Gå til innhold

Oppussing i rekkehus som går utover helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer en del på om flere har opplevd dette eller noe lignende der nabo har et oppussingsprosjekt som skal vare i flere uker som går utover hele rekken av beboere? Jeg og mannen min er de som er mest utsatt for støy siden vi har soverom rett på siden av badet der nabo har prosjektet sitt. Det er ikke sånn at vi synes de bråker hele dagen, men de bråker sykt mye på morgenen og mindre utover dagen. For min del er morgenen viktigst for meg at det ikke er støy siden det er da man sover og hviler seg. Jeg plages mye med helsen og er under avklaring med Nav for tiden og de dagene jeg jobber trenger jeg hvile og søvn for å spare opp mest mulig energi siden jeg er ofte utmattet pga den revmatiske sykdommen min.

Mye av sovetiden min kræsjer en del med da de styrer på så jeg får for tiden bare rundt 5-6 timer søvn. Sliter mye med søvn i tillegg om natten og oppi alt dette sliter jeg også med migrene som trigges av dette støyet. Vet at flere i rekka har også en del nattevakt som blir plaget av dette, men reglene tilsier at de har lov til å holde på fra 07.00 om morgenen så vi har jo egentlig ikke noe klagerett. Så lurer på om flere har hatt disse problemene med at naboens støy går utover livskvaliteten og isåfall hva gjorde dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke gjort noe, evt må du flytte ut en periode. Hadde dette vært natt eller søndag hadde det selvsagt vært anderledes. Folk må jo få pusse opp på dagtid. 

Skrevet
6 minutter siden, Queeny skrev:

.............. Så lurer på om flere har hatt disse problemene med at naboens støy går utover livskvaliteten og isåfall hva gjorde dere?

Juster soveperioden din slik at du er ferdig med å sove når de starter om morgenen.

• Liker 19
Skrevet

Du må bare akseptere at de pusser opp om morgenen. Det eneste du kan gjøre er å justere når du sover så du er ferdigsovet til de begynner kl 07, eller så må du overnatte hos noen andre  nå du vet du vil ha det stille om morgenen. 

Anonymkode: df42c...694

• Liker 5
Skrevet

Ørepropper og sov på et annet rom i perioden?

Anonymkode: d974f...c02

• Liker 6
Skrevet
23 minutter siden, Dorey skrev:

Du får ikke gjort noe, evt må du flytte ut en periode. Hadde dette vært natt eller søndag hadde det selvsagt vært anderledes. Folk må jo få pusse opp på dagtid. 

Er fullt klar over reglene, men spør om det er flere som har gått igjennom det samme og hva de måtte gjøre.

Skrevet
23 minutter siden, Whistler skrev:

Juster soveperioden din slik at du er ferdig med å sove når de starter om morgenen.

Har du gjort dette? Sover bare når jeg får til så det hjelper ikke så mye..

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ørepropper og sov på et annet rom i perioden?

Anonymkode: d974f...c02

Høres like godt i alle rom desverre 😕 Er derfor de andre naboene også reagerer på dette. Dårlig lydisolering.. 

Skrevet

Du kan nesten ikke bo i rekkehus og ha lyst til at det skal være stille til det nærmer seg formiddag...

Anonymkode: 635fc...3c3

• Liker 20
Skrevet

Det er enkelte ting en ikke får gjort noe med. Jeg var veldig syk for noen år siden og hadde mye støy fra nabo over meg spesielt. Bor i blokk. Barn hoppa og bråka mye i tillegg til andre ting. De visste jeg var veldig syk men brydde seg ikke. Men det er rart at da dama der fikk influensa så klagde hun da jeg hadde radio på. Noen skjønner det bare ikke. Det er frustrerende men oppussing fører jo mye støy med seg. Det er nok av kortvarig art, du kan jo spørre uten og være uhøflig. 

Anonymkode: 870e4...483

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bare akseptere at de pusser opp om morgenen. Det eneste du kan gjøre er å justere når du sover så du er ferdigsovet til de begynner kl 07, eller så må du overnatte hos noen andre  nå du vet du vil ha det stille om morgenen. 

Anonymkode: df42c...694

Er ikke snakk om akseptering her. Vi kjenner til reglene, men tips fra folk som har opplevd det samme skader ikke. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan nesten ikke bo i rekkehus og ha lyst til at det skal være stille til det nærmer seg formiddag...

Med mindre du har opplevd noe lignende og har gode tips så burde du latt vær å kommentere. 

Skrevet

Åh faen ja, jeg bor i rekkeleiligheter, jeg måtte til slutt slå opp en madrass av god kvalitet på kjøkkenet, og jeg kjøpte knallgode ørepropper fra apoteket. 

Skjønner deg godt ts, det er bare for en periode, men har du prøvd ørepropper?

Anonymkode: 89830...bc6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er enkelte ting en ikke får gjort noe med. Jeg var veldig syk for noen år siden og hadde mye støy fra nabo over meg spesielt. Bor i blokk. Barn hoppa og bråka mye i tillegg til andre ting. De visste jeg var veldig syk men brydde seg ikke. Men det er rart at da dama der fikk influensa så klagde hun da jeg hadde radio på. Noen skjønner det bare ikke. Det er frustrerende men oppussing fører jo mye støy med seg. Det er nok av kortvarig art, du kan jo spørre uten og være uhøflig. 

Anonymkode: 870e4...483

Uff, snakk om dobbel moral 😕 Er mange hyklere der ute desverre. Vi flyttet jo inn for 7 måneder siden og fikk beskjed om god lydisolering fra tidligere eier, men vi hører jo at det ikke stemmer. Vi klager jo aldri på lyd fra barn og dunking og andre ting, men når det blir støy som borring og banking mens man sover hver dag utenom helgene så tar det virkelig på helsen 😕

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh faen ja, jeg bor i rekkeleiligheter, jeg måtte til slutt slå opp en madrass av god kvalitet på kjøkkenet, og jeg kjøpte knallgode ørepropper fra apoteket. 

Skjønner deg godt ts, det er bare for en periode, men har du prøvd ørepropper?

Såpass! Desperate situasjoner krever desperate tiltak😅 Har prøvd det før på tog osv, men har rare ører så jeg får ikke til å bruke ørepropper og nesten ikke øretelefoner heller så det er et dilemma det der🙄

Skrevet
17 minutter siden, Queeny skrev:

Har du gjort dette? Sover bare når jeg får til så det hjelper ikke så mye..

Det som er sikkert er jo at du ikke får sove etter klokka 0700 for da starter de.  Vet du at du trenger 8-10 timer søvn, må du starte sovingen tidligere, eller sove i flere perioder.  Jeg har jobbet skift og bodd i rekkehus i flere år og fått det til å fungere.  Den ultimate løsningen på problemet er å kjøpe en enebolig.  Det fungerer, men det er vel ikke det du ser for deg for en fireukers periode hvor du blir litt plaget på dagtid. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Queeny skrev:

Såpass! Desperate situasjoner krever desperate tiltak😅 Har prøvd det før på tog osv, men har rare ører så jeg får ikke til å bruke ørepropper og nesten ikke øretelefoner heller så det er et dilemma det der🙄

Det har jeg også, kan aldri bruke sånne in ear propper som handsfree, for det faller bare ut, men på apoteket fant de noe slm fungererte, propper som formet seg godt inni øret :) haha ja desperate tiltak absolutt, men det var veldig kort vei til kaffetrakteren da 😅

Skrevet
49 minutter siden, Queeny skrev:

Med mindre du har opplevd noe lignende og har gode tips så burde du latt vær å kommentere. 

Gode tips? Det er jo ikke så mye å tipse om. Bor man i rekkehus, vil man høre naboer. Men greit, jeg kan gjerne liste opp alternativene som finnes og kalle dem "tips": flytt til enebolig, sov på andre tidspunkt, sov i andre rom, bruk ørepropper, bruk sovemedisin, sov borte. 

Det er klart at de må få pusse opp, og at de må få begynne når arbeidsdagen begynner. Man kan heller ikke be dem utsette den og den type arbeid til klokka sånn og sånn, fordi oppussing ikke fungerer sånn. Det er en trillion ting å ta hensyn til og litt av en kabal som skal gå opp når man pusser opp et hus. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår ikke at dette er noe å lure på en gang. De følger reglene, og det varer bare en kort periode.

Det er jo nemlig sånn at for at slike som dere skal kunne flytte inn i ferdig oppussede boliger, så må slike som dem faktisk pusse dem opp. En dag er det dere som skal pusse opp noe og er til bry for andre. Det må jo gjøres.

Tips får da bli ørepropper som er støpt etter øret ditt, å sove ute i telt eller på hotell. 

Anonymkode: 521a3...ad9

• Liker 3
Skrevet

Jeg vred på døgnrytmen de månedene det var oppussingsbråk her jeg bor.
Istedet for å sove fra ca 01 til 10, så la jeg meg senest kl 23.

Anonymkode: 4a802...19e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...