Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa i fjor opp en trygg fast jobb jeg hadde hatt i 11 år. Fikk en annen jobb og har nå vært der i fire mnd. Fikk på torsdag vite at jeg må gå grunnet nedskjæringer. Jeg har en mnd oppsigelsestid, ikke lange tiden på å finne seg en ny jobb med andre ord. Jeg ble headhuntet til denne stillingen og føler meg rett og slett litt lurt. Det var mitt eget valg å slutte i forrige stilling, men de kom med så godt tilbud og forsikret meg intervjuet at alt gikk veldig bra for bedriften. Plutselig har det snudd.

Jeg har drøftelsesmøte i morgen. Kommer til å be om arbeidsfritak med lønn ut oppsigelsestid og så må jeg hive meg rundt og søke nye jobber. Er det noen flere viktige ting jeg burde få frem i ett slikt møte? 

Bor i Stavanger, og arbeidsmarkedet her er fremdeles noe tøft. Har nesten ikke sovet hele helga. Vekslet mellom å grine og være forbanna på meg selv for å ha sagt opp forrige jobb...

Anonymkode: e2f90...d95

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan be om sluttepakke.

Anonymkode: d0911...d20

• Liker 8
Skrevet

Snakk med leder i foreninga hvis du er organisert. Sjekk kontrakten din om det står noe mer der du kan bruke/pirke på. Jeg ville også prøvd å forhandle fram en sluttpakke med bakgrunn i det du forteller.

Hva mener de forresten med nedskjæringer? Hvor mange må gå? Sjekk opp hvilke stillinger osv. Siden du ble head hintet bør du spørre hvorfor du nå må gå når de så veldig hadde behov for deg bare 4mnd tilbake. Denne situasjonen kunne umulig ha kommet overraskende på dem på så kort tid.

Anonymkode: ee4df...ea4

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med leder i foreninga hvis du er organisert. Sjekk kontrakten din om det står noe mer der du kan bruke/pirke på. Jeg ville også prøvd å forhandle fram en sluttpakke med bakgrunn i det du forteller.

Hva mener de forresten med nedskjæringer? Hvor mange må gå? Sjekk opp hvilke stillinger osv. Siden du ble head hintet bør du spørre hvorfor du nå må gå når de så veldig hadde behov for deg bare 4mnd tilbake. Denne situasjonen kunne umulig ha kommet overraskende på dem på så kort tid.

Har dessverre ikke organisert meg. Hadde tenkt å gjøre det men så glemte jeg det. Jeg mener jeg burde blitt varslet om at ting plutselig gikk så dårlig. Da var jeg fremdeles i oppsigelsestid i den gamle jobben, og kunne da forsøkt å oppheve oppsigelsen eller finne meg en annen jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Du bør iaf stille spørsmål ved hvorfor du ble headhuntet med ulike lovnader (antar jeg, de må jo ha tilbudt deg noe bra for at du ville ta jobben) for så kort tid siden, og hvorfor de ikke ga deg beskjed om situasjonen når de må ha visst for en tid siden. Når man blir headhuntet har man vel en stilling litt høyere opp?

• Liker 6
Skrevet

Du bør følge med på hvem som må gå, slik at du er rimelig sikker på at det faktisk er det som er grunnen (og at det ikke brukes som vikarierende grunn for noe annet). Om det skulle vise seg å ikke være grunnen så går du til tillitsvalgt (hvis det bare er deg som må gå for eksempel). 

Men er det faktisk nedskjæringer så får man ikke gjort så mye. Det er en gyldig oppsigelsesgrunn. Er jo litt dårlig at du ikke har blitt informert tidligere med tanke på at du jo ble headhuntet, men store deler av dagens arbeidsliv har dessverre blitt så useriøst. 

Anonymkode: 35872...d65

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke organisert meg. Hadde tenkt å gjøre det men så glemte jeg det. Jeg mener jeg burde blitt varslet om at ting plutselig gikk så dårlig. Da var jeg fremdeles i oppsigelsestid i den gamle jobben, og kunne da forsøkt å oppheve oppsigelsen eller finne meg en annen jobb. 

Glemt å organisere seg i de 11 årene du har jobbet? Ikke giddet heter det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør følge med på hvem som må gå, slik at du er rimelig sikker på at det faktisk er det som er grunnen (og at det ikke brukes som vikarierende grunn for noe annet). Om det skulle vise seg å ikke være grunnen så går du til tillitsvalgt (hvis det bare er deg som må gå for eksempel). 

Men er det faktisk nedskjæringer så får man ikke gjort så mye. Det er en gyldig oppsigelsesgrunn. Er jo litt dårlig at du ikke har blitt informert tidligere med tanke på at du jo ble headhuntet, men store deler av dagens arbeidsliv har dessverre blitt så useriøst. 

Nytter ikke å gå til tillitsvalgt når hun ikke er organisert. For øvrig er tillitsvalgt ofte med i besluttningsprosessen om hvem som må gå med nedskjæringer, da skjermer man selvfølgelig sine medlemmer. 

Men at sist ansatt er først ut høres ikke det minste rart ut. Kjipt for deg ts, helt klart, du får forsøke å forhandle deg til en sluttpakke med lønn i lengre periode enn du har krav på. Og så ville jeg kontaktet gammel arbeidsplass og spurt om muligheten for å komme tilbake.

Anonymkode: cc2b7...0e1

• Liker 10
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemt å organisere seg i de 11 årene du har jobbet? Ikke giddet heter det.

Nytter ikke å gå til tillitsvalgt når hun ikke er organisert. For øvrig er tillitsvalgt ofte med i besluttningsprosessen om hvem som må gå med nedskjæringer, da skjermer man selvfølgelig sine medlemmer. 

Du er klar over at arbeidsplasser skal ha en tillitsvalgt uansett om arbeidstagerne er organisert eller ikke? 

Anonymkode: afa0b...d9d

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke organisert meg. Hadde tenkt å gjøre det men så glemte jeg det. ............

Nei.  Var du organisert i den forrige jobben din?  Da kunne du jo bare fortsatt å være med i samme fagforening. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

............... Om det skulle vise seg å ikke være grunnen så går du til tillitsvalgt (hvis det bare er deg som må gå for eksempel). 

................

Tillitsvalgte er for de som er fagorganiserte, er medlemmer og som betaler for medlemskapet.  Prøv å tegn forsikring etter at det har vært brann hjemme hos deg og se om det hjelper.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at arbeidsplasser skal ha en tillitsvalgt uansett om arbeidstagerne er organisert eller ikke? 

Nei.  Det er det ingen som er klar over.  For det er bare tull å hevde noe sånt.  Verneombud er pålagt, og denne er arbeidsgivers representant.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, Whistler skrev:

Nei.  Var du organisert i den forrige jobben din?  Da kunne du jo bare fortsatt å være med i samme fagforening. 

Tillitsvalgte er for de som er fagorganiserte, er medlemmer og som betaler for medlemskapet.  Prøv å tegn forsikring etter at det har vært brann hjemme hos deg og se om det hjelper.

Nei.  Det er det ingen som er klar over.  For det er bare tull å hevde noe sånt.  Verneombud er pålagt, og denne er arbeidsgivers representant.

Det var verneombud jeg mente. Og den er ikke kun arbeidsgivers representant nei, den skal påse de ansattes rettigheter og at aml blir fulgt. Derav navnet VERNEombud. 

Skrevet

Fra arbeidstilsynet.no:

»En tillitsvalgt kan også være en samlende person på arbeidsplassen som de ansatte i fellesskap har valgt for å representere dem overfor ledelsen. Dette kan være tilfeller der de ansatte ikke er organisert i en fagforening, men at arbeidsgiver og de ansatte sammen blir enige om en tillitsvalgtordning. I andre tilfeller vil verneombudet være den som også fungerer som tillitsvalgt.»

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AML har ingen krav til hvem den tillitsvalgte er, men så sant det er en fagforening tilstede er det dennes representant, og siden ts selv sier at hun har "glemt" å melde seg inn så er det nok det som er tilfellet. Uansett vil hun som sist ansatte helt naturlig vært først ut, det er vanlig prosedyre.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var verneombud jeg mente. Og den er ikke kun arbeidsgivers representant nei, den skal påse de ansattes rettigheter og at aml blir fulgt. Derav navnet VERNEombud. 

Verneombud representerer et verneområde, således alle ansatte innen dette verneområdet enten det er leder eller ansatt. Men du har helt misforstått hva som er et verneombuds rolle, de er ansvarlig for dette (klippet fra aml 6-2): Verneombudet skal ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal se til at virksomheten er innrettet og vedlikeholdt, og at arbeidet blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt i samsvar med bestemmelsene i denne lov.

Verneombud har ikke ansvar for ansettelse, oppsigelser, permisjoner, lønnsforhandlinger o.l., det ligger utenfor deres rolle. Verneombud skal påse at arbeidsmiljøet (HMS) er i varetatt, både fysisk mtp støy, temperatur, lys, hjelpemidler, kjemikalier og psykisk mtp mobbing eller konflikter som påvirker arbeidsmiljøet. At ts blir sagt opp er ingen verneombudsak. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo høre med din forrige arbeidsgiver? Du jobbet jo der mange år.

Anonymkode: c9da0...657

• Liker 3
Skrevet

Jeg glemte det rett og slett fordi jeg uansett hadde tenkt å skifte fagforening siden jeg går over en annen type stilling. Jeg var organisert i ti av elleve år på forrige arbeidsplass! Dumt av meg å glemme, det skjønner jeg jo.

Spørs vel om det uansett hadde hjulpet stort. Skulle bare ønske de hadde kontaktet meg slik at jeg kunne tatt noen grep lenge før. 
Får ikke stillingen tilbake hos forrige arbeidsgiver. Stillingen min er besatt og de skal ikke ha inn flere. 

ts

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du bør iaf stille spørsmål ved hvorfor du ble headhuntet med ulike lovnader (antar jeg, de må jo ha tilbudt deg noe bra for at du ville ta jobben) for så kort tid siden, og hvorfor de ikke ga deg beskjed om situasjonen når de må ha visst for en tid siden. Når man blir headhuntet har man vel en stilling litt høyere opp?

Ikke nødvendigvis. Jeg ble headhuntet til en stilling "på gulvet" (som skribent/redaktør, hadde ingen under meg) i mai, sa opp daværende jobb og begynte i den nye. På høsten ble hele avdelingen min droppet, og jeg sto der uten jobb etter mindre enn et halvt år. Ledelsen hadde kommet frem til at vi ikke var innbringende nok, og det er jo ikke så mye en fagforeningsrepresentant kan gjøre når hele teamet sies opp.

Anonymkode: 61985...b15

Skrevet

Veldig synd at det gikk som det gikk, men når du ikke har en organisasjon i ryggen må du nok se langt etter hjelp. Bedriften er i sin fulle rett til å si deg opp på grunn av nødvendige nedskjæringer. Dersom du vet med sikkerhet at det ikke ligger økonomiske årsaker bak denne nedskjæringen, er eneste steg videre for deg å eventuelt kjøre sak mot dem. Men det koster penger og du risikerer å tape og måtte betale alle omkostninger. Pluss at du ikke kommer til ha noen fremtid i det firmaet mer.

Her tror jeg rett og slett du bare må bite i deg smerten og skuffelsen, dra på Nav og melde deg arbeidsledig så du kan få dagpenger, og begynne å se deg om etter en annen jobb.

Anonymkode: 0527c...14a

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

.................

Jeg har drøftelsesmøte i morgen. Kommer til å be om arbeidsfritak med lønn ut oppsigelsestid og så må jeg hive meg rundt og søke nye jobber. Er det noen flere viktige ting jeg burde få frem i ett slikt møte? 

................

Du har en måned oppsigelsestid regnet fra første februar regner jeg med.  Det er kun offentlige etater som har dato til dato.

Har du meldt deg ut av din forrige fagforening, eller har du bare sluttet å betale?  Ta en telefon til de i  morgen og få bekreftet status.

Be om om å få fremlagt dokumentasjon på nødvendigheten av at du må gå. 

Bortfaller arbeidsoppgavene dine, eller blir de overtatt av noen andre?  Hvilke arbeidsoppgaver fratas eventuelt de som overtar dine? (Presumtivt er alle i bedriften i hundreprosent stillinger og har nok å gjøre.) 

Hvis du ikke får arbeidsfritak i oppsigelsesperioden ber du om å få benytte bedriftens ressurser til jobbsøking.  Kontorplass, arbeidstid, internett, telefon, skriver, materiell etc.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Sluttpakke. 3-6 mnd med lønn og uten arbeidsplikt. 

Anonymkode: e9438...5b7

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har misforstått. Verneombud har med de ansattes helse, ve og vel å gjøre. Min jobb er å sørge for at de ansatte har det de trenger på jobb for å minimere skader, ulykker Og lignende. Tillitsvalgt tar seg av kontrakter, , oppsigelser, og lignende.

om de ikke er organisert så er en ansattrepresentant veien å gå. Er ho organisert så er tillitsvalgt veien å gå. Får du vondt i hodet pga dårlig luft på arbeidsplassen eller får slitasje i armer pga dårlige arbeidsforhold på kontoret er verneombud veien å gå.

Anonymkode: 7f6c2...2fd

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra arbeidstilsynet.no:

»En tillitsvalgt kan også være en samlende person på arbeidsplassen som de ansatte i fellesskap har valgt for å representere dem overfor ledelsen. Dette kan være tilfeller der de ansatte ikke er organisert i en fagforening, men at arbeidsgiver og de ansatte sammen blir enige om en tillitsvalgtordning. I andre tilfeller vil verneombudet være den som også fungerer som tillitsvalgt.»

Men det anbefales ikke at verneombud og tillitsvalgt rollene blandes sammen selv om de noen ganger sklir inn i hverandre. Jeg avviser ikke folk som mener det er feil i kontakten men dette er egentlig tillitsvalgt sin oppgave å løse

Anonymkode: 7f6c2...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...