Gå til innhold

Har valgt å kutte ut smarttelefon, fikk et nytt liv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kvinne på 28år, som var helt hekta på sosiale media. Hadde på varsling på alt, måtte sjekke. Prøvde å kutte ut varsling, da sjekket jeg enda mere....hadde alltid tlf ved senga. Så siste årene sov jeg dårlig, student i tillegg så da gikk det utover studiet.

Etterhvert startet jeg å kutte ned, fjernet alle sosiale media. Det hjalp utrolig mye, utover dette er jo smarttelefonen kjekk med diverse praktiske apper osv. Men når alt kommer til alt så klarer man seg fint uten den, på reise er den fin med google maps. Uviklingen av teknologi gjør at vi skaper behov som ikke trengs, som kaster bort tiden til mennesker.

For meg endte det med å kutte ut smarttelefon som en prøve, nå har det gått 13mndr. Er så utrolig glad jeg gjorde dette, har den liggende for evt reise med tanke på kartet.

Nå i dag bruker jeg en rimelig nokia, batteriet varer jo evig :) Den har faktisk sms og mms! Så kan man ringe til hverandre, altså 3 måter å kommunisere på. I tillegg har jeg e-post, så totalt kan jeg nås på 4 måter! Tenk det.

Når jeg tenker på all den tiden jeg brukte på snap, face og insta blir jeg flau!!! Sende masse dumme bilder og kommentarer om tull!!! Scrolle på bilder andre legger ut for å imponere andre, av reiser eller dumme ting de har kjøpt seg.

Utrolig deilig å ta tilbake livet! :) Har aldri hatt det bedre, lest mange artikler og sett dokumentarer om hvor skadelig dette egentlig er.

Anonymkode: ed2f5...850

• Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den har faktisk sms og mms! Så kan man ringe til hverandre, altså 3 måter å kommunisere på. I tillegg har jeg e-post, så totalt kan jeg nås på 4 måter! Tenk det.

Tenker at det er lite imponerende.  

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hvorfor? :) 

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Du skulle vokst opp på 70 og 80 tallet, ikke alle som hadde vanlig telefon engang.  Hvordan overlevde folk uten at de kunne bli nådd HELE TIDEN???   Føler meg nesten kriminell hvis jeg drar på et kjøpesenter et par timer uten telefon,  men det burde da virkelig ikke noe problem om folk ikke får tak i deg i 2 timer???

• Liker 5
Skrevet

Definitivt best å ha smarttelefon, og bruke den litt vettugt. 

Skrevet
2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Du skulle vokst opp på 70 og 80 tallet, ikke alle som hadde vanlig telefon engang.  Hvordan overlevde folk uten at de kunne bli nådd HELE TIDEN???

Du skulle vokst opp i "INSERT RANDOM AGE WHERE PEOPLE HAD IT WORSE"...

Ting forandrer seg...

• Liker 2
Skrevet

Alle burde hatt krav på å kunne leve et liv uten mobil og internett. De som ønsket det. Dessverre er det toget gått for lenge siden.

Anonymkode: 98d60...a8f

• Liker 3
Skrevet
Just now, OnFire said:

Definitivt best å ha smarttelefon, og bruke den litt vettugt. 

Helt enig.

Men veldig mange er avhengig, og klarer ikke la være. Da er det best å bare være helt avholds.

Selv bruker jeg min smartphone kanskje 5-10 minutter om dagen. Det er såpass lite at jeg trur ikke livet mitt ville blitt bedre om jeg byttet til en "vanlig" telefon. Er greit å ha mulighet til å slå opp ting på internett sånn av og til.

Sosiale medier bruker jeg selvsagt ikke. Vil påstå at det er det som er den egentlige avhengigheten til folk flest. Telefonen er bare brukerutstyret.

Anonymkode: 968cb...412

• Liker 2
Skrevet

Hei HI.... Er enig med deg og ser poenget ditt. Må være en befrielse å løsrive deg fra "fengselet" i some.... Det er ikke lett å "rømme" fra det, skal mye mot og vilje til. 

Stå på. Du gjorde det riktige for deg. Tenkt på det samme, men er ikke helt der ennå😉

Anonymkode: e0301...8c4

• Liker 1
Skrevet

Du havner jo litt utenfor samfunnet da, men opp til deg selv. 

Personlig så mener jeg det er et problem man skaper selv og kan fikse selv. Uten å måtte isolere seg selv digitalt. Gode vaner er alfa omega. 

Føler jeg selv har et avslappet og uproblematisk forhold til hele sosiale medier greier. Smarttelefonen vil jeg aldri gi ifra meg, pga appene som mattilbud, nettbank og andre praktiske apper. 
Personlig så bruker jeg aldri mobil på do f.eks. Det synes jeg er en uting og uhygienisk. Ikke bruker jeg mobil på sengen, slår av WIFI hver kveld før jeg legger meg. Jeg kan bruke mobil i sengen ved å høre på musikk, aldri noe på nett. Det anser jeg som normalt og akseptabelt bruk som ikke går utover nattesøvnen, faktisk så hjelper det da jeg trenger musikk for å roe ned hodet om kvelden. 
Om jeg er hjemme hele dagen så kan jeg fint gå frem til 18:00 før jeg i det hele tatt kobler på wifien på mobilen, som oftest rundt 12.00-isj, svært sjeldent rett etter å ha våknet. 
Ikke bruker jeg insta eller twitter i den form at jeg selv legger ut ting og har noe giv etter likes og antall kommentarer. Anser meg selv som en person med et sunt forhold til sosiale medier. Jeg bruker det som en tilskuer og jeg legger aldri ut noe selv. Har sånn 4 bilder på instagram og det er 4 bilder fra jeg laget meg instagram til i dag. Lagde meg det før det slo an og ble veldig populært så har hatt instagram i mange år. 
Jeg kan sitte med mobilen ved siden av meg, for så å ikke svare på en snap på 6 timer. Selv om at jeg ser at jeg får en snap. Vennene mine har godtatt at jeg ikke er en heavy bruker av sosiale medier på den måten, men om de ringer meg på facebook så svarer jeg. Jeg bruker facebook messenger som sms og telefon og det er der både venner og familie får tak i meg og der svarer jeg. 

Jeg vil påstå jeg har et normalt og sunt forhold til sosiale medier og slik.. men jeg er nok under grensen på hva som er generelt sett normalt forbruk. Da min oppfatning er at folk er generelt sett veldig avhengig av sosiale medier og veldig aktive og bruker flere timer på å se og å poste ting. Jeg ser ved dødtid og jeg MÅ ikke sjekke insta/face hver dag, twitter har jeg ikke. 
Jeg tror det er et problem folk har skapt for seg selv, og du kan lett ta tilbake kontrollen om du virkelig vil det. Som sagt så må du ikke gå total online isolasjon for å klare det, er jo bare å få inn gode vaner og hold deg til det. Første steg er nok å slutte å poste ting og å være aktiv på den måten, da mitt inntrykk er at denne jakten på likes er folks største problem og roten til problemet. 

Anonymkode: 17198...9be

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei HI.... Er enig med deg og ser poenget ditt. Må være en befrielse å løsrive deg fra "fengselet" i some.... Det er ikke lett å "rømme" fra det, skal mye mot og vilje til. 

Stå på. Du gjorde det riktige for deg. Tenkt på det samme, men er ikke helt der ennå😉

Anonymkode: e0301...8c4

Takk 🙂 For meg var det som et tak som slapp.

En befrielse, aldri sovet bedre etter jeg stoppet galskapen. Ikke uten grunn at de som er med på å designe apps/tjenester holder barna sine unna skjermlivet.

https://www.businessinsider.com/silicon-valley-parents-raising-their-kids-tech-free-red-flag-2018-2?r=US&IR=T

https://www.nytimes.com/2018/10/26/style/phones-children-silicon-valley.html

https://www.spectator.co.uk/2018/09/tech-gurus-dont-let-their-kids-have-smartphones-heres-why/

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du havner jo litt utenfor samfunnet da, men opp til deg selv. 

Anonymkode: 17198...9be

Dummeste jeg har hørt! :) Samfunnet er ikke inni en tlf, det er utenfor.

Du skriver som en som er avhengig.

• Liker 3
Skrevet

Men det var jo ikke smart tlf som var problemet, det var du som hadde en psykelig greie 😛

Normale folk sjekker ting når de gidder, og syns det er praktisk med slik tlf.

Anonymkode: 9e9be...d59

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle burde hatt krav på å kunne leve et liv uten mobil og internett. De som ønsket det. Dessverre er det toget gått for lenge siden.

Anonymkode: 98d60...a8f

Toget er gått for endel år siden ja. Det verste er jo at foreldrene kjøper det til barna i veldig ung alder.

Skrevet

Sånn var det da jeg var tenårene. Hadde ikke mobil da. Vi blir veldig avhengig av Internett og sosiale medier. Dessverre så må en bruke apper mer og mer til alt mulig som en må ha. Buss og tog som eksempel. En kan ta buss uten app (tror jeg) men ikke spontant uten busskort langt fra bussterminal... De tar jo ikke imot kontanter,

Anonymkode: 9d68e...db6

Skrevet

Jeg har smarttelefon men bruker nesten ikke SoMe. Man må ikke ha alle appene selv om man har smarttelefon. Går aldri tilbake fra smarttelefon, det er så mye annet jeg bruker telefonen til. Klarer lett å holde meg unna SoMe da, finner det ikke interessant å se på andre folk sine bilder, folk legger jo bare ut det samme hele tiden uansett. Enten dyr, middagstallerkener, barn, interiør, fyllavideoer, selfies, eller noe de synes er ustyrtelig morsomt. Jeg klarer virkelig ikke engasjere meg i det, det går bare på repeat.

Skrevet

Gratulerer.

Personlig hadde jeg ikke klart meg uten smartphone.

Skrevet

Takk for at du delte erfaringen din TS.

Jeg vil faktisk gå et steg lengre, og si at sosiale medier potensielt er psykose fremkallende. Man skaper seg virkeligheter basert på det man ser på nettet, og mister etterhvert muligheten til å skille mellom virkelighet, og illusjon. I tillegg er det sterkt vanedannende.

Jeg tror fra naturens side, så er vi skapt til å bekymre oss for det som er i umiddelbar fysisk nærhet. Nå med sosiale medier, kan man få den samme "angsten", men for ting som skjer på andre siden av kloden. Man blir bombardert med inntrykk hele tiden. 

I fremtiden håper jeg det vil rettes fokus på hvor skadelig dette potensielt kan være.

Anonymkode: 8f174...93d

• Liker 4
Skrevet

Kan ikke huske sist jeg brukte telefonen til å ringe eller sende SMS med. Hvis man ikke skal ha smarttelefon er det vel like greit å droppe hele greia?

Skrevet

Spørs hvordan man velger å bruke smartmobilen. Jeg har ikke en eneste sosial app på min, men flere kundefordelsapper. Det sparer jeg faktisk en del penger på, ettersom jeg kan få prosenter og rabatter på det jeg uansett har tenkt å kjøpe. Men stort sett brukes den som en telefon, ettersom jeg aldri kobler meg opp på offentlig wifi, og har kun 1 gb i abonnementet. Slik begrenses bruken, uten at jeg trenger å gi avkall på fordelene med å ha den med meg.

Anonymkode: 49a99...c54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...