AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #1 Skrevet 12. januar 2020 Jeg ser ikke for meg å få mer enn ett barn, med mindre det er tvillinger. Det er noe jeg har tenkt mye på, og handler både om ressurser og alderen min. Selv har jeg vokst opp med søsken, og ser både fordeler og ulemper med å være en "flokk", men jeg aner ikke hvordan tilværelsen er som enebarn. Er det en egoistisk avgjørelse av meg? Du som var enebarn, savner du søsken? Hva når foreldrene dør, blir man veldig alene om det? Vil gjerne tanker, erfaringer og ting jeg ikke har vurdert. Anonymkode: 632bd...190 1
Neteas Skrevet 12. januar 2020 #2 Skrevet 12. januar 2020 Jeg tenker det kommer an på familieforhold ellers. Hvor alene blir barnet dersom foreldrene forsvinner..? Jeg har en rotten slekt, så jeg har tre barn. Da har de hverandre. 2
Gjest LaptopPute Skrevet 12. januar 2020 #3 Skrevet 12. januar 2020 (endret) 4 minutter siden, Neteas said: Jeg tenker det kommer an på familieforhold ellers. Hvor alene blir barnet dersom foreldrene forsvinner..? Jeg har en rotten slekt, så jeg har tre barn. Da har de hverandre. Hvis man gir barnet en god oppvekst hvor barnet føler seg trygg på relasjoner og får bygd opp en god sosial kompetanse, så kan venner være like så bra om ikke bedre enn søsken. Mange voksne har søsken de ikke har noe godt forhold med. Så at enebarn kan få et kjempefint og fullverdig liv med folk i livet sitt selv om de ikke nødvendigvis er i slekt er veldig sant. Du er ikke egoistisk i det hele tatt. Du tenker faktisk godt gjennom dette. Endret 12. januar 2020 av LaptopPute
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #4 Skrevet 12. januar 2020 Jeg har bare en sønn. Har heldigvis også en bonusdatter, og de har alltid vært nære, selv om hun er 9 år eldre. Skulle ønske at barnet mitt hadde hatt et søsken, men sånn ble det ikke. Han sier at han ikke har problemer med å være enebarn, og er nå en veltilpasset, ung voksen. Fordelen er jo at jeg har hatt mye tid til ham. Har f.eks alltid pratet mye om stort og smått. Diskutert nyheter, politikk, og filosofert mye over det et barn til en hver tid tenker på. Hatt god tid til å lytte, følge opp skole og fritid osv. Anonymkode: aee61...b6a 4
Neteas Skrevet 12. januar 2020 #5 Skrevet 12. januar 2020 1 minutt siden, LaptopPute skrev: Hvis man gir barnet en god oppvekst hvor barnet føler seg trygg på relasjoner og får bygd opp en god sosial kompetanse, så kan venner være like så bra om ikke bedre enn søsken. Mange voksne har søsken de ikke har noe godt forhold med. Så at enebarn kan få et kjempefint og fullverdig liv med folk i livet sitt selv om de ikke nødvendigvis er i slekt. Det er sant. Jeg tenkte mer på om foreldrene blir borte som sagt.. Mer avhengig av å ha en god familie rundt seg ellers da.
Gjest LaptopPute Skrevet 12. januar 2020 #6 Skrevet 12. januar 2020 Just now, Neteas said: Det er sant. Jeg tenkte mer på om foreldrene blir borte som sagt.. Mer avhengig av å ha en god familie rundt seg ellers da. Har man gode venner så stiller de opp da.
Pia Sofia Skrevet 12. januar 2020 #7 Skrevet 12. januar 2020 (endret) Jeg har ett barn og har aldri angret. Har hatt tid og overskudd til å snakke mye med han i alle år og og vært mindre sliten enn venner med flere. Vi har hatt det harmonisk hjemme, siden han ikke hadde noen å krangle med. Han har familie rundt seg utenom oss. Hvis dere ikke har familie, så er det bare å håpe barnet får seg nære gode venner og legge mer til rette for at de ikke skal savne søsken ved å ta med venner av barnet på helgeturer, la de ha mye besøk o.l. Det er selvsagt ikke egoistisk, det er å innse sine begrensninger! Endret 12. januar 2020 av Pia Sofia 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #8 Skrevet 12. januar 2020 8 minutter siden, Neteas said: Jeg tenker det kommer an på familieforhold ellers. Hvor alene blir barnet dersom foreldrene forsvinner..? Jeg har en rotten slekt, så jeg har tre barn. Da har de hverandre. Det er et godt poeng. Både jeg og samboer har mange søsken, flere av dem har fått barn, så slekten er gå sir stor sånn sett. TS Anonymkode: 632bd...190 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #9 Skrevet 12. januar 2020 Heller enebarn enn å få unge etter unge bare fordi det "skal være sånn". Jeg var enebarn i 10 år før jeg fikk to småsøsken på rappen. Nå som de er voksne er det enklere, men det har hele tiden vært krevende. Livet etter de kom var alt annet enn harmonisk, jeg måtte stort sett greie meg selv og det ble ikke mye tid til gode samtaler og oppfølging. På mange måter er jeg fortsatt enebarn, ettersom de er tette i alder og derfor mye nærmere hverandre. Jeg er ikke i tvil om at jeg hadde greid meg helt strålende som enebarn, og har ikke noe imot å i framtiden kun få ett barn selv. Anonymkode: 3327e...c91 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #10 Skrevet 12. januar 2020 Jeg er enebarn og har aldri savnet søsken. Heller ikke nå som jeg er godt voksen og har foreldre som begynner å bli gamle. Jeg har gode familierelasjoner ellers, og er helt enig med Neteas i at det er viktig. Anonymkode: b13f9...bcd 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #11 Skrevet 12. januar 2020 Jeg er enebarn og tror dette har gjort meg mer selvstendig! Har «skaffet» meg mange gode venner som har blitt som en familie for meg☺️💛 Samboer har søsken, så det er en bonus! Tror ikke jeg blir å få barn, men om jeg blir alene når jeg blir gammel blir nok det å gå fint! Kan få besøksvenn fra rødekors omså💛 Hørte en gang en mor si at hun ville gi barnet sitt en søster/bror, slik at enebarnet ikke ble en «drittunge»🤣 Anonymkode: 3d3fd...763 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #12 Skrevet 12. januar 2020 Det er ikke egoistisk når du føler du ikke har ressurser og overskudd til to. Heller et barn man gir alt man har av kjærlighet enn to man bare halvveis kan være tilstede for. Om det blir ensomt når man blir eldre er avhengig av mye. De fleste får jo barn og samboer når de er voksne og da blir det en familie i seg selv. Kanskje har ektefellen flere søsken og stor familie også. Venninnen min er enebarn og faren døde tidlig. Nå er hun gift med en mann som har 3 søsken. Hver av søsknene har flere barn. Så da ble hun plutselig tante til en hel haug. Så fikk hun to barn. Det er alltid masse familiesammenkomster og de er mye med svigerforeldrene hennes. Tror aldri hun føler seg ensom. Anonymkode: 8de74...bde 1
Gjest RødeFare Skrevet 12. januar 2020 #13 Skrevet 12. januar 2020 Vet ikke om dette er en god motivasjon til å få flere, men jeg har tenkt at det er godt at ungene mine har hverandre å støtte seg til når jeg er en kranglete gammel særing. 😂
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #14 Skrevet 12. januar 2020 Enebarn her. Savnet søsken som barn og voksen. Det er tungt å være alene om alt. Hvis dere har muligheten til det vil jeg anbefale å få mer enn ett barn. Anonymkode: b93a6...3dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå