Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært gravid to ganger, og begge gangene endte det med spontanabort. Jeg gikk på folat disse gangene. Med 3 års mellomrom da.

I går fikk jeg positiv graviditetstest igjen og jeg lurer på om jeg virkelig trenger å gå på folattilskudd? Er livredd for SA igjen..

Anonymkode: 6074b...17e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man tar folat for å kanskje unngå ryggmargsbrokk på babyen. Det har ikke noe med sa å gjøre. 

• Liker 39
Skrevet

Ja. Man skal helst starte allerede i prøveperioden. Men ta det i allefall nå 🙂 Lykke til ❤️

Anonymkode: 2d5a5...411

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor tenker du at folattilskudd har sammenheng med SA? Det er mange faktorer som kan forårsake/øke sannsynligheten for SA, men jeg har ikke hørt at folat gjør dette? Tvert imot at det er viktig for utviklingen av fosteret, særlig i de første ukene.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har vært gravid to ganger, og begge gangene endte det med spontanabort. Jeg gikk på folat disse gangene. Med 3 års mellomrom da.

I går fikk jeg positiv graviditetstest igjen og jeg lurer på om jeg virkelig trenger å gå på folattilskudd? Er livredd for SA igjen..

Anonymkode: 6074b...17e

Nei. Selvsagt ikke. Det rasjonelle valget er å spise folat i maten. Tilskudd er aldri i nærheten av like bra som å spise mat med næringsstoffer i, fiks ferdig og naturlig. 

Øk inntaket ditt av spinat, grønne grønnsaker, lever og bønner til du får i deg like mye som ved ditt normale kosthold + ktilskudd og du er innafor.

Anonymkode: ed746...98d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Selvsagt ikke. Det rasjonelle valget er å spise folat i maten. Tilskudd er aldri i nærheten av like bra som å spise mat med næringsstoffer i, fiks ferdig og naturlig. 

Øk inntaket ditt av spinat, grønne grønnsaker, lever og bønner til du får i deg like mye som ved ditt normale kosthold + ktilskudd og du er innafor.

Anonymkode: ed746...98d

Nå anbefales gravide å ta folattilskudd fordi man ikke får i seg nok under svangerskapet i forhold til det man trenger. 

Korrelasjon medfører ikke kausalitet. Hvor du har fått det fra at folattilskuddet er årsaken til din spontanabort hadde vært interessant å vite.

Anonymkode: 264fb...dbc

• Liker 19
Skrevet

Jeg har jobbet med barn med ryggmargsbrokk. Det er en lett ting å ta folat for å forebygge dette, så ja. Du vil angre om du er uheldig. Det går som regel bra men jeg ville helt klart gjort det. Tror nok ikke folat var grunnen til at du spontanaborterte.

Anonymkode: 46194...57e

• Liker 8
Skrevet

Spontanabort skjer fordi barna ikke utvikler seg slik de skal. Legen min sa at i noen land tar kvinnene piller som skal hindre spontanabort, og resultatet er at det fødes barn som aldri burde vært født.... 😕 folat er ikke skadelig for fosteret. Tvert imot hjelper det så fosteret ikke blir født med ryggmargsbrokk. 

• Liker 4
Skrevet

Folat er viktig men om du er veldig redd for kosttilskudd kan du kompensere med å spise (mengder) av mat som inneholder folat. Jeg «måtte» det fordi jeg fikk en allergisk reaksjon av å ta kosttilskudd. Så siden jeg ikke var i risikogruppen for ryggmargsbrokk fikk jeg beskjed om å spise mye av det som inneholder folat naturlig. Hadde jeg vært i risikogruppen hadde jeg fått antihistaminer slik at jeg kunne tatt kosttilskudd. 
Og til deg som mener kosttilskudd «aldri er i nærheten av å være like bra» forklar gjerne. For det er bare vrøvl. Hvorfor er folat gjennom kosttilskudd mindre bra enn forlat gjennom spinat?

Anonymkode: c5082...9b8

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, Sokkar skrev:

Spontanabort skjer fordi barna ikke utvikler seg slik de skal. Legen min sa at i noen land tar kvinnene piller som skal hindre spontanabort, og resultatet er at det fødes barn som aldri burde vært født.... 😕 folat er ikke skadelig for fosteret. Tvert imot hjelper det så fosteret ikke blir født med ryggmargsbrokk. 

Hva slags piller er det?? 

Må bare få sagt at det finnes flere andre årsaker til abort, enn den ene (vanligste) som vedrører at embryoet ikke utvikler seg videre pga gen/kromosomfeil... Men, nå er ikke tilskudd av folat en hypotese i noen studier akkurat da. 

Anonymkode: 2b754...62c

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags piller er det?? 

Må bare få sagt at det finnes flere andre årsaker til abort, enn den ene (vanligste) som vedrører at embryoet ikke utvikler seg videre pga gen/kromosomfeil... Men, nå er ikke tilskudd av folat en hypotese i noen studier akkurat da. 

Anonymkode: 2b754...62c

Aner ikke. Var legen min som fortalte meg det. 

Nei, av og til er problemet annet enn at fosteret ikke er levedyktig. Men spontanabort før uke 12 skyldes stortsett at fosteret ikke er levedyktig. 

Men ts. Det legen min fortalte var at tran inneholder naturlig et stoff som kan motvirke spontabort. Så kanskje det kan være verdt å ta? Husk i såfall at kapsler kan vere harskna, så sjekk det om du ikke kjøper flaske. 

Skrevet
4 minutter siden, Sokkar skrev:

Aner ikke. Var legen min som fortalte meg det. 

Nei, av og til er problemet annet enn at fosteret ikke er levedyktig. Men spontanabort før uke 12 skyldes stortsett at fosteret ikke er levedyktig. 

Men ts. Det legen min fortalte var at tran inneholder naturlig et stoff som kan motvirke spontabort. Så kanskje det kan være verdt å ta? Husk i såfall at kapsler kan vere harskna, så sjekk det om du ikke kjøper flaske. 

Begynner å lure på den legen din, for han kommer med mye informasjon som ikke stemmer.

Det finnes ikke noen piller som forhindrer spontanabort av et embryo som ikke er levedyktig. Det er heller ikke et stoff i tran som kan motvirke spontabort. Ville seriøst vurderet å bytte lege.

Anonymkode: 77e84...2fd

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begynner å lure på den legen din, for han kommer med mye informasjon som ikke stemmer.

Det finnes ikke noen piller som forhindrer spontanabort av et embryo som ikke er levedyktig. Det er heller ikke et stoff i tran som kan motvirke spontabort. Ville seriøst vurderet å bytte lege.

Skjer ikke 😊 han er super 👌

Skrevet
Akkurat nå, Sokkar skrev:

Skjer ikke 😊 han er super 👌

Ok 🙂 Men han kommer med informasjon som lå ingen måte stemmer. 

• Liker 5
Skrevet

I de første ukene av embryo utviklingen er det viktig at det vi kaller nevralrøret lukker seg. Viss ikke dette lukker seg ordentlig kan man enten fosteret få ryggmargsbrokk eller nevralrørsdefekter. I noen tilfeller kan dette føre til at barnet blir født med problemer, mens andre ganger stopper bare utviklingen av embryoet/fostret i mors liv. Som fører til at kroppen aborterer svangerskapet. 

Forlat er essensielt for at nevralrøret skal lukke seg fullstendig. Ved å ta tilskudd, forebygger man ufullstendig lukking av nevralrøret. 

https://nhi.no/sykdommer/barn/arvelige-og-medfodte-tilstander/nevralrorsdefekter/?page=3

Altså, å ta forlat tilskudd hindrer deg ikke i fra å spontanabortere i seg selv. Men det øker sjansen for å få et friskt embryo/foster som kroppen vil beholde! 

Håper dette hjalp ☺️

Hilsen sykepleier! 

Anonymkode: 7789b...c36

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få progesteron piller eller inj hvis man sliter med å holde på et foster,eneste jeg har hørt om. Aldri hørt om en pille som skal la et ikke dyktig fosteer utvikle seg.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Curlyme skrev:

Man kan få progesteron piller eller inj hvis man sliter med å holde på et foster,eneste jeg har hørt om. Aldri hørt om en pille som skal la et ikke dyktig fosteer utvikle seg.

Progesteronstøtte kan være til hjelp om kroppen selv ikke produserer nok progesteron. Men som du sier, piller for å bære fram et foster som i utgangspunktet ikke var levedyktig det finnes ikke. 

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Progesteronstøtte kan være til hjelp om kroppen selv ikke produserer nok progesteron. Men som du sier, piller for å bære fram et foster som i utgangspunktet ikke var levedyktig det finnes ikke. 

Jeg hadde en blødning i uke 14 dette var i utlandet. Da ga gynekologen der meg progesteron piller og inj. Blødningen var et hematom på morkaken. Da jeg kom til Norge sa gynekologen her at dette var helt unødvendig da det ikke hadde noe som helst å si siden progesteron gir før uke 12 og til pasienter som mangler det som du sier. Skjønner ikke hvorfor noen land praktiserer det  når det egentlig blir bortkasta penger.

Blødningen min stoppet jo,men det hadde den gjort utenom også. Blødde brunt over lengere tid selv med denne progesteronen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...