Gå til innhold

Rio - utrygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst til å reise til Rio, men hører veldig mye dårlig om fare for ran m.m.?

Noen som har erfaringer? Gode/dårlige? Noen som har blitt ranet?

Anonymkode: 8ca57...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørt mange dårlige rykter om Norge jeg og, men bor her fordi om. Du må nesten dra dit selv og danne deg egen mening.

Skrevet

Var der i -14, føltes utrygt ut da. Har vært i masse land i sør-amerika, men Rio har vært den plassen jeg har vært mest utrygg.

Anonymkode: fb882...8ec

Skrevet

Jeg synes ikke det frister veldig å dra til en by hvor du oppholder deg i de rike og trygge områdene og ser ned(faktisk ned) på de fattige der nede i byen hvor det er alt for farlig for deg å oppholde deg. Er det noe spesielt du ønsker å oppleve der?

Anonymkode: 36b52...e08

Skrevet

Neida. 

Som med alle andre steder gjelder det to regler 1) sett deg inn i ting før du reiser 2) ta noen enkle forhåndsregler.

Jeg lar smykker, designvesker og annet ligge hjemme. Kler meg i enkle og nøytrale bomullsplagg. 

Jeg leser meg opp om områder og tips/triks. Hvor man bør gå, og ikke. I mange land arrangerer jeg transport med privat sjåfør. Legger litt penger i et hotell med god rating. Avslutter gjerne dagen når det blir mørkt i en del av landene jeg reiser til. Og booker restaurant for middag rett ved hotellet. 

Anonymkode: c13f2...843

Skrevet

Hold deg unna slummen.

Anonymkode: d52d0...9fe

Skrevet

Var der for 3 mnd siden og ble faktisk ranet 2 ganger på 3 uker. En gang på stranden og en gang i byen. Var bare små verdier og ble ikke skadet. Men ubehagelig å bli truet med pistol og kniv. Stort sett vil de ikke skade deg. Men det er viktig at du har noe å gi dem. Litt penger, en mobiltelefon og evt en billig klokke. Er ikke anbefalt å være helt tomhendt, da de ikke vil tro på deg om du som turist sier du har ingen verdier. 
PS. greit å bruke en nr 2 mobil der nede. Kjipt å miste din nr 1 mobil med all viktig hardware og info. 

Anonymkode: f213c...1ad

Skrevet

En venninne av meg er reiselivsleder og har tatt mangfoldige grupper med på tur - da med forhåndsregler. Ingen fine klær, smykker, dyre telefoner, kameraer eller mye bagasje. Hun har fortalt meg at de har bodd på hoteller med ekstrem høy sikkerhet, døgnbemannet inngang med våpen og snikskyttere som følger med på aktivitet på stranden. Jeg fikk høre om en i reisefølge som insisterte på å ta en tur utenom gruppen, ble ranet på veien og klort av den ene raneren, det viste seg at han/hun ble smittet av noe og må få renset blodet jevnlig resten av livet.

Er sikker på at deler av Rio er nydelig, men etter de mange skrekkhistoriene jeg har hørt har jeg valgt å investere pengene i tryggere feriedestinasjoner. 

Anonymkode: bb490...33a

Skrevet

Har ikke vært i Rio, men har vært i et land hvor jeg dro til byer som regnes som mer/like farlig og det gikk helt greit det. Bodde på hostel, mest familiehostel (der de familiene som driver det bor på et par små rom og resten er overnatting for gjester, spiser på samme kjøkken som dem osv), reiste alene -med buss, med taxi, til fots. Med buss kjørte jeg ofte på 2.klasse da det var tryggere å være blandt lokalbefolkningen enn turistene, turistbussene/1.klasse var "kjent for" å bli ranet med våpen der jeg var. Sov til og med privat ved to anledninger, møtte folk jeg ble kjent med. Hadde med kamera men det gikk også greit (putter kamerabag i en annen veske, så vises det ikke). Hadde to-tre snåle/ekle episoder, både fra vanlige folk, men enda eklere -politi og militær..! Du skal ikke stole på hvem som helst. Nå er jeg mer "vant" med å se våpen, men den gangen var jeg ikke det, og det føltes ekkelt når jeg opplevde at våpen var "ute av hylsteret" eller av skuldra, det er skremmetaktikk, gjerne for å få deg til å punge ut, så en kan jo ikke bli skremt, men pulsen gikk fort ja!

Har noen ganger ordnet meg to lommebøker, den ene med litt småpenger i, den andre (en mindre en som legges innunder klær eller på "innsiden" av bag/veske) med visakort og pass og evt. mer penger. Har til og med brukt en anonym liten plastkopp mye, om den stod på disken eller på bordet mitt på en cafe så var det ingen som kunne gjette at det var penger oppi, ingen brydde seg om den koppen. Og klærne -helt vanlige, godt brukte jakker og gensere, -merkeklær og bling og flashing av dyre smartelefoner er ikke spesielt ..smart.

Anonymkode: ca822...046

Skrevet

Jeg var der noen netter i september i fjor. Vi unngikk å gå ute etter solnedgang, og brukte taxi når vi skulle noe sted (med unntak av å gå langs stranda og de nærliggende gatene). Eneste jeg opplevde var at noen forsøkte seg på lommetyveri på meg, men heldigvis måtte de gå tomhendt derfra. 

Jeg opplevde ikke Rio som utrygt, selv om vi også gikk en tur i en favela, men greit å ta forhåndsregler og la synlige verdier ligge hjemme. 

Skrevet

Pappsen var på jobbreise i Rio for noen år siden, i forbindelse med OL. De følte seg stort sett ganske trygge, men samtidig føler de at det var ekstra trygt i og med at de var der under OL.

Det skal nevnes at de alltid gikk i samlet tropp, spesielt etter solnedgang, og tok taxi når de skulle steder. Dyre klokker og smykker skulle ikke flashes, det samme med diverse elektronikk og lommebøker. Kontanter fra minibanken skulle fort ned i lommer og så i lommebøker derfra.

De dro til slummen og besøkte den verste favelaen for å spille fotball med barn og ungdom, og hadde da med seg to sikkerhetsvakter. Sikkerhetsvaktene hadde våpen liggende i minibussen just in case.

Anonymkode: 64cee...f6d

Skrevet
På 12.1.2020 den 18.47, Sjokoladefruen skrev:

Hørt mange dårlige rykter om Norge jeg og, men bor her fordi om. Du må nesten dra dit selv og danne deg egen mening.

Det var et forferdelig dårlig råd.

Skrevet

Har vært i Rio et par ganger.  Spørsmål om Rio er farlig?  Ja absolutt om du går alene, det frarådes.  Skal du ut på byen så vær flere sammen.  Skal dere ut på kvelden så ta taxi til stedet dere planlegger og selvfølgelig taxi hjem igjen etterpå.

Samtidig er det en herlig by med mye å se.  Bare følg rådene om å ikke utforske byen alene så går det helt fint.

Skrevet

Det meste er helt ufarlig. Men kanskje ikke veldig smart å gå helt alene rundt i Favellaen midt på natta. Lutt sundt vett er lov å ha med seg.

Anonymkode: 04b18...469

Gjest Familytree
Skrevet

Rio er et sted med trygge og utrygge områder. Som ethvert sted i Sør-Amerika bør du vite at du må ta forholdsregler.
Hold deg unna hovedsakelig fra Favela do Rio, dette er det farligste i Brasil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...