AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #1 Skrevet 12. januar 2020 Hei, har muligheten til å ta ut et utbytte på 2 millioner og sitte igjen med 1 millioner kroner ca. har et boliglån på 3 mill. Burde jeg: 1) lage et holdingselskap og overføre 2 millioner dit, så kan holdingselskapet kjøpe opp boligen min og gjøre meg gjeldsfri så kan jeg kjøpe en ny bolig og leie ut. 2) burde jeg ta ut utbytte så jeg har 1 millioner i kontant, har også 700.000 i andre verdier så da sitter jeg igjen med et lån på 1,3 millioner så kan jeg spare 1 mill og bli gjeldsfri iløpet av 2020 ca. (Ikke spør helt hvordan, i verste fall låner jeg av foreldrene mine). For så å kjøpe en ny bolig og leie ut. 3) hva burde jeg gjøre, noen innenfor økonomi jeg kan leie inn, prate med? Er baken den rette å spørre? 4) takk for all hjelp Anonymkode: 93421...5ca
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #2 Skrevet 12. januar 2020 Du kan ikke bo gratis i en bolig som eies av et selskap du eier uten å bli beskattet for det, så der ryker alternativ 1. Anonymkode: abcda...5ec
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #3 Skrevet 12. januar 2020 Alternativ 1 er iallefall bare tull, det koster deg dyrt om du faktisk skal bo i boligen. Tar du utbyttet får du både en økt formuebeskatning og kapitalslit, så mange lar være å ta utbytte før man virkelig må. I ditt tilfelle med boliglån er det sikkert greit å betale ned på dette VS utsatt utbytte. Anonymkode: f81d1...46c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #4 Skrevet 12. januar 2020 Alternativ 1 vil bli en meldepliktig avtale etter aksjeloven § 3-8, og det er ikke gitt at selskapet kan kjøpe boligen for 2 millioner. Du kan snakke med en regnskapsfører, revisor eller skatteadvokat for råd. Tror ikke banken er rette plassen for å få råd. Anonymkode: fe267...ba0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå