofte brukt på planlegging eller retting av prøver. Pleier ofte å ha prøver rett før disse feriene så jeg kan rette i ro. Og de som sammenligner bursdager med skoletimer. Haha. Det kan gå hardt for seg i noen klasser og, altså. Har hatt noen timer der jeg har vært helt svett etterpå. Slemt å si, men noen ganger skulle jeg tro jeg jobba i dyrehage. Anonymkode: 9c63e...8ba 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #18 Skrevet 13. januar 2020 Mine tanker er stort sett «all ære til dere, jeg hadde aldri holdt ut». Dessuten har jeg et inntrykk av at det bare blir tøffere og tøffere også, ettersom foreldre blir mer og mer helikoptre SAMTIDIG som de overlater mer og mer oppdragelse til lærerne. Anonymkode: b2f16...3a5 2
Missbehave Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 Jeg hatet mine lærere på ungdomsskolen fordi de ikke tok tak i mobbingen (mente alt var min egen feil som mobbeoffer). De egnet seg ikke som lærere, kunne ikke lære bort og favoriserte elever. I nyere tid har jeg blitt kjent flere lærere og har selv jobbet som assisterende lærer (tok meg ikke av retting av prøver, men hjalp elevene i timene og etter skoletid). Lærerne nå er flinkere til å tilrettelegge skolen for elever med læringsvansker, de jobber lange og sene kvelder for å planlegge undervisning og rette prøver og innleveringer. De er tilgjengelige på mail døgnet rundt og jobber en del sene kvelder med foreldremøter og foreldresamtaler. Først de siste 5 årene har jeg innsett hvor mye arbeid det innebærer å være lærer og at de får lang sommerferie fordi de har avspasering for timene de har jobbet sent.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #20 Skrevet 13. januar 2020 Min ærlige mening? Flinke, empatiske og kloke! De fleste! Råtten frukt i alle bransjer, men lærere flest bryr seg vanvittig om elevene sine. Har inntrykk av at yrket stiger i status, og det er SÅ fortjent og riktig. Anonymkode: ba3dc...9e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå