Gå til innhold

Legge gulv på gulv (laminat på parkett)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen røper ⬆️

Parketten er jevn, tørr og knirker ikke. Har sett meg ut et laminatgulv som er 8 mm tykt. Har undersøkt at det er plass til dette under dørkarmene. Skal legges i alle rom som ikke er våtrom.

Grunnen til at vi ikke river opp parketten er at typen mener det blir for mye jobb.

Så - kan jeg bare legge laminaten over? Hvilket underlag må jeg ha? Må jeg absolutt ha et underlag?

Anonymkode: f95cf...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan du, og du må ikke på død og liv ha et underlag. Men det vil jo isolere bittelitt, dempe litt lyd osv. Underlag selges dessuten særdeles billig på Biltema, og er ikke noe jobb å legge. Pass på at ikke rusk og rask blir liggende mellom gulvene, spesielt hvis du velger å droppe underlag. 

Selv om du får plass til det nye gulvet under tersklene, så vil gulvleggingen dra med seg annet arbeid, også. Fotlister, feks. Skal man prøve å forsiktig løsne de eksisterende listene for å gjenbruke dem, eller skal man legge laminaten så tett inntil listene som mulig, og dekke over glippen med en feielist? Geriktene rundt døren kan du bare kappe med feks en Fein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det, men er du sikker på at det ikke vil skape trøbbel andre steder? Og er du sikker på at det er god klaring under ved dørstokker? Alle gulvlister må heves. Er det varmekabler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la laminat på parkett, gikk fint. Vi la underlag under laminaten.

Anonymkode: 69bb8...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jolen77 skrev:

Du kan gjøre det, men er du sikker på at det ikke vil skape trøbbel andre steder? Og er du sikker på at det er god klaring under ved dørstokker? Alle gulvlister må heves. Er det varmekabler? 

Nei, er jo ikke 100 % sikker. 
Ja, det er gulvvarme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi la laminat på parkett, gikk fint. Vi la underlag under laminaten.

Anonymkode: 69bb8...bf1

Hvilket underlag er å anbefale da? Ser det er flere forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Daisy_B skrev:

Det kan du, og du må ikke på død og liv ha et underlag. Men det vil jo isolere bittelitt, dempe litt lyd osv. Underlag selges dessuten særdeles billig på Biltema, og er ikke noe jobb å legge. Pass på at ikke rusk og rask blir liggende mellom gulvene, spesielt hvis du velger å droppe underlag. 

Selv om du får plass til det nye gulvet under tersklene, så vil gulvleggingen dra med seg annet arbeid, også. Fotlister, feks. Skal man prøve å forsiktig løsne de eksisterende listene for å gjenbruke dem, eller skal man legge laminaten så tett inntil listene som mulig, og dekke over glippen med en feielist? Geriktene rundt døren kan du bare kappe med feks en Fein. 

Tenker å løsne de eksisterende listene, da jeg uansett ønsker å male dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det ikke anbefales å legge et flytende underlag oppå et annet flytende. Det gir mening. Dersom opprinnelig parkett er skrudd fast, vil det være greit å legge oppå.

Gulv som er lagt flytende er ganske lett å fjerne. Bruk elektrisk sag og sag opp gulvet i passe elementer. Kan deretter løftes ut. Tillegg: Ser nå at det er varme i gulvet. Da er det ikke like smart å sage.

Endret av Brunello
Ny opplysning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er jo ikke 100 % sikker. 
Ja, det er gulvvarme. 

Hvis du har gulvvarme burde du absolutt fjerne parketten. Da sparer dere strøm ved at ikke parketten må varmes opp før laminaten. Hadde aldri lagt lag på lag over gulvvarme.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, loveli skrev:

Hvis du har gulvvarme burde du absolutt fjerne parketten. Da sparer dere strøm ved at ikke parketten må varmes opp før laminaten. Hadde aldri lagt lag på lag med gulvvarme.

Enig i det. Dere taper en del på 2 lag. Jeg har pleid å bruke ullpapp som underlag, koster ingenting og bygger lite.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, loveli skrev:

Hvis du har gulvvarme burde du absolutt fjerne parketten. Da sparer dere strøm ved at ikke parketten må varmes opp før laminaten. Hadde aldri lagt lag på lag over gulvvarme.

Hvor omstendelig er det å rive opp parketten da? Hva trenger jeg av erfaring, utstyr og tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor omstendelig er det å rive opp parketten da? Hva trenger jeg av erfaring, utstyr og tid?

Jeg fjernet alene 50kvm parkett på 20 minutter... Dette var den gamle typen som var limt, nyere parkett limes ikke engang. Har du gulvvarme er det nok nyere parkettgulv og ikke limt.

Man drar det bare av og kaster det ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, loveli skrev:

Jeg fjernet alene 50kvm parkett på 20 minutter... Dette var den gamle typen som var limt, nyere parkett limes ikke engang. Har du gulvvarme er det nok nyere parkettgulv og ikke limt.

Man drar det bare av og kaster det ut vinduet.

Aha... Gulvet er senest fra år 2000, for da ble leiligheten pusset opp, men for alt jeg vet kan det ha ligget der siden 90-tallet. Så jeg aner ikke om det er limt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser dette på gjoerdetselv.com:

"Det er en stor jobb å rive opp det gamle tregulvet og legge et helt nytt på de gamle tilfarerne. Mye større enn bare å legge et tynt laminatgulv. (…) De fleste tregulv ligger på tilfarere eller bjelker. Gulvet er skrudd eller spikret, så du trenger kraftig verktøy når gulvet skal fjernes."

Blir litt skremt. 😟

Angående varme i gulvet; har aldri brukt varmen, da vi bor i tredje etasje i blokk, og det alltid er grei varme der inne. Om sommeren er det ikke til å holde ut, og om vinteren pleier jeg bare å skru på panelovnene. Så hvis ikke akkurat gulvvarmen er så nøye - gjør det noe å legge gulv på gulv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men hvorfor i all verden legge et laminatgulv over ekte parkett/tregulv? Hvorfor ikke slipe og olje parketten slik at den blir lys og pen igjen. 

Fikk selv sjokk da jeg kjøpte leilighet og fjernet noe simpelt laminat, under lå en skikkelig kvalitetsparkett. Vi fikset den og fikk et nydelig, klassisk gulv. Økte verdien på leiligheten også.

Anonymkode: a8798...e97

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det er en stor jobb å rive opp det gamle tregulvet og legge et helt nytt på de gamle tilfarerne. Mye større enn bare å legge et tynt laminatgulv. (…) De fleste tregulv ligger på tilfarere eller bjelker. Gulvet er skrudd eller spikret, så du trenger kraftig verktøy når gulvet skal fjernes."

Blir litt skremt. 😟

Angående varme i gulvet; har aldri brukt varmen, da vi bor i tredje etasje i blokk, og det alltid er grei varme der inne. Om sommeren er det ikke til å holde ut, og om vinteren pleier jeg bare å skru på panelovnene. Så hvis ikke akkurat gulvvarmen er så nøye - gjør det noe å legge gulv på gulv?

Gammelt tregulv er noe helt annet enn et 15-25 år gammelt parkettgulv. Det er sannsynligvis bare limt og kan lett røskes opp. Skulle det være spikret er det ikke rare stiftene i parkett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt skremt. 😟

Du må sjekke om gulvet ligger på plater eller rett på bjelkelaget. Ligger det på bjelkelaget, er det skrudd inn. Da er det tidkrevende. Dersom det ligger flytende på plater eller annet gulv, er det lett å ta vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Brunello skrev:

Du må sjekke om gulvet ligger på plater eller rett på bjelkelaget. Ligger det på bjelkelaget, er det skrudd inn. Da er det tidkrevende. Dersom det ligger flytende på plater eller annet gulv, er det lett å ta vekk.

Hvordan går jeg frem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...