Gå til innhold

Uføre forsikring, nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaa visste ikke helt om jeg skulle legge dette i helse eller økonomi, men 🤷‍♀️ 

Jeg har en uføre og kritisk sykdoms forsikring i dnb og betaler nesten 500 kroner for det i mnd. 

Denne fungerer sånn at hvis jeg blir ufør eller får en sykdom så får jeg utbetalt ca 8000 kroner i mnd itilleg til trygden og 600.000 utbetalt. 

Jeg er medlem av KLP fordi jeg jobber i helse. Jeg vet ikke om jeg kanskje har noe sånt inkludert der? Blir jo trukket en liten sum fra lønnen min til det pr. mnd. Står der på lønnslippen. 

Jeg er 25 år gammel og har frem til skrivende stund (og forhåpentligvis i mange herrens år til) vært frisk som en fisk. 

Hvor vanlig er det å ha sånn forsikring og er det nødvendig? Hvis ikke det er nødvendig, forklar hvorfor og omvendt. Jeg ønsker å jekke litt ned på utgiftene mine på det jeg kan. 

:)

Anonymkode: df718...592

Skrevet

Her spørs det litt, hvis du alltid har vært frisk, ikke har noen sykdommer i slekten og en relativt risikofri (for skader) jobb ville jeg spart pengene. Hvis det er en liten usikkerhet der ville jeg beholdt den, 8000kr ekstra i mnd på uføretrygd er mye. Maks uføretrygd i dag er latterlig lav. 

Anonymkode: 7cace...179

• Liker 1
Skrevet

Ingen vet sikkert at de ikke blir ufør. Jeg angrer på at jeg ikke hadde uføreforsikring. 

Anonymkode: 2c7cb...c8c

• Liker 8
Skrevet

dnb er dyre. Sjekk andre hvis du føler for å ha den sikkerheten.

Anonymkode: 5a0c7...38c

Skrevet

Meg og mannen min har uføreforsikring knyttet opp mot boliglånet. Det betyr at dersom en av oss blir ufør, så vil vi kunne få utbetalt en sum som skal gjøre det lettere å betjene boliglånet. Du kan lese litt rundt forsikringen din også. I vår forsikring kan vi også få utbetalinger dersom vi over en periode må motta arbeidsavklaringspenger (som er 66 % av inntekten din). 

Vi gjennomgikk alle forsikringene våre, inkludert dem fra jobb, og justerte forsikringspremien på uføre-forsikringen ifht dette. Dvs at vi nedjusterte forsikringen, da vi hadde gode forsikringer ellers. Det innebar at vi har en langt lavere forsikringspremie i banken på uføre-forsikringen, men vi har den - og det er en enorm trygghet. Jobber selv i helsevesenet og ser hvor mange som plutselig blir uforutsett syk, og hvor store økonomiske konsekvenser det får for mange, også knyttet til bolig.

Anonymkode: 68b9d...cf2

• Liker 1
Skrevet

Greia med forsikring er at den alltid er verdt det når du trenger den.

• Liker 9
Skrevet

Alle kvinner burde ha uføreforsikring. Kvinner har større sannsynlighet for å blir trygdet, sykemeldt, ufør, eller skadet i forbindelse med arbeid (psykisk eller fysisk) enn det menn har. Menn klarer seg på en eller annen mystisk grunn uten å være avhenhengig av det offentlige. Jeg vet ikke hva det er som gjør at det er slik, men gener er nok en stor del av forklaringen 😃 

Anonymkode: 096d8...176

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid vært frisk, ikke har vi hatt noen sykdommer i familien heller, så jeg har ikke vært redd for noe arvelig. 

Og så, plutselig ble jeg syk. Nå har jeg vært sykemeldt i snart 11 mnd. Jobber med å komme meg tilbake i jobb da. Jeg har iallefall lært at jeg skal aldri si aldri. Jeg ville hatt uføreforsikring, mest sannsynlig trenger du den ikke, men den er nok gull om behovet plutselig er der. 

Anonymkode: 6debc...472

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke uføreforsikring, men ble ufør langt underveis i studier. Gjett om jeg skulle ønske jeg hadde den forsikringen, for nå lever jeg på minsteytelse og sliter med å få endene til å møtes. Jeg var nesten ferdig med masterstudier og hadde gode utsikter i arbeidslivet. Anbefaler derfor å beholde denne forsikringen din, man vet aldri hva som skjer.

Anonymkode: 3b6cf...880

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kvinner burde ha uføreforsikring. Kvinner har større sannsynlighet for å blir trygdet, sykemeldt, ufør, eller skadet i forbindelse med arbeid (psykisk eller fysisk) enn det menn har. Menn klarer seg på en eller annen mystisk grunn uten å være avhenhengig av det offentlige. Jeg vet ikke hva det er som gjør at det er slik, men gener er nok en stor del av forklaringen 😃 

Ja, ingen menn er jo uføre.

Anonymkode: 541bf...bfe

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, ingen menn er jo uføre.

Anonymkode: 541bf...bfe

Det stemmer. Hvis man ser på forholdstallene er det flest kvinner som blir "uføre". Tolk det som du vil. Kvinner er taperne, uansett hvordan du ser det. 

Skrevet

Klp har midlertidig uføreforsikring ihvertfall, har det gjennom jobben. Ble sykmeldt -nå over på aap. Når jeg fikk fra sykepenger til aap så får jeg 2.500,- ekstra pr mnd fra Klp, veldig kjærkomment, da man på aap får ca 66% av tidligere inntekt pr mnd. Jeg angrer på at jeg ikke  tegnet uføreforsikring privat, da jeg er redd det kan gå mot en uføre, jeg har fått en kronisk sykdom som i de fleste tilfeller er uforenelig LED å jobbe.  Nå har jeg jo ikke mulighet til å tegne dette uansett pga min kroniske sykdom. Jeg hadde aldri sett for meg å havne i denne situasjonen da jeg alltid har vært den som kommer fra en frisk, sterk familie og aldri har vært sykemeldt tidligere, er 42 år. Men kanskje det finnes andre aktører som tilbyr denne type forsikring billigere?!

Anonymkode: 811e2...372

Skrevet

Ser at ikke en eneste har sagt at det er unødvendig å ha denne forsikringen. Så da skal jeg undersøke om noen andre kan gi den billigere med samme dekning :)

jeg lagde nemlig en tråd som ikke var forbeholdt min økonomi, men til sammenligning så skrev jeg opp alt jeg bruker penger på. Folk ble nesten sinte på meg fordi jeg hadde denne forsikringen, det var visst BARE tull og bortkastede penger. Så jeg lagde denne tråden om den spesifikt for å se hva folk mente da, HELT andre meninger her 😂 var ikke bare 1 som skrev at det bare var tull. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at ikke en eneste har sagt at det er unødvendig å ha denne forsikringen. Så da skal jeg undersøke om noen andre kan gi den billigere med samme dekning :)

jeg lagde nemlig en tråd som ikke var forbeholdt min økonomi, men til sammenligning så skrev jeg opp alt jeg bruker penger på. Folk ble nesten sinte på meg fordi jeg hadde denne forsikringen, det var visst BARE tull og bortkastede penger. Så jeg lagde denne tråden om den spesifikt for å se hva folk mente da, HELT andre meninger her 😂 var ikke bare 1 som skrev at det bare var tull. 

Jeg synes det er bortkastet, men jeg har ikke lån og vil komme godt ut ab det hvis jeg skulle bli ufør. Men vil ma  sitte trangt i det er det greit å ha en slik forsikring, så lenge vilkårene er greie.

Anonymkode: 5a0c7...38c

Skrevet

Jeg har tegna uføreforsikring. Årsaken til det er at jeg ligger over 6G i inntekt og ved sykdom utover maxdato vil inntekten reduseres betydelig slik at det vil få konsekvenser for hele familien. Ved å tegne denne forsikringen vil jeg ha sikret en god del av inntektstapet vi ville fått, og dermed slippe å risikere å måtte selge hus og bil for å klare oss.

Anonymkode: 0d430...77b

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tegna uføreforsikring. Årsaken til det er at jeg ligger over 6G i inntekt og ved sykdom utover maxdato vil inntekten reduseres betydelig slik at det vil få konsekvenser for hele familien. Ved å tegne denne forsikringen vil jeg ha sikret en god del av inntektstapet vi ville fått, og dermed slippe å risikere å måtte selge hus og bil for å klare oss.

Samme her, tjener for godt til at jeg tør å ta sjansen. Kan jeg ikke jobbe, mister vi hus og hjem. 

Gjør alt jeg kan selv for å holde meg i form, men uflaks er vanskelig å gardere seg mot. 

Skrevet

Jeg  tegnet uføre via sparebank 1 /Lo  for 3 år siden  da vi kjøpte hus.( 600kr  i mnd) mannen tok kritisk sykdom forsikring .

Angra på at jeg ikke tok kritisk  sykdom.. for den hadde gitt meg en utbetaling  på 200 000 ..for jeg fikk  nemlig diagnosen MS i fjor:( . Har vært frisk hele livet mitt .

Men jeg får iallefall 50% utbetaling av den jeg har  nå da- når jeg blir 50% ufør.

Jo man får fra NAV om man blir syk..Men det er bare  66% av arbeidsinntekta:/

Skrevet
13 minutter siden, Rogadame skrev:

Jeg  tegnet uføre via sparebank 1 /Lo  for 3 år siden  da vi kjøpte hus.( 600kr  i mnd) mannen tok kritisk sykdom forsikring .

Angra på at jeg ikke tok kritisk  sykdom.. for den hadde gitt meg en utbetaling  på 200 000 ..for jeg fikk  nemlig diagnosen MS i fjor:( . Har vært frisk hele livet mitt .

Men jeg får iallefall 50% utbetaling av den jeg har  nå da- når jeg blir 50% ufør.

Jo man får fra NAV om man blir syk..Men det er bare  66% av arbeidsinntekta:/

Kjedelig å være etterpåklok, men skjønner ikke hvorfor dere ikke tegna samme forsikring på begge? 
her har begge livsforsikring og kritisk sykdom samt at jeg har uføreforsikring (han er ufør).

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig å være etterpåklok, men skjønner ikke hvorfor dere ikke tegna samme forsikring på begge? 
her har begge livsforsikring og kritisk sykdom samt at jeg har uføreforsikring (han er ufør).

Det var ikke et spm engang fra rådgiveren , hu spurte hvilken av de  vi ville ha.

Dessuten  ble d dyrt med dobbel forsikring, i tillegg til  barneforsikring ,innbo,  hus ,bil , reise og alt d der - selv om.vi samla Alt  på et sted.

Men hjelper  ikke nå uansett.Men er glad for at jeg iallfall tok uføreforsikring 

Skrevet

Jeg hadde kritisk helseforsikring og sa den opp. Hadde aldri vært syk. Noe hjerteproblemer langt ute i slekta, men neppe relevant for meg. Mnd etter forsikringen gikk ut fikk jeg en kul som viste seg å være kreft. Var forsikret hos If. Gikk glipp av en million kroner. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...