Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann jeg kjenner har ødelagt så mange liv. Han har 3 biologisk barn og er stefar til et barn siden det barnet var 2 år. Denne mannen har ødelagt livene til disse barna. To av dem er voksen nå, et er mellom ungdom og voksne, og et tidlig ungdom. 

Alle disse 4 barna hans har vært i kontakt med psykologer og 3 har vært innlagt på psykiatrisk avdelinger. Alle 4 sliter i hverdagen og har fått diagnosen PTSD blant annet, er ikke sikker på hva annet. 

Denne mannen har psykiske og fysiske mishandlet de 4 barna sine. Barna har blitt slått, innestengt, sultet og utsatt for verbal hets og mobbing av han. 

Bv har vist om mishandling, men bare fått barna sendt på bup.

Denne mannen blir forsørget av staten, og bor i kommunal bolig. Moren til disse barna har endelig gått fra han og det yngste barnet slipper videre barndom med faren sin. 

Moren har anmeldt han, men det er ikke mye som skjer. Moren anmeldte fordi hun hørte at hun kunne få erstatning. De 3 yngste barna også. Ikke det eldste, som ikke biologisk er hans. 

Jeg syns dette er grusomt urettferdig. At livene til barna hans er ødelagt mens, skattebetalernes penger skal gå til at denne mannen skal leve et godt og komfortabelt liv. 

Anonymkode: 23ffc...2f4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan virke litt urettferdig når du ser det sånn, men han har garantert også blitt mishandlet og hatt det vondt. Man blir ikke sånn mot andre for moroskyld, men fordi man er psykisk syk selv. Det unnskylder ikke det han har gjort, og det er bra moren til barna endelig har anmeldt for rettferd. Det er det anmeldelse handler om, ikke pengene. 

Håper at rettsaken går hennes vei 

Anonymkode: 292fa...878

• Liker 1
Skrevet

Mor er jo medskyldig i dette også, så like/mer grusomt av mor. 

Likevel er det to ting som skurrer her. Det er at bv visste om mishandlingen, men ikke gjorde noe. Og at det er anmeldt, men ingenting skjer. 

Anonymkode: 0793d...b1c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er det to ting som skurrer her. Det er at bv visste om mishandlingen, men ikke gjorde noe. Og at det er anmeldt, men ingenting skjer. 

Hvorfor er det mer grusomt av mor? 

Om det stemmer at bv visste om det, men ikke gjorde noe, er det i så fall mer grusomt av dem. At voldsanmeldelser ofte ikke blir tatt på alvor, er ikke akkurat noe nytt... 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får som regel som fortjent før eller siden.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jPyGRb/mann-i-sandnes-siktet-for-aa-ha-drept-sin-egen-far

Anonymkode: 2658d...9f1

Det ene barnet hans har prøvd å ende livet hans men mislykktes, og barnet ble utredet for å være psykopat. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bv sendte det eldste barnet i fosterhjem for en periode, men ble flyttet tilbake da mor sa hun savnet barnet så mye. 

Sannheten var at mor selv da ble utsatt for mye vold, og ville ha barnet tilbake slik at mannen kunne være voldelig mot barnet igjen istedenfor med moren selv. 

Skrevet
13 minutter siden, Thyra skrev:

Om det stemmer at bv visste om det, men ikke gjorde noe, er det i så fall mer grusomt av dem. At voldsanmeldelser ofte ikke blir tatt på alvor, er ikke akkurat noe nytt... 

Fordi mor ikke gjorde noe før og tillot at far mishandlet barna. Her har du en forklaring:

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bv sendte det eldste barnet i fosterhjem for en periode, men ble flyttet tilbake da mor sa hun savnet barnet så mye. 

Sannheten var at mor selv da ble utsatt for mye vold, og ville ha barnet tilbake slik at mannen kunne være voldelig mot barnet igjen istedenfor med moren selv. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, et voldsoffer er ikke medskyldig.  

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mor ikke gjorde noe før og tillot at far mishandlet barna. Her har du en forklaring:

At mor er psykisk nedbrutt pga mishandling og ikke makter å bryte ut for å beskytte barna, at hun "tillot" mishandlingen er ikke mer grusomt av henne enn av den som faktisk utfører mishandlingen. Men om det er sant at mor ønsket barnet tilbake for at far skulle være voldelig mot barnet i stedet for henne, er det selvsagt veldig ille. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Thyra skrev:

Fordi mor har sviktet barna på det groveste. Hun har latt det skje under hennes tak! 
Jeg hater mamma mer enn pappa, fordi mamma hadde vett nok til å stoppe det. Men hun var så forbanna feig og tenkte bare på penger. Så hennes unnskyldning til misbruket er verre enn pappa's. Pappa kommer fra et voldelig hjem, han har fått vold inn med morsmelka. Det unnskylder ikke det han har gjort, men det er en forklaring. Mamma er bare feig som faen og jeg hater som sagt hun mer enn pappa. For feighet som går på bekostning av andre er provoserende. Ei mor skal beskytte barna sine, ikke kast dem til ulvene og sitte å se på at de blir mishandlet år etter år! 

Anonymkode: 6b515...a25

Skrevet
3 minutter siden, Thyra skrev:

At mor er psykisk nedbrutt pga mishandling og ikke makter å bryte ut for å beskytte barna, at hun "tillot" mishandlingen er ikke mer grusomt av henne enn av den som faktisk utfører mishandlingen. Men om det er sant at mor ønsket barnet tilbake for at far skulle være voldelig mot barnet i stedet for henne, er det selvsagt veldig ille. 

Veldig ille? Barna her er helt uskyldig uten noen som helst forutsetning eller makt til å stoppe det. Det er moren og hun hadde mulighet å stoppe dette for lengst. Tenk å tenke at det er bedre at far slår barna enn seg selv? Hva f***? Jo mor er absolutt medskyldig uavhengig om hun er et voldsoffer selv eller ikke, så er det barna det er synd på, ikke mor. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mor har sviktet barna på det groveste. Hun har latt det skje under hennes tak! 
Jeg hater mamma mer enn pappa, fordi mamma hadde vett nok til å stoppe det. Men hun var så forbanna feig og tenkte bare på penger. Så hennes unnskyldning til misbruket er verre enn pappa's. Pappa kommer fra et voldelig hjem, han har fått vold inn med morsmelka. Det unnskylder ikke det han har gjort, men det er en forklaring. Mamma er bare feig som faen og jeg hater som sagt hun mer enn pappa. For feighet som går på bekostning av andre er provoserende. Ei mor skal beskytte barna sine, ikke kast dem til ulvene og sitte å se på at de blir mishandlet år etter år! 

Så du hadde hatet henne mindre om hun hadde vært den som var voldelig mot dere? 

Hva om hun hadde forlatt faren din, og retten hadde bestemt at han skulle ha samvær uten tilsyn, kanskje at han skulle få hovedomsorgen, siden han hadde best økonomi, og retten ikke trodde på at hg an var voldelig? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Veldig ille? Barna her er helt uskyldig uten noen som helst forutsetning eller makt til å stoppe det. Det er moren og hun hadde mulighet å stoppe dette for lengst. Tenk å tenke at det er bedre at far slår barna enn seg selv? Hva f***? Jo mor er absolutt medskyldig uavhengig om hun er et voldsoffer selv eller ikke, så er det barna det er synd på, ikke mor. 

Hvis det faktisk er sant at hun ville ha barnet tilbake for at barnet skulle "ta støyten" for henne. Noe jeg finner det ganske vanskelig å tro på. 

Skrevet
Akkurat nå, Thyra skrev:

Hvis det faktisk er sant at hun ville ha barnet tilbake for at barnet skulle "ta støyten" for henne. Noe jeg finner det ganske vanskelig å tro på. 

Du ser det ikke før du tror det, er det ikke det som pleier å være en gjenganger? 

Hva du får deg til å tro er ganske uinteressant. At det finnes elendige mødre er ikke vanskelig å fatte, hvis man vil. 

Anonymkode: ee042...2f4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei meg på dine vegne hvis du er vokst opp med familievold, og jeg forstår at du har mye nag til det og hvordan det har formet og ødelagt for deg. 

Men jeg vil oppfordre deg til å sette deg mer inn i temaet partnervold og de psykologiske mekanismene som skjer, om du ønsker å forstå mere og prøve å bli kvitt din frustrasjon og nag til din mor. 

Det er ikke så lett at man kan velge å gå, men det skjønner ingen andre enn profesjonelle på feltet og de som har levd sånn. 

Hun var offer for grov manipulering, nedbrutt og hjernevasket på en måte man ikke kan begripe ut fra ord. Kanskje hun ikke hadde råd til å oppdra deg uten han, kanskje hun bare så hardt ville unngå at du vokste opp uten en pappa og ofret seg selv og lot seg utsette for vold for at du skulle ha en far og ikke bli skillsmissebarn (det var mye mer sosial stigma rundt det før enn i dag, mindre psykisk helsehjelp for barn, ungdom og voksne, og heller ikke like gode økonomiske støtteordninger), og det er også sånn at volden øker i voldelige forhold når man prøver å bryte, risikoen for å bli drept øker drastisk, og det er ofte bare det å bli i forholdet som er det eneste alternativet desverre. Man velger ikke volden. 

Skrevet

10 minutter siden, Thyra skrev:

Det er faktisk sant at mor ville ha barnet tilbake for å slippe unna vold. 

Mor ble ikke utsatt for vold ellers. Hun kunne stå se på at mannen slo barna bevisstløse. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det som avgjør det synes jeg. At et voksent menneske, uavhengig av om de selv er offer eller ikke, de har mer makt enn små barn. De kan gjøre noe med situasjonen, det kan ikke barn gjøre. 

27 minutter siden, Thyra skrev:

Så du hadde hatet henne mindre om hun hadde vært den som var voldelig mot dere? 

Hva om hun hadde forlatt faren din, og retten hadde bestemt at han skulle ha samvær uten tilsyn, kanskje at han skulle få hovedomsorgen, siden han hadde best økonomi, og retten ikke trodde på at hg an var voldelig? 

Ja, det hadde jeg. 

For en teit problemstilling. Om mor tillater samvær uten tilsyn, så svikter de jo da også. Det skal mye til før retten ikke tror på mishandling og vold, dersom barna går i barnehage og skole, det er mange bevis å hente. Ja svikt skjer, men da er det svært ofte andre voksne som svikter like mye som systemet gjør. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei meg på dine vegne hvis du er vokst opp med familievold, og jeg forstår at du har mye nag til det og hvordan det har formet og ødelagt for deg. 

Men jeg vil oppfordre deg til å sette deg mer inn i temaet partnervold og de psykologiske mekanismene som skjer, om du ønsker å forstå mere og prøve å bli kvitt din frustrasjon og nag til din mor. 

Det er ikke så lett at man kan velge å gå, men det skjønner ingen andre enn profesjonelle på feltet og de som har levd sånn. 

Hun var offer for grov manipulering, nedbrutt og hjernevasket på en måte man ikke kan begripe ut fra ord. Kanskje hun ikke hadde råd til å oppdra deg uten han, kanskje hun bare så hardt ville unngå at du vokste opp uten en pappa og ofret seg selv og lot seg utsette for vold for at du skulle ha en far og ikke bli skillsmissebarn (det var mye mer sosial stigma rundt det før enn i dag, mindre psykisk helsehjelp for barn, ungdom og voksne, og heller ikke like gode økonomiske støtteordninger), og det er også sånn at volden øker i voldelige forhold når man prøver å bryte, risikoen for å bli drept øker drastisk, og det er ofte bare det å bli i forholdet som er det eneste alternativet desverre. Man velger ikke volden. 

Jeg har satt meg inni det, gått på kurs og terapi med familie. Mamma er en sterk person, hun kunne slå hardere enn pappa om hun ville. Men hun ville ikke, fordi hun trengte pengene hans. Enkelt og greit. 

Det handler ikke om å ha råd. Hun hadde hatt råd. Hun var bare gjerrig og feig. Fordi hun har et stygt syn på det å leie, og hun måtte ha leiet i en periode for å spare opp til bolig. Noe som var uaktuelt for et trangsynt vesen som henne. 

Mamma ble ikke slått. Ikke en gang opplevd å få noen stygge ord slengt mot seg en gang, ikke noe utroskap. INGENTING, absolutt ingenting! Så ikke sitt her å si "Men hun ble ditten og datten". Hun opplevde ingenting annet enn å se på at barna ble mishandlet. Hun lot bestefar voldta søsteren min fordi mamma ville ha barnefri i helgene. Hun mistenkte det sterkt men brydde seg ikke nok til å finne ut. Også leker hun sjokkert og såret da vi var ungdom og fortalte, men skilte hun seg fra pappa? Nei. Ikke før han ble ufør etter en ulykke og ble fattigere enn henne og han fikk forbruks-gjeld. Først da dro hun. 🙄 

Ja det er vanskelig å gå, men ikke umulig. Stor forskjell på vanskelig og umulig. 
Har selv vært i et voldelig forhold og det var enkelt å gå, når jeg ønsket å gå. Det blir som å si at man må ha forståelse for at det er vanskelig å bli frisk fra ptsd eller angst. Been there, done that. Ja det er vanskelig, men ikke umulig om man virkelig ønsker det. Det handler veldig mye om selvvilje å gjøre og man må gjøre jobben helt selv, og de som påstår noe annet har ikke vært i en slik situasjon selv. 
Jeg mistet all respekten for mamma da jeg selv opplevde et voldelig forhold. Et slag mot katten min og jeg dro på dagen. Hadde aldri latt det gå så langt at eventuelle barn ble skadet. 
I mitt forhold så kom det så snikende at jeg så det ikke på flere år. Men det begynte med psykisk mishandling, vold og manipulering. Det ble fysisk når jeg først begynte å butte imot det psykiske og da ble det ganske tydelig hva som skjedde. Så da søkte jeg hjelp og kom meg ut ganske raskt. Har venninne som også var i et lignende forhold, rart at hun også kom seg ut da. Du får det til å høres så jævlig vanskelig ut, det er det ikke. Ikke om man VIL ut. 

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en teit problemstilling. Om mor tillater samvær uten tilsyn, så svikter de jo da også. Det skal mye til før retten ikke tror på mishandling og vold, dersom barna går i barnehage og skole, det er mange bevis å hente. Ja svikt skjer, men da er det svært ofte andre voksne som svikter like mye som systemet gjør. 

🙄

Om mor "tillater" samvær uten tilsyn? Om retten bestemmer det er det ikke opp til henne å nekte. Da risikerer hun å bli straffeforfulgt. 

Skrevet
7 minutter siden, Thyra skrev:

Om mor "tillater" samvær uten tilsyn? Om retten bestemmer det er det ikke opp til henne å nekte. Da risikerer hun å bli straffeforfulgt. 

Dersom liv og helse står på spill, så kan man be om at barnet sendes til andre, i påvente av avklaring fra rettens side. Det handler om å stå på sitt og ikke gi seg bare fordi systemet gjøre en feil.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom liv og helse står på spill, så kan man be om at barnet sendes til andre, i påvente av avklaring fra rettens side. Det handler om å stå på sitt og ikke gi seg bare fordi systemet gjøre en feil.

"I påvente av avklaring fra rettens side"? Hva om retten allerede har avgjort at far skal ha samvær, og det ikke kan ankes høyere opp? 

Dessverre er det noen få kvinner som lyver om vold og overgrep for å få eneomsorgen. Og noen av de som snakker sant om vold og overgrep blir ikke trodd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...