Gå til innhold

Legge gulv på gulv (laminat på parkett)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men hvorfor i all verden legge et laminatgulv over ekte parkett/tregulv? Hvorfor ikke slipe og olje parketten slik at den blir lys og pen igjen. 

Fikk selv sjokk da jeg kjøpte leilighet og fjernet noe simpelt laminat, under lå en skikkelig kvalitetsparkett. Vi fikset den og fikk et nydelig, klassisk gulv. Økte verdien på leiligheten også.

Anonymkode: a8798...e97

Helt legit spørsmål! Den parketten vi har ser jeg ikke for meg at vi kan få lys og pen "igjen", da den egentlig aldri har vært pen. Den er veldig oransje i fargen, noe som går stikk i strid med vår smak (ønsker et lyst gulv i eik). Kostnadene for leie av slipemaskin, tiden det tar å styre med dette, og ikke minst hvor liten mulighet det er for at det blir fint, gjør at rimelig laminat blir mer fornuftig bruk av pengene våre, og tiden vår, slik jeg ser det. Da er vi garantert ønsket resultat.

Anonymkode: f95cf...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går jeg frem da?

Hvis du bor i blokk er det ikke bjelkelag. Legg deg på knærne og bank med knoke eller trebit. Da hører du om lyden forandrer seg hver 60 cm = bjelke

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går jeg frem da?

Det enkleste er nok å prøve. Ta av listene og se om du får tatt opp parketten. En viktig indikasjon er også tykkelsen. Er parkettbordene ca. 1,5 cm tykke, ligger de oppå noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daisy_B skrev:

Det kan du, og du må ikke på død og liv ha et underlag. Men det vil jo isolere bittelitt, dempe litt lyd osv. Underlag selges dessuten særdeles billig på Biltema, og er ikke noe jobb å legge. Pass på at ikke rusk og rask blir liggende mellom gulvene, spesielt hvis du velger å droppe underlag. 

Selv om du får plass til det nye gulvet under tersklene, så vil gulvleggingen dra med seg annet arbeid, også. Fotlister, feks. Skal man prøve å forsiktig løsne de eksisterende listene for å gjenbruke dem, eller skal man legge laminaten så tett inntil listene som mulig, og dekke over glippen med en feielist? Geriktene rundt døren kan du bare kappe med feks en Fein. 

Er det dette underlaget du anbefaler?

https://www.biltema.no/bygg/maling/maletilbehor/gulvbeskyttelsespapir/underlagsskum-2000034236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dette underlaget du anbefaler?

https://www.biltema.no/bygg/maling/maletilbehor/gulvbeskyttelsespapir/underlagsskum-2000034236

Du kan bruke det der, ja. Men jeg er jo enig med de som sier du ikke burde legge nytt gulv oppå når det er varme i gulvet. Det er ikke vanskelig å fjerne parkett. Hva med å gi den bort på Facebook eller Finn mot at den som får den plukker den med seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (jente 26) fjernet parkett og la laminatgul helt alene i min leilighet. Hadde et brekkjern, hammer, stikksag og sirkelsag. Null erfaring fra før av.

Brukte kanskje en ettermiddag på å ta opp hele gulvet på totalt 60 kvm. Det er bare å ta bort listene, og ta opp gulvet, sannsynligvis er det klikkgulv, legge det i en bil/tilhenger og ta det med på avfallsstasjonen. Er veldig fort gjort! Mener det er verdt det lille arbeidet, for å gjøre det ordentlig.

Anonymkode: bf564...9b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, parkett er jo ikke spikret, limt og boltet fast i underlaget! Parkett tåler ikke tunge møbler når det ligger på 60cm bjelkelag. Bor du i blokk? 

Serr, kan du legge ut bilde av gulvet TS? For vi aner ikke hva du snakker om. Brekkjern er totalt unødvendig, selv på limt tregulv! 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwim8YXqqYHnAhWNuIsKHfDBA-wQwqsBMAB6BAgKEAQ&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Så lett å legge parkett, enda enklere å fjerne. Man tar det fra hverandre som Lego.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, loveli skrev:

Men altså, parkett er jo ikke spikret, limt og boltet fast i underlaget! Parkett tåler ikke tunge møbler når det ligger på 60cm bjelkelag. Bor du i blokk? 

Serr, kan du legge ut bilde av gulvet TS? For vi aner ikke hva du snakker om. Brekkjern er totalt unødvendig, selv på limt tregulv! 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwim8YXqqYHnAhWNuIsKHfDBA-wQwqsBMAB6BAgKEAQ&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov

Så lett å legge parkett, enda enklere å fjerne. Man tar det fra hverandre som Lego.

Her ser du litt av gulvet.gulv.thumb.jpg.bb053a900f431fde16982c2cf0549b1e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ser du litt av gulvet.gulv.thumb.jpg.bb053a900f431fde16982c2cf0549b1e.jpg

Det er nok ikke limt, men skulle det være det så går det kjempelett å brekke fra hverandre. Har som sagt fjernet 50kvm limt parkett på 20 minutter.

Men hvis det er gulvvarme må du gjøre det litt forsiktig så du ikke skader varmefolien.

Anonymkode: 964cb...d5e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det er blokk. Hva er det sannsynlige underlaget da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jo ut som om parketten i seg selv er i relativt OK stand, så da ville jeg vurdert om det er nødvendig å fjerne den.. Jeg har solgt noen boliger der det har ligget parkett under andre gulv, og enkelte kjøpere ser på dette som et pluss (ta i så fall noen gode bilder av parkettens tilstand, og legg disse i boligmappen).

En bruker minimalt med ekstra strøm for å varme opp, selv om man legger et lag laminat på toppen. Bruk ullpapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Nå ser det jo ut som om parketten i seg selv er i relativt OK stand, så da ville jeg vurdert om det er nødvendig å fjerne den.. Jeg har solgt noen boliger der det har ligget parkett under andre gulv, og enkelte kjøpere ser på dette som et pluss (ta i så fall noen gode bilder av parkettens tilstand, og legg disse i boligmappen).

En bruker minimalt med ekstra strøm for å varme opp, selv om man legger et lag laminat på toppen. Bruk ullpapp!

Hmm, det er jo et poeng, ja. :)

Hvorfor ullpapp? Og ser det ut til at det er plass til et ekstra gulv, bare slik du ser det på bildene? Er en tykkelse bedre enn en annen? Den jeg ser på nå er 8 mm.
Mange spørsmål! Takk for alle svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hmm, det er jo et poeng, ja. :)

Hvorfor ullpapp? Og ser det ut til at det er plass til et ekstra gulv, bare slik du ser det på bildene? Er en tykkelse bedre enn en annen? Den jeg ser på nå er 8 mm.
Mange spørsmål! Takk for alle svarene.

Fordi ullpappen bygger lite i høyden, og lar varmen trenge lett i gjennom. Disse skumunderlagene isolerer, og det er ikke alltid så lurt når du har gulvvarme.

Du må sjekke at det er plass ved dørtersklene. Det ser ut til at det elektriske ikke kommer i veien for å løfte gulvlistene litt, og da kan du fint gjenbruke det listverket du har.

Hvis det er plass til det, så ser jeg ikke noen problemer med å bruke et laminatgulv på 8mm. Sjekk gjerne klaringen mellom dørblad og gulv også, når døren står åpen. Hvis det er skjevheter, så kan man støte på problemer her..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alle sier; det er virkelig ikke mye jobb å fjerne flytende parkett. Eller limt. Mye mindre jobb enn å legge det nye gulvet.

Spesielt ikke hvis den skal kastes, slik at man kan gi blanke i å være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leifr skrev:

Som alle sier; det er virkelig ikke mye jobb å fjerne flytende parkett. Eller limt. Mye mindre jobb enn å legge det nye gulvet.

Spesielt ikke hvis den skal kastes, slik at man kan gi blanke i å være forsiktig.

Å fjerne parketten er normalt sett ikke vanskelig, nei. 

Men, det medfører ofte merarbeid, da dørlister blir for korte til å dekke differansen mellom gulvtykkelsene, samt at man ofte også må bytte gulvlistene til bredere lister, eller male/fikse veggene for å bli kvitt «kanten» ved gulvlistene (bortsett fra de få tilfellene der man har flaks, og veggene er malt i samme fargen bak listverket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men hvorfor i all verden legge et laminatgulv over ekte parkett/tregulv? Hvorfor ikke slipe og olje parketten slik at den blir lys og pen igjen. 

Fikk selv sjokk da jeg kjøpte leilighet og fjernet noe simpelt laminat, under lå en skikkelig kvalitetsparkett. Vi fikset den og fikk et nydelig, klassisk gulv. Økte verdien på leiligheten også.

Anonymkode: a8798...e97

Enig. Det er jo så grusomt med laminat, så synd å legge dette over. Det meste av parkett skal kunne slipes 1 gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt legit spørsmål! Den parketten vi har ser jeg ikke for meg at vi kan få lys og pen "igjen", da den egentlig aldri har vært pen. Den er veldig oransje i fargen, noe som går stikk i strid med vår smak (ønsker et lyst gulv i eik). Kostnadene for leie av slipemaskin, tiden det tar å styre med dette, og ikke minst hvor liten mulighet det er for at det blir fint, gjør at rimelig laminat blir mer fornuftig bruk av pengene våre, og tiden vår, slik jeg ser det. Da er vi garantert ønsket resultat.

Du får gjort det helt pent, kan hvitoljes. Har dere fått prisestimat? Vi fikk gjort det og det kostet 15.000 for stue og tre små soverom. Mye rimeligere enn å legge helt ny parkett, og penere enn laminat. Parketten vår så lik ut som deres, var helt gul. 

Anonymkode: ece88...300

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau. Selv har vi gått andre veien -- har lagt ny parkett i stedet for gammel laminat (og gammel parkett i noen rom), så de eneste tilpassingene vi måtte gjøre på listverk var å kutte noen millimeter her og der siden gulvet kom en tanke høyere opp.

Malingen på veggene var ikke noe problem siden vi uansett skulle male dem i ny farge samtidig som vi byttet gulv. (Åpenbar rekkefølge: Fjern gammelt gulv, ta løs listverk, mal vegg og gi blanke i om du søler på undergulvet, legg nytt gulv.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjort det helt pent, kan hvitoljes. Har dere fått prisestimat? Vi fikk gjort det og det kostet 15.000 for stue og tre små soverom. Mye rimeligere enn å legge helt ny parkett, og penere enn laminat. Parketten vår så lik ut som deres, var helt gul. 

Anonymkode: ece88...300

Beklager, greide å sette meg som anonym. Her er et eksempel.

87981614-DC52-402E-8745-96636B342F2C.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leifr skrev:

Jau. Selv har vi gått andre veien -- har lagt ny parkett i stedet for gammel laminat (og gammel parkett i noen rom), så de eneste tilpassingene vi måtte gjøre på listverk var å kutte noen millimeter her og der siden gulvet kom en tanke høyere opp.

Malingen på veggene var ikke noe problem siden vi uansett skulle male dem i ny farge samtidig som vi byttet gulv. (Åpenbar rekkefølge: Fjern gammelt gulv, ta løs listverk, mal vegg og gi blanke i om du søler på undergulvet, legg nytt gulv.)

Det er oftest mye enklere at gulvet blir høyere, ja. Da er det vanligvis kun dørlistene som må skjæres noen mm. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...