Gå til innhold

Bør jeg avbestille fly som flyr over Irans luftrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt småbekymret. Skal fly fra Doha til Europa/Oslo. Og ser samme flyrute går over Iransk luftrom. Dette er Qatar Airways. Av andre internasjonal flyselskap jeg ser på Flightradar24 som flyr over Iran ser jeg kun Turkish Airways og Aeroflot. 
Er jeg paranoid? Etter en ulykke så er det vel enda mer sikkert?

Anonymkode: ffe98...0f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket om flyselskapet selv har endret ruten sin? Flere selskaper som ikke flyr over Iran nå. 

Skjønner bekymringen din. Synes forklaringen til iranske myndigheter om at det er en menneskelig svikt er litt tynn i disse dager😳

Anonymkode: 69cb6...53e

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om flyselskapet selv har endret ruten sin? Flere selskaper som ikke flyr over Iran nå. 

Skjønner bekymringen din. Synes forklaringen til iranske myndigheter om at det er en menneskelig svikt er litt tynn i disse dager😳

Ser på flightradar det samme flyet jeg skal ta om to dager Doha-Gøteborg QR177 akkurat nå flyr over Iran. Da endrer de vel neppe ruten sin?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser på flightradar det samme flyet jeg skal ta om to dager Doha-Gøteborg QR177 akkurat nå flyr over Iran. Da endrer de vel neppe ruten sin?

Kan jo hende siden Iran innrømmer nedskyting nå. 

Men kan du bytte til Norwegians? De har endret ruten sin. 

Gjest Proximus
Skrevet

Jeg skal selv fly med Qatar Airways til Singapore om litt over en uke...regner med at siden flyene mest sannsynlig har daglige avganger så går det greit *gulp!*  O_O 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli litt småbekymret. Skal fly fra Doha til Europa/Oslo. Og ser samme flyrute går over Iransk luftrom. Dette er Qatar Airways. Av andre internasjonal flyselskap jeg ser på Flightradar24 som flyr over Iran ser jeg kun Turkish Airways og Aeroflot. 
Er jeg paranoid? Etter en ulykke så er det vel enda mer sikkert?

Nå har Iran innrømmet nedskyting av flyet og hevder det var menneskelig svikt. Jeg får veldig deja vu med Ukraina hvor et fly også ble truffet av missil.

Jeg ville absolutt IKKE satt meg om bord hvis flyet flyr over konfliktsoner med militær aktivitet.

• Liker 7
Skrevet

Flyet falt ned fra 8000 meters høyde. Det var fortsatt under oppstigning. Bakkeartilleriet kan ha hatt mulighet til å treffe flyet på d3n høyden. Men i den høyden som ditt fly som bare skal krysse over, langt over skyene, så er det ikke noen fare.

Anonymkode: 96a7f...234

• Liker 6
Skrevet

Alt man trenger å være er litt norsk og naiv, så går det nok greit.

Anonymkode: c612f...a86

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det iranske luftrommet bør være temmelig trygt fremover, ikke f**n om de ønsker å bli tatt i å skyte ned enda et passasjerfly.. 

Anonymkode: 0f6f1...a37

• Liker 4
Skrevet

Og faren for at et passasjerfly i 30 000 fots høyde blir skutt ned er?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror faren er minimal. De er livredde for å få Europa mot seg så de kommer garantert ikke til å skyte ned noe som helst med det første. 

Anonymkode: 32fce...154

• Liker 2
Skrevet

Langdistanseflyvninger går så høyt over bakken at det ikke er noen fare. Skal selv fly over Iran i mars, med barn, men har ikke tenkt å avbestille av den grunn. Skal sies jeg og fløy over Syria i fjor (langdistanse), og var bittelitt lettet da vi var på ‘havet’ igjen. Skjønner bekymringen, men det er trolig ingen fare. 

Anonymkode: a8f8e...632

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyet falt ned fra 8000 meters høyde. Det var fortsatt under oppstigning. Bakkeartilleriet kan ha hatt mulighet til å treffe flyet på d3n høyden. Men i den høyden som ditt fly som bare skal krysse over, langt over skyene, så er det ikke noen fare.

Anonymkode: 96a7f...234

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Langdistanseflyvninger går så høyt over bakken at det ikke er noen fare. Skal selv fly over Iran i mars, med barn, men har ikke tenkt å avbestille av den grunn. Skal sies jeg og fløy over Syria i fjor (langdistanse), og var bittelitt lettet da vi var på ‘havet’ igjen. Skjønner bekymringen, men det er trolig ingen fare. 

Anonymkode: a8f8e...632

Dette medfører ikke riktighet, flere nasjoner har våpen som kan treffe fly opp til minimum 30 000 fot. Hvorvidt Iran har det skal jeg derimot ikke uttale meg om. 

Anonymkode: c8caa...e75

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette medfører ikke riktighet, flere nasjoner har våpen som kan treffe fly opp til minimum 30 000 fot. Hvorvidt Iran har det skal jeg derimot ikke uttale meg om. 

Joda, Iran har raketter som når en høyde på mye over 30 000 fot. De lager de selv. Sjekk Sayyad-4. Maks høyde 40 KM, de tar de fleste militære fly også disse rakettene.

Anonymkode: fb9e9...2c8

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi skal snart til Thailand med Qatar Airways...kjenner jeg er litte grann lei meg for at vi ikke valgte Finnair som i fjor.. Nå går det jo sikkert fint, men tror jeg kommer til å sitte med en litt spesiell følelse over Iran...

Skrevet
På 11.1.2020 den 23.19, AnonymBruker skrev:

Joda, Iran har raketter som når en høyde på mye over 30 000 fot. De lager de selv. Sjekk Sayyad-4. Maks høyde 40 KM, de tar de fleste militære fly også disse rakettene.

Anonymkode: fb9e9...2c8

Ja, nettopp. Derfor er det ikke trygt som brukeren jeg siterte skrev å fly over Iran eller andre land som har slike raketter. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp. Derfor er det ikke trygt som brukeren jeg siterte skrev å fly over Iran eller andre land som har slike raketter. 

Nå er det jo trygt å fly over de fleste land med slike raketter da, det er jo ikke rakettene som er utfordringen, men mangel på styring. 

Skrevet
25 minutter siden, LeneXCII skrev:

Nå er det jo trygt å fly over de fleste land med slike raketter da, det er jo ikke rakettene som er utfordringen, men mangel på styring

Mangel på styring???

Skrevet
5 minutter siden, reiseglad skrev:

Mangel på styring???

Politisk

Skrevet
På 11.1.2020 den 7.35, AnonymBruker skrev:

Kan jo hende siden Iran innrømmer nedskyting nå. 

Men kan du bytte til Norwegians? De har endret ruten sin. 

Tror norwegian flyr over Iran ja. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...