Gå til innhold

Hvilke nye dag burde bli innført i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mening er at følgende fag burde komme inn på skolen. 

1. Psykisk helse. Dette burde bli et fag allerede fra midten av barneskolen ca. Det er så mange unge som sliter idag på det psykiske, og også i voksen alder. I faget lærer man seg hvordan enn kan takle motgang, hvor man kan skaffe seg hjelp om det trengs osv. 

2. Personlig økonomi. Fra ungdomskolen av. Altfor mange havner i luksus fellen som voksne. I faget læres det bort ting som personlig budsjett, hva renter/lån er, fordeler/ulemper med kredittkort osv, hva som skjer om du ikke betaler gjeld osv. Hvordan redusere Feks utgifter, eller øke inntekter osv..

Hva synes dere burde bli fag i skolen?

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykisk helse er allerede et fag. Det heter "livsmestring".

Personlig økonomi er også et fag blant noen skoler i USA så det kommer. Det tar bare litt tid før det er på alle skolene...

Anonymkode: dd344...429

Skrevet

Livsmestring er allerede inne, ja. Men samfunnet har også et ansvar. Like viktig at foreldre og andre rundt barnet gjør en GOD innsats der. 

Anonymkode: 40a6e...d03

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Livsmestring er allerede inne, ja. Men samfunnet har også et ansvar. Like viktig at foreldre og andre rundt barnet gjør en GOD innsats der. 

Mange foreldre har ikke tid til å gjøre så god innsatt for dem har da og en jobb for å måtte klare seg økonomisk og alle har fra naturen side behov for å slappe av og tid for seg selv for at de ikke skal gå på veggen. Ikke alle heller har andre rundt barnet. Noen har bare foreldre. Enda verre er det med alene foreldre.

Skrevet

Kanskje ikke som eget fag i seg selv, men emnet kildekritikk burde vektlegges enormt innenfor en passende ramme / et passende fag.

Skrevet

Personlig økonomi er også inne i skolen allerede. 

Hvis det skal enda mer inn i skolen, hva skal da tas ut? 

2 minutter siden, Guile skrev:

Kanskje ikke som eget fag i seg selv, men emnet kildekritikk burde vektlegges enormt innenfor en passende ramme / et passende fag.

Er også inne allerede i norskfaget. 

Anonymkode: 0a670...22e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det skal enda mer inn i skolen, hva skal da tas ut? 

Trenger ikke ta ut noe. Elevene tåler noen flere timer i uka. Lærerne har nok fri som det er.

Anonymkode: 297a6...087

• Liker 2
Skrevet

Noe av måten hvordan de andre fagene er bør sees på. Går det ikke an å "flette" enkelte fag sammen?

I gymmen kunne andre teoretiske fag som matematikk og historie bli knyttet opp til. Det kunne vært noe om gymnastikk og matematikk hvor elevene løper og må gjøre f.eks. matematikk oppgaver ved ulike poster. Litt som en rebus..

Jeg synes ikke elevene trenger flere timer. De er allerede nok på skolen og dem har jo behov for søvn å. Husk å på at barn de legger seg tidligere og har behov for mer søvn enn voksne har. For at barn/ungdom skal kunne lære noe og at det de lærer skal sette seg, er de også nødt til å ha FRITID.

Jeg ville heller hatt mer fritid i skolen. Fritid og lek. Barn blir fort ukonsentrerte med for lange dager. Mange barn i dag har jo adhd, men trenger de å ha det? Hvorfor får dem adhd? Er det fordi det er for mye stillesittende med lange dager?

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke ta ut noe. Elevene tåler noen flere timer i uka. Lærerne har nok fri som det er.

Anonymkode: 297a6...087

Du har tydeligvis ikke erfaring som lærer.

• Liker 6
Skrevet

Veldig enig i ts sine punkter.
Spesielt personlig økonomi, og gjerne enda dypere enn renter lån og budsjett. Jeg tenker personbeskatning, feriepenger, (skremmende hvor ofte jeg må forklare hvordan feriepenger fungerer, og forskjell på feriepenger ved fastlønn, timeslønn etc.) forskjellige lønnsformer, nav-ytelser etc.

Arbeisrett er et annen, om ikke eget fag, så hvertfall et emne. Det er så vanvittig lite kunnskap om både rettigheter og plikter i arbeidslivet! 

Det er MANGE temaer som kan fjernes for å gjøre rom for viktigere temaer, top of mind; nynorsk og diktanalyse.

Anonymkode: 78e1a...5d9

• Liker 4
Skrevet

Vi som tok vgs allmennfag under Reform 94 (før Kunnskapsløftet i 2006) hadde et fag som ble kalt "økokomi". Der lærte vi om budsjett, SIFO-tallene, renter og rentes rente, annuitets- og serielån, planlegging av personlig økonomi, kommentarer og refleksjoner til budsjett m.m. Veldig nyttig, og bra at det var skilt ut i et eget fag. Innholdet skal nå dekkes av bl.a. matematikk og samfunnsfag, men jeg tror det forsvinner i alt det andre man skal gjøre.

Jeg synes faget burde gjeninnføres (dog litt mindre omfangsrikt) på alle studieretninger i skolen, da det er utrolig viktig å forstå og kunne litt om personlig økonomi for å mestre livet, spesielt i disse dager hvor bankene og reklamen pusher kredittkort og forbrukslån/betalingsutsettelse på folk.

• Liker 7
Skrevet

Gi ungene flere skoletimer og dropp leksene.

En kortkort innføring av det aller viktigste innen:

Personlig økonomi. Forbrukerrettigheter og -plikter. Husleielov. Arbeidsrett og arbeidsliv.

Anonymkode: 9836d...eb9

• Liker 2
Skrevet

Det holder med de dagene man har.

Anonymkode: 679d5...0ab

• Liker 3
Skrevet

Er enig i det som sies om psykisk helse og personlig økonomi.

I tillegg burde man har et klimafag. Man lærer om natur og miljø i naturfag, men jeg synes det burde vært et eget klimafag der man lærer om masse som har med klima- og klimautfordringer å gjøre. Dette faget kunne trukket veksler på politikk, etikk, naturvitenskap og så videre.

Jeg synes etikk og filosofi burde hatt større plass i skolen.

Jeg synes kulturfag og kreativ utfoldelse burde hatt større plass i skolen.

Anonymkode: 122ca...5b3

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Mange foreldre har ikke tid til å gjøre så god innsatt for dem har da og en jobb for å måtte klare seg økonomisk og alle har fra naturen side behov for å slappe av og tid for seg selv for at de ikke skal gå på veggen. Ikke alle heller har andre rundt barnet. Noen har bare foreldre. Enda verre er det med alene foreldre.

Hvis man ikke har tid, burde man vurdere hva som er viktigst å bruke tid på. De som ikke får noe støtte og hjelp fra voksne rundt seg i det hele tatt, må få hjelp fra BUP/ barnevern. Sånne problemer kan ikke skolen løse gjennom et ekstra fag.

Skrevet
Sitat

I tillegg burde man har et klimafag. Man lærer om natur og miljø i naturfag, men jeg synes det burde vært et eget klimafag der man lærer om masse som har med klima- og klimautfordringer å gjøre. Dette faget kunne trukket veksler på politikk, etikk, naturvitenskap og så videre.

For ikke å snakke om kildekritikk i dette temaet. Miljøvern i Norge er jo et sammensurium av kunnskap, lobbyisme fra profitører og føleri. 

Anonymkode: 4dc25...813

• Liker 2
Skrevet

Økonomi fra barneskolen.

Anonymkode: 7524e...812

• Liker 1
Skrevet

Tenker at flere burde lese den nye læreplanen, så ser dere at økonomi, kildekritikk, psykisk helse og bærekraftighet er med. 

Personlig økonomi er allerede en del av matematikkfaget, men vel så viktig er grunnlaget som blir lagt ved at elevene lærer tallforståelse. Det er også mye som skal ha plass i hvert fag, så noe må ut om man skal gå veldig i dybden på mer. 

Mer om psykisk helse er jeg også enig i at det bør være, nå har livsmestring kommet inn med fagfornyelsen, men arbeidsgruppene i skolen er de samme. Lærere lærer gjerne utviklingspsykologi, men har ikke kompetanse til å snakke om og følge opp psykiske lidelser f.eks. Så her er det jo også viktig at de hjemme er med, snakker med barna om følelser og viser at de er trygge personer det går an å snakke med om noe er vanskelig. 

Anonymkode: 4d5ee...f58

• Liker 1
Skrevet

Først og fremst illustrerer tråden at rettskriving har for liten plass.

Ellers syns jeg ikke at barna skal ha mer lek og fritid i skoletiden, jeg syns de skal lære mer. Mye, mye mer. Jeg syns også det er tull å lære om psykisk helsemestring osv. Vi har aldri hatt så mange barn og unge med angstlidelser eller diagnoser og det er ikke fordi det er blitt flere av dem, det er fordi fokuset er så stort på at alle må få tilrettelagt og lagt til rette for alt istede for å bite tenna sammen og gjøre en reell innsats. Syns ikke at alle diagnoser er greie diagnoser som skal hensyntas i kreti og pleti.

Lekser skal de også ha for de skal lære å løse ting på egenhånd. Du som forelder skal ikke vie tid til dette eller grunnlegge at DU ikke kan hjelpe til. Lekser er for egenlæring og utvikling, og enhver idiot som mener noe annet er med på fordumme eget barn.

Anonymkode: 3012e...965

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at flere burde lese den nye læreplanen, så ser dere at økonomi, kildekritikk, psykisk helse og bærekraftighet er med. 

Personlig økonomi er allerede en del av matematikkfaget, men vel så viktig er grunnlaget som blir lagt ved at elevene lærer tallforståelse. Det er også mye som skal ha plass i hvert fag, så noe må ut om man skal gå veldig i dybden på mer. 

Mer om psykisk helse er jeg også enig i at det bør være, nå har livsmestring kommet inn med fagfornyelsen, men arbeidsgruppene i skolen er de samme. Lærere lærer gjerne utviklingspsykologi, men har ikke kompetanse til å snakke om og følge opp psykiske lidelser f.eks. Så her er det jo også viktig at de hjemme er med, snakker med barna om følelser og viser at de er trygge personer det går an å snakke med om noe er vanskelig. 

Anonymkode: 4d5ee...f58

Selv om personlig økonomi er en del av matematikkfaget så er det som læres om irrelevant og ikke noe som læres om det virkelige liv. Måten matteundervisningen fungerer på burde sees på og justeres for det er ikke rart at så mange sliter i akkurat det faget!

Psykisk helse ja, men det bør ikke bare være lære om diagnoser. Det bør læres om følelser og hvordan takle nedturer, holde seg balansert.

Forøvrig håper jeg YOGA blir et fag i skolen. Yoga gir elevene ro og avslapping som absolut er nødvendig og mange sliter psykisk, eller begynner å slite psykisk etter mange år på skolen ford ting bygger seg opp uten at de får bearbeidet det. Det tar for lang tid hvis absolutt alle i skolen må ha psykologbehandling og psykologer har allerede lange nok venteliser så det er håpløst....

Yoga har en rekke fordeler som gir blant annet bedre konsentrasjon, tilstedeværelse, mindre stress og alt i alt bedre psykisk helse. Hva med å knytte yoga opp mot faget psykisk helse/livsmestring? Jeg har tro på yoga som et obligatorisk fag :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...