AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Jeg har skilte foreldre som gikk fra hverandre da jeg var 6 år gammel. Noen år senere etter at de flyttet fra hverandre så begynte de å se etter nye kjærester. Moren min fant stefaren min og de ble gift. Faren min måtte prøve et par ganger før han fant stemoren min som nå bor sammen med oss. Helt siden foreldrene mine gikk fra hverandre har jeg byttet mellom å bo hos dem ca. hver uke. Altså 1 uke hos mamma, 1 uke hos pappa, 1 uke hos mamma osv ... Jeg føler bare at hele familien min faller fra hverandre sakte men sikkert, og jeg må stå i midten sammen med lillebroren min og bare bli med på alle endringene og utfordringene uten noe makt til å stoppe dem. Føler meg ikke velkommen hjemme lenger. Klarer ikke sove når jeg hører mamma og stefar eller pappa og stemor skjelle hverandre ut. Det er verst hos pappa. Pappa og stemor kan "diskutere" i flere timer om samme sak. Det kan ende med at en av partene bare drar sin vei, "Ha det!! Jeg klarer og orker ikke å se på deg lenger!!!" kan stemoren min si til pappa før hun småjogger mot ytterdøra og smeller den igjen etter seg. Jeg og lillebroren min blir da bare sittende oppi alt dette og se på som tilskuere. Hvis jeg blander meg inn i diskusjonen og ber dem steoppe går de personlig inn og begynner å peke ut meg i stedet, skjelle meg ut som om det er min feil og jeg som startet. Mamma og pappa har ikke et bra forhold i det hele tatt. De orker ikke samarbeide eller strekke seg en liten millimeter en gang, mamma er den staeste. Jeg elsker å ri og har gått på ridning i 1 år nå uten at mamma har betalt for noe, ikke en gang kjørt. Mamma mener at pappa har tvingt meg med på ridning og fått meg til å late som om jeg liker det. Derfor nekter hun å betale. Pappa har snakket med meg om dette og sagt at hvis ikke mamma begynner å betale så har han ikke råd til å fortsette å betale for ridetimer. Jeg har nå da blitt sendt ut av ham og det er da min oppgave å snakke med moren min så hun også kan betale. Hvis JEG ikke får mamma til å betale for ridning får jeg da ikke fortsette på en fritidsaktivitet jeg elsker. Jeg må liksom ordne opp i problemer og konflikter foreldrene mine har skapt, ellers så blir jeg sittende igjen med konsekvensene. Høres det rettferdig ut? Jeg er bare stuck og kommer meg ikke videre liksom. Jeg har så ekstremt lyst til å fokusere mere på skolen og det å bli en bedre rytter, men alle tankene mine bare går tilbake til det negative med familien min. Jeg er 80% sikker på at pappa og stemor kommer til å flytte fra hverandre innen 2025. De krangler daglig og klarer ikke engang gå ut av huset uten å pirke på hverandre og slenge frekke kommentarer. Hva skal jeg gjøre? Er det riktig at foreldrene mine bare utsetter meg for dette og overlater alt ansvar for at jeg har det bra, på meg? Tar imot alt av tanker og meninger. Anonymkode: 4725c...ea4
Lacy Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 Hva med om du tar kontakt med familievernkontoret selv og ber om en time? Her kan du snakke om dette alene, og så kan de kalle inn foreldrene dine til mekling, med mål om å lage en avtale som faktisk fungerer for deg ❤️❤️ 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 Hvor gammel er du? (Og lillebroren din? Har dere samme mor og far?) Det er ikke greit av foreldrene dine å holde på slik. De er de voksne som skal håndtere konflikter. Dessverre er ikke alle voksne like gode på det. Leit å høre at det er likedan hos begge foreldrene dine. Har du lyst til å bo heltid hos en av de? Du kan ta det opp med dem, og evt broren din. Hvis du går på vgs kan du også vurdere å flytte på hybel. Når det kommer til hest, så er det veldig dyrt. Har foreldrene dine ikke råd, så har de ikke det. Du kan ikke forvente eller kreve å få holde på med en hobby de ikke har råd til. Du kan evt få deg en ekstrajobb og betale litt for det selv. Men det kan bli tøft med skole i tillegg. Har dere helsesykepleier på skolen kan du snakke med han eller hun om bosituasjonen din og om hvordan du har det hjemme. Mulig du kan få gode råd der. Anonymkode: 8ec5e...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 Uff a meg, det hørtes ikke ok ut. Hvor gammel er du og lillebror? Anonymkode: d129c...518
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Hei. Først, en stor klem. Trist å høre at du har det slik. Det er IKKE greit at far og stemor krangler foran dere og lar det gå ut over deg og lillebroren din. Jeg foreslår at du tar opp dette med pappaen din en dag, i en rolig setting - altså utenom et «krangletidspunkt». Fortell ham hvordan dette påvirker deg, og at du trenger at de tar sine konflikter på en måte som ikke går utover dere barna. Jeg skriver din far først, fordi det er tross alt han som er pappaen din - ikke stemoren din, selv om hun også sikkert er en viktig omsorgsperson/voksenperson Når det gjelder ridningen er den litt annerledes. Jeg forstår at din far ikke alene har råd til (eller ønsker?) å betale for den. Kan det være en ide å spørre ham rett ut - om han faktisk ikke har råd, eller om han bare syns det er «kjipt» å måtte betale denne alene, uten at din mor bidrar? Og når jeg gjelder din mor, foreslår jeg at du setter deg ned med henne alene, og forteller henne at det er DU som liker dette, ikke noe din far har prakket på deg. Hvis din far og/eller din mor ikke har råd til å betale for ridningen din - selv etter at du har hatt en rolig prat med de, blir det litt annerledes. Fritidsaktivtiteter er dyre - kan du gjøre noe selv for å betale litt? Jobbe slik at du kan betale litt selv? (Du skriver ikke hvor gammel du er) Til slutt. Det er IKKE greit at dine foreldre tar sine krangler og konflikter ut over deg. Jeg håper likevel at hvis du tar det opp med de på en rolig måte - og gir de klar beskjed om å holde deg UTENFOR konfliktene deres - at du kanskje kan oppleve litt bedring. Om ikke annet bør dine foreldre bli imponerte og stolte av et modent barn. Anonymkode: 34244...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 3 minutter siden, Lacy skrev: Hva med om du tar kontakt med familievernkontoret selv og ber om en time? Her kan du snakke om dette alene, og så kan de kalle inn foreldrene dine til mekling, med mål om å lage en avtale som faktisk fungerer for deg ❤️❤️ Hvordan kan jeg ta kontakt med familievernkontoret, og hvordan hjelper de familier der? Jeg er bare 14 år gammel. Tusen takk for svar❤️ Ts Anonymkode: 4725c...ea4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff a meg, det hørtes ikke ok ut. Hvor gammel er du og lillebror? Anonymkode: d129c...518 Jeg er ei 14 år gammel jente (går i 8.klasse). Og lillebroren min er 1,5 år yngre enn meg (går i 7. klasse). Anonymkode: 4725c...ea4 1
Lacy Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg ta kontakt med familievernkontoret, og hvordan hjelper de familier der? Jeg er bare 14 år gammel. Tusen takk for svar❤️ Ts Anonymkode: 4725c...ea4 https://nhi.no/familie/barn/familievernet/ Her er litt informasjon 😊 de har tilbudet i den kommunen du bor i 😊
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #9 Skrevet 11. januar 2020 Hva mener dere med at det ikke er greit? Voksne ass. Skal gi barn råd og så har de et ordforråd som ikke henger på greip! Anonymkode: b9b2b...291
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #10 Skrevet 11. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ei 14 år gammel jente (går i 8.klasse). Og lillebroren min er 1,5 år yngre enn meg (går i 7. klasse). Anonymkode: 4725c...ea4 Oj, da er dere altfor unge til å hanskes med dette. Si til læreren din at du trenger å snakke med helsesøster (nå helsesykepleier). Hun/han kan hjelpe deg med å snakke fornuft til foreldrene dine. Klem! Anonymkode: d129c...518
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #11 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 14 år gammel jente (går i 8.klasse). Og lillebroren min er 1,5 år yngre enn meg (går i 7. klasse). Anonymkode: 4725c...ea4 Jeg vil anbefale at du snakker med helsesykepleier på skolen din. Eller kontaktlærer om det føles bedre for deg. Du og broren din skal ikke ha det slik du beskriver! Lykke til❤️ Anonymkode: 4c451...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #12 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Først, en stor klem. Trist å høre at du har det slik. Det er IKKE greit at far og stemor krangler foran dere og lar det gå ut over deg og lillebroren din. Jeg foreslår at du tar opp dette med pappaen din en dag, i en rolig setting - altså utenom et «krangletidspunkt». Fortell ham hvordan dette påvirker deg, og at du trenger at de tar sine konflikter på en måte som ikke går utover dere barna. Jeg skriver din far først, fordi det er tross alt han som er pappaen din - ikke stemoren din, selv om hun også sikkert er en viktig omsorgsperson/voksenperson Når det gjelder ridningen er den litt annerledes. Jeg forstår at din far ikke alene har råd til (eller ønsker?) å betale for den. Kan det være en ide å spørre ham rett ut - om han faktisk ikke har råd, eller om han bare syns det er «kjipt» å måtte betale denne alene, uten at din mor bidrar? Og når jeg gjelder din mor, foreslår jeg at du setter deg ned med henne alene, og forteller henne at det er DU som liker dette, ikke noe din far har prakket på deg. Hvis din far og/eller din mor ikke har råd til å betale for ridningen din - selv etter at du har hatt en rolig prat med de, blir det litt annerledes. Fritidsaktivtiteter er dyre - kan du gjøre noe selv for å betale litt? Jobbe slik at du kan betale litt selv? (Du skriver ikke hvor gammel du er) Til slutt. Det er IKKE greit at dine foreldre tar sine krangler og konflikter ut over deg. Jeg håper likevel at hvis du tar det opp med de på en rolig måte - og gir de klar beskjed om å holde deg UTENFOR konfliktene deres - at du kanskje kan oppleve litt bedring. Om ikke annet bør dine foreldre bli imponerte og stolte av et modent barn. Anonymkode: 34244...e7a Tusen tusen takk for et så utfyllende svar! Jeg setter virkelig utrolig pris på det!❤️ Faren min har veldig god økonomi og kan sikkert greit betale ridninga mi selv. Jeg vet egentlig ikke hvorfor han sier han ikke har råd, kanskje for å få enda en grunn til at moren min skal betale? Ikke vet jeg hvertfall. Jeg bare synes det er litt slitsomt å måtte dra gang på gang som et sendebud omtrent mellom foreldrene mine og prøve å ordne opp i ting, men skal prøve å ta med prat med begge av de. Jeg skulle bare ønske de kunne være litt mer ansvarsfulle og modne nok til å forstå at en 14- åring ikke har all verdens makt og tålmodighet. Men jeg skal virkelig ta imot rådene dine og gjøre så godt jeg kan for å få litt vett inn i skallen dems om situasjonen sett fra mitt perspektiv. Ts Anonymkode: 4725c...ea4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #13 Skrevet 11. januar 2020 4 minutter siden, Lacy skrev: https://nhi.no/familie/barn/familievernet/ Her er litt informasjon 😊 de har tilbudet i den kommunen du bor i 😊 Tusen takk for linken! Skal se nærmere på det og se hva jeg kan gjøre.❤️ Ts Anonymkode: 4725c...ea4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #14 Skrevet 11. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener dere med at det ikke er greit? Voksne ass. Skal gi barn råd og så har de et ordforråd som ikke henger på greip! Anonymkode: b9b2b...291 Hva var ditt bidrag her sa du? Når TS spør «er det riktig at (...)?» så er et svar som sier «nei, det er ikke greit (...)» med utfyllende kommentar helt kurant. Forøvrig: skal du disse andres ordforråd så er det greit og ikke kaste stein i glasshus. Ass. Anonymkode: 34244...e7a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #15 Skrevet 11. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk for et så utfyllende svar! Jeg setter virkelig utrolig pris på det!❤️ Faren min har veldig god økonomi og kan sikkert greit betale ridninga mi selv. Jeg vet egentlig ikke hvorfor han sier han ikke har råd, kanskje for å få enda en grunn til at moren min skal betale? Ikke vet jeg hvertfall. Jeg bare synes det er litt slitsomt å måtte dra gang på gang som et sendebud omtrent mellom foreldrene mine og prøve å ordne opp i ting, men skal prøve å ta med prat med begge av de. Jeg skulle bare ønske de kunne være litt mer ansvarsfulle og modne nok til å forstå at en 14- åring ikke har all verdens makt og tålmodighet. Men jeg skal virkelig ta imot rådene dine og gjøre så godt jeg kan for å få litt vett inn i skallen dems om situasjonen sett fra mitt perspektiv. Ts Anonymkode: 4725c...ea4 Lykke til! Beklageligvis er heller ikke voksne alltid ansvarsfulle og modne, selv om vi nok burde ha vært det. Og da er min erfaring at det smarteste er å ta opp problemet «utenom kampens hete». Anonymkode: 34244...e7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå