Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer bachelor i interaksjonsdesign/UX design nå, og har fått inntrykk av at de fleste tar master etter endt bachelor.. Er det slik at man nesten må gjøre det for å få seg jobb i dag? Jeg er forsåvidt villig til å flytte på meg og jobbe i Oslo området hvis jeg må det. Planen er jo å bygge en god portofolio gjennom studietiden og. 

Jeg er egentlig mest giret på å komme meg ut i arbeidslivet så fort jeg er ferdig med bacheloren. En del av grunnen er at jeg ikke er ferdig med bachelor før jeg er 30, og tenker hvis jeg skal ta master i tillegg er jeg ikke ferdig før jeg er 32.. Så må jeg jobbe et par år før jeg kan tenke på barn osv, og da er jeg plutselig for gammel 😅 Er det like lett å få en sånn type jobb selv om man er i 30 årene? Eller tenker arbeidsgivere kanskje at det er dumt å ansette barnløse i den alderen for da må de plutselig snart ut i perm? 

Anonymkode: dca2c...eb7

Skrevet

Anonymkode: dca2c...eb7

Skrevet

Jeg kan ikke svare for alle, men dette er min erfaring etter 10 år i bransjen som interaksjonsdesigner (master):

- Det er ingen steder som har krav om master, men det er klart at det kan telles som en fordel i søknadsprosessen å ha hatt master. 

- Det mest avgjørende er portfolio og metodikk. Som interaksjonsdesigner er det veldig viktig å få fram prosessen i arbeidet ditt og hvordan du angriper en problemstilling - heller enn pixelperfekte skisser.

- Det er så stor etterspørsel nå at jeg føler at mange steder tar inn «hvem som helst». (Dette er kun basert på min personlige erfaring med mange konsulenter som dessverre skulle ha trengt mer opplæring før de ble sendt ut til kundene)

- Jeg har aldri hatt spørsmål om barn, hverken som den som intervjuer eller den som blir intervjuet, men det er sikkert andre som har? Det med om noen vil unngå å ansette barnløse over 30 år finnes nok noen steder (selvom det ikke er lovlig) i alle bransjer, så det kommer nok helt an på hvem du møter.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg søkt begge deler egentlig, både videre master og jobber. Se om det er lett å få jobber nå med en bachelor?

Anonymkode: 76c2f...a62

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger IKKE master for å søke jobb som interaksjonsdesginer. Det er akkurat som AB over meg beskriver, akkurat nå er det slik at hvem som helst vil få en slik stilling.

Dessuten taper du lønnsmessig på å ta en mastergrad nå. Det lønner seg ikke å ta en mastergrad. De som har bachelorgrad ville ha gått forbi nyutdannende master. Da de har 2 års erfaring som virkelig teller mer enn en mastergrad.

Anonymkode: 96341...515

• Liker 2
Skrevet

Så absolutt ikke! I designyrker er det mye viktigere med en god portefølje enn utdanning. Det vil ha mye mer å si dersom du jobber mer noen personlige prosjekter som viser hva du kan.  

• Nyttig 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Tips til hva man burde ha i porteføljen? Jeg er i samme aldersgruppe som ts og har lang arbeidserfaring i noe helt annet før jeg begynte på bachelorgraden i interaksjonsdesign. Nå er jeg snart ferdig med bacheloren, men får ikke napp til tross for at jeg ser etter jobber daglig

Anonymkode: 18b36...545

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2020 den 16.41):

Jeg kan ikke svare for alle, men dette er min erfaring etter 10 år i bransjen som interaksjonsdesigner (master):

- Det er ingen steder som har krav om master, men det er klart at det kan telles som en fordel i søknadsprosessen å ha hatt master. 

- Det mest avgjørende er portfolio og metodikk. Som interaksjonsdesigner er det veldig viktig å få fram prosessen i arbeidet ditt og hvordan du angriper en problemstilling - heller enn pixelperfekte skisser.

- Det er så stor etterspørsel nå at jeg føler at mange steder tar inn «hvem som helst». (Dette er kun basert på min personlige erfaring med mange konsulenter som dessverre skulle ha trengt mer opplæring før de ble sendt ut til kundene)

- Jeg har aldri hatt spørsmål om barn, hverken som den som intervjuer eller den som blir intervjuet, men det er sikkert andre som har? Det med om noen vil unngå å ansette barnløse over 30 år finnes nok noen steder (selvom det ikke er lovlig) i alle bransjer, så det kommer nok helt an på hvem du møter.

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg søkt begge deler egentlig, både videre master og jobber. Se om det er lett å få jobber nå med en bachelor?

Anonymkode: 76c2f...a62

Har nesten 20 års erfaring fra bransjen med master selv, og har liknende erfaring. Har de senere årene vært lead designer og designleder. Som leder har jeg merket litt forskjell på de som har master og de som ikke har det. Folk med master er stort sett veldig gode på metode og flinkere til å jobbe konseptuelt. Man vet litt mer hva man får, hvis man ansetter en med master. Men jeg tror ikke du vil ha problemer med å få deg jobb med bachelor! Og du vil stort sett være bedre kvalifisert enn de som har rollen ux/interaksjonsdesigner uten formell utdanning. Så hvis du helst vil ut i jobb, søk nå!

Det er så stor mangel på ux/interaksjonsdesignere, at jeg tror du lett vil kunne få flere tilbud. Vurder alternativene nøye! Spør og grav på intervju! Jeg vil anbefale deg å begynne et sted hvor du får mulighet til å lære mest mulig av mer erfarne kolleger. Gjerne et sted med mentor-ordning, faste fagdager eller hvor de setter nye i par med erfarne på prosjekt. Du må ikke begynne som konsulent, det kan også være fint å jobbe i et større inhouse-miljø. Lykke til!

Anonymkode: fca4a...4e8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tips til hva man burde ha i porteføljen? Jeg er i samme aldersgruppe som ts og har lang arbeidserfaring i noe helt annet før jeg begynte på bachelorgraden i interaksjonsdesign. Nå er jeg snart ferdig med bacheloren, men får ikke napp til tross for at jeg ser etter jobber daglig

Er det interaksjonsdesign/ux-design-jobber du har søkt på? Eller visuell/ui/produktdesign? Det er selvsagt lurt å ha portfolio på begge, men jeg tror ikke du ikke får intervju på interaksjonsdesignjobb pga portfolioen. Ofte kreves ikke det portfolio for søknad på interaksjonsdesignjobber. For jobber innen visuell/ui/produktdesign er det viktig med en fin portfolio. 

Men ang hva du bør ha med i en interaksjonsdesign-portfolio: Eksempler på arbeider du har gjort/vært med på med beskrivelse av målgrupper, brukernes problem/behov løsningen skal dekke, hvordan du/dere kom opp med løsningen (designprosess), hva din rolle var, hvem andre som var med. Kort beskrivelse av løsning + illustrasjoner. Ikke bruk for mye tekst. Velg 3-5 arbeider.

En ting til: Når du lager søknadene, bruk designhodet ditt! Tenk på målgruppen. Det er travle folk, så prøv å lage en søknad som er lett og effektiv å lese. Det skal være en god opplevelse å lese søknaden din. Ingen skrivefeil og lesbar typografi!

Lykke til!

PS. De av dere som tar utdanning på mindre kjente skoler må nok jobbe mer for å komme til intervju enn de som har tatt utdanning ved en kjent designinstitusjon. 

• Nyttig 1
Skrevet
halvehimmelen skrev (På 11.1.2020 den 18.17):

Så absolutt ikke! I designyrker er det mye viktigere med en god portefølje enn utdanning. Det vil ha mye mer å si dersom du jobber mer noen personlige prosjekter som viser hva du kan.  

Kommer an på hva slags designer du er. På interaksjon/ux/tjenestedesign er utdanning viktig. På grafisk/visuelt design ikke så viktig.

Skrevet

Du får høyere lønn med master

Anonymkode: 5aff1...f26

Skrevet

Jeg har bakgrunn fra helsevesenet og har svært gode referanser derfra. Har jobbet mye ved siden av interaksjonsdesignsstudiene og gode karakterer. Vet ikke hva jeg mangler for å bli kalt inn til intervju. Har fått noen intervjuer i prosjektlederstillinger, men ikke noe UX

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har bakgrunn fra helsevesenet og har svært gode referanser derfra. Har jobbet mye ved siden av interaksjonsdesignsstudiene og gode karakterer. Vet ikke hva jeg mangler for å bli kalt inn til intervju. Har fått noen intervjuer i prosjektlederstillinger, men ikke noe UX

Vanskelig å hjelpe uten å ha sett søknader og portfolioen din. Men hva med å utnytte din unike bakgrunn med erfaring og domenekunnskap fra helse + design, og søke på jobb som designer for helsevesenet?

Hva med dette selskapet i Oslo, som lager løsninger for helsepersonell? De vil ha noen med minst 5 års erfaring, men søker etter 2 stk og det kan nok bli vanskelig for dem å rekruttere to seniorer. Jeg ville ringt og fortalt om din unike bakgrunn og spurt om du bør søke. Vent gjerne litt nærmere søknadsfrist som er 7.3, så kan det hende de begynner å kjenne på at det kan bli vanskelig å finne noen. https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=292151265

Eller hva med denne viktige (og sikkert veldig utfordrende) stillingen lyst ut i Trondheim, hvis du er villig til å flytte dit? Helseplattformen trenger helt sikkert designere som kjenner helsevesenet godt. https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=290838232

Lykke til!

• Nyttig 1
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Er det interaksjonsdesign/ux-design-jobber du har søkt på? Eller visuell/ui/produktdesign? Det er selvsagt lurt å ha portfolio på begge, men jeg tror ikke du ikke får intervju på interaksjonsdesignjobb pga portfolioen. Ofte kreves ikke det portfolio for søknad på interaksjonsdesignjobber. For jobber innen visuell/ui/produktdesign er det viktig med en fin portfolio. 

Men ang hva du bør ha med i en interaksjonsdesign-portfolio: Eksempler på arbeider du har gjort/vært med på med beskrivelse av målgrupper, brukernes problem/behov løsningen skal dekke, hvordan du/dere kom opp med løsningen (designprosess), hva din rolle var, hvem andre som var med. Kort beskrivelse av løsning + illustrasjoner. Ikke bruk for mye tekst. Velg 3-5 arbeider.

En ting til: Når du lager søknadene, bruk designhodet ditt! Tenk på målgruppen. Det er travle folk, så prøv å lage en søknad som er lett og effektiv å lese. Det skal være en god opplevelse å lese søknaden din. Ingen skrivefeil og lesbar typografi!

Lykke til!

PS. De av dere som tar utdanning på mindre kjente skoler må nok jobbe mer for å komme til intervju enn de som har tatt utdanning ved en kjent designinstitusjon. 

100000000x uenig i dette. Du burde absolutt ha en portefølje dersom du søker på interaksjonsdesignjobber. Har drevet med ansattelser av UX designere/interaksjonsdesignere i mange år i flere selskaper med større UX-miljø, og på alle steder har det vært slik at dersom vi ser at en søknad ikke har en portefølje med, så gidder vi ikke en gang å se på søknaden. Den blir bare markert med "Mangler dokumentasjon" og avvist med en gang. 

Portefølje er det aller viktigste for nyutdannede. Så lenge du har en ordentlig grad så er akkurat hvilken skole du har gått på en av de minst viktige tingene. Men det er viktig at du har en ordentlig grad innenfor kreativ bransje, ikke kun årsstudium eller to-årig studie. 

Anonymkode: 17b38...bbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

100000000x uenig i dette. Du burde absolutt ha en portefølje dersom du søker på interaksjonsdesignjobber. Har drevet med ansattelser av UX designere/interaksjonsdesignere i mange år i flere selskaper med større UX-miljø, og på alle steder har det vært slik at dersom vi ser at en søknad ikke har en portefølje med, så gidder vi ikke en gang å se på søknaden. Den blir bare markert med "Mangler dokumentasjon" og avvist med en gang. 

Portefølje er det aller viktigste for nyutdannede. Så lenge du har en ordentlig grad så er akkurat hvilken skole du har gått på en av de minst viktige tingene. Men det er viktig at du har en ordentlig grad innenfor kreativ bransje, ikke kun årsstudium eller to-årig studie. 

Anonymkode: 17b38...bbc

Enig at det er en styrke og stort pluss å ha portfolio for interaksjonsdesignjobber, men det varierer hvorvidt portfolio er påkrevd. Jeg har jobbet både inhouse og i konsulentselskap og vært involvert i mange ansettelsesprosesser de siste 10 årene, og det har variert. Men konklusjonen er: lag en god portfolio, så blir du ikke silt ut på stillinger som krever dette. Og det ses på som positivt der det ikke er påkrevd.

Men det du MÅ være forberedt på for alle interaksjonsdesignjobber er å fortelle om et prosjekt og hvordan du jibbet i det på intervju. Det kan være lurt å forberede noe til det, f.eks presentasjon, Figma-fil eller Miro-board.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...