Gå til innhold

Jeg er omringet av idioter, depressiv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått inn i dyp depressiv tilstand på grunn av menneskeheten jeg er omringet av. Beklager, men jeg føler en dyp sorg hvor hva vi har blitt. Jeg kan starte med min flat-mate eller samboer, som er det bestemor ville kalt "ingen nytte til samfunnet". 

Hvordan er det mulig å ha null ambisjon og utdannelse, jobb, bruke penger så mye dritt som jeg ikke har sett maken til, og basere hvor vellykket du er på hvor mye salgs-dritt man eier? Man eier masse fra primark,  men har aldri tenkt så langt som å spare eller slutte å være blakk halvveis i mnd pga man har null kontroll fordi man må kjøpe mer. Dette er bare ett eksempel. 
Men med henne  snakker vi 20 stabler kolli i kottet og 20 stabler på rom i tilllegg til 3 klesskap full av dritt, alt massse dritt kjøpt på salg. 50% av dette har ikke sett dagens lys, ennå kommer hun hjem hver uke med kasser og esker i hytt og pine og får profesjonell hjelp til å rydde. Aldri har jeg sett så mange kilo mat blitt kaste ut av et kjøleskap hver uke, det er 5 åpnet totillapakker, 6 matbokser med muglede middager, hun kjøper firdobbelt opp og kaster 3/4 av alt hun kjøper og lager og glemmer at hun hadde 3 melk der fra før av. Jeg kan godt slutte å handle og leve av henne, for å være litt mer miljøvennlig, men det er ikke noe jeg får lov til. Istedenfor seg jeg det hoper seg opp og blir kastet. 

Men når jeg spør om hun kan vurdere å resirkulere, så det har hun ikke tid til. Fordi hun har ikke jobb, utdannelse eller større ambisjoner enn å se 15 program på tv hver dag. Hvorfor er mennesker så late? Å ta ansvar for sitt eget forbruk er det så vanskelig? For meg er dette egosime fra øverste hylle, og en latskap som er ufyselig. Jeg ser det i hele vennegjengen min, i alle kolleger og hvor enn jeg går og snur meg. Aldri har jeg vært hos en venn som har tenkt over sine egne vaner og byrden de er på samfunnet. Så lenge de går på jobb, bidrar de jo til samfunnsøkonomien? hva med barna som må leve med konsekvensene av sine late foreldre som ikke tenker lenger enn sin egen nese?

Jeg er deprimert over at vi klarer ikke å tenke framover som et follk, vi skal bli smart city, mens hovedproblemene ligger ikke i bilen til jobb, men i forbruket som trigger alle ringvirkninger av prosesser. Likevel sitter alle nordmenn, som jeg har vært borti, late på en pc og liker innlegg på facebook og mener de har gjort sin del av tankegangen. Er vi blitt dumme og late? 

Jeg går til psykolog nå for å få hjelp til å aksepere verdens folks ignoranse for å ta ansvar for seg selv og sitt forbruk, særlig etter å ha vært i asia og bodd i london i flere år.

Gjør virkelig ignoranse og det å kjøpe mer for å bli lykkeligere, dere mer lykkelige?

Anonymkode: 5465b...517

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ble du sammen med henne i utgangspunktet? Noen gode kvaliteter må hun vel ha? 

Anonymkode: 8a96a...479

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i hvordan du har det. Jeg hadde det sånn før. Det tok lang tid å akseptere at folk ikke bryr seg om det samme som jeg gjør. Jeg kan synes hva jeg vil om dem, men kan ikke endre dem. Jeg havnet fort i en bitter tilstand hvor jeg tenkte for mye på folk som jeg mente hadde dårlige verdier og egenskaper.

Nå bryr jeg meg 90% mindre. Har blitt mer pragmatisk, kontra prinsipiell. Jeg tenker mitt når jeg ser ting, men klarer å gå videre uten å la det gå inn på meg. Jeg tar ansvar for meg selv, og kan leve godt med det.

Jeg kan også nevne at jeg har en kompis som har tatt det prinsipielle standpunktet, og han har det ikke bra. Han har to gode utdanninger som han nekter å bruke fordi bransjen bare tenker på penger, ingen bryr seg om miljøet. Han vil ikke være med folk som har forbruk i det hele tatt. Han kjeftet på meg for å ha kjøpt leilighet med fjernvarme, for de brenner søppel. Men det finnes jo ingen boliger i min prisklasse som benytter solceller, jordvarme eller bølgekraft. Så det kan du tenke på, det finnes faktisk folk som mener at du også er ignorant.

Anonymkode: 3f75f...43d

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet

Jeg forstår deg godt TS. Du har min fulle sympati. Det er veldig vanskelig å beholde et bra menneskesyn i det lange løp når man ser på nært hold hvordan folk lever, tenker og prioriterer. 

At man faktisk ikke klarer å alltid ta så gode miljømessige valg og kjøper dumme ting, er én ting. Noe helt annet er å gi blaffen og være helt bevisstløs på sin egen plass i samfunnet og hvilke plikter man faktisk har. Selv er jeg i full jobb, men har ikke bil, hovedsaklig fordi jeg mener det er en miljømessig uheldig løsning. På jobb synes folk dette er veldig rart, og jeg har gjentatte ganger blitt spurt om når jeg skal begynne å kjøre isteden for å pendle med tog. Samme med fly.

Man må bare følge sin egen samvittighet.

Skrevet

Jeg forstår deg godt og har på mange måter vært i samme stemming selv hele livet. Omringet av idioter - slik er det å være en våken sjel. Min måte å løse det på var å akseptere at samfunnet styres av åndssvake ideer og at folk flest er mer opptatte av Idiot-telefonen sin m.m. til å engang løfte blikket og tenke tanken. Jeg har selv valgt å tilbringe mest mulig tid alene og forholder meg kun til klokke og kalender fordi jeg har en jobb. Jeg bruker mye av tiden min på å lese (du vil finne mange likesinnede blant mange filosofer), ute i naturen og trene. Jo mindre tid jeg bruker sammen med folk, jo bedre er det. Jeg blir faktisk kvalm av samfunnet slik det er nå. 

Anonymkode: 78b09...8f8

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i hvordan du har det. Jeg hadde det sånn før. Det tok lang tid å akseptere at folk ikke bryr seg om det samme som jeg gjør. Jeg kan synes hva jeg vil om dem, men kan ikke endre dem. Jeg havnet fort i en bitter tilstand hvor jeg tenkte for mye på folk som jeg mente hadde dårlige verdier og egenskaper.

Nå bryr jeg meg 90% mindre. Har blitt mer pragmatisk, kontra prinsipiell. Jeg tenker mitt når jeg ser ting, men klarer å gå videre uten å la det gå inn på meg. Jeg tar ansvar for meg selv, og kan leve godt med det.

Jeg kan også nevne at jeg har en kompis som har tatt det prinsipielle standpunktet, og han har det ikke bra. Han har to gode utdanninger som han nekter å bruke fordi bransjen bare tenker på penger, ingen bryr seg om miljøet. Han vil ikke være med folk som har forbruk i det hele tatt. Han kjeftet på meg for å ha kjøpt leilighet med fjernvarme, for de brenner søppel. Men det finnes jo ingen boliger i min prisklasse som benytter solceller, jordvarme eller bølgekraft. Så det kan du tenke på, det finnes faktisk folk som mener at du også er ignorant.

Anonymkode: 3f75f...43d

Syns kompisen din høres interessant ut, jeg. Folk er så beskyttet og rundlurt at man må nesten være krass dersom man skal ha håp om at noen skal våkne. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du sammen med henne i utgangspunktet? Noen gode kvaliteter må hun vel ha? 

Anonymkode: 8a96a...479

Jeg oppfatter at de ikke er sammen. At det er to som tilfeldigvis deler kjøkken og stue, som feks studenter ville gjort. 

Anonymkode: 7b073...14c

• Liker 1
Gjest Sirkelen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns kompisen din høres interessant ut, jeg. Folk er så beskyttet og rundlurt at man må nesten være krass dersom man skal ha håp om at noen skal våkne. 

Du sier noe sant der. Slike «ytterligående» folk er gjerne de som kaster kaldt vann i ansiktet på folk og får dem til å våkne og se alvoret.

Velmenende men ikke-konfronterende folk som meg selv betyr ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...