Gå til innhold

Maling som ble fæl. Hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Se bilde. Malte veggen mørk og gjorde tydeligvis en dårlig jobb med maskeringa. Hvordan retter jeg opp i dette? Vet ikke hvilken hvitfarge taket er malt i. Takk for forslag! DSC_0062.thumb.JPG.d7b8985c81f516f77aad307352e64d81.JPGDSC_0061.thumb.JPG.f7403099afd45abdc24ce81704d4854f.JPG

Anonymkode: 02f1a...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan a) male hele taket (Selv om du finner riktig farge, har den sannsynligvis endret seg/gulnet litt etter at taket ble malt så det holder ikke å male bare langs kanten) eller b) maskere veldig nøye slik at fargen akkurat dekker "sølet" og male ett strøk til i veggfargen. Du vil da få veggfarge litt opp i taket, men det kan være til å leve med (I hvert fall til du finner ut at du orker å male taket...) hvis det ikke er alt for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor mye dette ergrer deg, og hvor pirkete du er. Muligheter slik jeg ser det:

• Drite i det
  • Prøve å rette opp ved å male glippen for hånd med liten pensel
  • Maskere og male hele dritten på nytt - veggen og/ eller taket
  • Sjekke om taklister dekker «blemmen»

Selv hadde jeg nok prøvd alternativ 2 først.

Anonymkode: 53a08...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det vil ikke synes når du får på listene

Anonymkode: b2729...acb

Har ikke taklister. Og tenker også på flekkene som kom lengre opp i taket... 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke taklister. Og tenker også på flekkene som kom lengre opp i taket... 😕 

Da ville jeg satt på taklister for å skule det. Og når ble det malt? Malte flere rom her nylig og fikk fjernet flekker med våtservietter. Det var rett etter det hadde tørket.

Anonymkode: 5b9bf...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takmaling er stort sett takmaling hvis den ikke er i annet enn hvit farge. Kjøp en liten boks takmaling, antagligvis matt, og flekk over der du har fått veggmaling. På de små flekkene der vil det ikke synes at du har flekket.

Anonymkode: 1e0a6...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takmaling er stort sett takmaling hvis den ikke er i annet enn hvit farge. Kjøp en liten boks takmaling, antagligvis matt, og flekk over der du har fått veggmaling. På de små flekkene der vil det ikke synes at du har flekket.

Anonymkode: 1e0a6...f39

Har ikke blitt malt her siden 2000, så jeg aner ikke hva slags farger de har brukt. I verste fall får jeg vel nesten male hele taket, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man bruker billig maskeringstape! Ikke flekkene i taket selvsagt, men ‘blødningene’ langs kanten. 

Anonymkode: 0325f...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke blitt malt her siden 2000, så jeg aner ikke hva slags farger de har brukt. I verste fall får jeg vel nesten male hele taket, ja. 

Da må du male hele taket. På 18-19 år har malingen gulnet mye. Det vanligste er hvit takmaling, men du kan måle taket i hvilken farge du vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, slik at dette ikke skjer igjen: 

Jeg maskerte og malte første strøket.

Neste dag malte jeg neste strøk, og dro vekk maskeringen før det andre laget hadde tørket.

Skulle jeg ha fjernet maskeringen før første lag hadde tørket? Ville jeg unngått dette da? 

Og hvordan får folk så rette linjer? Jeg brukte tid på maskeringen og trodde det ville bli jevnere enn dette. Brukte Blue Haris (blå teip fra Europris som jeg ble anbefalt, men hører nå at Tesa skal være det beste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, slik at dette ikke skjer igjen: 

Jeg maskerte og malte første strøket.

Neste dag malte jeg neste strøk, og dro vekk maskeringen før det andre laget hadde tørket.

Skulle jeg ha fjernet maskeringen før første lag hadde tørket? Ville jeg unngått dette da? 

Og hvordan får folk så rette linjer? Jeg brukte tid på maskeringen og trodde det ville bli jevnere enn dette. Brukte Blue Haris (blå teip fra Europris som jeg ble anbefalt, men hører nå at Tesa skal være det beste).

Jeg bruker en gul, blank maskeringstape. Kjenner ikke til den blå, men når man spør i malebutikken får man tips om den beste. Ekstra viktig med god teip når det er listefritt da. 

Anonymkode: 330ff...e4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis fjernet du maskeringstapen akkurat litt for tidlig slik at malingen ikke var tørr og "fulgte med" da du dro av tapen. Uansett blir det faktisk penest hvis du ikke maskerer på slike steder i det hele tatt, men maler opp linjen på frihånd evt. med noen tapebiter som merking slik at du får en rett linje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker en gul, blank maskeringstape. Kjenner ikke til den blå, men når man spør i malebutikken får man tips om den beste. Ekstra viktig med god teip når det er listefritt da. 

Anonymkode: 330ff...e4c

Tesa sin gule, blanke er den beste. Den kan også sitte en stund, for eksempel hvis det tar noen dager før man rekker å male det andre strøket, uten å bli helt umulig å fjerne og etterlate taperester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt - hvit er ikke bare hvitt. Det finnes flere hvittoner, både 1453 bomull, 9918 klassisk hvit og 1001 egghvit. Såpass forskjell på de tre at de ikke gjør jobben til å flikke med. Hent fargelapper hos din lokale farvehandel om du er i tvil. 

Og ja, Tesa sin maskeringstape er blant de aller beste. 

Jeg ville dog forsøkt å rette opp i dette med Relekta sine wipes før maling. 

Hilsen ansatt hos en farvehandel. 

Anonymkode: 3aa2f...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks er å male ett strøk med fargen du maskerer bort først. Da blir den den første fargen som blør under maskeringstapen mens neste farge legger seg pent oppå.

Anonymkode: a93f2...2e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis skal du maskere, male nederste del av tapen (den siden der du skal male etterpå) med veggfargen og så male veggen. Dette for å Mette tapen og unngå at maling kommer inn under den (vil tro det er det som har skjedd her, dersom du da kkke har fjernet tapen når malingen var våt?)

Hvis du mistenker at malingen i taket har gulnet kan du hente sånne fargekart på malebutikken. Sammenlign med bomull og eggehvit, dem er det litt gult i. Fargen var sannsynligvis hvit base når taket ble malt, men har den gulnet kan den kanskje ligne mer på en av disse. Eller lån sånn fargebok eller scanner på malebutikken om du vil ha det enda mer presist. Litt flekkmaling vil du uansett se mye mindre enn det som er der nå 😅

Anonymkode: 5db2b...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vanligvis skal du maskere, male nederste del av tapen (den siden der du skal male etterpå) med veggfargen og så male veggen. Dette for å Mette tapen og unngå at maling kommer inn under den (vil tro det er det som har skjedd her, dersom du da kkke har fjernet tapen når malingen var våt?)

Hvis du mistenker at malingen i taket har gulnet kan du hente sånne fargekart på malebutikken. Sammenlign med bomull og eggehvit, dem er det litt gult i. Fargen var sannsynligvis hvit base når taket ble malt, men har den gulnet kan den kanskje ligne mer på en av disse. Eller lån sånn fargebok eller scanner på malebutikken om du vil ha det enda mer presist. Litt flekkmaling vil du uansett se mye mindre enn det som er der nå 😅

Nei, male tapen med TAK fargen skulle det stå, ikke veggfargen så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å få dette bra på er å male hele taket, flekkmaling vil du ser forskjell på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Leo skrev:

Sannsynligvis fjernet du maskeringstapen akkurat litt for tidlig slik at malingen ikke var tørr og "fulgte med" da du dro av tapen. Uansett blir det faktisk penest hvis du ikke maskerer på slike steder i det hele tatt, men maler opp linjen på frihånd evt. med noen tapebiter som merking slik at du får en rett linje. 

Drar jeg straks av teipbiten igjen da? Er så redd for at den skal dra med seg maling og gjøre det ujevnt. Hvilken tape, mener du nå Tesaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...