Gå til innhold

Reiseforsikring for mer enn 90 dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal være i utlandet i et år, men vanlig reiseforsikring gjelder jo vanligvis ikke for mer enn 90 dager. Hvilken reiseforsikring bør jeg ha dersom jeg skal være et år i utlandet? Har for eksempel DNB noe eget for dette?

Anonymkode: 84bd9...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville kjøpt en helt vanlig reiseforsikring hvor du betaler enten hver mnd eller alt på en gang. Koster mellom 900 til 1500 for ett år. Kommer ann på om man har medlemsfordeler fra jobb eller forbund. Er man under 26 år vil noen reiseforsikringer foreldre ha dekke også. 

Anonymkode: 6ec31...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville kjøpt en helt vanlig reiseforsikring hvor du betaler enten hver mnd eller alt på en gang. Koster mellom 900 til 1500 for ett år. Kommer ann på om man har medlemsfordeler fra jobb eller forbund. Er man under 26 år vil noen reiseforsikringer foreldre ha dekke også. 

Takk for svar. Så i praksis kan man kjøpe reiseforsikring for så lang tid man trenger det for og bare betale hver måned?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt. Vanlig reiseforsikring gjelder som du skriver for 90 dager sammenhengende reise, og så betaler du et tillegg for å utvide i det året du skal være borte. Undersøk samtidig om du trenger tillegg for «ekstremsport», noen selskaper har det, og det kan jo være du har lyst til å klatre/kite/surfe når du er borte?

Anonymkode: 1f1a9...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gouda forsikring har mulighet for lengre dekningsperiode for reiselengde. Jeg hadde ikke turt å gå for løsningen til ab over. Kontakt ulike selskap og spør om vilkårene deres. 

Anonymkode: c6b7a...2c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så i praksis kan man kjøpe reiseforsikring for så lang tid man trenger det for og bare betale hver måned?

TS

Ja, det kan du. Jeg har superforsikring fra Europeiske og gjør det på den måten om jeg trenger for mer enn tre mnd som er standard. Bare å ringe dem og få dem til å regne ut hva det vil koste. 

Anonymkode: 7362f...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan du. Jeg har superforsikring fra Europeiske og gjør det på den måten om jeg trenger for mer enn tre mnd som er standard. Bare å ringe dem og få dem til å regne ut hva det vil koste. 

Jeg skal reise utenfor Europa.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal reise utenfor Europa.

TS

Da sørger du for at forsikringen du kjøper først gjelder hele verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selskapene har mulighet for utvidet forsikring for lengre reiser, men man må stort sett kontakte dem for å høre om priser da.
Så kommer det an på hva du skal i ett år også.
Det finnes forsikringer spesielt tilpasset backpacking (mange deltar på ekstrem-sportaktiviteter som ikke dekkes av vanlig reiseforsikring)
Det er egne forsikringer for studenter på utveksling.
Om du skal jobbe i utlandet, så er det ikke sikkert en reiseforsikring vil dekke det på samme måte siden du da er midlertidig bosatt utenlands og ikke på reise.

Anonymkode: 36c19...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste selskapene har mulighet for utvidet forsikring for lengre reiser, men man må stort sett kontakte dem for å høre om priser da.
Så kommer det an på hva du skal i ett år også.
Det finnes forsikringer spesielt tilpasset backpacking (mange deltar på ekstrem-sportaktiviteter som ikke dekkes av vanlig reiseforsikring)
Det er egne forsikringer for studenter på utveksling.
Om du skal jobbe i utlandet, så er det ikke sikkert en reiseforsikring vil dekke det på samme måte siden du da er midlertidig bosatt utenlands og ikke på reise.

Anonymkode: 36c19...793

Jeg skal ikke delta på ekstrem-sportaktiviteter og er ikke student. Jeg har eget firma. Tror jeg skal kontakte Gouda. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan undersøke om landet du skal være i tilbyr gode forsikringer? 

Jeg skulle være et halvt år i et EU-land. Kjøpte forsikring hos en bank (Stroebrand kanskje), for 7000 kroner!!!

Var i landet flere ganger etter det, og fikk forsikring for et helt år til 500 kroner

Anonymkode: 38131...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare svada og du har helt klart ikke skjønt hvordan en reiseforsikring virker. 

En reiseforsikring vil ha så så mange dager sammenhengende på reise inkludert i prisen. For å kunne være lengre på reise så må du utvide disse dagene slik at du betaler for hele perioden du er borte.

For at forsikringen skal tre i kraft så må du være hjemme på den adressen du er registrert på før du reiser. Du må også hjem for å "nullstille" reisedøgnene. Gjør du ikke det så er ikke forsikringen gyldig. 

Anonymkode: 01abb...85b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring et utvalg forsikringsselskaper og spør dem om pris. 
Min gjaldt bare 60 dager sammenhengende da jeg skulle til USA i 3 mnd, da ringte jeg Gjensidige og fikk utvidet den slik at jeg var dekket hele turen. Forsikringen på kredittkortet varte 90 dager fant jeg ut senere, men dekningen er ofte dårligere. 

Alternativet som en skisserer lengre oppe her er nok dyrere, om du skal tegne ny helårs reiseforsikring i nytt selskap hver 60. dag. Spørs også om de godtar at du allerede er ute av landet når du tegner forsikringen? 

Anonymkode: a33c6...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg er det sånn at hvis du jobber for utenlandsk arbeidsgiver, faller du ut av norsk folketrygd. Og da er også forsikringen ugyldig. Og søknad om folketrygd kan ta veldig lang tid.

Anonymkode: bef42...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg er det sånn at hvis du jobber for utenlandsk arbeidsgiver, faller du ut av norsk folketrygd. Og da er også forsikringen ugyldig. Og søknad om folketrygd kan ta veldig lang tid.

Anonymkode: bef42...9ff

Nå hadde vel TS eget firma, men det å oppholde seg mer enn 12 mnd i et annet land fører også til at man faller ut av norsk folketrygd og registreres som utvandret. Så dette burde du også sjekke TS. 

Anonymkode: 118f2...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå hadde vel TS eget firma, men det å oppholde seg mer enn 12 mnd i et annet land fører også til at man faller ut av norsk folketrygd og registreres som utvandret. Så dette burde du også sjekke TS. 

Man blir også utmeldt ved opphold i utlandet i 6 mnd to år på rad, sånn til info. 

Les mer her 

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/nar-opphorer-medlemskapet-i-folketrygden#chapter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man blir også utmeldt ved opphold i utlandet i 6 mnd to år på rad, sånn til info. 

Les mer her 

https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/nar-opphorer-medlemskapet-i-folketrygden#chapter 

Trenger ikke være på rad, ser jeg, står bare to år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal jobbe i eget firma i utlandet, så ville jeg undersøkt, da er neppe reiseforsikring ikke gyldig siden du mest sannsynlig vil være regnet som bosatt i landet/landene du jobber (og dermed ikke på reise). 

Anonymkode: e2af2...b1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...