Gå til innhold

Hvor slitt er sengetøyet før du kaster det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det snakk om slitt i fargen, utvasket i stoffet, hull etc?

Og hva når kun trekket til hodeputen er slitt men ikke tilhørende del i dynetrekket? Her går det mye fortere hull i putetrekk enn dynetrekk. 

Anonymkode: 358ab...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til mer slitt, til bedre. Det første og andre hullet fikser jeg, men blir det mer må det pensjoneres med stor sorg.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri opplevd at sengetøy blir slitt. 

Har to sett. Vaskes, tørkes, og legges på igjen hver helg slik at vi slipper å styre med bretting. Disse har jeg nå hatt i 7 år. Da kastet vi de forrige to settene, ene og alene fordi vi valgte å oppdatere til topp kvalitet. 

Bruker imidlertid kun hvitt, så falming av farge er ikke et problem. Og tettvevd, egyptisk bomull. Vaskes kun sammen med handklær og undertøy, så ingen glidelåser og annet som kan nøkke det opp. 

Anonymkode: f419a...d0b

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri opplevd at sengetøy blir slitt. 

Har to sett. Vaskes, tørkes, og legges på igjen hver helg slik at vi slipper å styre med bretting. Disse har jeg nå hatt i 7 år. Da kastet vi de forrige to settene, ene og alene fordi vi valgte å oppdatere til topp kvalitet. 

Bruker imidlertid kun hvitt, så falming av farge er ikke et problem. Og tettvevd, egyptisk bomull. Vaskes kun sammen med handklær og undertøy, så ingen glidelåser og annet som kan nøkke det opp. 

Ja, det er ikke hvert år noe må kastes, akkurat. Det jeg har måttet kaste har jeg arvet fra farmor. Har bare noen få sett arvede igjen, og de er ikke i par. Så nå er det bare gjesterommet som har mykt og utvasket sengetøy.

Skrevet

Bytter laken når det går hull i dem. Aldri opplevd at putetrekk eller dynetrekk blir slitt. 

Anonymkode: 0ac2d...134

• Liker 1
Skrevet

Mine to forrige sett puttet jeg i resirkuleringen etter 15 gode år. Da luktet det av en eller annen uforklarlig grunn muggent, og intet triks i boken funket, verken bløtlegging i eddik eller koking. Synd, for det sengetøyet hadde 10-15 år igjen av livet. Laken varer av uforklarlig grunn kortere tid, da. Det blir alltid huller i dem etter 5-6 år.

De to jeg har nå er 3-4 år gamle, og har ennå ikke fått den gode «brukte» mykheten som det beste sengetøyet skal ha. Sengetøyet er av ubleket bomull, så det endrer ikke farge på noe vis. Jeg har tro på å tilbringe natten innstøpt i så få kjemikalier som mulig i en moderne seng der madrassen er proppfull av kjemiske stoffer.

Anonymkode: e0c32...bf8

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to forrige sett puttet jeg i resirkuleringen etter 15 gode år. Da luktet det av en eller annen uforklarlig grunn muggent, og intet triks i boken funket, verken bløtlegging i eddik eller koking. Synd, for det sengetøyet hadde 10-15 år igjen av livet. Laken varer av uforklarlig grunn kortere tid, da. Det blir alltid huller i dem etter 5-6 år.

De to jeg har nå er 3-4 år gamle, og har ennå ikke fått den gode «brukte» mykheten som det beste sengetøyet skal ha. Sengetøyet er av ubleket bomull, så det endrer ikke farge på noe vis. Jeg har tro på å tilbringe natten innstøpt i så få kjemikalier som mulig i en moderne seng der madrassen er proppfull av kjemiske stoffer.

Anonymkode: e0c32...bf8

Laken blir jo utsatt for betydelig mer slitasje ettersom man ligger på det og gjerne vrir seg. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke kastet et eneste Høie sengesett pga slitasje ennå, men jeg har før i tiden måttet kaste billigsett fra f.eks. Ellos og andre pga de revner i sømmen, revner her og der og lukningen går i stykker etc. Det er mange, mange år siden jeg kjøpte noe annet enn Høie nå, og er kun det jeg har hjemme nå.

Etter at jeg sluttet å kjøpe billigmerker, har jeg ikke måttet kaste et eneste sett. Men siden sengen/madrassen er fra Ikea, har jeg laken fra Ikea, og de er 3 år gamle nå. Ser for meg at de vil bli slitt etterhvert, men foreløbig holder de altså koken.

Skrevet

Kaster hvis jeg kjøper nytt. Trenger bare et sengesett, da jeg vasker og tørker i helgen og legger det på igjen før kvelden. Laken kjøper jeg nytt når det blir hull i det. 

Anonymkode: fbbd5...910

• Liker 2
Skrevet

Har to sett som jeg har hatt i 10-20 år? Er bomullsdamask. Laken har jeg måttet skifte et par ganger i løpet av den tiden. Håndklær har jeg også hatt i snart 20 år. 

Har lurt litt på hvordan det kan være så mange Kid og Princess butikker rundt omkring... hvor ofte trenger man nytt sengetøy og nye dundyner?

Anonymkode: fb976...55f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det eldste jeg har er et skikkelig retro-dynetrekk i oransje, gul og brun (Høie) fra 50- eller 60-tallet, dessverre mangler putetrekket da. Det er slitt og sømmene er litt svake, så de kan fort revne litt om jeg ikke passer på når jeg tar det på/av dynen, men det er fremdeles det beste dynetrekket jeg har😍

Så svaret på spørsmålet ditt - jeg har ikke kastet sengetøy pga slitthet😊

Endret av Live88
Skrevet

Om det enkelt kan fikses(bytte glidelås, fikse en knapp/knapphull, revne i sømmen osv., så reparerer jeg det. Jeg liker å sy, så om det blir et slitasjehull midt på f.eks., så syr jeg som regel noe annet av stoffet. Om det blir veldig utvasket i farge/mønster slik atj eg ikke kan sy det om til noe, så blir det ofte skurefiller til bilen av dem:P Men kjøper nytt gjør jeg sjeldent. Jeg kjøpte 2 laken i fjor for det ene var så full av nupper at det var som å sove på kjekssmuler, og det andre var tynnslitt. Så går nok noen år til neste gang:P Har 3 sett, og 3 laken, samt 2 ekstra putevar om jeg får gjester osv. Må jo være sånne interiør-interesserte som holder kid, princess osv. gående:P

Anonymkode: e5ad3...0a4

Skrevet

Jeg kjøper aldri ting lenger, klær kun når jeg MÅ. Når jeg kjøper noe satser jeg på kvalitet, ikke kjøpt noe tøy/sko siste 2 årene.

Husk at samfunnet i dag er lagt opp til at vi skal kjøpe ting, forbruke.

Jeg kjøpte 2 sett sengetøy for noen år siden, disse skal jeg bruke til det er helt oppbrukt. Valgte hvite såklart, da slipper man farger som falmer. Ser like bra ut enda, holder sikkert mange år til.

Anonymkode: c4b1b...f77

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt litt på hvordan det kan være så mange Kid og Princess butikker rundt omkring... hvor ofte trenger man nytt sengetøy og nye dundyner?

Det kan du jammen si. Jeg mistenker at det ligger utrolig mye sengetøy i folks hjem som brukes veldig sjeldent. Akkurat dyner skifter jeg oftere enn jeg kaster sengetøy, men jeg har fremdeles sengesett som har vært med siden jeg flyttet på hybel for ca 25 år siden. Tror jeg har kastet ett eneste sengesett, og da var det sikkert 20 år gammelt og stoffet var blitt helt råttent, så det raknet alle steder. Vi bruker jerseylaken, og de blir "ganske fort" hullete, synes jeg, men varer noen år de også.  

Skrevet

Dere som har hvit eller lyst sengetøy og laken, blir det ikke flekker noe man "holder på" i sengehalmen?🙈 Eller et lite uhell under den røde perioden?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har hvit eller lyst sengetøy og laken, blir det ikke flekker noe man "holder på" i sengehalmen?🙈 Eller et lite uhell under den røde perioden?

Jo, blir det for mye så skifter vi laken. Det er like skittent uavhengig av hvilken farge det er, vel? 

Anonymkode: 1bfbf...db8

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, blir det for mye så skifter vi laken. Det er like skittent uavhengig av hvilken farge det er, vel? 

Anonymkode: 1bfbf...db8

Jo men at flekkene kanskje synes litt selv etter vask?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flekkene er jo der uansett hvilken farge det er på sengetøyet - da er det jo best å se dem, og hive ting til vask. 

Aldri opplevd at flekker ikke forsvinner på 60 graders vask. 

Skrevet

Det ene sengesettet vårt er blitt utslitt, etter over sju år. Stoffet er rett og slett helt tynnslitt, både på hodeputene og langs kanten av dynetrekket.

Jeg kommer likevel ikke til å kaste det enda. Det er mye stoff på dynetrekket som fremdeles har masse bruk igjen, så det kommer jeg til å bruke til enten barnedyne eller puter.

Laken hiver jeg når det er blitt flere hull, og hullene begynner å bli større enn en mynt. Vi bruker strechlaken, og jeg føler at de blir hullete veldig fort. Neste gang vi må kjøpe nye skal jeg kjøpe noen som ikke er strech, slik at de kanskje varer litt lengre.  

Anonymkode: 812e8...a39

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to sett som jeg har hatt i 10-20 år? Er bomullsdamask. Laken har jeg måttet skifte et par ganger i løpet av den tiden. Håndklær har jeg også hatt i snart 20 år. 

Når jeg flyttet fikk jeg endelig plass til en dobbelseng, da måtte jeg også ha litt nytt sengetøy. Og hvis en får en ny dyne, som er i ekstralengde, så må jeg handle sengetøy som passer til dynen. Men jeg handler lite sengetøy til vanlig.

Håndklær skiftes hvis de blir slitt.

Anonymkode: 1f797...122

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...