Gjest Forumhei Skrevet 11. januar 2020 #21 Skrevet 11. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle kvinner burde ha uføreforsikring. Kvinner har større sannsynlighet for å blir trygdet, sykemeldt, ufør, eller skadet i forbindelse med arbeid (psykisk eller fysisk) enn det menn har. Menn klarer seg på en eller annen mystisk grunn uten å være avhenhengig av det offentlige. Jeg vet ikke hva det er som gjør at det er slik, men gener er nok en stor del av forklaringen 😃 Anonymkode: 096d8...176 Pga moral.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #22 Skrevet 11. januar 2020 Jeg vil nå si at uføreforsikring er en av de viktigste forsikringene. Jeg var forsikret både i sykeppleierforbundet og DNB. Ante ikke at jeg snart skulle bli alvorlig syk. Har fått utbetalt 1,4 mill pluss får 8000 kr ekstra i mnd. I fire år imens jeg går på AAP. Jeg har ikke rukket å jobbe så lenge så har lav sats. Så akkurat nå er jeg økonomisk sikret. Jeg har bolig til 2,5 mill (93 kvadrat) med bare litt under 400 K i lån. Jeg var allerede på boligmarkedet da jeg ble syk da. Uten forsikringen hadde jeg bare hatt 15 000 utbetalt i måneden og det inkluderer midlertidig uførepensjon fra KLP. I 2021 mister jeg de 8 K i mnd og da må jeg bare håpe jeg er ferdig avklart på uføregrad, jobber den graden jeg klarer og har fått innvilget ung ufør. Hvis ikke blir det tøft å klare seg. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten den forsikringen. Anonymkode: 51ea5...311 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #23 Skrevet 11. januar 2020 Det er en av de aller viktigste forsikringene. Men 600 kr i måneden er mye. Jeg får gode avtaler via fagforeningen, og selv om jeg ikke får uføreforsikring, så får samboeren min det via mine avtaler, og betaler 350 kr i mnd. Da får han 7500 i mnd om han blir ufør. Du må shoppe forsikring! Send mail til alle forsikringsselskapene og spør om de kan slå avtalen du allerede har. Anonymkode: e365b...59c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #24 Skrevet 11. januar 2020 7 timer siden, Katten.2.0 skrev: Greia med forsikring er at den alltid er verdt det når du trenger den. Ja, og det har ingenting med helsa di på nåværende tidspunkt. Det kan være en ulykke, kreft eller andre ting som kommer helt ut av det blå. Uføreforsikring er alltid verdt det. Men ja TS, du har uførepensjon fra klp. Og da kan det være du med klp utbetalingene får ca 80% av lønna du hadde før, enn "bare" 66% fra nav. Hvis ikke du har 700 000 kroner og mer i årslønn så tror jeg du kan nedjustere beløpet litt og heller betale mindre i måneden. For du må huske at du forsikringen er skattefri, så 8000 netto er ganske mye mer i brutto. Anonymkode: 55ece...370
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #25 Skrevet 11. januar 2020 Hvis du jobber i helse i kommunen så er du sikker også medlem i et fagforbund? Sjekk forsikringene der. Jeg har uføreforsikring gjennom fagforbund. Anonymkode: 55ece...370
Brunello Skrevet 11. januar 2020 #26 Skrevet 11. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Her spørs det litt, hvis du alltid har vært frisk, ikke har noen sykdommer i slekten og en relativt risikofri (for skader) jobb ville jeg spart pengene. Hvis det er en liten usikkerhet der ville jeg beholdt den, 8000kr ekstra i mnd på uføretrygd er mye. Maks uføretrygd i dag er latterlig lav. Anonymkode: 7cace...179 Det er mye større sjanse for å bli ufør enn st huset brenner, så med den tankegangen er det bedre å kutte boligfordikringen.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #27 Skrevet 11. januar 2020 Man kan være så frisk som bare det for så noe kan skje, som med meg. Så anbefaler uføreforsikring. Jeg får litt utbetalt hver måned fra en anne type forsikring da jeg ikke fikk uføreforsikring pga tidligere sykdom. Jeg ble syk sånn plutselig så man hvet ikke hva som kan skje. Anonymkode: 9295b...e7f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #28 Skrevet 11. januar 2020 Jeg angrer på at jeg ikke skaffet meg uføreforsikring fra jeg fylte 18, for i årene like etterpå fikk jeg ulike diagnoser som jeg måtte opplyse om da jeg søkte om forsikringer - og som derfor forsikringen min nå ikke dekker. Men utifra en tanke om at jeg alltids kan få noe mer, har jeg uføreforsikring. Det er en liten ekstra sikkerhet, i alle fall, og for meg er det verdt de kronene jeg betaler for den hver måned. Anonymkode: 41693...1b1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #29 Skrevet 11. januar 2020 Jeg hadde uføreforsikring i mange år. Betalte ganske mye for det også. Så mye at jeg valgte å kutte det ut, ettersom jeg var ung og frisk. 3 år senere ble jeg syk, og endte tilslutt opp som uføretrygdet. Jeg har anslagsvis tapt 1,7 mill på at jeg sa opp den forsikringen. Ikke si opp forsikringen! Du vet aldri når ulykke, skade eller sykdom rammer deg, og da er disse pengene gull verdt! Anonymkode: 5e4a9...6f2
_popcorn_ Skrevet 11. januar 2020 #30 Skrevet 11. januar 2020 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. _popcorn_, mod
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #31 Skrevet 11. januar 2020 Jeg har uføreforsikring som jeg hadde gjennom fagforeningen på jobben. Den fikk jeg bruk for da jeg var 39.....! Er i dag uføretrygdet og har vært det i over ti år. Får 6000 kr ekstra utbetalt i mnd via forsikringen, i tillegg til den vanlige fra NAV. Anonymkode: 6a073...397
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #32 Skrevet 11. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, og det har ingenting med helsa di på nåværende tidspunkt. Det kan være en ulykke, kreft eller andre ting som kommer helt ut av det blå. Uføreforsikring er alltid verdt det. Men ja TS, du har uførepensjon fra klp. Og da kan det være du med klp utbetalingene får ca 80% av lønna du hadde før, enn "bare" 66% fra nav. Hvis ikke du har 700 000 kroner og mer i årslønn så tror jeg du kan nedjustere beløpet litt og heller betale mindre i måneden. For du må huske at du forsikringen er skattefri, så 8000 netto er ganske mye mer i brutto. Anonymkode: 55ece...370 Nei. Løpende utbetalinger fra forsikringsselskap kalles trygd/pensjon og blir beskattet. Engangsutbetaling er skattefri. Anonymkode: 9e856...4b7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #33 Skrevet 11. januar 2020 Skal ikke si den opp men skal forhandle å se om jeg får bedre priser på forsikringer generelt! - ts. Anonymkode: df718...592
altflyter Skrevet 11. januar 2020 #34 Skrevet 11. januar 2020 De aller fleste trenger heldigvis ikke en slik forsikring. Problemet er å ikke ha den hvis man skulle bli ufør. Har du råd til den, ville jeg definitivt beholdt den. Uføresatsene er ikke mye å rope hurra for. Man kjøper ikke innbo og husforsikring fordi man regner med at huset vil brenne ned.... Man kjøper det slik at man er sikret om det skulle skje....
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #35 Skrevet 11. januar 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Løpende utbetalinger fra forsikringsselskap kalles trygd/pensjon og blir beskattet. Engangsutbetaling er skattefri. Anonymkode: 9e856...4b7 Nei, jeg har månedlig utbetaling fra uføreforsikring og den er skattefri. Anonymkode: 55ece...370
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #36 Skrevet 11. januar 2020 Jeg takket nei til uføreforsikring (hadde jo alltid vært frisk), så ble jeg plutselig syk. Uføreforsikringen min via jobb trådde IKKE i kraft, men privat ville gjort det. Jeg skulle så gjerne ønske noen hadde påpekt viktigheten av skikkelig uføreforsikring til meg den gangen for noen år siden da jeg takket nei... At jeg var gnien på den uføreforsikringen "for det skjer jo ikke meg" er vel en av de dummeste økonomiske avgjørelsene jeg har tatt i hele mitt liv. Mens jeg enda var i full jobb, så var 500kr egentlig ikke så mye. Det hadde vært veldig mye enklere "ta seg råd til det", i forhold til det å sitte å være veldig syk og i tillegg skulle finne ut hvordan kutte nesten 8000,- i utgifter for å klare beholde boligen. Anonymkode: 84169...c48
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2020 #37 Skrevet 13. januar 2020 På 11.1.2020 den 7.34, Neteas skrev: Jeg hadde kritisk helseforsikring og sa den opp. Hadde aldri vært syk. Noe hjerteproblemer langt ute i slekta, men neppe relevant for meg. Mnd etter forsikringen gikk ut fikk jeg en kul som viste seg å være kreft. Var forsikret hos If. Gikk glipp av en million kroner. Huff, det var skikkelig surt.. er du frisk igjen og i jobb nå da? Anonymkode: df718...592
Neteas Skrevet 14. januar 2020 #38 Skrevet 14. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, det var skikkelig surt.. er du frisk igjen og i jobb nå da? Anonymkode: df718...592 Nei, jeg var allerede ufør pga andre ting da jeg ble syk. Så heller aldri for meg å bli ufør. Men så skjedde livet.. Angrer så på at jeg ikke hadde ordentlig opp med forsikringer.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2020 #39 Skrevet 14. januar 2020 På 11.1.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev: Skal ikke si den opp men skal forhandle å se om jeg får bedre priser på forsikringer generelt! - ts. Anonymkode: df718...592 Bra. Ikke si den opp. Jeg hadde samme forsikring som deg, men skjønte ikke helt poenget da jeg aldri var syk og elsket jobben min. Så en dag ble jeg skikkelig syk, og i dag er jeg ufør. Forsikringspengene ble utbetalt månedlig under AAP, og sluttsummen rett etter jeg ble erklært ufør (uten at jeg behøvde å fylle ut noen skjemaer eller ta initiativ selv). Takket være forsikringen slipper jeg å være bekymret for økonomien i tillegg til helsa. Forsikringen var verdt hver eneste krone, spesielt siden jeg antar at uføresatsen kan bli veldig annerledes om noen år enn den er i dag, og ikke til det bedre. Anonymkode: 14cb2...cf3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå