Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke hadde krav på lån fra lånekassen, men jeg ser at jeg i de periodene har fått renter på lånet mitt. Jeg er nå i siste fase av å skrive masteroppgave, men jeg har ikke rett til lån og stipend grunnet forsinkelse. Jeg har ingen inntekt akkurat nå, og jeg bor hos foreldrene mine, er det riktig at jeg får renter på et så stort lån når jeg fremdeles er student? Jeg vet jeg kan utsette betalingen, men jeg syns det er merkelig at vi som fortsatt studerer får renter på et lån når lånekassen vet at vi er under utdanning. 
I følge årsoppdraget mitt har jeg over 15 tusen i renter. 

Anonymkode: ccd72...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke hadde krav på lån fra lånekassen, men jeg ser at jeg i de periodene har fått renter på lånet mitt. Jeg er nå i siste fase av å skrive masteroppgave, men jeg har ikke rett til lån og stipend grunnet forsinkelse. Jeg har ingen inntekt akkurat nå, og jeg bor hos foreldrene mine, er det riktig at jeg får renter på et så stort lån når jeg fremdeles er student? Jeg vet jeg kan utsette betalingen, men jeg syns det er merkelig at vi som fortsatt studerer får renter på et lån når lånekassen vet at vi er under utdanning. 
I følge årsoppdraget mitt har jeg over 15 tusen i renter. 

Du kan få slettet renter, det står om det på nettsidene deres.

Skrevet
2 timer siden, funginger skrev:

Du kan få slettet renter, det står om det på nettsidene deres.

Det står man bare har rett til slettet gjeld hvis man hadde rett til lån og stipend men man valgte å ikke ta det. Med andre ord hvis de gir deg renter fordi du er forsinket i utdanningen din, så gjelder det ikke. :(  :sukk:  Jeg skjønner ikke helt hvorfor de straffer folk som er under utdanning. De må vel få inn ekstra penger på en eller annen måte. 

Skrevet

Du kan få slettet renter ved lav inntekt.

Anonymkode: 61428...a2c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nå sendt dem en e-post og forklart situasjonen. Jeg hadde et semester i 2016 hvor jeg betalte ut av egen lomme fordi jeg hadde penger, men jeg var ikke klar over at de ga meg renter. Det står at man kan bare søke om å slette gjeld tre år etter du fikk det, men du kan jo ikke søke før du er ferdig med utdannelsen din, og jeg går på et femårig program. 
Jeg håper jeg blir klokere fra svaret til lånekassen. Jeg har mye gjeld, men hvis jeg kan slette litt av deg, så forsøker jeg det. Jeg har jo ikke hatt muligheten til å søke om sletting av renter hvis jeg hadde visst om det uansett, på grunn av at jeg er i utdannelse. 

Skrevet

Det er helt riktig at det påløper renter på lånet dersom man ikke mottar lån imens man studerer. Her kan du lese mer om det. 

Angående sletting av renter under utdanning har dette andre frister enn ved sletting av renter ved lag inntekt osv. Det står det mer om her. Som de skriver, søker du når hele studiet ditt er ferdig, du kan søke i opptil tre år etter endt studie. Det er ikke samme frist som ved lav inntekt etter endt utdanning, som ved at f.eks. hvis du jobbet lite i 2016, så er det for seint å søke nå. Går du master, og er ferdig f.eks. neste år, søker du om sletting av renter året etter/ved slutten av 2021, men du får kun slettet renter for de årene du har hatt rett på fullt lån fra Lånekassen. Jeg regner med at Lånekassen gir deg ca. samme svar. 

Anonymkode: b4fa0...08c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig at det påløper renter på lånet dersom man ikke mottar lån imens man studerer. Her kan du lese mer om det. 

Angående sletting av renter under utdanning har dette andre frister enn ved sletting av renter ved lag inntekt osv. Det står det mer om her. Som de skriver, søker du når hele studiet ditt er ferdig, du kan søke i opptil tre år etter endt studie. Det er ikke samme frist som ved lav inntekt etter endt utdanning, som ved at f.eks. hvis du jobbet lite i 2016, så er det for seint å søke nå. Går du master, og er ferdig f.eks. neste år, søker du om sletting av renter året etter/ved slutten av 2021, men du får kun slettet renter for de årene du har hatt rett på fullt lån fra Lånekassen. Jeg regner med at Lånekassen gir deg ca. samme svar. 

Anonymkode: b4fa0...08c

Takk for svar. :) Jeg håper jeg får noe slettet. Jeg får jo renter fra høst 2019 og vår 2020! :( Men jeg kan ikke gjøre noe med det, sånn er det bare. Masteroppgave er 60 poeng, og jeg trengte lenger tid, så jeg fikk ikke låne mer penger. Jeg er veldig glad for at foreldrene mine lot meg flytte inn selv om jeg bare ga det litt penger for å hjelpe til. :rodme: I slike situasjoner er det godt å ha mor og far som hjelper. 

• Liker 2
Skrevet

Les deg litt opp på regelverket på Lånekassen sin side. Det finnes muligheter til å få slettet renter selv om du ikke kunne mottatt støtte. F.eks gir aap denne muligheten. Jeg vet ikke hele situasjonen din. Tror også sykdom og/eller lav inntekt kan gi mulighet for rentefritak, men det må du sjekke opp.

Anonymkode: e5320...d82

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. :) Jeg håper jeg får noe slettet. Jeg får jo renter fra høst 2019 og vår 2020! :( Men jeg kan ikke gjøre noe med det, sånn er det bare. Masteroppgave er 60 poeng, og jeg trengte lenger tid, så jeg fikk ikke låne mer penger. Jeg er veldig glad for at foreldrene mine lot meg flytte inn selv om jeg bare ga det litt penger for å hjelpe til. :rodme: I slike situasjoner er det godt å ha mor og far som hjelper. 

Får man ikke mer støtte om man utsetter master? Det trodde jeg...

Anonymkode: dd8c5...154

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står man bare har rett til slettet gjeld hvis man hadde rett til lån og stipend men man valgte å ikke ta det. Med andre ord hvis de gir deg renter fordi du er forsinket i utdanningen din, så gjelder det ikke. :(  :sukk:  Jeg skjønner ikke helt hvorfor de straffer folk som er under utdanning. De må vel få inn ekstra penger på en eller annen måte. 

Det er da helt greit, det? Hvis folk aldri blir ferdig må de jo fortsatt begynne å betale på et tidspunkt.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man ikke mer støtte om man utsetter master? Det trodde jeg...

Anonymkode: dd8c5...154

Jo, men da kan du ikke være forsinket med noe annet. Jeg hadde i alle fall 15 poeng for et fag jeg aldri fullførte. 😕 Man ha lov til å være 60 poeng forsinket. Jeg tror jeg var 75 poeng. 

Skrevet
5 timer siden, funginger skrev:

Det er da helt greit, det? Hvis folk aldri blir ferdig må de jo fortsatt begynne å betale på et tidspunkt.

Hvis man er registrert som student, har betalt studentavgift, og kan dokumentere at man er aktiv student, så syns ikke jeg at rentene skal gå på lånet. Det er noe annet hvis man bare ikke fullfører. Det er jo ikke det at jeg har begynt å jobbe og betale ned på lånet, jeg har ikke noe inntekt nå fordi jeg ikke fikk lån, og jeg skriver oppgave som skal inn i mai. Hvis jeg ikke fullfører i mai, så mister jeg studieretten min, så om det hadde skjedd hadde jeg ventet at jeg måtte begynne å betale og fikk renter.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man er registrert som student, har betalt studentavgift, og kan dokumentere at man er aktiv student, så syns ikke jeg at rentene skal gå på lånet. Det er noe annet hvis man bare ikke fullfører. Det er jo ikke det at jeg har begynt å jobbe og betale ned på lånet, jeg har ikke noe inntekt nå fordi jeg ikke fikk lån, og jeg skriver oppgave som skal inn i mai. Hvis jeg ikke fullfører i mai, så mister jeg studieretten min, så om det hadde skjedd hadde jeg ventet at jeg måtte begynne å betale og fikk renter.

Det blir jo det samme. Man kan jo bare melde seg som student og ta enkeltemner i evig tid, da. Nei. Det enkleste er bare at de gir deg betalingsplan fra du slutter å søke om støtte, så får man heller be om betalingsutsettelse og sletting av renter hvis man er i den situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...