Gå til innhold

Starte nettbutikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på å starte en nettbutikk med kun noen få produkter og er veldig i tvil om hvilken plattform vi bør velge. Wix, shopify etc er jo enkle og rimelige men hvordan fungerer betalingsløsninger og fraktalternativer? Mystore.no er jo også ett alternativ og fordelen med en slik norsk side er jo at kundene kan kjøpe på kreditt. Hva hadde dere gjort? Produktene skal kunne sendes til alle land. Alt av erfaringer settes pris på!

Anonymkode: 1ffff...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 timer siden, Anononononoyme skrev:

Hei! 

Jeg har holdt på med Dropshipping i 1,5 år via Shopify. Jeg har prøvd Wix, men Shopify er uten tvil min favoritt. Har dere egne produkter dere skal selge eller skal dere sende produktet rett fra leverandør til kunden (dropshipping)? Betaling skjer som regel via Paypal og Stripe, jeg sluttet å bruke Paypal pga mye tull med at de holder pengene i 6 måneder osv. Jeg vil anbefale å kun bruke Stripe, de er enkle å ha med å gjøre og utbetaling skjer hver 6 dag. Etterhvert de ser at du ikke svindler folk vil utbetaling skje hver dag. Kunder kan handle med kreditt på Shopify også, men da er det brått myeee mer jobb. Kan bruke feks klarna som en betalingsmetode, jeg har aldri gjort det og har go erfaring med at de fleste betaler der og da. Problemet med dropshipping er leveringstiden, pleier å ta alt fra 10-32 dager før kunden får varen om de er utenfor USA. Jeg prøver å finne nye leverandører nå som kan få levert globalt på maks 5-9 dager. 

Håper dette hjalp litt, bare å spørre om du lurer på noe mer😁

interessant☺️ikke ts men har lest mye om ds. kan jeg spørre hva slags produkt du selger? må man gå på noe kurs? er ikke særlig flink digitalt, men drømmer om nettbutikk der jeg slipper varelager

Anonymkode: ee73d...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Ettersom det å starte en nettbutikk er en investering av både tid og penger, ville jeg anbefalt deg å vurdere følgende punkter, før du velger plattform: 

• Finn ut om du ønsker en Open Source løsning eller et Hosted system
    • Et open source system (eks. Prestashop) gir deg uendelig muligheter og fleksibilitet mtp. design og funksjonalitet, men krever at du har en viss teknisk kompetanse. Alternativt kan du få hjelp av et byrå til å bygge opp en butikk i en open source løsning for deg. 
    • I et hosted system (eks. SmartWeb) er plattformen kodet, vedlikeholdt og driftet av et firma. Det betyr at du som shopeier ikke behøver å bekymre deg for det tekniske, og kan fokusere mer på å drive butikken. Hosted plattformer er typisk allerede integrert til de mest brukte betalingsløsningene, fraktmetodene osv. slik at du ikke selv behøver å styre med dette. I tillegg har du ofte tilgang til (gratis) teknisk support, som du kan ringe og spørre om hjelp hvis du stopper opp. 
  • Budsjett - Hvor mye penger er du villig til å bruke? 
    • Open source løsninger er gjerne billige å bruke i en oppstartsfase, og kan gi deg mye for pengene hvis du selv innehar den tekniske kompetansen som kreves for å bygge opp og drifte butikken. Det kan dog bli dyrt, hvis du har behov for teknisk hjelp hver gang noe skal oppdateres. Motsatt vil du typisk skulle betale en månedspris (lisenspris) for å kunne bruke en hosted plattform, men her er det ofte mulighet for å opp-og nedgradere etter hvert som butikken vokser/krymper. 
  • Erfaring og kompetanse
    • Vær ærlig med deg selv ift. hvor god din tekniske kompetanse er. Man kan lære mye på nett i disse dager, men det skal helst ligge en interesse og vilje i bunn. Har du begrenset teknisk kunnskap og dette er din første nettbutikk, kan et hosted system kanskje være for deg. 
  • Funksjonalitet 
    • Match plattformenes integrasjoner og funksjoner med dine behov. Tilbyr de flere måter å betale på (eks. kort, vipps, faktura)? Hvilke fraktmetoder er tilgjengelige? Trenger du å differensiere på priser og produkter avhengig av kundegruppe?
    • Hvilke funksjonalitet du har behov for, henger ofte tett sammen med målgruppen din og hvilke behov de har. For mange blir funksjonalitet derfor ofte et avgjørende punkt, ift. hvilken plattform de velger å gå for. 
  • Skalerbarhet
    • Husk at butikken din forhåpentlig vil vokse med tiden, og at du derfor velger et system som kan håndtere dette og bli med på veksten. 

Endret av Kragebein
Ryddet for reklame.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, SmartWeb skrev:

Hei! 

Ettersom det å starte en nettbutikk er en investering av både tid og penger, ville jeg anbefalt deg å vurdere følgende punkter, før du velger plattform: 

• Finn ut om du ønsker en Open Source løsning eller et Hosted system
    • Et open source system (eks. Prestashop) gir deg uendelig muligheter og fleksibilitet mtp. design og funksjonalitet, men krever at du har en viss teknisk kompetanse. Alternativt kan du få hjelp av et byrå til å bygge opp en butikk i en open source løsning for deg. 
    • I et hosted system (eks. SmartWeb) er plattformen kodet, vedlikeholdt og driftet av et firma. Det betyr at du som shopeier ikke behøver å bekymre deg for det tekniske, og kan fokusere mer på å drive butikken. Hosted plattformer er typisk allerede integrert til de mest brukte betalingsløsningene, fraktmetodene osv. slik at du ikke selv behøver å styre med dette. I tillegg har du ofte tilgang til (gratis) teknisk support, som du kan ringe og spørre om hjelp hvis du stopper opp. 
  • Budsjett - Hvor mye penger er du villig til å bruke? 
    • Open source løsninger er gjerne billige å bruke i en oppstartsfase, og kan gi deg mye for pengene hvis du selv innehar den tekniske kompetansen som kreves for å bygge opp og drifte butikken. Det kan dog bli dyrt, hvis du har behov for teknisk hjelp hver gang noe skal oppdateres. Motsatt vil du typisk skulle betale en månedspris (lisenspris) for å kunne bruke en hosted plattform, men her er det ofte mulighet for å opp-og nedgradere etter hvert som butikken vokser/krymper. 
  • Erfaring og kompetanse
    • Vær ærlig med deg selv ift. hvor god din tekniske kompetanse er. Man kan lære mye på nett i disse dager, men det skal helst ligge en interesse og vilje i bunn. Har du begrenset teknisk kunnskap og dette er din første nettbutikk, kan et hosted system kanskje være for deg. 
  • Funksjonalitet 
    • Match plattformenes integrasjoner og funksjoner med dine behov. Tilbyr de flere måter å betale på (eks. kort, vipps, faktura)? Hvilke fraktmetoder er tilgjengelige? Trenger du å differensiere på priser og produkter avhengig av kundegruppe?
    • Hvilke funksjonalitet du har behov for, henger ofte tett sammen med målgruppen din og hvilke behov de har. For mange blir funksjonalitet derfor ofte et avgjørende punkt, ift. hvilken plattform de velger å gå for. 
  • Skalerbarhet
    • Husk at butikken din forhåpentlig vil vokse med tiden, og at du derfor velger et system som kan håndtere dette og bli med på veksten. 

så på nettsiden; ser veldig proft ut! jeg ville absolutt hatt hosted system, da jeg ikke innehar teknisk kompetanse☺️lagrer denne og tar kontakt når jeg har funnet riktig produkt. dropshipping høres tryggest ut.

Anonymkode: ee73d...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...