Gå til innhold

Hun stjeler energi, men ser det ikke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en barndomsvenninne, og vi har alltid vært litt frem/tilbake. Jeg er litt tilbaketrukket og rolig av meg, mens hun er omgjengelig, tøff og "litt mye" til tider. Det er noe ved personligheten hennes som jeg har begynt å mislike mer og mer i voksen alder. Hun havner ofte i konflikter, enten det er med venner, familie, kollegaer eller ute på byen. Hver gang vi snakkes, har hun en konflikt med noen. Og hun klarer aldri å se sin egen rolle i det, bare at alle andre er idioter.. Jeg har kjent henne lenger enn de fleste, og kunne sagt mye om hvordan hun er og hva som ikke er grei oppførsel eller at nå var hun urimelig. Jeg får muligheten noen ganger, men det blir så indirekte, at hun tar liksom ikke poenget.

Jeg føler at jeg må si fra snart. Grunnen til at hun aldri ser sin egen rolle, er jo nettopp fordi ingen tør å si fra til henne. Men hvordan skal jeg gjøre dette? Er ikke hyggelig for noen å høre at de er personer som overkjører andre, at de spiller offer for mye, at de guilt-tripper folk, at de ikke lar andre få ha egne meninger, at de rett og slett sliter ut folk. Sliter de ut så mye, at de til slutt begynner å distansere seg fra henne.. Jeg orker henne bare i små doser selv, etter mange episoder med henne. Hvordan nå inn til slike mennesker på en ålreit måte?

Anonymkode: 80e64...e08

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff dette var som om jeg skulle skrevet det. sliter med en lignende situasjon; og det tar såå mye krefter. jeg tar aldri kontakt-men hun innvaderer meg. har sagt at jeg er introvert og vil være i fred. hun forventer applaus om hun ikke har ringt på to uker; da må jeg være «ferdig» med alene tiden. hjeeelp. hun er bitter og sint; og kverulerer. uff blir syk bare av å tenke på henne. har prøvd å snakke med henne mange ganger, men hun er som ugresset som alltid dukker opp. overalt.

Anonymkode: 1bb53...8e2

• Liker 3
Skrevet

Hunner lnagtbi fra omgjengelig slik du du beskriver henne. Hun høres veldig slitsom ut.

Slutt å jatte med henne! Vær ærlig å si hva du mener neste gang hun begynner å snakke om en pågående konflikt. Ikke bland inn andre ting hun gjør der og da, hold deg til situasjonen hun beskriver.

Du vil nok få problemer med å få henne til å lytte hvis du i en generell samtale skal ta opp alle disse tingene. Men du kan fint si til henne at du ikke ønsker å snakke så mye om negative ting, at det er slitsomt, det er helt lov.

Og du, du gjør henne en tjeneste. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg kan oppfattes som din venninne noe ganger, det er ikke en person jeg ønsker å være. Jeg går til psykolog for å prøve å finne ut av det, men jeg har mye indre uro. Jeg ville satt pris på å få høre dette i en fortrolig samtale, det hjelper å få sett seg selv utenfra. Kjipt der og da, men kan jo hende hun vil jobbe med seg selv

Anonymkode: c89e3...702

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg kan oppfattes som din venninne noe ganger, det er ikke en person jeg ønsker å være. Jeg går til psykolog for å prøve å finne ut av det, men jeg har mye indre uro. Jeg ville satt pris på å få høre dette i en fortrolig samtale, det hjelper å få sett seg selv utenfra. Kjipt der og da, men kan jo hende hun vil jobbe med seg selv

Anonymkode: c89e3...702

så flott at du har selvinnsikt☺️selv har jeg tatt dette opp med min veninne, jeg har også brutt kontakten over lengre tid. men det sklir alltid tilbake til gamle mønstre, og jeg takler ikke dette lenger. hun trenger psykolog, og jeg også snart om ikke jeg får litt fred.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

så flott at du har selvinnsikt☺️selv har jeg tatt dette opp med min veninne, jeg har også brutt kontakten over lengre tid. men det sklir alltid tilbake til gamle mønstre, og jeg takler ikke dette lenger. hun trenger psykolog, og jeg også snart om ikke jeg får litt fred.

Bryt 100%, ikke fuck opp ditt eget liv med å omgås feil mennesker. Gjort det selv i maange år,

Nå har jeg bare 2-3stk jeg bruker tiden på, som virkelig løfter livet mitt.

Anonymkode: f3fb9...8c1

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bryt 100%, ikke fuck opp ditt eget liv med å omgås feil mennesker. Gjort det selv i maange år,

Nå har jeg bare 2-3stk jeg bruker tiden på, som virkelig løfter livet mitt.

Anonymkode: f3fb9...8c1

vil du fortelle litt? veninnen min er smart, humoristisk og meget oppegående, men jeg takler henne likevel meget dårlig. får fysiske reaksjoner av henne. men synest synd på henne og skulle ønske jeg taklet ting bedre. er også vanskelig å sette fingeren på det...men hun er selvsentrert, oppfarende, hissig, kverulerende, passiv agressiv, setter stikk så subtilt at hun neppe tror jeg forstår, nedlatende, gråter hver gang vi prates. jeg er syk og ufør selv, og har behov for ro rundt meg. kjenner at hun «drar» meg ned. er ikke lov å være glad lenger-det er visst bare tullinger som er🙃

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne jeg har hatt siden barndommen som jeg er veldig glad i. Men hadde aldri blitt venninne med henne om det var nå jeg ble kjent med henne. Hun har blitt så sur! Gradvis over mange år. Kjefter og smeller, og skjeller ut folk. Klager uhøflig i butikker og på tjenester, hvor dyrt alt er og på alt som ikke går etter planen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd pinlige situasjoner med henne. Hun ser ikke selv at det er hun som er problemet. Jeg sier til henne, og hun vet det godt at jeg er sjelden i konflikt med folk. Er så ubehagelig og unødvendig å holde på sånn.  Folk trekker seg bort fra henne og det gjør at hun blir enda mer deppa og sur. Håpløse greier.

Anonymkode: becfb...3cf

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Dytter

Anonymkode: b2fcb...336

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...