AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #1 Skrevet 10. januar 2020 Kjøpte en monstera i sommer, og den har levd kjempefint hos meg lenge. I november flyttet vi inn i nytt hus, og i midten av desember (kanskje før?) begynte den å slite - etter en periode med litt for ivrig vanning hvor to blader gulnet og løsnet. Kuttet ned til 1 gang i uken maks, og den hentet seg litt inn, men så begynte bladene å tørke ut(?), uten at den var tørr i jorda. Nå er flere blader brune, men myke og ikke tørre, 1 er gult mens flesteparten er fine fortsatt. Den står i et rom med varmepumpe, ca 22 grader i rommet, ved siden av en stor balkongdør. Det er ca mørketid enda her oppe i Nord, så tenker den bør få alt dagslys den kan suge til seg... Jeg har prøvd å gi næring uten noe endring og jeg pottet den i tillegg om i større potte i forrige uke(bodde til da i originalpotte, stappfull av røtter). Hva kan være galt med den? Den var så stor og fin, og nå ser den rett og slett møkrketidspåvirka ut 😅 Anonymkode: e734b...b3e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2020 #2 Skrevet 10. januar 2020 Du bør kjøpe deg et plantelys. Du får den enkleste versjonen som man stikker nedi jorda til 2-300 kroner. Kjøp et sånt et. Bruk det 6-8 timer i døgnet vinterstid. Alternativet er å godta at planten vil gå i semi-dvale og slipper noen blad nå på vinteren. Jeg ville vannet en monstera godt (vann den til vann renner ut i fatet under krukken og jorden er synlig våt på toppen) og så ventet til jorden er helt tør når du stikker en finger nedi den før jeg vannet igjen (at det tar 2-3 uker er helt uproblematisk). Her og nå: bær planten din inn i dusjen. Gi den en god dusj på alle bladene (over og under) og så lar du vann renne gjennom jorden til vannet som kommer ut slutter å være brunlig og er bare litt lysegult. Når den er tør setter du den tilbake i stuen. Men sett den på et sted uten trekk (fra varmepumpen). Den kommer til å fortsette å slippe blader med mindre du gir den mer lys, men den overlever sikkert vinteren. Anonymkode: 787a4...144 1
Scherbatsky Skrevet 11. januar 2020 #3 Skrevet 11. januar 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Du bør kjøpe deg et plantelys. Du får den enkleste versjonen som man stikker nedi jorda til 2-300 kroner. Kjøp et sånt et. Bruk det 6-8 timer i døgnet vinterstid. Alternativet er å godta at planten vil gå i semi-dvale og slipper noen blad nå på vinteren. Jeg ville vannet en monstera godt (vann den til vann renner ut i fatet under krukken og jorden er synlig våt på toppen) og så ventet til jorden er helt tør når du stikker en finger nedi den før jeg vannet igjen (at det tar 2-3 uker er helt uproblematisk). Her og nå: bær planten din inn i dusjen. Gi den en god dusj på alle bladene (over og under) og så lar du vann renne gjennom jorden til vannet som kommer ut slutter å være brunlig og er bare litt lysegult. Når den er tør setter du den tilbake i stuen. Men sett den på et sted uten trekk (fra varmepumpen). Den kommer til å fortsette å slippe blader med mindre du gir den mer lys, men den overlever sikkert vinteren. Anonymkode: 787a4...144 Dette. I tillegg bør du kjøpe deg en sprayflaske og spraye bladene regelmessig. De liker fukt.
Hoppetaujenta Skrevet 11. januar 2020 #4 Skrevet 11. januar 2020 Jeg har pleid å tenke at når min monstera slipper fra seg vanndråper fra bladene, da har den nok vann i systemet. Når den slutter med det så får den "passelig" påfyll lunkent vann, Den står aldri gjennomtrukket med vann i potta, må alltid helle av det vannet. Lysmangel er nok hovedsaken til at din er forvirret nå. Unn den et godt ekstralys og se om det ikke retter seg i løpet av vinterhalvåret. Både friske og litt gulere farger på bladene; de kan kuttes av og brukes som dekorativ pynt i høy vase. Enten alene (med en spotlight rett på så det blir skyggespill på vegg/tak) eller sammen med en annen frisk bukett. Det er en fin plante, selv om den blir stor og trenger plass. Min er ennå såpass liten at jeg enkelt kan snu den og la den få strekke seg etter lyset og dermed bli rett i veksten, i stedenfor å være tung og urokkelig og få sterk slagside den ene veien. Jeg tørker forsiktig støv av bladene. Microklut er jo effektivt, men denne kan også skade bladene om den brukes for hardt, så å støtte godt opp under bladene når det tørkes oppå er et must. Omtrent som en behandler et lite barn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #5 Skrevet 11. januar 2020 Tusen takk for alle tipsene! Herlig å høre at det enda er håp, den er jo så flott! 😄 Anonymkode: e734b...b3e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2020 #6 Skrevet 11. januar 2020 For tørt i lufta, eller for lite lys. De er heller ikke glade i trekk. Levende juletrær kan også ta livet av stueplanter hvis dere har hatt det Anonymkode: fc890...c98
Rumle Skrevet 11. januar 2020 #7 Skrevet 11. januar 2020 (endret) Den skal helst ikke ha for mye direkte sollys, og det er vel en av de grønne plantene som tåler å stå litt i skygge? Men, den trives sikkert best i godt, indirekte lys. Mener de vokser naturlig under andre planter/trær Endret 11. januar 2020 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #8 Skrevet 12. januar 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: For tørt i lufta, eller for lite lys. De er heller ikke glade i trekk. Levende juletrær kan også ta livet av stueplanter hvis dere har hatt det Anonymkode: fc890...c98 Ja, mamma sa også at juketreet kunne være skyldneren 😅 Men jeg tror det startet før jul... 10 timer siden, Rumle skrev: Den skal helst ikke ha for mye direkte sollys, og det er vel en av de grønne plantene som tåler å stå litt i skygge? Men, den trives sikkert best i godt, indirekte lys. Mener de vokser naturlig under andre planter/trær Ingen problem, lite direkte sollys i Nordland for tiden 🙈 Anonymkode: e734b...b3e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #9 Skrevet 12. januar 2020 Hvordan så røttene ut da du pottet om? Lukte det? Om røttene fikk råteskader i perioden med overvanning, så vil all verdens annet stell hjelpe lite. Anonymkode: f330a...6d3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2020 #10 Skrevet 12. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan så røttene ut da du pottet om? Lukte det? Om røttene fikk råteskader i perioden med overvanning, så vil all verdens annet stell hjelpe lite. Anonymkode: f330a...6d3 De så helt fine ut og ikke noe lukt som jeg kunne kjenne. Nå har den jo også vært ompottet en god uke også uten at den har blitt noe verre i allefall! Anonymkode: e734b...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå