Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle litt om det?

Det virker jo ganske genialt da, få kost og losji og greier.

Men ulempen for meg er at i Madlaleiren her i Stavanger har de kun utskrevet ledende befalskurs, og hvis jeg har skjønt det riktig er det egentlig bare et utgangspunkt for videre utdanning i forsvaret...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som kan fortelle litt om det?

Det virker jo ganske genialt da, få kost og losji og greier.

Men ulempen for meg er at i Madlaleiren her i Stavanger har de kun utskrevet ledende befalskurs, og hvis jeg har skjønt det riktig er det egentlig bare et utgangspunkt for videre utdanning i forsvaret...?

Jeg kan fortelle deg endel, men fint om du stiller litt konkrete spørsmål.

Kost & losji er fint det, men det er ikke akkurat glamorøst, så det er vel mer en vurderingssak om det bør veie som et argument.

Offiserer (++) i forsvaret har riktignok billige boliger og i noen tilfeller inkludert losji, og tjener ofte godt.

Det er imidlertid et spørsmål om du kommer til å gjøre karriere som offiser, eller om du kun er interessert i å være der noen år.

Hva er målet ditt? Hva er du vil?

Hele forsvaret er jo lagt om nå, og det finnes kun ren befalsskole på Rena (i hæren).

UB var tidligere det samme som BS, bare uten pliktåret til slutt - altså 1-årig, mens BS var 2-årig.

Du må uansett gjennom befalsopplæring før du får jobbe som befal, men nå fungerer det for det meste ved at du tar førstegangstjeneste, og plukkes opp dersom du gjør godt inntrykk.

Skrevet

Problemet mitt er vel det at jeg ikke helt vet jeg vil :roll:

Men de reklamerer jo så fint om lederutdanning og greier. Og det kan jo være bra og ha tenkte jeg.

Kunne jo ha startet og sett etterhvert om jeg fant noe som interesserte meg.

Men jeg må tydeligvis dra ut av fylket hvis jeg vil videre. Ikke bare bare det.

Kanskje jeg heller bør satse på å finne ut hva jeg vil egentlig?

Skrevet

Lederutdanning/erfaring ER bra å ha.

Det har imidlertid blitt vanskeligere å komme seg frem i forsvaret enn det var tidligere, men umulig er det absolutt ikke.

Du har kanskje en idè om du vil innen sjø, luft eller hær ihvertfall?

Har du lest om noe som virker OK?

Lederutdannelsen er den samme uansett, men du må velge et område du ønsker å utdanne deg og jobbe innen.

Hvorfor kan du ikke dra ut av fylket?

Skrevet

Jeg kan jo dra ut av fylket sånn egentlig. Men har ikke så fryktelig lyst. Er gift og vi driver et firma sammen så vi kunne ikke ha flyttet begge to.

Men det er jo ikke så fryktelig langt til Kristiansand da.

Tror nok luft eller hær er mest for meg. Syns det er litt artig med tekniske ting.

Har alltid hatt litt lyst til å bli flyger, men det er vel neppe aktuelt når man er nærsynt.

Skrevet
Jeg kan jo dra ut av fylket sånn egentlig. Men har ikke så fryktelig lyst. Er gift og vi driver et firma sammen så vi kunne ikke ha flyttet begge to.

Hvor gammel er du?

Dersom du ikke er innstilt på å flytte, er neppe forsvaret en god karrierevei.

Men det er jo ikke så fryktelig langt til Kristiansand da.

All luft-utdannelse er samlet i Kjevik nå, men du må nesten garantert flytte på deg i løpet av utdannelsen/karrieren.

Tror nok luft eller hær er mest for meg. Syns det er litt artig med tekniske ting.

Har alltid hatt litt lyst til å bli flyger, men det er vel neppe aktuelt når man er nærsynt.

Ja, da er flyger dessverre uaktuelt.

Men du kan jo f.eks. utdanne deg som crew chief, eller andre tekniske yrker - bestill en katalog for oversikt over de ulike linjene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...