Hr. Aktiv Skrevet 12. januar 2020 #21 Skrevet 12. januar 2020 Det er også slik at når du blir obs på en lyd så blir den ofte over tid "mye værre" og en ulyd og man klarer ikke å fokusere den bort. Den lyden vil man fortsette å høre hele tiden. Jo da har da opplevd det.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #22 Skrevet 12. januar 2020 Når er sist dere hadde service? Husk at dette skal gjennomføres annethvert år. Service kan også bidra med tips til montering av utedel, som igjen gir mindre støy. Her har både vi og naboer som bor tett på varmepumpe. Ingen av de lager en lyd. Kanskje en lav dur om du sitter rett ved. Så jeg fatter ikke at man kan høre en varmepumpe helt inn i nabohuset. Husker at eldre modeller kunne gjøre det. Er varmepumpa 10-15 år gammel bør den uansett byttes ut. Anonymkode: 7ed2f...eb8 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #23 Skrevet 12. januar 2020 Naboen under meg hadde den på verandaen sin. 3 meter under stuevinduet mitt. Kunne ikke bruke stuen pga lyd-vibrasjonene i murveggen gjorde meg gal. Ble heldigvis fikset etter 3 mnd med klaging fra min side. Så her tenker jeg Ts kan ta en tur til naboen på kvelden når normale støykilder er mindre, og be om å få lytte til problemet. Anonymkode: 7c20f...ed1 4
Loff77 Skrevet 12. januar 2020 #24 Skrevet 12. januar 2020 Mener grenseverdien er på 42db, sjeldent en vp bråker mer enn dette da er det noe rart. Viktig att den er montert i vater/lodd på gummiforinger. Er den montert nylig eller har den vært der hele tiden? Noen klager jo på alt mulig Når det er sakt, kan utedelen flyttes litt til ett annet sted uten for mye jobb?
Cata Skrevet 12. januar 2020 #25 Skrevet 12. januar 2020 Hvordan bor dere? Er det blokk eller enebolig? Varmepumper kan gi mange merkelige lydeffekter i et bygg. Min egen står på verandaen og gir bare fra seg en lav susing/brumming. Under meg er det bare en bod så hvordan det lyder der vet jeg ikke. Men pumpene som tilhører etasjen gjør merkelige ting. En av dem er montert ganske nær soverommet mitt og den har tidvis laget et sabla rabalder når den startet opp. Det rare er at har man stått ute så har den vært stille og fin, men i soverommet mitt og i trappeoppgangen har det åpenbart vært noen vibrasjonsfenomener som har forsterket lyden betraktelig. Det interessante er (og nå kommer poenget) er at etter eierbytte i etasjen under så fikk de to varmepumpene det er snakk om en overhaling og etter det så har jeg nesten ikke hørt dem. Er ganske sikker på at det fysisk er de samme pumpene som har vært der i mange år, men et eller annet er gjort som har dempet lyden betraktelig (og det til og med uten at jeg klaget - det gjorde jeg bare den gang en flik av viften inni ytterdelen løsnet ) 1
Annamariaa33 Skrevet 13. januar 2020 Forfatter #26 Skrevet 13. januar 2020 På 12.1.2020 den 8.04, AnonymBruker skrev: Men altså TS; er det slik at varmepumpa lager mye lyd? Hører naboen den så må jo dere høre den? Eller mener dere den ikke lager høy lyd i det hele tatt? Det er jo kjempe rart å kreve at dere skal slå av varmepumpa om den ikke lager høy lyd.. Anonymkode: d43ef...c80 Jeg mener at den ikke lager noe lyd, så synes det er rart at dem hører det så godt og at det er forferdelig frustrerende. Vi ønsker selvfølgelig at de skal bo bra og slippe dette og da slår vi den av de tidene som vi har avtalt. Men ulempen for oss er at det blir så kaldt🙄
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #27 Skrevet 13. januar 2020 6 minutter siden, Annamariaa33 skrev: Jeg mener at den ikke lager noe lyd, så synes det er rart at dem hører det så godt og at det er forferdelig frustrerende. Vi ønsker selvfølgelig at de skal bo bra og slippe dette og da slår vi den av de tidene som vi har avtalt. Men ulempen for oss er at det blir så kaldt🙄 Jeg har varmepumpe. Inne i stuen min sitter vi ganske nærme pumpen og den lager lite lyd. Men på veggen der pumpen er montert ute er en helt annen sak. Hos oss er pumpen montert på en vegg inn mot en bod, og jeg kan love deg at det bråker. Hvorfor tar dere, dere ikke en tur inn til naboen og selv hører hvordan dette er på soverommet? Og du ts, omtrent hvert eneste hus i Norges land har varmeovner, mener du at du kun har varmepumpe? Hva med kjøkken, bad, soverom osv? Varmeovner er ikke noe mer farlig enn en varmepumpe. Anonymkode: 96289...c2d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #28 Skrevet 13. januar 2020 den er sikkert montert rett i veggen. naboen gjorde det og monterte den skikkeli etter at vi klaget Anonymkode: 0b3bd...bb5
Gjest theTitanic Skrevet 13. januar 2020 #29 Skrevet 13. januar 2020 På 11.1.2020 den 22.54, AnonymBruker skrev: Det er ditt ansvar at varmepumpen din ikke er til sjenanse for naboer, og at støyforurensingen den avgir mot naboens tomt er under den lovlige desibelgrensen. Dersom dere bor i rekkehus eller lignende, er det også regler for hvor nært naboens soverom du kan installere en pumpe. Det er også blitt strengere regler for produksjon av pumper, og kvaliteten på pumpene som er lov å installere. De færreste skal lage noe særlig høy lyd ved optimal drift. Er pumpen feilinstallert, så kan den også forårsake vibrasjoner i vegg, og større resonans av duringen. Dersom din bråker så høyt at det forstyrrer nattesøvnen til andre, så vil jeg absolutt si at den er til sjenanse for andre, og at du burde få en vurdering fra en fagmann. Anonymkode: b44b2...ac9 Akkurat dette. Å våkne av nabos varmepumpe 0500 hver morgen hadde definitivt vært en kilde til frustrasjon. Bruk en ovn som alle andre eller skaff deg en varmepumpe som ikke bråker. Dette er jo ikke naboens skyld, men din.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #30 Skrevet 13. januar 2020 De jeg leier av har sin montert ute på veggen rett ved mitt rom. Første ukene begynte jeg å lure om det var småfly ute og flydde hver eneste natt. Kan skjønne naboen klager, jeg får sove uansett så bryr meg ikke om lyden, men er man var for lyder kan det være veldig forstyrrende. De jeg leier av har rommet sitt helt i andre enden av huset så de hører nok ikke noe. Anonymkode: 8f38e...1eb
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #31 Skrevet 13. januar 2020 Fra en ingeniør her... Alle varmepumper avgir lyd. Nyere pumper skal være relativ stille, og burder ikke lage så mye lyd. Er varmepumpen gammel og det er en stund siden service er utført, såkan den bråke noe voldsomt. Om det er dannet is på den, kan det bli skikkelig ille! En ting til, For at en varmepumpe skal lage minst mulig bråk, så må den også monteres riktig. Da tenker jeg på vater og vinkel. Ett annet tips er å bygge en såkalt "grind" rundt varmepumpen som vil fungere noe lyddempende. Det er nesten som at du gjerder den inn. Snakk med en erfaren montør som har peiling på varmepumper, så løser det seg nok. Men for å svare på spørmålet ditt: Det er ditt ansvar å fikse denne. Din varmepumpe skal ikke plage naboene! Anonymkode: 63b8c...b29 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #32 Skrevet 13. januar 2020 52 minutter siden, Annamariaa33 skrev: Jeg mener at den ikke lager noe lyd, så synes det er rart at dem hører det så godt og at det er forferdelig frustrerende. Vi ønsker selvfølgelig at de skal bo bra og slippe dette og da slår vi den av de tidene som vi har avtalt. Men ulempen for oss er at det blir så kaldt🙄 Men herregud da.. du må da skjønne at dette ikke er løsningen? Å slå av varmepumpen over natta, for så å starte den kl 05.00? Du ungår jo bare poroblemet i en viss periode, du har ikke løst noe. Btw: Argumentet ditt med panelover og brannfare er helt bak mål... Anonymkode: 63b8c...b29 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #33 Skrevet 13. januar 2020 Veldig rart, vår bråker ikke i det hele tatt. Poenget med varmepumpe er jo å holde jevn temperatur, ikke slå den helt av om natten, det er uøkonomisk måte å bruke den. Nattesenking ja, slå av nei. Er den montert rett på grunnmur? Da vil den vibrere og skape støy, det er feil. Så få en fagmann til å se på den. Anonymkode: b31e9...f8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå