Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studiet er et masterstudie som tar 5 år. Deretter må du være fullmektig i et advokatfirma og føre egne saker i retten under veiledning.  Du må regne med minst 2 år som fullmektig før du får advokatbevilling.

Anonymkode: 3727d...1b0

Skrevet
På 13.1.2020 den 5.41, AnonymBruker skrev:

Kan ikke tro det er vanskelig. Har hatt en del å gjøre med advokater og syns faktisk at alle sammen oppfører seg utrolig spesielt og rart. «Avvikende» 

Anonymkode: 0bdae...ecc

Har møtt mange sånne jeg og 🙈

De mister fullstendig evnen til å fatte seg i korthet etter det studiet, og mange mister evnen til å tenke egne tanker selv, i frykt for å ikke alltid tenke «juridisk rett».

Jeg vil sammenligne de litt med sånn som man tror psykologer tenker om vanlige folk. At psykologene diagnostiserer hvermannsen på en måte. Juristen veier ordene dine, uttalen din, og forsøker å forstå hva mer du sa, selv når du ikke sa noe mer.

(Jeg har mange advokater og jurister i omgangskretsen. De rareste er de som jobber offentlig, eller i de fire store. )

Anonymkode: 13f48...7ff

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har møtt mange sånne jeg og 🙈

De mister fullstendig evnen til å fatte seg i korthet etter det studiet, og mange mister evnen til å tenke egne tanker selv, i frykt for å ikke alltid tenke «juridisk rett».

Jeg vil sammenligne de litt med sånn som man tror psykologer tenker om vanlige folk. At psykologene diagnostiserer hvermannsen på en måte. Juristen veier ordene dine, uttalen din, og forsøker å forstå hva mer du sa, selv når du ikke sa noe mer.

(Jeg har mange advokater og jurister i omgangskretsen. De rareste er de som jobber offentlig, eller i de fire store. )

Anonymkode: 13f48...7ff

Hva er de fire store?

Anonymkode: befe9...c4b

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er de fire store?

Ibsen, Bjørnson, Kjelland og Lie

Anonymkode: 08d7e...440

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ibsen, Bjørnson, Kjelland og Lie

Anonymkode: 08d7e...440

Hehe ja.

Skrevet

Det er vanskelig å bli advokat. For det første, må man komme inn på jus-studiet. Det er vanskelig. For det andre, må man gjennomføre jus-studiet. Det er vanskelig. For det tredje, må man bli ansatt som advokatfullmektig. Det er vanskelig. For det fjerde, må man ta og gjennomføre «advokatkurset». Det er også i utgangspunktet vanskelig, men ikke når man har klart å komme seg dit.

For å klare å gjennomføre jus-studiet, må man i utgangspunktet være glad i å lese masse. De fleste har mange lange dager på lesesalen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jurist, men ikke advokat. Jeg tok jusstudiet da det fremdeles var can.mag-grad og var med på overgangen til mastergrad og avsluttet studiet med det. Hvordan det er å komme inn nå vet jeg ikke, men vil tro det er høyt snitt. Juss er som regel et populært studie med mange søkere. Det er et tungt studie med mye lesing og lange dager på lesesalen. Det er et modningsfag, og de aller fleste bruker noe tid på å forstå den juridiske tankegangen. Ikke alt er like interessant, men man må likevel gjennom det (det gjelder jo for de fleste utdanninger), men det kan bli tungt og tørt å komme seg gjennom pensum for skatterett hvis man ikke finner det interessant i det hele tatt. Det er i større grad enn før (cand. mag) lagt opp til gruppearbeid og obligatoriske innleveringer osv, og det syns jeg er positivt. Det var mye enklere å studere under mastergradsordningen enn gand.mag ordningen. Likevel må man være veldig innstilt på å jobbe lange dager og være veldig disiplinert for å komme gjennom alt.

Når det gjelder å jobbe som advokat er det, som nevnt over her, slik at man må jobbe som advokatfullmektig i ca to år før man få advokatbevilling. Det å få en stilling som advokatfullmektig er nok ikke bare-bare. Det er mange om beinet og det er stort sett slik at advokatfirmaene kan velge og vrake i søkere på de stillingene, og mange krever erfaring. Å få seg jobb som advokatfullmektig rett etter endt jusstudie er selvsagt ikke umulig, men da bør du kunne vise til veldig gode resultater. Å få seg stilling som trainee under studiene er nok den beste måten å komme seg innenfor. Da har man erfaringen som veldig ofte etterspørres.

Anonymkode: 36f2c...588

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jurist, men ikke advokat. Jeg tok jusstudiet da det fremdeles var can.mag-grad og var med på overgangen til mastergrad og avsluttet studiet med det. Hvordan det er å komme inn nå vet jeg ikke, men vil tro det er høyt snitt. Juss er som regel et populært studie med mange søkere. Det er et tungt studie med mye lesing og lange dager på lesesalen. Det er et modningsfag, og de aller fleste bruker noe tid på å forstå den juridiske tankegangen. Ikke alt er like interessant, men man må likevel gjennom det (det gjelder jo for de fleste utdanninger), men det kan bli tungt og tørt å komme seg gjennom pensum for skatterett hvis man ikke finner det interessant i det hele tatt. Det er i større grad enn før (cand. mag) lagt opp til gruppearbeid og obligatoriske innleveringer osv, og det syns jeg er positivt. Det var mye enklere å studere under mastergradsordningen enn gand.mag ordningen. Likevel må man være veldig innstilt på å jobbe lange dager og være veldig disiplinert for å komme gjennom alt.

Når det gjelder å jobbe som advokat er det, som nevnt over her, slik at man må jobbe som advokatfullmektig i ca to år før man få advokatbevilling. Det å få en stilling som advokatfullmektig er nok ikke bare-bare. Det er mange om beinet og det er stort sett slik at advokatfirmaene kan velge og vrake i søkere på de stillingene, og mange krever erfaring. Å få seg jobb som advokatfullmektig rett etter endt jusstudie er selvsagt ikke umulig, men da bør du kunne vise til veldig gode resultater. Å få seg stilling som trainee under studiene er nok den beste måten å komme seg innenfor. Da har man erfaringen som veldig ofte etterspørres.

Anonymkode: 36f2c...588

Ved UiT er det ingenting som er obligatorisk annet enn en muntlig presentasjon og en semesteroppgave. Altså ikke noe særlig med obligatoriske innleveringer. Det er heller ikke noe gruppearbeid. Så vidt jeg har forstått er det omtrent det samme ved UiO.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved UiT er det ingenting som er obligatorisk annet enn en muntlig presentasjon og en semesteroppgave. Altså ikke noe særlig med obligatoriske innleveringer. Det er heller ikke noe gruppearbeid. Så vidt jeg har forstått er det omtrent det samme ved UiO.

Mulig det er ulik praksis ved de ulike universitetene. jeg studerte ved UiB. Om det fremdeles er obligatoriske deler der nå, vet jeg ikke. De kan jo ha endret det siden min tid (2006), men det var i grunn bare en fordel at ting var obligatorisk emm. Da møtte man opp, leverte oppgaver og lignende jevnt gjennom året og det var selvsagt til stor hjelp når eksamen kom.

Skrevet
Akkurat nå, Milla29 skrev:

Mulig det er ulik praksis ved de ulike universitetene. jeg studerte ved UiB. Om det fremdeles er obligatoriske deler der nå, vet jeg ikke. De kan jo ha endret det siden min tid (2006), men det var i grunn bare en fordel at ting var obligatorisk emm. Da møtte man opp, leverte oppgaver og lignende jevnt gjennom året og det var selvsagt til stor hjelp når eksamen kom.

Jeg som skrev lenger opp her - ser jeg ble anonym på det innlegget - det var ikke meningen ;-)

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vell skal ta juss og bli advokat. Gonna go for it!! Hvor mange år skole er det

Som noen andre skrev øverst er det i utgangspunktet 5 år skole og 2 år som fullmektig. Det er dog ganske vanlig å bruke 6 og 7 år totalt for å få gode nok karakterer. De beste karakterene A og B, henger høyere enn de tilsvarende 5 og 6 på vgs. Der man kunne sleike læreren opp etter ryggen for en enkel femmer eller sekser på vgs, må man faktisk ha et visst talent for å få de beste karakterene på universitetet. 

Anonymkode: 77208...ec0

Skrevet
1 time siden, Milla29 skrev:

Ja, UiB har vel fortsatt en slik ordning. De har også flere og mindre eksamener, mens UiO har en til jul og en til sommeren og UiT har to til sommeren og ingen til jul.

Søkte meg egentlig til UiB nettopp fordi jeg nok hadde fått mer utbytte av opplegget der, men kom dessverre ikke inn. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som noen andre skrev øverst er det i utgangspunktet 5 år skole og 2 år som fullmektig. Det er dog ganske vanlig å bruke 6 og 7 år totalt for å få gode nok karakterer. De beste karakterene A og B, henger høyere enn de tilsvarende 5 og 6 på vgs. Der man kunne sleike læreren opp etter ryggen for en enkel femmer eller sekser på vgs, må man faktisk ha et visst talent for å få de beste karakterene på universitetet. 

Man trenger faktisk ikke å sleike læreren for å få toppkarakterer på vgs. Det er generelt mye enklere enn på universitetet. 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det vanskelig ?

Anonymkode: af0a6...ada

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig ?

Det kommer vel an på deg og dine forutsetninger. 

For noen er det enkelt, for de aller fleste er det relativt vanskelig og krever en del innsats, for en del krever det enorm innsats og for noen er det uoppnåelig. 

Hvor er du nå? Går du på ungdomsskolen? Vgs? Hvilke karakterer har du? Er du en flink elev? Har er dine styrker og svakheter? 

Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer vel an på deg og dine forutsetninger. 

For noen er det enkelt, for de aller fleste er det relativt vanskelig og krever en del innsats, for en del krever det enorm innsats og for noen er det uoppnåelig. 

Hvor er du nå? Går du på ungdomsskolen? Vgs? Hvilke karakterer har du? Er du en flink elev? Har er dine styrker og svakheter? 

Jeg går siste året på ungdomsskolen, og vurderer å ta studiespesialisering juss, karakterene mine er helt greie for ofte 5 og 6, lg får 4 i norsk, nynorsk engelsk osv. Og har dårlig i matte. Har et snitt på 4,6 og tror jeg kommer til å få høyere på VGs siden da har ikke vi kunst og håndverk osv

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg går siste året på ungdomsskolen, og vurderer å ta studiespesialisering juss, karakterene mine er helt greie for ofte 5 og 6, lg får 4 i norsk, nynorsk engelsk osv. Og har dårlig i matte. Har et snitt på 4,6 og tror jeg kommer til å få høyere på VGs siden da har ikke vi kunst og håndverk osv

Jeg er også interessert i samfunn. Og mange sier jeg hadde passet som advokat. Og yrket virker veldig spennende. Og jeg er interessert i hva som er rett og galt osv

Skrevet
På 12.1.2020 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å studere juss og bli advokat, men må man ha gode karakterer? Er det verdt det? Hvor mange år skole er det? Tjener de mye? Er det mye studielån? Og er det vanskelig å få seg jobb som utlending 

Anonymkode: 08729...cd0

Tja. Har kun studert arbeidsrett selv og det er tungt. 

Tar tid og dyktig blir man med erfaring. Mange dommer skal leses for å forstå rettspraksis.

Anonymkode: 9c38f...7d9

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva du går på vgs er ikke så viktig så lenge du oppnår studiekompetanse. Ei jeg studerer sammen med gikk feks helse. 

Du må forbedre snittet ditt, og helst bare få 5 og 6. Jeg kom inn i Tromsø med 5,13 i snitt og da hadde jeg to firere på vitnemålet, men det er noen år siden, og nå har poenggrensen økt enda mer.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger faktisk ikke å sleike læreren for å få toppkarakterer på vgs. Det er generelt mye enklere enn på universitetet. 

Jeg sier ikke at man må, men at man KAN En elev kan være helt middelmådig og allikevel få både 4 og 5 uten å gjøre stort. På min skole (som forøvrig ikke var spesielt løssluppen på karakterer) skulle man tro 4-tallet var default karakteren alle skulle ligge på i muntlige fag. De som fikk dårligere enn 4 gjorde som regel aldri lekser, skulket prøver og deltok ikke i undervisningen. På de beste skolene i hovedstaden er det vanlig at opp mot 80-90% av elevene får karakter 5/6 i fag som samfunnsfag, religion, historie, gym etc. Ikke rart karaktergrensene blir såpass høye som de er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...