AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #21 Del Skrevet 14. januar 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Dette gjør de ikke fordi islam sier det ( noe som ikke står i boka) dette er basert på kultur, og det er sånn de gjør det under begravelse, det er litt plagsomt når folk mikser og sier alle muslimer er sånn, ikke glem at dem som praktiserer Islam også kommer fra forskjellige land med forskjellige kulturer og normer... Anonymkode: 29228...00d Dette! Anonymkode: 23759...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #22 Del Skrevet 14. januar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Ser begravelsen og ser både kvinner og menn. Skjønner ikke problemet? Anonymkode: baa2d...55e Det er vel for og provosre alltid noen troll her inne som ønsker og hetse muslimer. Anonymkode: 23759...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #23 Del Skrevet 14. januar 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er deres kultur, det de er kjent med. I hvor stor grad tror du at de faktisk vil ha det sånn som oss? Er det fasiten at kvinner og menn må sitte sammen? Muslimer er da ikke de eneste som har denne kulturen. Alt dette hadde blitt så mye enklere hvis vi sluttet å mene noe om hvordan de skal ha det innen sin religion og heller tenke at hvis de har behov for det vil endringene komme før eller senere. Det er ikke sånn at våre vestlige verdier og tradisjoner nødvendigvis er mye bedre enn alle andres. Anonymkode: 4b5da...8c7 Helt enig! Anonymkode: 23759...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #24 Del Skrevet 14. januar 2020 Det er forskjellige kulturer 😕 det har nok ikke noe å gjøre med at de er Muslimer. Anonymkode: 28cc7...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #25 Del Skrevet 14. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde vært muslim og ikke akseptert at kvinner er mindreverdige så hadde familien mest sannsynlig reagert med å sende deg på koranskole, vold eller enda verre, æreskultur er et stort problem som myndighetene ikke tør ta tak i frykt for at det kan oppfattes som rasistisk. Islam og æreskultur kommer aldri til å passe inn i vestlige land så lenge de fortsatt lever etter 1400 år gamle religiøse lover. "Lørdag skrev Klassekampen om en 16 år gammel gutt som døde etter å ha blitt slått ned ved en skole på Holmlia i Oslo. Ifølge politiadvokaten var bakgrunnen for volden en mulig relasjon mellom 16-åringen og gjerningspersonens lillesøster. Folk på Holmlia forklarer voldshendelsen med at gjerningsmannen skulle forsvare familiens ære." Norge gjør ikke nok for å bekjempe æresvold. https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/01/08/195639841/norge-gjor-ikke-nok-for-a-bekjempe-aeresvold Anonymkode: 132bd...697 Det er mange muslimer som er i mot æreskulturen. Norske feminister har æreskulturen som en av de viktigste sakene så jeg anbefaler deg å bli aktiv feminist eller f eks jobbe med unge innvandrer gutter eller flyktninger og påvirke de på en god og antipatriarkalsk måte om du vil bidra til å gjøre noe mot æreskulturen. Æreskulturen er jo også aktiv blandt etniske nordmenn. Menn som slår når maten ikke er klar, og menn som begår æresdrap når kvinnen vil ut av forholdet. Problemet er menns holdninger, ikke at noen tror på Allah Anonymkode: 192f2...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #26 Del Skrevet 14. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var det norge så ut i gamle dager da? Kvinnen var faktisk under mannen her også og i de fleste andre land. Mye av det har med kultur og ikke religion og gjøre! Anonymkode: 23759...d16 Takk og lov så har vi kommet oss milevis videre siden den gang. Anonymkode: 78df6...910 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #27 Del Skrevet 14. januar 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norske feminister har æreskulturen som en av de viktigste sakene så jeg anbefaler deg å bli aktiv feminist eller f eks jobbe med unge innvandrer gutter eller flyktninger og påvirke de på en god og antipatriarkalsk måte om du vil bidra til å gjøre noe mot æreskulturen. Anonymkode: 192f2...1b1 Jeg har aldri hørt så mye som et lite pip fra norske feminister ift æreskultur, og problematikken rundt det. Selv når det ble avdekket at innvandrerjenter ble spionert på av taxi og buss sjåfører i byen jeg bor i; som skulle rapportere til familien hvis datteren hadde en norsk kjæreste eller gjorde noe hun ikke skulle. I England vet jeg noen muslimske jenter gjemte bestikk under hijaben, så når de skule gå igjennom sikkerhets kontrollen på flyplassen - på reisen til arrangert ekteskap - ble de tatt til side av vaktene og fikk tryglet om hjelp. Livene deres sto på spill. Hvor var de norske feministene da? Jeg er nok ikke helt enig at dette er en generell "menns holdninger" greie. I forhold til denne begravelsen tråden dreier seg om, så ser jeg virkelig ikke problemet i at de følger tradisjonen sin rundt gravferd. Hvis det derimot var et kvinnelig familiemedlem til stede som f.eks følte hun ikke fikk slippe til, så hadde det jo stilt seg litt annerledes. Men jeg vil tippe det er en stor trøst å følge tradisjon også i slike tunge stunder. Anonymkode: 67093...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 14. januar 2020 #28 Del Skrevet 14. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange muslimer som er i mot æreskulturen. Norske feminister har æreskulturen som en av de viktigste sakene så jeg anbefaler deg å bli aktiv feminist eller f eks jobbe med unge innvandrer gutter eller flyktninger og påvirke de på en god og antipatriarkalsk måte om du vil bidra til å gjøre noe mot æreskulturen. Æreskulturen er jo også aktiv blandt etniske nordmenn. Menn som slår når maten ikke er klar, og menn som begår æresdrap når kvinnen vil ut av forholdet. Problemet er menns holdninger, ikke at noen tror på Allah Anonymkode: 192f2...1b1 Kultur handler om hvordan man innretter et samfunn. Hvilket handlingsrom det er aksept for i et samfunn. Det er ingen akseptert norm blant etniske nordmenn å slå når maten ikke er klar eller å begå drap når kvinnen vil ut av forholdet. Det finnes derimot samfunn der det er en viss aksept for den slags. Samfunn der æresdrap ikke anses uakseptabelt. All bablingen om flerkultur og mangfoldighet som et gode, kan gi inntrykk av at all slags kulturelle normer er gangbare å dra med seg hit også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 14. januar 2020 #29 Del Skrevet 14. januar 2020 Men kjære dere henge dere opp i akkurat dette. Det er ritualer i en muslimsk begravelse vil jeg tro som følges. Må være måte på hvor mye man skal rope om kvinneundertrykkelse hele tiden. Poenget er at her er det 4 mennesker som ble gravlagt, det var et stort følge av både kvinner og menn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 14. januar 2020 #30 Del Skrevet 14. januar 2020 49 minutter siden, MiominMio skrev: Men kjære dere henge dere opp i akkurat dette. Det er ritualer i en muslimsk begravelse vil jeg tro som følges. Må være måte på hvor mye man skal rope om kvinneundertrykkelse hele tiden. Poenget er at her er det 4 mennesker som ble gravlagt, det var et stort følge av både kvinner og menn. Hvis man oppfatter bestemte ritualer som kjønnsdiskriminerende må det være greit å ta det opp som tema, uavhengig av hva foranledningen til begravelsen måtte være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå