AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #1 Skrevet 12. januar 2020 Foreksempel hvilke klær de vil ha på seg, ser ikke problemet så lenge de kler seg etter været. ikke yoghurt eller frukt før brødskive. Hvorfor? hva de skal like osv. Husker jeg ikke fikk gå med lysegrønt når jeg var liten, fordi mamma likte ikke fargen, jeg elsket den. Tror neppe jeg hadde tatt skade av å gå med lysegrønt. Sånn er hun enda, hun syns ikke jeg skal gå med noe hun ikke liker, men jeg gir blaffen i det nå. Dette var bare noen eksempler. Men jeg skjønner at de ikke kan bestemme foreksempel at de ikke skal vaske seg eller pusse tenner osv, ikke ta medisin og sånt. Men eller er det vel viktig å lære seg å ta egne valg. Anonymkode: 15419...06d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #2 Skrevet 12. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker said: ikke yoghurt eller frukt før brødskive. Hvorfor? Fordi noen barn heller vil leve på yoghurt og frukt i stedet for annen mat. Og da blir det ikke FØR brødskive, men i stedet for. Jeg tror de fleste foreldre gir mer og mer ansvar med alderen, og da også mer valgfrihet. Anonymkode: 64e90...91a 14
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #3 Skrevet 12. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi noen barn heller vil leve på yoghurt og frukt i stedet for annen mat. Og da blir det ikke FØR brødskive, men i stedet for. Jeg tror de fleste foreldre gir mer og mer ansvar med alderen, og da også mer valgfrihet. Anonymkode: 64e90...91a Skjønner. Men hva med farger foreksempel, hva er galt med å velge det selv? Anonymkode: 15419...06d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #4 Skrevet 12. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner. Men hva med farger foreksempel, hva er galt med å velge det selv? Anonymkode: 15419...06d Farger kan de velge selv..med litt veiledning. Min unge ville så veldig gjerne ha en lyselyseblå parkdress, men av erfaring vet jeg at lyse uteklær blir kjempestygge ved bruk..så da ble det mørkeblå i stedet Anonymkode: 64e90...91a 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #5 Skrevet 12. januar 2020 Får han yoghurt eller frukt før skive så spiser ikke noe etterpå. Når han vil gå med minions joggedress o bursdag så er det klart jeg må inn å bestemme at det er uaktuelt! Skal han i bursdag så får han pynte seg altså! Jeg hadde helst sett at han går med skjorte,men til nød kan heller gå med en fin genser og en litt penere bukse enn vanlig. Anonymkode: f8e15...d26 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #6 Skrevet 12. januar 2020 Fordi foreldre nesten alltid vet hva som er best for deres barn. Anonymkode: d05f3...2ad 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #7 Skrevet 12. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi foreldre nesten alltid vet hva som er best for deres barn. Anonymkode: d05f3...2ad Da var det sikkert best for meg at jeg ikke fikk gå med lysegrønt da?... Anonymkode: 15419...06d
Nerine_ Skrevet 12. januar 2020 #8 Skrevet 12. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da var det sikkert best for meg at jeg ikke fikk gå med lysegrønt da?... Anonymkode: 15419...06d Kjenner du mange andre eksempler der foreldre nekter barn å bruke en viss farge? Det du snakker om der er bare sært, tror neppe flertallet av foreldre nekter barna å bruke en farge kun basert på egen smak. 7
abc123detvardet Skrevet 12. januar 2020 #9 Skrevet 12. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi foreldre nesten alltid vet hva som er best for deres barn. Anonymkode: d05f3...2ad Sorry, men "nesten alltid" er langt i fra sant. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #10 Skrevet 12. januar 2020 8 minutter siden, Nerine_ skrev: Kjenner du mange andre eksempler der foreldre nekter barn å bruke en viss farge? Det du snakker om der er bare sært, tror neppe flertallet av foreldre nekter barna å bruke en farge kun basert på egen smak. Ja kjenner noen, men tror jo ikke selv at de fleste foreldre er sånn. Anonymkode: 15419...06d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #11 Skrevet 13. januar 2020 Kjæresten min har foresten en datter på 6 år som får velge hva hun vil gå med,blir mange rare kombinasjoner der. Jeg tenkte bare "å ja det far som har valgt klærene til henne idag ja". For bedre er ofte dårlig på hva som passer sammen. Viste seg at datteren selv får bestemme hva hun skal gå med. Enda en god grunn til at foreldre skal blande seg i hva ungene vil gå med,klærene må i det minste passe sammen å passe til rett anledning. I bursdager,julaften;nyttårsaften og 17.mai så er det het i huset pålagt å gå med finklær ellers får en bli hjemme istedet. Anonymkode: f8e15...d26
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #12 Skrevet 13. januar 2020 For menn er ofte dårlig på* Anonymkode: f8e15...d26
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #13 Skrevet 13. januar 2020 Jeg bestemmer at godteri er forbudt før middag. Men hun velger selv etter middag. hun velger selv pålegg til maten, hvilke klær hun vil ha på seg osv. Hun får velge trusa selv, men ingen truse er ikke alternativ. Men! Hun får ikke velge bort hansker om vinteren, hun får velge hvilke hansker/votter. Hun får velge veldig mye, men innenfor er visst slingringsmonn. Anonymkode: 7fe14...d4f 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #14 Skrevet 13. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten min har foresten en datter på 6 år som får velge hva hun vil gå med,blir mange rare kombinasjoner der. Jeg tenkte bare "å ja det far som har valgt klærene til henne idag ja". For bedre er ofte dårlig på hva som passer sammen. Viste seg at datteren selv får bestemme hva hun skal gå med. Enda en god grunn til at foreldre skal blande seg i hva ungene vil gå med,klærene må i det minste passe sammen å passe til rett anledning. I bursdager,julaften;nyttårsaften og 17.mai så er det het i huset pålagt å gå med finklær ellers får en bli hjemme istedet. Anonymkode: f8e15...d26 Det har da ikke noe å si om kombinasjonene blir rare eller ei. Det betyr ikke noe som helst. Det kalles å finne sin egen stil Anonymkode: 7fe14...d4f 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #15 Skrevet 13. januar 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har da ikke noe å si om kombinasjonene blir rare eller ei. Det betyr ikke noe som helst. Det kalles å finne sin egen stil Anonymkode: 7fe14...d4f Som far selv sier så er han jo redd for at flere foreldre bare skal tenke " det er tydligvis far som har kledd på hun idag ja". Når de er på besøk her så passer han på fortelle at hun har valgt klærene selv. Anonymkode: f8e15...d26
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #16 Skrevet 13. januar 2020 Litt mer alvorlige saker så ser ikke barna konsekvenser i ting, derfor må en voksen veilede dem, ikke bestemme alt. Jeg har et barn på ca 2 år, hver gang det er noen valg så spør jeg om han vil ha den eller den genseren. Vil han ha det eller det pålegget. Han får så og si alltid to valg av meg. I blant får han yoghurt i stedet for ei skive, for det valgte han selv. Det er noe med å bygge selvstendige barn, det blir de av å tidlig lære seg å ta egne valg. Anonymkode: a474e...441 2
Nerine_ Skrevet 13. januar 2020 #17 Skrevet 13. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Som far selv sier så er han jo redd for at flere foreldre bare skal tenke " det er tydligvis far som har kledd på hun idag ja". Når de er på besøk her så passer han på fortelle at hun har valgt klærene selv. Anonymkode: f8e15...d26 Når jeg ser barn med artige kombinasjoner tenker jeg at det er selvvalgt. 1
Hvila Skrevet 13. januar 2020 #18 Skrevet 13. januar 2020 22 minutter siden, Nerine_ skrev: Når jeg ser barn med artige kombinasjoner tenker jeg at det er selvvalgt. Samme tenker jeg, så gøy å se barn få velge klær selv. Strutteskjørt over ei joggebukse og gummistøvler i pent vær. 1
Minlillelykke Skrevet 13. januar 2020 #19 Skrevet 13. januar 2020 Mine får velge klær så lenge de passer til årstid. Når toåringen ville ha på seg shorts i dag så var ikke det aktuelt, heldigvis ble vi enige om ull.
Fru Uperfekt Skrevet 13. januar 2020 #20 Skrevet 13. januar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Foreksempel hvilke klær de vil ha på seg, ser ikke problemet så lenge de kler seg etter været. ikke yoghurt eller frukt før brødskive. Hvorfor? hva de skal like osv. Husker jeg ikke fikk gå med lysegrønt når jeg var liten, fordi mamma likte ikke fargen, jeg elsket den. Tror neppe jeg hadde tatt skade av å gå med lysegrønt. Sånn er hun enda, hun syns ikke jeg skal gå med noe hun ikke liker, men jeg gir blaffen i det nå. Dette var bare noen eksempler. Men jeg skjønner at de ikke kan bestemme foreksempel at de ikke skal vaske seg eller pusse tenner osv, ikke ta medisin og sånt. Men eller er det vel viktig å lære seg å ta egne valg. Anonymkode: 15419...06d Mine får kun yougurt i bh så vet ikke rutinen der. Men klær har de i alle regnbuens farger og de er med å velge ut klærne kvelden før. Først ser vi på klær som er brukt men ikke skitne så supplementer er vi med evt ubrukte klær. Alt henges opp på barnas rom slik at de kan skifte når de står opp. Om en av sønnene mine vil gå med kjole så spør vi kjolens eier om å få låne osv. Så har lite begrensninger så lenge de er kledd etter værmeldingen. Frukt får de før bh og etter bh. Middagen spises i rekkefølge (forrett-hovedrett-dessert) Men lager selvfølgelig ikke til samme tallekenstørrelse til en på 3 som en på 17.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå