Gå til innhold

26 måneder gammel barn, ikke har noen ord.😔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Jeg blir snart psykisk syk. Jeg gråter nesten hver dag i flere måneder. Tanken slipper ikke meg om barnet min kan ha autisme. Fast legen har sett på flere ganger på barnet og sier, et frisk barn. Jeg roet ikke meg ned der, bestilte time på privat klinikken, der ble han i 45 min observert av barnelegen som har 20 års erfaring. Hun sa helt frisk barn, ikke barne autisme og barnet må utvikle. 

Barnet mister ord, før pleide han si hadet, hei, pappa, hallo på tlf og noen ord til.  Nå sier han bare : tur og nam.
siwr ikke MAMMA ELLER PAPPA.  Men han snakker mye barne språk, leker med leker helt vanlig, ikke noe fast leker. Liker kos, gir kyss, når han spisser vil barnet mate de som sitter veisiden av.  Har lite øye kontakt men noen ganger kan barnet stirre  på ansikt i flere minutter og se på face to face. 
kjønner når jeg sier lokk døra, åpne, skru på lys. 
spisser selv. Men barnet er veldig fjern. 

kan noen skjende seg igjen med sin barn??

Anonymkode: 8e58b...1c3

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skriver du ikke at barnet er 2 år, man bruker ikke måneder når barnet er så stort.

Men ta en tur til legen du.

Anonymkode: 5d96f...f03

• Liker 46
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen barn er sene med språket. Min minstekar begynte ikke å prate ordentlig før han var fire, så du kan tro jeg var svært bekymret. Var hos PPT og fikk konstatert ekspressive språkvansker, altså at han forstod det meste, men hadde problemer med å uttrykke seg. Med litt hjelp i slutten av barnehagen og første skoleåret har det gått seg svært fint til. I dag går han i tredje klasse og briljerer i alle fag.

Anonymkode: 74a84...e3d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver du ikke at barnet er 2 år, man bruker ikke måneder når barnet er så stort.

Jeg synes det er lettere å skrive 26 mnd, fordi barnet er 2 år og 2 måned. Slipper og skrive langt. 

• Liker 4
Skrevet

Kanskje barnet har hatt en liten tilbakegang på snakkingen og blitt litt fjern fordi hun eller han plukker opp at mamma oppfører seg litt annerledes ? Bare en tanke... 

i så tidlig alder er et av de vanligste tegnene på barneautisme, at man ikke får øyekontakt... (gjelder ikke alle, autisme er ikke autisme, men det er et av de tidlige tegnene hos små barn). Virker som du får kontakt med barnet. Gi litt mer tid til utvikling. 

Til slutt. Det er lov å være lei seg for en slik diagnose, og bekymre seg litt for hvordan livet til barnet kan bli. Samtidig skal du vite at det finnes fantastiske tiltak og mye kunnskap rundt autisme, det er dermed ikke selvsagt at dette blir et dårlig liv for noen av dere. 

Utfra det du skriver, ser jeg i utgangspunktet ingen grunn til bekymring 😊

• Liker 4
Skrevet

Er toåringen flerspråklig? 

Anonymkode: 8b6d7...220

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er lettere å skrive 26 mnd, fordi barnet er 2 år og 2 måned. Slipper og skrive langt. 

Du kunne bare skrevet 2 år og 2 mnd, hvis det var lengden på setningen det går på. Det er veldig forvirrende for lesere å måtte sitte å regne seg frem til hvor gammelt barnet er. 

Når det er sagt, så syns jeg du skal slå tanken fra deg, og stole på legen. Legen ville gitt deg beskjed om de så noe urovekkende :)

Anonymkode: 2d585...c7c

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn er sene med språket. Min minstekar begynte ikke å prate ordentlig før han var fire, så du kan tro jeg var svært bekymret. Var hos PPT og fikk konstatert ekspressive språkvansker, altså at han forstod det meste, men hadde problemer med å uttrykke seg. Med litt hjelp i slutten av barnehagen og første skoleåret har det gått seg svært fint til. I dag går han i tredje klasse og briljerer i alle fag.

Anonymkode: 74a84...e3d

Takk for svar, håper at det samme er hos oss også. 
Mvh Hi

Skrevet

Mitt flerspråklige (barnet hadde fire språk) barn begynte å snakke forståelig da han var fire år (selv om han sa sine første ord ved 1-årsalderen. Har et barn til som begynte ved 1-2-årsalderen. 

Anonymkode: 13977...ac5

Skrevet

Be barnehage og ta i bruk «tegn til tale» og bruk det aktivt selv. Ksn hjelpe han med å få uttrykt seg.

men får du ikke noe tilrettelegging/ekstra hjelp ved logoped/spesialpedagog via ppt?

Anonymkode: e8805...f55

• Liker 3
Skrevet

Du kunne nok like godt bare skrevet at barnet er 2 år. Om barnet er 2 år eller 2 år og 2 måneder betyr så lite som ingenting :P 

Datteren vår snakket heller ikke da hun var rundt 2 år. Hun har alltid vært tidlig ute motorisk, men det var først da hun begynte i barnehagen at hun begynte å snakke.

Jeg er mer bekymret for deg som blir psykisk syk og griner i månedsvis enda fagfolk som har observert barnet ditt sier hen ikke har autisme. Ungen din er forresten fortsatt frisk selv om hen hadde hatt autisme. Autisme er ingen sykdom, og mange med diagnosen klarer seg faktisk veldig bra.

Anonymkode: a8719...c98

• Liker 33
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å skrive 2 år, punktum.

Anonymkode: 64a5b...783

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å skrive 2 år, punktum.

Anonymkode: 64a5b...783

Ok, takk. Nå har jeg fått det med meg.☺️
-Hi

• Liker 9
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne nok like godt bare skrevet at barnet er 2 år. Om barnet er 2 år eller 2 år og 2 måneder betyr så lite som ingenting :P 

Datteren vår snakket heller ikke da hun var rundt 2 år. Hun har alltid vært tidlig ute motorisk, men det var først da hun begynte i barnehagen at hun begynte å snakke.

Jeg er mer bekymret for deg som blir psykisk syk og griner i månedsvis enda fagfolk som har observert barnet ditt sier hen ikke har autisme. Ungen din er forresten fortsatt frisk selv om hen hadde hatt autisme. Autisme er ingen sykdom, og mange med diagnosen klarer seg faktisk veldig bra.

Spørs hvilke grad man har da...

-hi

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvilke grad man har da...

-hi

Derfor jeg skrev "og mange med diagnosen klarer seg faktisk veldig bra". 

Skrevet

Er barnet tospråklig? Da er det vanlig med forsinket språkutvikling. 

Anonymkode: 71fb4...339

• Liker 2
Skrevet

Er mange faktorer som kan spille inn her. Flerspråklige er oftere senere med språket (siden du skriver dårlig norsk går jeg utifra det). 
Hva sier BHG om barnet? Er de bekymret? Hvis han ikke går i barnehage; hva gjør dere for å stimulere språket? Går dere i åpen barnehage eller andre plasser der han kan omgåes andre barn? Det er mye læring i det.  Leser dere for han? Synger dere sanger? Å lære språk handler om å bli eksponert for det og å faktisk ha bruk for det. Går barnet hjemme ilag med en foreldre så trenger ikke barnet bruke språket så aktivt siden foreldrene forstår barnet uten at det trenger å si noe. 

Anonymkode: 0cdb5...cb8

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi når det kommer til språkutvikling, så har det mye å si om barnet er 24 måneder eller 29 måneder f.eks.

Anonymkode: 4a653...017

• Liker 9
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er mange faktorer som kan spille inn her. Flerspråklige er oftere senere med språket (siden du skriver dårlig norsk går jeg utifra det). 
Hva sier BHG om barnet? Er de bekymret? Hvis han ikke går i barnehage; hva gjør dere for å stimulere språket? Går dere i åpen barnehage eller andre plasser der han kan omgåes andre barn? Det er mye læring i det.  Leser dere for han? Synger dere sanger? Å lære språk handler om å bli eksponert for det og å faktisk ha bruk for det. Går barnet hjemme ilag med en foreldre så trenger ikke barnet bruke språket så aktivt siden foreldrene forstår barnet uten at det trenger å si noe. 

Sen språkutvikling har i 99% av tilfeller ingenting med foreldrene å gjøre, så dette å legge skylden på foreldrene er dårlig gjort. 

Anonymkode: 13977...ac5

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker 7/24 til barnet mitt. Lese til han, snakker og diskuterer når han ser på barne TV, f.eks hvem ser vi her, hva de gjør der og så videre. Ute peker jeg på alt og snakker hele turen.  
Men han forstår alt jeg sier og henter og gjør det jeg sier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...