Gå til innhold

dalmentiner

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Eg har alltid hatt en drøm om å kjøpe meg en dalmentiner.. men no har eg fått høre fra div. persona at om eg kjøpe dalmentiner må eg være svært bestemmt/streng med hunden til alle tider, og at en lett kan få en svært vanskelig hund... og om eg først skal ha dinna rasen må eg helst få den som voksen..

eg ser for meg å kjøpe en hund som valp og gå på valpekurs osv.... og som blir oppdradd med kjærlighet (litt klisje, men vil ikkje vere svært streng til alle tider med hunden min) og vil at den skal bli en del av meg og familien min..

e det nåken her som har greie på dalmentinere?? og erfaringa??kunna kjøpt en "lettare" hund som førstegangs hund, men skal jo tross alt ha en hund i maaaange år, vil helst kjøpe "drømmen"!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Tihihi... Folk kan si så mye rart. Uansett hvilken rase man skal ha så bør man regne med at den trenger oppdragelse. En del småbikkjeeiere glemmer det for deres hund er jo så liten så da gjør det ikke noe :)

Kjenner til Dalm., og de er ikke værre enn andre hunder.

Og at du må få deg en voksen og ikke valp :hoho: Det er det dummeste jeg har hørt på lenge! Nei, få deg en Dalm. valp med god samvittighet.

Gjest gjesta
Skrevet

trur eg høre litt for masse på "bedrevitere" eg altso..

har ivertfall veldig så lyst på en liten dalmentinervalp så fort eg e ferdig med utdannelsen!

Skrevet

Jeg har hørt og lest at Dalmantineren har et stort aktivitetsbehov. Det betyr ikke at det er en vanskelig hund, men at den trenger lange og mange turer.

Gjest prikkete
Skrevet

Og man trenger ikke være "streng" med hunden så lenge man er helt konsekvent. Det er faktisk en viss forskjell.

Ellers har de et stort aktivitetsbehov og er sikkert ganske krevende hunder, så du må jo tenke på om det passer livsstilen din.

Synes ikke det er noe godt råd å kjøpe en annen, lettere hund bare fordi det er førstegangshund, men det er viktig å forberede seg godt når man skal få hund - både være sikker på at rasen passer, og melde seg på valpekurs osv.

Gjest gjesta
Skrevet

aktivitetsnivået trur eg skal passe meg ivertfall... da tenke eg en times tur for dag.. og har en del området kor hunden kan springe løst....

Skrevet

Tror du bør belage deg på at du må mosjonere hunden litt også dvs sykkel eller ski...løping etc...

De sier jo også om ridgebacken ..det samme som du sier at de sier om dalmis, men jeg hadde rr som førstegangshund og hun er jo knall. Får faktisk kommentarer på hvor lydig hun er. Jeg begynte tidlig med lydighet og øver litt på hver langtur.

Det er riktig som det blir sagt lengre oppe i tråden. At det er å være konsekvent som er viktig ..ikke streng.

Man kan kjøpe hvilken hund det skal være (omtrent) bare man vet hva man går til. Snakk med oppdrettere...det fins sikkert mer og mindre aktive linjer blant damlisene også ..det gjør det i alle fall med rr. Lykke til med kjøp og la deg ikke skremme...

Gjest [i]Dalmi[/i]
Skrevet

Ta kontakt med Dalmantinerklubben da vel! De kan svare på alt!

En venninne har dalmantiner, og de er ute minst to-tre timer hver dag, og det hører jeg andre si også. Da Disneyfilmen 101 Dalmantinere gikk på kino, sto flere fra Dalmantinerklubben på stand for å fortelle folk at de ikke måtte ønske seg en bare fordi den var fin å se på. Argumentet var bl.a at den var en "voksenhund" og at den trengte mye stimuli (mosjon og hjernevirksomhet) for å trives.

Skrevet

Øh, det å vite hva rasen heter bør ihvertfall være en god start når man skal anskaffe seg hund. D a l m a t i n e r. :wink:

Besteforelderene mine eide en etter en lang rekke andre raser, og var svært fornøyd med den. Men den krever en fast hånd og mye mosjon. Utover det er den jo bare helt nydelig. Herlig atletisk (avlet i England for å springe under karjolene), kvikk og intelligent.

Gjest Becca ii
Skrevet

Et vennepar av oss friver oppdrett. Vi også hadde hørt at de trengete masse trim og var vasnkelige å ha med å gjøre. Bare tull! Så legne dem har mulighet til å få løpe llitt løst er det det viktigste. Må selvsagt gå turer med de, men du trenger ikke løpe/sykkle osv med de. Men om du gjør det er jo det noe de elsker. En hund som får veldig mye mosjon trenger mosjon deretter.

Dalmatineren er en flott og inteligent hund. Den er svært spesiell og utspekkulert. (åpner gjerne kjølskapsdøra for å finne seg en matbit) Også smiler dem :ler: Noe de gjør når de har gjordt noe galt for å "komme unna". Er ikke mange raser som gjør det.. (ser nesten ut som om de flekker tener)

En herlig rase, men se opp for uproffe oppdrettere! Og husk at de skal ha protein fattigfôr ellers kan de få stygge hud-utslett.

Gjest gjesta
Skrevet
Øh, det å vite hva rasen heter bør ihvertfall være en god start når man skal anskaffe seg hund. D a l m a t i n e r. :wink:

oi... sia eg ikkje skrive det rett trur eg nok ikkje at eg kan få meg dinna rasen... (ikkje alle so har like rett gramatikk av div. grunna veit du...)

til alle som har svar, tusen takk for råd, blir nok dalmatiner på meg når eg e ferdig med utdannelsen min.. og eg e spenn klar for å gå masse turar enten den trenge den eller ei.. det e litt av grunnen til at eg vil ha meg hund og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...