Gå til innhold

Når bør kaninene evnt kastreres/stereliseres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg har 2 kaniner på 10 uker, gutt og jente som ikke er søsken. Jeg lurer når de bør kastreres/steriliseres om jeg vil unngå og få unger? Eller evnt om det blir.vanskelig jobb om de får kaninunger? 

Og ja jeg har hatt kanin i mange år og har god erfaring, men da hadde jeg fått paret jeg hadde med ett år mellomrom og de begge ble kastrert/sterilisert i 1-årsalderen, gutten hadde allerede blitt kastrert da jeg fikk jenta, men nå har jeg jo 2 små på en gang og er derfor ganske usikker.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.😅 (ikke svar om du ikke er sikker)

Anonymkode: 83e1a...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaninhunnen blir kjønnsmoden ved 5-9 måneders alder, hannen ved 6-10 måneders alder. 
Så; kastrer hannen i tide! 

Anonymkode: 78f7a...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to må kastreres, veldig viktig for kaninene sin helse. De kan kastreres fra de er 5 mnd gammel, min er 7 mnd og skal kastreres neste mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/11/2020 at 1:46 AM, AnonymBruker said:

Heisann, Jeg har 2 kaniner på 10 uker, gutt og jente som ikke er søsken. Jeg lurer når de bør kastreres/steriliseres om jeg vil unngå og få unger? Eller evnt om det blir.vanskelig jobb om de får kaninunger? 

Og ja jeg har hatt kanin i mange år og har god erfaring, men da hadde jeg fått paret jeg hadde med ett år mellomrom og de begge ble kastrert/sterilisert i 1-årsalderen, gutten hadde allerede blitt kastrert da jeg fikk jenta, men nå har jeg jo 2 små på en gang og er derfor ganske usikker.

Håper noen kan hjelpe meg litt her.😅 (ikke svar om du ikke er sikker)

Du bør kasterere de i god tid før de blir kjønnsmodne. Jeg anbefaler. Hannkaniner pleier å bli kastrert mellom 10-16 uker og hun kaniner 4-6 mnd. Selv om hun kaniner "vanligvis" ikke er kjønnsmodne før 6 mnd, så vet jeg om drøssevis som har brent seg på det. Vær heller litt tidlig ute. :)

De er dessuten rensligere når de er kastrert, så win win. 

Anbefaler Kaninboka.no for oppdatert informasjon. Ikke alle dyreklinikker er oppdatert på kanin, velg noen som har kompetanse. 

Anonymkode: a0fcf...f88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sjokoladefruen said:

Begge to må kastreres, veldig viktig for kaninene sin helse. De kan kastreres fra de er 5 mnd gammel, min er 7 mnd og skal kastreres neste mnd.

Det er ganske sent. De fleste klinikker med kompetanse på kanin kastrerer hannkaniner fra 3 mnd og hunnkaniner fra 4 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske sent. De fleste klinikker med kompetanse på kanin kastrerer hannkaniner fra 3 mnd og hunnkaniner fra 4 mnd. 

Kastrerte ene jenta da hun var 14 uker gammel. Tidligste veterinæren vi brukte hadde kastrert jenter, men hun var da kjønnsmoden og hormonell herfra til helvete. Ordentlig mannevond over natta.

Man kan ikke stole på oversikter over alder osv. da mange blir kjønnsmodne langt før gjennomsnittstida. Let aktivt etter tegn og gjør det så fort du ser noe.

Anonymkode: d6aa5...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Kastrerte ene jenta da hun var 14 uker gammel. Tidligste veterinæren vi brukte hadde kastrert jenter, men hun var da kjønnsmoden og hormonell herfra til helvete. Ordentlig mannevond over natta.

Man kan ikke stole på oversikter over alder osv. da mange blir kjønnsmodne langt før gjennomsnittstida. Let aktivt etter tegn og gjør det så fort du ser noe.

Ja, helt enig. Men jeg syntes uansett 7 mnd er sent å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange veterinærklinikker nekter å kastrere hunner før de er 6 mnd. 7 mnd er dermed ikke veldig sent. Jeg har en hunn på 5 mnd, hun skal ikke kastreres riktig enda. 

Husk at du må holde de adskilt en stund etter kastrering, til de har kommet seg. Hannen kan ha hormonell atferd i seks uker etter kastrering, og kan forårsake skader på hunnen, da det tar mye lenger tid for henne å komme seg etter kastrering. Bruk mye tid på å «bonde» dem etterpå, ikke bare sleng den ene inn til den andre fordi det har gått bra før. 

Husk å få med smertestillende. 

Meld deg inn i den store kaninboka på FB, der er det mange kaninkyndige mennesker og veterinærer som driver med kanin :) 

Anonymkode: be844...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange veterinærklinikker nekter å kastrere hunner før de er 6 mnd. 7 mnd er dermed ikke veldig sent. Jeg har en hunn på 5 mnd, hun skal ikke kastreres riktig enda. 

Husk at du må holde de adskilt en stund etter kastrering, til de har kommet seg. Hannen kan ha hormonell atferd i seks uker etter kastrering, og kan forårsake skader på hunnen, da det tar mye lenger tid for henne å komme seg etter kastrering. Bruk mye tid på å «bonde» dem etterpå, ikke bare sleng den ene inn til den andre fordi det har gått bra før. 

Husk å få med smertestillende. 

Meld deg inn i den store kaninboka på FB, der er det mange kaninkyndige mennesker og veterinærer som driver med kanin :) 

Anonymkode: be844...72b

Dette stemmer ikke. Hvis kaninene er vant til å være sammen og venner før kastrering skal de ikke skilles. Kaniner føler seg tryggere og vil komme seg raskere hvis de ikke blir skilt fra vennen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Hvis kaninene er vant til å være sammen og venner før kastrering skal de ikke skilles. Kaniner føler seg tryggere og vil komme seg raskere hvis de ikke blir skilt fra vennen sin.

Slutt å spre feilinformasjon!

Anonymkode: cb1c7...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er feil? Kaniner skal ikke skilles over tid når de er venner. 

Anonymkode: 9a96f...c1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er feil? Kaniner skal ikke skilles over tid når de er venner. 

De skal skilles selv om de er venner dersom det er fare for uønsket reproduksjon og/eller dersom det er hormonell atferd fra en eller begge/flere kaniner - men de skal selvfølgelig settes sammen igjen når begge er kastrert og hannen har gått en viss tid etter kastrering (hanner kan gjøre hunner drektige en viss tid etter kastrering).

Når én eller flere i en gruppe sliter med hormonell atferd, har ingen av kaninene det bra. Ikke den/de andre, og i hvert fall ikke den som er hormonell. Å ha hormonelle kaniner sammen er en oppskrift på store, stygge skader som fort fører til avliving. Kaninene stresser hverandre opp, krangler og har det vanskelig.

Mammas venninne hadde to hormonelle hanner sammen. Den ene drepte den andre kaninen, den andre måtte avlives på grunn av skadene. Dette er ikke unormalt.

Så jo, du sprer feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke feilinformasjon, så lenge kaninene er venner og fungerer bra før kastrering, skal de ikke skilles. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

De skal skilles selv om de er venner dersom det er fare for uønsket reproduksjon og/eller dersom det er hormonell atferd fra en eller begge/flere kaniner - men de skal selvfølgelig settes sammen igjen når begge er kastrert og hannen har gått en viss tid etter kastrering (hanner kan gjøre hunner drektige en viss tid etter kastrering).

Når én eller flere i en gruppe sliter med hormonell atferd, har ingen av kaninene det bra. Ikke den/de andre, og i hvert fall ikke den som er hormonell. Å ha hormonelle kaniner sammen er en oppskrift på store, stygge skader som fort fører til avliving. Kaninene stresser hverandre opp, krangler og har det vanskelig.

Mammas venninne hadde to hormonelle hanner sammen. Den ene drepte den andre kaninen, den andre måtte avlives på grunn av skadene. Dette er ikke unormalt.

Vi snakker jo om i dette tilfellet som TS spør om.

Kaninene er 10 uker og vi anbefaler at de kastreres så fort som mulig, mens de ennå er venner og før de blir kjønnsmodne. Om man kastrerer de ved 3-4 mnd enten samtidig eller med maks 4 ukers mellomrom er det ikke noe fare på ferde.

Når hunnkaniner kasteres fjernes livmor og eggstokker så det er null risiko for uønsket graviditet etter kastrering av hunn. Hvis hunnen er drektig ved kastrering vil ungene også aborteres/kirurgisk fjernet med livmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om når de er kastrert 🙄 lær deg å lese! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ts hær, tusen takk for alle svar, da blir vell det rette å kastrere hannen først å vente med jenta til hun er minst 4-5 måneder, begge skal selvfølgelig kastreres/steriliseres, men må jo starte med en.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om når de er kastrert 🙄 lær deg å lese! 

Jeg kan lese helt fint. Du trenger ikke bekymre deg for det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan lese helt fint. Du trenger ikke bekymre deg for det. :) 

Så hvorfor svarer du som du gjør da egentlig? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...