Gå til innhold

Trusler fra nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og samboeren min har fått mye meldinger og trusler fra naboen pga. varmepumpen bråker. Vi merker ingenting til det og naboen på andre siden har aldri klaget. Da ble vi enig om at vi tar av pumpa etter kl.23. Men nå var det er problem at vi setter den på kl.5, når vi våkner og skal på jobb. Da vekker vi tydeligvis dem. De har ikke jobb og sover lenge om dagene. Problemet er at hele huset blir iskaldt, hvis vi ikke får hatt den på hele døgnet og i mars venter vi vårt første barn. Vi ønsker og har det godt og varmt her og må si jeg er bekymret for at det kommer til å bli kaldt. Et alternativ har vært varmeovn, men det blir uaktuelt med tanke på brannfare. Dette er så dilemma.. Noen som har noen råd eller hva synes dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiks den?? 

Anonymkode: 64f78...8be

• Liker 6
Skrevet

Hvis varmepumpa bråker er det noe galt med den. Vår høres ut som et helikopter som nødlander hvis det er is på utedelen. Sjekk utedelen for is, og hvis den fremdeles bråker må dere ta kontakt med servicemann. 

Anonymkode: 02f9c...033

• Liker 19
Skrevet

Brannfare ved varmeovn??

Anonymkode: 4bcc3...3ca

• Liker 11
Skrevet

Hvis varmepumpa er til sjenanse for naboen, så er det noe galt med den! Fiks den, så kan du bruke den akkurat som du vil.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fiks den?? 

Anonymkode: 64f78...8be

Det er ingenting gale med den. 

Skrevet

Ts sa ikke at det var noe galt med den... 🤷‍♀️

Anonymkode: d6b59...bfd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts sa ikke at det var noe galt med den... 🤷‍♀️

Anonymkode: d6b59...bfd

Selvfølgelig er det enten noe galt eller feilmontert om den bråker så vanvittig 

Anonymkode: 413d8...f90

• Liker 12
Skrevet

Når du står utenfor, bråker den da? 

Anonymkode: dea71...255

• Liker 1
Skrevet

Er den montert rett i veggen? 

Anonymkode: 0b3bd...bb5

• Liker 1
Skrevet

Høres rart ut at den bråker så mye at de våkner av det, mens dere ikke hører noe?

Skrevet

Det er ditt ansvar at varmepumpen din ikke er til sjenanse for naboer, og at støyforurensingen den avgir mot naboens tomt er under den lovlige desibelgrensen.

Dersom dere bor i rekkehus eller lignende, er det også regler for hvor nært naboens soverom du kan installere en pumpe. Det er også blitt strengere regler for produksjon av pumper, og kvaliteten på pumpene som er lov å installere. De færreste skal lage noe særlig høy lyd ved optimal drift. Er pumpen feilinstallert, så kan den også forårsake vibrasjoner i vegg, og  større resonans av duringen.

Dersom din bråker så høyt at det forstyrrer nattesøvnen til andre, så vil jeg absolutt si at den er til sjenanse for andre, og at du burde få en vurdering fra en fagmann.

Anonymkode: b44b2...ac9

• Liker 16
Skrevet

Ville brukt annen varmekilde eller skifte pumpe. Men noe lyd er det alltid fra slik pumpe, og hvis naboen syns det er plagsomt, ville jeg latt være. Folk skal kunne sove i fred, og å slå den på kl 05 er jo fryktelig tidlig.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Annamariaa33 said:

Et alternativ har vært varmeovn, men det blir uaktuelt med tanke på brannfare.

De andre her har forklart deg hva du må gjøre med varmepumpa di, så kan du være grei og forklare hva du mener med dette? Jeg har barn og varmeovner, er vi i livsfare?

Anonymkode: abd4a...ba8

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville fått en montør på befaring. Mener h*n at den er som den skal så be om en erklæring på det. 

Er den i orden så må bare naboen lære seg å takle at det er litt lyd i nabolaget. 

Anonymkode: dea71...255

• Liker 4
Skrevet
9 hours ago, Annamariaa33 said:

Hei. Jeg og samboeren min har fått mye meldinger og trusler fra naboen pga. varmepumpen bråker. Vi merker ingenting til det og naboen på andre siden har aldri klaget. Da ble vi enig om at vi tar av pumpa etter kl.23. Men nå var det er problem at vi setter den på kl.5, når vi våkner og skal på jobb. Da vekker vi tydeligvis dem. De har ikke jobb og sover lenge om dagene. Problemet er at hele huset blir iskaldt, hvis vi ikke får hatt den på hele døgnet og i mars venter vi vårt første barn. Vi ønsker og har det godt og varmt her og må si jeg er bekymret for at det kommer til å bli kaldt. Et alternativ har vært varmeovn, men det blir uaktuelt med tanke på brannfare. Dette er så dilemma.. Noen som har noen råd eller hva synes dere om dette?

Vi leier et sted der huseierne har satt opp varmepumpe. De ser heller ikke problemet, men vi har måttet bytte rom, oss familiemedlemmene som bor her på grunn av det. Umulig å slappe av her man bor, når det er varmepumpe rett utenfor. Hvis du vil være en god nabo, så hører du på dem.

Anonymkode: 7d6a9...711

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Chroma said:

Høres rart ut at den bråker så mye at de våkner av det, mens dere ikke hører noe?

Det er alltid sånn. De som monterer slikt, ser bare fordelene av det. De er aldri nærmest det stedet der den blir satt heller, merkelig nok. :rolleyes: (Jeg er ikke den du siterte, men kjenner godt til problemet).

Anonymkode: 7d6a9...711

• Liker 1
Skrevet

Varmeovner og brannfare? Hvordan det?

Hvorfor ikke dra til naboen og høre hva naboen hører? Da får du bedre forståelse for hva problemet er. Det at dere ikke hører noe betyr ikke at naboen ikke hører noe. Varmepumper skal ikke bråke sånn at de plager nabo. 

Er du helt sikker på at det ikke er noe galt med varmepumpa? Har du fått den sjekket av fagmann?

• Liker 7
Skrevet

Men altså TS; er det slik at varmepumpa lager mye lyd? Hører naboen den så må jo dere høre den? Eller mener dere den ikke lager høy lyd i det hele tatt?

Det er jo kjempe rart å kreve at dere skal slå av varmepumpa om den ikke lager høy lyd..

Anonymkode: d43ef...c80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...