AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #1 Skrevet 11. januar 2020 Hei! Jeg utdannet meg som hjelpepleier, eller helsefagarbeider, for ca 10 år siden. Jeg jobbet som dette i mange år og trivdes utrolig godt. Jeg bestemte meg for å utdanne meg som sykepleier siden jeg likte jobben så godt, og var ferdig utdannet sykepleier sommeren 19. Jeg har jobbet 1/2 år som sykepleier og trives ikke like godt. Jeg savner å være i pleien, stelle pasientene, delta i måltid og hverdagslige aktiviteter. Får ikke gjort dette i like stor grad som jeg ønsker. Er det mulig å søke jobb som hjelpepleier- selv om jeg har tatt utdannelse som sykepleier? Eller blir man da automatisk ansatt som sykepleier? Brukes da lønnen jeg har som hjelpepleier? Anonymkode: 9f4f2...70c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #2 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg utdannet meg som hjelpepleier, eller helsefagarbeider, for ca 10 år siden. Jeg jobbet som dette i mange år og trivdes utrolig godt. Jeg bestemte meg for å utdanne meg som sykepleier siden jeg likte jobben så godt, og var ferdig utdannet sykepleier sommeren 19. Jeg har jobbet 1/2 år som sykepleier og trives ikke like godt. Jeg savner å være i pleien, stelle pasientene, delta i måltid og hverdagslige aktiviteter. Får ikke gjort dette i like stor grad som jeg ønsker. Er det mulig å søke jobb som hjelpepleier- selv om jeg har tatt utdannelse som sykepleier? Eller blir man da automatisk ansatt som sykepleier? Brukes da lønnen jeg har som hjelpepleier? Anonymkode: 9f4f2...70c Du kan søke på hjelpepleierstilling, selv om arbeidsgiver nok kan stusse når de leser søknaden din, så du bør begrunne søknaden din godt. Du vil i tilfelle bli ansatt som hjelpepleier og få lønn som hjelpepleier. Anonymkode: d6010...28e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 Du bør jobbe lenger enn et halvt år før du går tilbake til å jobbe som hjelpepleier. Du vil naturligvis få lønn som hjelpepleier når du er ansatt som hjelpepleier. Hjelper ikke å ha sykepleierutdannelse når du velger å ikke gjøre sykepleieroppgaver. For øvrig veldig lite lurt av deg med tanke på pensjon og med tanke på økonomien for øvrig... Og man har jo så mange flere muligheter som sykepleier enn som hjelpepleier. Anonymkode: 89421...4f3 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 Du kan såklart søke, men jeg tenker det er tullete å ikke bruke den utdannelsen du har tatt. Første året er stressende for alle nytudannede sykepleiere. Hvis du heller vil være i stell så bør du fremfor å slutte by tte jobb til et sted der du får gjøre mer av dette. Hj.sl, demensavdeling, palliativ avdeling eller geriatrisk avdeling f.eks. Anonymkode: dc839...e18 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Jeg synes derimot det er tullete med alle rådene om å lide hele livet for å få noen ekstra pensjonspoeng. Det ikke engang sikkert man blir pensjonist... Når det er sagt, hva med å søke andre sykepleiejobber? Det finnes sykepleiestillinger med masse pasientkontakt og pleie... Anonymkode: bc40c...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 Jobber du på sykehus eller sykehjem? Mange sykepleiere klager på at det er for mye pleie, og ønsker seg bort fra dette. Tror løsningen derfor er å bytte arbeidsplass eller avdeling... Anonymkode: 186b8...527
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 Du skal aldri undervurdere verdien av trivsel på jobb. Lønn er ikke alltid. Så lenge du klarer deg og tenker at lønnen er grei, så kan du jo alltids søke helsefagarbeiderstilling. Men 6mnd arbeid som sykepleier er ikke lenge. Du er fersk i gamet og har heller ikke prøvd ut alle muligheter. Søk deg heller til en annen enhet/type sykepleiejobb og se om du trives bedre der. Anonymkode: 85ad6...369 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #8 Skrevet 11. januar 2020 Der jeg jobber (bolig for psykiatri) er vi sykepleierne like mye med i stell, matlaging og kontakt med pasientene som helsefagarbeiderne. Eneste forskjellen er at vi legger medisiner, har kontakt med fastleger og har ansvar for ulike prosedyrer (feks lager prosedyrer for sårstell, men alle ansatte utfører). Vi har også ansvarsvakt. Dvs. ringe brannvesen/legevakt/leie inn folk om noen ringer inn syke etc.. ellers har alle de samme oppgavene. Det er nok slik på de fleste boliger/sykehjem og institusjoner. Hvor jobber du nå siden du er mindre sammen med pasientene?🤔 Anonymkode: 3996d...a51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå