Gå til innhold

Kjevekirurgi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal henvises til kirurgi av kjeven (svært stort overbitt med stor risiko for smerter og problemer senere i livet). Er det noen som har erfaringer med slik kirurgi, og på hvilke sykehus? Er litt skeptisk til å gjennomføre operasjonen på mindre sykehus, mtp. det er et komplisert inngrep som i stor grad også vil påvirke utseendet. 

Anonymkode: 51f98...8a9

Skrevet

Opererte på Haukeland. Gikk greit, men plagsomt lenge etterpå. Du kan vel velge sykehus fritt?

Anonymkode: 34629...2de

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opererte på Haukeland. Gikk greit, men plagsomt lenge etterpå. Du kan vel velge sykehus fritt?

Anonymkode: 34629...2de

Ja, det kan jeg. Derfor jeg ønsker å høre om noen vet noe angående kvaliteten på behandling på de ulike sykehusene. Også litt upraktisk med lang reisevei. Vet ikke hvordan det for eksempel vil være å ta fly etter operasjon. 

Skrevet

Gjorde dette nå i desember. Flyttet bittet 6 mm. Opererte på Ullevål, dro hjem på kvelden da jeg ikke fikk et rom. Ble liggende på gangen... De var fantastiske alle sammen, var ikke det. Men var fullt overalt pga julen, sykdom og ulykker så reiste likesågodt hjem. Gikk kjempe fint. Ikke så mye smerter, men tok smertestillende etter klokka. Myk mat/suppe i 6 uker. Nå er alt normalt igjen

Anonymkode: 4b635...d15

Skrevet

Opererte åpent bitt på Haukeland for 8 år siden. Gikk helt fint og ble kastet ut dagen etterpå og fløy hjem. Overraskende lite smerter i overkjeven (hadde blitt fortalt at det var sånn, men overrasket like vel). Så ut som en St. Bernhard med kusma en stund :fnise: Hevelsen seig sakte nedover fra kinnbeina. Ikke lov å spise noenting hardt i en periode etter operasjonen. Det ble mye supper, havregrøt og lutefisk uten sprøstekt bacon. Var til kontroll hos kjeveortopeden hver 2. dag første uken. 

Det var sjefkirurgen som sagde og skar i meg, så resultatet ble veldig bra. Måtte mase meg til litt smertestillende første natta og fikk skrevet ut smertestillende som jeg hentet på sykehusapotektet da jeg ble kastet ut og sendt hjem rett før julaften det året.

Anonymkode: 2db1a...1e7

Skrevet

Så spennende. Dere som har fått det... Er det medfødt, eller etter skade? 

Hva er dere operert for? Hva er plagene/symptomene, og hva gjør de? 

Skrevet

For min del klarer jeg ikke å bite av for eksempel epler eller brød. Må rive av med bakre tenner, og tygger kun bak på en side. Blir lett sliten i kjeven. Klarer ikke lukke munnen fordi nedre leppe ikke dekker tennene i øvre del av kjeven. Dette gjør at jeg ikke klarer å puste gjennom nesen med mindre jeg presser kjeven frem eller legger tungen opp i ganen for å «sperre» av. Så er det kosmetisk også. Har ikke kjevelinje og hake på en måte. Kunne nok levd med disse problemene, men skremmende å kunne utvikle kroniske smerter i nakke og hode som eldre. 

Skrevet

Hvor lang var ventetiden på de ulike sykehusene? 

Skrevet
9 hours ago, Sokkar said:

Så spennende. Dere som har fått det... Er det medfødt, eller etter skade? 

Hva er dere operert for? Hva er plagene/symptomene, og hva gjør de? 

Har saksebitt, så for å hindre artrose i kjeveledd, hodepine pga stramme muskler i kjeve/nakke så ble bittet flyttet.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har saksebitt, så for å hindre artrose i kjeveledd, hodepine pga stramme muskler i kjeve/nakke så ble bittet flyttet.

Har alltid trodd slikt ble fikset med tannregulering 😊

Skrevet
58 minutter siden, Sokkar skrev:

Har alltid trodd slikt ble fikset med tannregulering 😊

Store bittavvik krever som regel kirurgi i kombinasjon med regulering. ☺️

Skrevet

Jeg hadde åpent bitt, og ble operert for det. Det ble gjort på Haukeland. Er der de er flinke på tenner, var aldri et alternativ tror jeg å gjøre det et annet sted.

De skar av øvre kjeve, flyttet på den, og skrudde fast med metallplater.

God erfaring både ja og nei. Er fornøyd med resultatet, men nei delen, har blant annet nå ikke den normale «strengen» i midten fremme, men har to stk, en på hver side (med hjørnetennene), det gjør det vondt å rive i leppene for mye når jeg er hos tannlegen.

Men tennene mine treffer nå hverandre, jeg kan tygge fint og kommer ikke til å få problemer med tenner som evt. kan falle ut 😊

Anonymkode: cb14e...c02

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde åpent bitt, og ble operert for det. Det ble gjort på Haukeland. Er der de er flinke på tenner, var aldri et alternativ tror jeg å gjøre det et annet sted.

De skar av øvre kjeve, flyttet på den, og skrudde fast med metallplater.

God erfaring både ja og nei. Er fornøyd med resultatet, men nei delen, har blant annet nå ikke den normale «strengen» i midten fremme, men har to stk, en på hver side (med hjørnetennene), det gjør det vondt å rive i leppene for mye når jeg er hos tannlegen.

Men tennene mine treffer nå hverandre, jeg kan tygge fint og kommer ikke til å få problemer med tenner som evt. kan falle ut 😊

Anonymkode: cb14e...c02

Takk! Jeg mener å ha hørt at Ullevål har spisskometansen i Norge, og at alle norske kirurger har spesialiseringen sin derfra? Haukeland er sikkert flinke. Er mer skeptisk til mindre sykehus som også har avdeling hvor de gjennomfører slik kirurgi. 

Har noen erfaringer fra Trondheim? 
Hvor gamle var dere da dere opererte? 

TS

Skrevet

Prøver på nytt. Noen som har operert seg på andre sykehus? Trondheim, Ålesund, Førde, Arendal? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...