AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #1 Skrevet 13. januar 2020 Har en gutt på 12 år som har samvær med far annenhver helg. Når far da ikke gidder å betale bidrag, kan jeg da si at om han skal fortsette å ha samvær med sønnen sin så må han hente og bringe selv i stedet for at vi møtes på halvveien slik vi har gjort tidligere? Dette grunnet min dårlige økonomi, som en direkte virkning av manglende barnebidrag over tid. Bakgrunn: Far har i flere år betalt for lite i bidrag, på tross av at det er NAVI som krever inn. I mai 2019 ble det sendt krav om utleggstrekk til fars arb. giver, hvor far skulle trekkes i lønn til bidrag. Det skjedde ikke, og far fortsatte å betale inn for lite i bidrag frem til august 2019, hvor han bare sluttet å betale... Jeg har hengt på tlf til NAV innkreving for å få de til å følge opp saken, og siden september 2019 har den ligget på en misligholdsavd. hos NAVI uten at noe har skjedd... Det blir sak mot fars arb giver for vesentlig mislighold av trekkplikt, men som de sier hos NAVI, de har et langt etterslep på disse sakene og de aner ikke når de får tatt tak i det. Og bidragsgjelden til far vokser... Når jeg konfronterer far med saken kommer det bare en masse svada-svar og dårlige unnskyldninger. Han har i følge NAVI en meget god inntekt. I tillegg bor han nesten gratis, har en stor og flott motorsykkel og en svær bil, og ingen andre enn seg selv å bruke penger på. Derfor blir jeg ganske provosert, men har satt min lit til at NAVI tar seg av saken i stedet for å skape en stor konflikt mellom oss. Og siden bidragsgjelden til far vokser, betyr det at summen av alle pengene jeg legger ut for ham til underhold av vår felles sønn også vokser. Vi har pleid å møtes på halvveien de helgene han skal ha samvær, men nå er økonomien min så skranten at jeg ikke ser meg råd til det så lenge jeg heller ikke får noe bidrag. Det er ikke snakk om voldsomme summer, men drivstoff og høye bompengesatser er penger det òg. I hvert fall når man må snu på hver hundrelapp om ikke sønnen vår skal måtte slutte på fritidsaktiviteter og slutte å gå i bursdagene han blir invitert til. Det er ikke fett å være alenemor, men jeg gjør så godt jeg kan. Særlig nå om vinteren går det mye penger til oppvarming, strømregning og slikt. 3-400 kr annenhver fredag og søndag merkes godt i lommeboka... Hva ville dere gjort? Anonymkode: 96c7e...f87 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #2 Skrevet 13. januar 2020 Hva er barnets beste? Hvordan tror du far vil reagere hvis du ikke tilbyr å møtes halvveis, kan det føre til at det da ikke blir samvær? Anonymkode: 1f9e2...fd9 4
Sjokoladefruen Skrevet 13. januar 2020 #3 Skrevet 13. januar 2020 Her synes jeg at du burde bite sammen tennene og møte opp halvveis. Tenk på barnet, ikke på deg selv. Jada, så føles dette urettferdig ut for deg, men begynner du å kjempe mot far, blir det konflikt og den eneste det går utover er barnet. 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #4 Skrevet 13. januar 2020 https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd Far til barnet mitt betalte ikke bidraget via nav. Han trekkes i dag fra lønnen sin. Jeg har alltid fått bidraget når jeg skal. Anonymkode: 2317a...37b 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #5 Skrevet 13. januar 2020 Jeg synes det er helt fair å si at så lenge han skylder deg masse oenger får han ordne hele reisen i forbindelse med samvær. Anonymkode: 32e01...96c 20
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #6 Skrevet 13. januar 2020 10 minutter siden, Sjokoladefruen skrev: Her synes jeg at du burde bite sammen tennene og møte opp halvveis. Tenk på barnet, ikke på deg selv. Jada, så føles dette urettferdig ut for deg, men begynner du å kjempe mot far, blir det konflikt og den eneste det går utover er barnet. HI her. Takk for svar. Joda, det føles urettferdig, men det er ikke dét som er hovedsaken her. Jeg har lenge bitt tenna sammen og latt som at alt er ok, med tanke på barnets beste. Problemet er bare at nå går det ikke lenger.. Jeg kan ikke trylle frem reisepenger til samvær. Så da er spørsmålet, skal jeg bare være ærlig og si det som det er? Far har jo penger, og det er en stor forskjell på det å ikke kunne og det å ikke gidde å hente og bringe. Jeg føler at jeg har vært dumsnill lenge nok og nå begynner det å få alvorlige følger, i forhold til min økonomi... Anonymkode: 96c7e...f87 14
Blackbird Skrevet 13. januar 2020 #7 Skrevet 13. januar 2020 (endret) Har du søkt forskuddsbidrag hos nav? Da får du bidraget og far blir skyldig nav. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd Endret 13. januar 2020 av Blackbird 15
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #8 Skrevet 13. januar 2020 Det er strengt tatt fars ansvar å hente å bringe så du egentlig vært for snill hele veien . At han nå ikke heller betaler bidrag viser hvor lite respekt han har for både deg og sin egen sønn. Jeg hadde satt hardt mot hardt. Om han velger å droppe samvær pga dette viser bare at han ikke er i stand til å sette barnet først. Anonymkode: 7c31c...783 16
abc123detvardet Skrevet 13. januar 2020 #9 Skrevet 13. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er strengt tatt fars ansvar å hente å bringe så du egentlig vært for snill hele veien Man skal også dele reisekostnader med mindre annet er avtalt. 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #10 Skrevet 13. januar 2020 Hva sier han om grunnen til at han ikke betaler? Jeg antar at dere har pratet om dette? Anonymkode: ea74e...d4e
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 3 minutter siden, abc123detvardet said: Man skal også dele reisekostnader med mindre annet er avtalt. Da kan han jo bare trekke det fra det bidraget han ikke betaler... Anonymkode: 59bcc...9b9 19
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 12 minutter siden, abc123detvardet skrev: Man skal også dele reisekostnader med mindre annet er avtalt. Ja selvfølgelig. Men det er samværsforeldren som skal stå for det praktiske og som må søke om delt reisekostnader. Det trekkes forresten av bidraget. Anonymkode: 7c31c...783 9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 49 minutter siden, Blackbird skrev: Har du søkt forskuddsbidrag hos nav? Da får du bidraget og far blir skyldig nav. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/bidragsforskudd HI her Ja har søkt, men det er behandlingstid og det jeg evt får er jo ikke det samme som bidragssummen... Selv om det selvfølgelig kommer til å hjelpe litt. Anonymkode: 96c7e...f87 4
Hr. Aktiv Skrevet 13. januar 2020 #14 Skrevet 13. januar 2020 For det første skjønner jeg ikke hvordan han kan lure seg unna dette med mindre han har så store utgifter på annet som trekker. Kemner og slike aktører. For nav driter i om dine utgifter er større enn det du får i inntekt. De krever inn uansett med tvang. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sier han om grunnen til at han ikke betaler? Jeg antar at dere har pratet om dette? Anonymkode: ea74e...d4e HI her Jeg har forsøkt å konfrontere ham. Han lyver meg rett opp i fjeset og sier han har betalt og ikke aaaner hvor pengene er blitt av. Når jeg ber om å få se kvittering for utførte betalinger slik at jeg vet at han har sitt på det rene så blir det vanskelig, PCen ligger på jobben, etc. Han sier han skal kontakte NAVI, men gjør det ikke, og de får ikke tak i ham. Og så hører jeg ikke noe mer. Han påstår også at verken han eller arbeidsgiver har fått ett eneste brev av NAVI. Noe som er helt hinsides da de har sendt MANGE både brev og purringer det siste året. Jeg har sjekket med NAVI at de har riktige adresser. Bare jug fra ende til annen... Men jeg har bitt tenna sammen for sønnen vår sin skyld. Nå går det ikke lenger, rett og slett. Anonymkode: 96c7e...f87 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Skrevet 13. januar 2020 1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev: For det første skjønner jeg ikke hvordan han kan lure seg unna dette med mindre han har så store utgifter på annet som trekker. Kemner og slike aktører. For nav driter i om dine utgifter er større enn det du får i inntekt. De krever inn uansett med tvang. HI her. Kemneren har ikke noe med dette å gjøre. Det er nav innkreving som ligger under skatteetaten som har ansvar for å kreve inn. De har namsmyndighet Først går de på ham, og når han ikke betaler fakturaene de sender så begjærer de utleggstrekk i lønn. Dette er hans arbeidsgivers ansvar å gjennomføre. Hvis de ikke trekker far i lønn så blir arb giver til slutt selv stående som ansvarlige for sin arbeidstakers bidragsgjeld. Grov mislighold av trekkplikt. Og det er der saken står nå. Den ligger i en bunke hos NAVI i påvente av at de skal komme til den i køen for å gå til sak mot fars arb giver. Og det tar visst tid..... Anonymkode: 96c7e...f87 6
Gjest Josefine5 Skrevet 13. januar 2020 #17 Skrevet 13. januar 2020 Jeg hadde ikke giddet å bidra med kjøring. Si at du ikke har råd, siden du ikke får bidrag.
Lucky.me Skrevet 13. januar 2020 #18 Skrevet 13. januar 2020 Jeg ville ikke løftet en eneste finger for denne "faren". Hvis han vil se ungen sin, så må han komme og hente den. 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 Hvordan er det når barnet skal tilbake til deg etter samvær? Møtes dere på halvveien da også? Kan det tenkes at det da blir slik at han henter fredager, men gidder ikke kjøre han hjem igjen på søndag? Men syns du skal purre på NAVI. Her går det 3 måneder fra ubetalt bidrag til det trekkes fra lønna til bidragspliktig. Anonymkode: 680cf...3ea 1
duplexx Skrevet 13. januar 2020 #20 Skrevet 13. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er strengt tatt fars ansvar å hente å bringe så du egentlig vært for snill hele veien . At han nå ikke heller betaler bidrag viser hvor lite respekt han har for både deg og sin egen sønn. Jeg hadde satt hardt mot hardt. Om han velger å droppe samvær pga dette viser bare at han ikke er i stand til å sette barnet først. Anonymkode: 7c31c...783 Direkte feil. Reisekostander skal deles. TS: hva er best for gutten? Er det en høy utgift for deg å dra hele veien? Husk at fars gjeld vokser, så det han ikke betaler deg for reisene nå, vil du en annen gang likevel få inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå